https://www.nu.nl/spannin(...)ies-pijpleiding.htmlquote:Duitse federale aanklagers hebben donderdag een Oekraïense staatsburger aangeklaagd die betrokken zou zijn geweest bij de explosies bij de Nord Stream-pijpleidingen. Hij wordt beschuldigd van medeplichtigheid aan een oorlogsmisdaad, verstoring van openbare diensten, het veroorzaken van een explosie en het vernielen van gebouwen.
Duitsland had een Europees arrestatiebevel tegen K. uitgevaardigd omdat hij de aanvallen op de Nord Stream-pijpleidingen in 2022 zou hebben gecoördineerd. Die pijpleidingen in de Oostzee raakten destijds beschadigd door explosies.
De man werd in augustus vorig jaar aangehouden in de Italiaanse stad Rimini. De hoogste Italiaanse rechtbank hield de overlevering aan Duitsland een tijd tegen. Een lagere rechter had de overlevering eerder goedgekeurd, maar K. was tegen de uitlevering in hoger beroep gegaan. De hoogste rechter vond dat de zaak opnieuw moest worden beoordeeld.
K. zou onderdeel zijn geweest van een grotere groep mensen uit Oekraïne die een aanslag op de gaspijpleidingen had voorbereid. De groep zou met een jacht vanuit Duitsland naar de pijpleiding zijn gevaren. Tot de groep zouden ook meerdere duikers hebben behoord.
Na de explosies kon geen gas meer door de pijpleiding worden vervoerd tussen Rusland en Duitsland. Op het moment van de explosies ging daar al geen gas doorheen in verband met de Europese sancties tegen Rusland vanwege het binnenvallen van Oekraïne.
De explosies werden door zowel Moskou als Europese landen alseen sabotageactie gezien. Het is nog niet bekend met welk motief de Oekraïense groep de aanslagen zou hebben gepleegd. Er is nog geen bewijs dat de groep in verband brengt met autoriteiten uit Oekraïne, Rusland of een ander land.
Je hebt het verhaal niet gelezen?quote:Op donderdag 2 juli 2026 13:41 schreef the-eye het volgende:
Hieronder nogmaals de gelegenheid voor de users, die bij hoog en laag volhielden dat Rusland achter de aanslag zat, om te erkennen dat ze fout zaten, hun spijt te betuigen en excuses aan te bieden
Het was geen probleem om hier zonder enig bewijs of enige logica te beweren dat Rusland z'n eigen pijpleiding had opgeblazen en nu er alleen maar Oekrainers opgepakt worden houd je nog steeds de mogelijkheid open dat Rusland er achter zat?quote:
Heb je mij ooit ergens zien zeggen dat de Russen erachter zaten dan?quote:Op donderdag 2 juli 2026 13:51 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het was geen probleem om hier zonder enig bewijs of enige logica te beweren dat Rusland z'n eigen pijpleiding had opgeblazen en nu er alleen maar Oekrainers opgepakt worden houd je nog steeds de mogelijkheid open dat Rusland er achter zat?
Die boot is uit Duitsland vertrokken dus dat zou betekenen dat ons allerlei angst over de Russen aangepraat wordt terwijl ze rustig vanuit hier hun acties voorbereiden of in het geval van seperatisten dat die dus blijkbaar door vijandig gebied in Oekraine en daarna de EU kunnen reizenAls dat zo zou zijn was niet de Nordstream het probleem
https://nos.nl/artikel/26(...)gens-oorlogsmisdadenquote:K. zou de actie hebben samen met andere Oekraïense militairen hebben uitgevoerd namens Oekraïense overheidsdiensten.
Jij pakte die handschoen op dus niet raar dat je die indruk wektequote:Op donderdag 2 juli 2026 14:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
Heb je mij ooit ergens zien zeggen dat de Russen erachter zaten dan?
Je OP is alleen wat voorbarig
Niet echtquote:
Eerlijk gezegd ik ook.quote:Op donderdag 2 juli 2026 14:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Niet echt
Persoonlijk dacht ik aan de Amerikanen, nog steeds eigenlijk
Ik denk daarom dat de waarheid nooit helemaal boven tafel gaat komen De VS grijpt in als hun rol in zicht dreigt te komenquote:Op donderdag 2 juli 2026 14:51 schreef inslagenreuring het volgende:
Joh dat was gewoon de VS. Die lachen nu namelijk de ballen uit de broek.
Volgens mij is het verder niet nodig dat ik dat filmpje van Biden post.
Geduld, maar het zal nog wel even duren ja.quote:Op donderdag 2 juli 2026 14:55 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik denk daarom dat de waarheid nooit helemaal boven tafel gaat komen De VS grijpt in als hun rol in zicht dreigt te komen
Gelukkig is het mordlustige Verenigde Staten van Israël immer betrouwbaar.quote:Op donderdag 2 juli 2026 14:26 schreef SpecialK het volgende:
Rusland de schuld toespelen was ook helemaal niet nodig trouwens.
Dat hele NordStream was een raar frankensteinproject. Ik ben blij dat iemand uit Oekraine daar een punt achter heeft gezet door te doen wat EU politici te beroerd waren zelf te doen. Nog meer afhankelijkheden creeeren van-/ en geldstromen naar-/ een moordlustig Rusland was het echte oorlogsmisdrijf.
Ik ben ook best tevreden over die broodnodige genadeklap voor de Europese industrie, betaalbare energie moeten we niet willen met z'n allen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 14:26 schreef SpecialK het volgende:
Ik ben blij dat iemand uit Oekraine daar een punt achter heeft gezet door te doen wat EU politici te beroerd waren zelf te doen.
Jij denkt oprecht dat de Europese industrie alleen maar kan overleven door het energieslurpslaafje van Rusland te spelenquote:Op donderdag 2 juli 2026 15:06 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Ik ben ook best tevreden over die broodnodige genadeklap voor de Europese industrie, betaalbare energie moeten we niet willen met z'n allen.
Ik dacht eigenlijk dat het de VS was eerst.quote:Op donderdag 2 juli 2026 15:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Gelukkig is het mordlustige Verenigde Staten van Israël immer betrouwbaar.
We zullen altijd afhankelijk zijn van andere landenquote:Op donderdag 2 juli 2026 15:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat het de VS was eerst.
Ik ga er 100% vanuit dat Europa zichzelf niet afhankelijk moet maken van de VS of Rusland of China of andere mogendheden en dat we zelf een lijn moeten projecteren voor de wereldorde.
Het staat niet vast dat Oekraïne als land achter het opblazen van NS2 zit.quote:Op donderdag 2 juli 2026 15:57 schreef Kottnauer het volgende:
Nederland en/of de Gasunie had toch óók een commercieel belang in de Nordstream 2?
Zo ja, waarom hebben wij Oekraïne daarvoor niet aansprakelijk gesteld?
Oorlog of niet - ze hebben in feite een eigendom van ons willens en wetens vernietigd. Nooit begrepen waarom daar zo luchtig over werd gedaan.
Nee, daar heb je gelijk in. Maar wordt daar dan onderzoek naar gedaan? Duitsland komt nu in actie, maar Nederland had ook een belang.quote:Op donderdag 2 juli 2026 16:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het staat niet vast dat Oekraïne als land achter het opblazen van NS2 zit.
We zijn vanuit Oekraine gewaarschuwd voor de aanslag en als die aanslag dan ook daadwerkelijk volgt zie ik niet wie anders we verantwoordelijk denken te gaan houden?quote:Op donderdag 2 juli 2026 16:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het staat niet vast dat Oekraïne als land achter het opblazen van NS2 zit.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)lboot-in-de-hoofdrolquote:Het moet een ingewikkelde situatie voor de MIVD zijn geweest. Een betrouwbare bron in Oekraïne meldt in juni vorig jaar dat er vanuit Oekraïne een aanslag wordt voorbereid op de Nord Stream-pijpleiding. Een duikteam van het Oekraïense leger zou binnen enkele dagen de operatie uitvoeren vanuit een haven in de buurt van Stockholm. Opperbevelhebber Valerij Zaloezjny zou van de plannen weten. President Volodymyr Zelensky is bewust niet geïnformeerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |