Hopelijk zijn WIJ er nog bij. Als dat zo is: Gefeliciteerd allen. Als dat niet zo is: Jammer joh, ach Cowman, over 4 jaar weer een kans en.. vanaf nu kunnen we GENIETEN van het voetbal zonder debiele kut reclames en overal oranje vlaggetjes. En als je toch zonodig voor oranje wil juichen is hier de kans: Ivoorkust tegen Noorwegen.
Ja, twee prima nummers 2 uit de groepen van Duitsland en Frankrijk. Ivoorkust is vooral stug. Won na een moeizame strijd met 1-0 van Ecuador, had tegen Duitsland de kansen om te winnen maar verloor (wel terecht) met 2-1 en was tegen Curacao heer en meester om deze tweede plaats op te halen. In de jaren van het grote Ivoorkust met Drogba, Eboue en Toure lukte het nooit en in de nadagen van dat elftal ging het in de laatste minuut mis tegen Griekenland. Maar nu dus wel de KO-fase. Daar zouden ze ver kunnen komen, maar ze zitten niet in het makkelijkste deel van het schema. Want nu meteen Noorwegen.
En ja, de Noren zijn voortvarend van start gegaan. 4-1 tegen Irak en 3-2 tegen Senegal. 4 goals van Haaland, die ook hier gewoon zijn goaltjes meepikt. Defensief vond ik het niet altijd overtuigend, daar vind ik eigenlijk wel dat Noorwegen een groot probleem heeft. Ik ben bang dat dat ze tegen goede tegenstanders wel op gaat breken. Dat hadden we in theorie tegen Frankrijk kunnen zien, maar daar beflikkerden ze ons met een B-team. Daarom vind ik eigenlijk al dat ze er uit moeten. Dan is dat roeien ook afgelopen, vermoeiende 'leuke' act om de Viking Clap te overtreffen.
Uiteraard is dit een primeur. In Dallas gaan we voor het eerst een interland tussen Ivoorkust en Noorwegen zien. Een wedstrijd zonder heel utigesproken favoriet, al lijkt Noorwegen mij wel de beste van de twee. Ik wens ze succes tegen het stugge Ivoorkust.