abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221213212
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Altijd grappig, dat zwartwit denken :s)
Jij zegt dat we niet zonder kunnen. Wie denkt hier nou zwart wit. :')
pi_221214262
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:59 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Jij zegt dat we niet zonder kunnen. Wie denkt hier nou zwart wit. :')
Jij.

Dat we afhankelijk zijn van werknemers uit het buitenland voor in de bouw betekent niet dat we niemand in Nederland kunnen vinden. Het betekent dat we er te weinig kunnen vinden in Nederland.

En dan kan men wel roepen dat dan die sector geen bestaansrecht heeft in Nederland, maar dat is te gemakkelijk.
Wil jij van een aannemersbedrijf uit het buitenland afhankelijk zijn als je iets in je huis wilt verbouwen?

Ik zie het ook in andere sectoren.
Bijvoorbeeld kameraad van me heeft een bedrijf dat streekproducten maakt.
Die kan geen nieuw Nederlands personeel vinden om de gepensioneerde werknemers op te vangen.

Die moet dus met zijn bedrijf naar het buitenland als ik de meningen hier begrijp.

Fijn dan, Nederlandse streekproducten die in China worden gemaakt.
Hij lost het anders op: hij heeft nu Oekraļners in dienst. Die willen tenminste nog wel ambachtelijk werk doen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 2 juli 2026 @ 11:38:51 #93
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221214343
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2026 22:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mja, veel sectoren in Nederland draaien op arbeidsmigranten, omdat er geen Nederlanders voor te vinden zijn.
Is al onkracht in dit topic zelfs.

Je bent een spreekbuis voor het grootkapitaal als je dat soort onzin loopt te papagaaien.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_221214399
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 05:48 schreef Wantie het volgende:

[..]
We kunnen inderdaad uitstekend zonder de bouwsector in Nederland...
Ik rijd regelmatig langs bouwputten etc (waar zijn ze niet?!) maar ik zie nauwelijks donkere bouwvakkers hoor. Ook nauwelijks donkere timmermannen oid. We spreken hier niet alleen over Marokkanen, Polen, of Syriėrs oid (zie foto uit de OP).
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_221214410
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Is al onkracht in dit topic zelfs.

Je bent een spreekbuis voor het grootkapitaal als je dat soort onzin loopt te papagaaien.
Ik zie het zelf in de praktijk, waarbij er buitenlandse werknemers worden aangenomen, omdat er geen Nederlanders te vinden zijn om het werk te doen.
pi_221214419
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2026 22:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mja, veel sectoren in Nederland draaien op arbeidsmigranten, omdat er geen Nederlanders voor te vinden zijn.
De vraag is in hoeverre die sectoren noodzakelijk zijn. Moet je als land formaat postzegel een van de grootste exporteurs van landbouw goederen zijn en wereldleider op gebied van bloemen? Lijkt me niet noodzakelijk eigenlijk.

Vooral niet wanneer je ook nog worstelt met een stikstof dossier.
blablablabla
pi_221214421
quote:
17s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:55 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Ik rijd regelmatig langs bouwputten etc (waar zijn ze niet?!) maar ik zie nauwelijks donkere bouwvakkers hoor. Ook nauwelijks donkere timmermannen oid. We spreken hier niet alleen over Marokkanen, Polen, of Syriėrs oid (zie foto uit de OP).
Beetje racistisch om te stellen dat buitenlanders donker zijn.

Anyway, half jaar geleden werd hier glasvezel aangelegd in de straat.
Geen enkele werknemer sprak Nederlands.

De buren hebben nieuwe kozijnen gekregen.
De werknemers kwamen in een buitenlands busje, spraken geen Nederlands.
De aannemer is een Nederlands bedrijf.
pi_221214456
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:01 schreef Elan het volgende:

[..]
De vraag is in hoeverre die sectoren noodzakelijk zijn. Moet je als land formaat postzegel een van de grootste exporteurs van landbouw goederen zijn en wereldleider op gebied van bloemen? Lijkt me niet noodzakelijk eigenlijk.

Vooral niet wanneer je ook nog worstelt met een stikstof dossier.
Dus jij vindt stikstof echt een probleem begrijp ik.

Nederland is een van de rijkste landen ter wereld, mede dankzij onze export.

We kunnen inderdaad afscheid nemen van onze industrie, landbouw en veeteelt.

Maar wordt Nederland daar beter van?
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:14:38 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221214473
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:02 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ben jij soms D66’er of zo? Gewoon eerlijke vraag..
The End Times are wild
pi_221214534
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ben jij soms D66’er of zo? Gewoon eerlijke vraag..
Nee, dat is geen eerlijke vraag, dat is een poging om mij in een frame te plaatsen.

Ik zie ook niet in wat het met D66 te maken heeft als ik constateer dat tekort aan arbeidskrachten in verschillende sectoren wordt ingevuld door buitenlanders.
Dat is gewoon een feit.

Ik heb zelf trouwens ook nieuwe kozijnen. Die zijn door Nederlanders geplaatst.
2 jaar geleden. Maar die werken er al lang niet meer, en het bedrijf ligt momenteel op zijn rug omdat ze onvoldoende mensen kunnen vinden.

Ander voorbeeld is de horeca.
Vriend van me heeft een hotel.
1 van de koks neemt ontslag.
Vroeger was dat heel normaal na een paar jaar, en geen probleem: je hebt zo weer een nieuwe.
Maar dat is niet meer zo.
Koks zijn bijna niet te krijgen.

En hij is niet de enige. Ik ken verschillende oud collegas uit de horeca die maandenlang op zoek zijn naar een kok.
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:25:43 #101
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_221214542
quote:

[..]

Prima Nederlanders voor te vinden, maar die kosten all in wel een tientje per uur meer dan een Bosniėr.
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:28:02 #102
3542 Gia
User under construction
pi_221214551
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, dat is geen eerlijke vraag, dat is een poging om mij in een frame te plaatsen.

Ik zie ook niet in wat het met D66 te maken heeft als ik constateer dat tekort aan arbeidskrachten in verschillende sectoren wordt ingevuld door buitenlanders.
Dat is gewoon een feit.

2 jaar geleden. Maar die werken er al lang niet meer, en het bedrijf ligt momenteel op zijn rug omdat ze onvoldoende mensen kunnen vinden.

Vroeger was dat heel normaal na een paar jaar, en geen probleem: je hebt zo weer een nieuwe.
Koks zijn bijna niet te krijgen.

En hij is niet de enige. Ik ken verschillende oud collegas uit de horeca die maandenlang op zoek zijn naar een kok.
Mijn zoon is kok. Kan overal aan de slag. Hoeft dus niet alle crap te pikken van de baas, want ze zijn heel zuinig op goede koks. Dat is dan weer de andere kant.
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:29:13 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221214556
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:23 schreef Wantie het volgende:
iet in wat het met D66 te maken heeft als ik constateer dat tekort aan arbeidskrachten in verschillende sectoren wordt ingevuld door buitenlanders.
Dat is gewoon een feit.

Jouw idee dat met migratie van werknemers zowat ieder probleem op te lossen is vind ik zo fascinerend. Gewoon consequent het als een groot voordeel zien. Dat vind je zo sterk enkel alleen bij D66 en Volt, zelfs niet bij de VVD
The End Times are wild
  donderdag 2 juli 2026 @ 12:32:41 #104
117098 Hathor
Effe niet
pi_221214577
quote:

[..]

Dat zijn gewoon mensen die weten wat ze moeten doen, voeren hun taak uit en zijn weer weg. Het begint wel een beetje een ander verhaal te worden als Albert Heijn mensen die geen Nederlands spreken de boodschappen laat bezorgen en je 10 minuten lang kan gaan staan proberen uit te leggen wat statiegeld is en dat dat van het uiteindelijke totaalbedrag afgetrokken moet worden.

Rete irritant zoiets.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221214608
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 12:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Als het inwonertal toeneemt "groeit" de economie ja. En nu per capita...
Nee, die inwoners waren er al, echter niet geregistreerd. Dus de economie (bruto binnenlands product) was al tot stand gekomen mét deze mensen. Een economie groeit niet automatisch ahv inwoneraantal.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_221214764
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 12:14 schreef Cor_Minderhout het volgende:

[..]
Het is maar net hoe je er naar kijkt, de personeelstekorten worden ingelopen, je hebt de mensen in het systeem die wel willen werken en nu naast salaris ontvangen ook belasting gaan betalen (en dus de staat veel minder kosten), ze weten nu een groot deel van de groep wel te bereiken en de economie krijgt een boost.

Eigenlijk nog niet zo heel gek dus
Hoe kom je erbij dat zij wel willen werken en niet gewoon een EU paspoort komen ronselen? Ik zou er een vereiste van maken dat ze aan moeten tonen dat ze in die 5 maanden dat ze in Spanje wonen, gewerkt hebben.
pi_221214794
En hoe gaan deze uitkeringstrekkers de economie helpen? :')
pi_221214850
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:10 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nederland is een van de rijkste landen ter wereld, mede dankzij onze export.

We kunnen inderdaad afscheid nemen van onze industrie, landbouw en veeteelt.

Maar wordt Nederland daar beter van?
Je doet net alsof we voor 100% afscheid van al die industrieėn moeten nemen. Dat is gewoon niet zo.
pi_221214864
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:32 schreef Hathor het volgende:

[..]
Dat zijn gewoon mensen die weten wat ze moeten doen, voeren hun taak uit en zijn weer weg. Het begint wel een beetje een ander verhaal te worden als Albert Heijn mensen die geen Nederlands spreken de boodschappen laat bezorgen en je 10 minuten lang kan gaan staan proberen uit te leggen wat statiegeld is en dat dat van het uiteindelijke totaalbedrag afgetrokken moet worden.

Rete irritant zoiets.
Yup, dat is ook een gevolg.
Of dat in de horeca en winkels in grote steden je in het Engels wordt aangesproken.
Dat was een paar jaar geleden nog ondenkbaar. Nu 'heel normaal'.
pi_221214868
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij.

Dat we afhankelijk zijn van werknemers uit het buitenland voor in de bouw betekent niet dat we niemand in Nederland kunnen vinden. Het betekent dat we er te weinig kunnen vinden in Nederland.
Beter betalen, beter opleiden, minder absurde vacature eisen, opdrachten weigeren.
Het kan zonder arbeidsmigranten. Echt waar.

quote:
En dan kan men wel roepen dat dan die sector geen bestaansrecht heeft in Nederland, maar dat is te gemakkelijk.
Wil jij van een aannemersbedrijf uit het buitenland afhankelijk zijn als je iets in je huis wilt verbouwen?
Zeker niet, zorg dus dat je dat niet wordt of bent.

quote:
Ik zie het ook in andere sectoren.
Bijvoorbeeld kameraad van me heeft een bedrijf dat streekproducten maakt.
Die kan geen nieuw Nederlands personeel vinden om de gepensioneerde werknemers op te vangen.

Die moet dus met zijn bedrijf naar het buitenland als ik de meningen hier begrijp.

Fijn dan, Nederlandse streekproducten die in China worden gemaakt.
Of opdoeken.
pi_221214870
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:25 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je doet net alsof we voor 100% afscheid van al die industrieėn moeten nemen. Dat is gewoon niet zo.
Kleinschalige industrie kan amper concurreren met het buitenland.
pi_221214874
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Yup, dat is ook een gevolg.
Of dat in de horeca en winkels in grote steden je in het Engels wordt aangesproken.
Dat was een paar jaar geleden nog ondenkbaar. Nu 'heel normaal'.
De vraag is, voor de 100e keer, is het nodig?

Antwoord is uiteraard NEE.
pi_221214876
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kleinschalige industrie kan amper concurreren met het buitenland.
Laten we dan kijken hoe dat komt. En kijken welke oplossingen daarvoor zijn. Echter arbeidsmigratie is GEEN oplossing.
pi_221215219
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 12:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Jouw idee dat met migratie van werknemers zowat ieder probleem op te lossen is vind ik zo fascinerend. Gewoon consequent het als een groot voordeel zien. Dat vind je zo sterk enkel alleen bij D66 en Volt, zelfs niet bij de VVD
Ik zeg nergens dat het een voordeel is.

Ik laat alleen enkele constateringen zien.
Ik verwacht overigens niet dat de VVD tegen ondernemers zegt dat ze hun bedrijf maar moeten opdoeken als ze geen personeel meer kunnen vinden en op zoek gaan naar werknemers uit het buitenland.
pi_221215245
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Laten we dan kijken hoe dat komt. En kijken welke oplossingen daarvoor zijn. Echter arbeidsmigratie is GEEN oplossing.
Iedereen weet waarom kleinschalige industrie minder concurrerend is.
  donderdag 2 juli 2026 @ 13:51:17 #116
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221215262
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zie het zelf in de praktijk, waarbij er buitenlandse werknemers worden aangenomen, omdat er geen Nederlanders te vinden zijn om het werk te doen.
Ik ga het nog maar een keer herhalen voor mensen die weigeren dan het topic door te lezen.

Nederlanders zijn bereid om (ja ook vieze kutklusjes) te doen zolang er maar een leefbaar loon wordt uitgekeerd. Een loon waarmee je een gezin kan starten en een beetje een leuk leven mee kan inrichten. Niet per se de hoofdprijs maar gewoon de basis.

Dat er nu mensen uit schimmige landen worden geimporteerd om dat werk te doen is 100% omdat die bedrijven zien dat deze mensen bereid zijn om:

1. Voor een hongerloontje te werken
2. Niet snappen wat hun arbeidsrechten zijn
3. Bereid zijn om met 8 andere arbeiders op te hokken in een jaren 50 appartementje in slotermeer.

Dit is 100% voor de winstmarge. Als je dat visumsysteem afschaft dan zijn bedrijven ineens gedwongen om voor dat werk ECHTE normale compensaties te betalen. Zolang alle bedrijven diezelfde last hebben zal het worden meegerekend in de prijzen van de producten.

Dus... Ja.. jouw verbouwing kan voor 8.000 euro ipv 22.000 euro... omdat ze een zooi polen en algarijnen, turken, marokkanen, etc.. hebben ingescheept.. dat is geweldig nieuws voor jou. Maar daar staat tegenover een hoger verkrachtingspercentage, buurtverloedering, overlast, diefstal.. maargoed dat betaalt de maatschappij wel. Jij hebt goedkoop je badkamertje mooier gemaakt. Dat dan weer wel.

Stop met die mythe van de "luie/onbereide nederlander" te propageren. Je maakt onze maatschappij er mee kapot want je overtuigt met je gepapagaai anderen dat het niet anders kan.

Het Kan Anders. Met wetgevingen en met strengere visumregels op arbeid. Ja ook binnen Europa
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_221215380
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
De vraag is, voor de 100e keer, is het nodig?

Antwoord is uiteraard NEE.
Dat is niet uiteraard.
Het is nodig, anders doet de ondernemer het niet.

Ik heb zelf in de horeca gewerkt.
En in mijn begintijd kon je kiezen uit vele sollicitanten.
Op een gegeven moment namen we meteen de eerste aan, want meer keuze was er niet. Daarna maar kijken of het wat is.
Op het laatst hadden we Syriėrs, Oekraļners, etc in de keuken staan.
Niet omdat die goedkoper zijn. Die krijgen ook gewoon conform cao uitbetaald.
Maar omdat er bijna geen koks meer te vinden zijn.

Kelners idem dito.
Als iemand geen Nederlands kon, dan kreeg die een baan achter de schermen.
Tegenwoordig is Engels genoeg om voor de schermen te werken.
pi_221215396
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik zeg nergens dat het een voordeel is.

Ik laat alleen enkele constateringen zien.
Ik verwacht overigens niet dat de VVD tegen ondernemers zegt dat ze hun bedrijf maar moeten opdoeken als ze geen personeel meer kunnen vinden en op zoek gaan naar werknemers uit het buitenland.
Nee de VVD is dan ook de grootste voorstander van het importeren van arbeidsmigranten.
Tegen de VVD zeggen dat er teveel bedrijven zijn is net zoiets als tegen een GroenLinkser zeggen dat er teveel asielzoekers zijn.
pi_221215415
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Iedereen weet waarom kleinschalige industrie minder concurrerend is.
Wat heeft dat dan met dit onderwerp te maken?
pi_221215430
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 13:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ik ga het nog maar een keer herhalen voor mensen die weigeren dan het topic door te lezen.

Nederlanders zijn bereid om (ja ook vieze kutklusjes) te doen zolang er maar een leefbaar loon wordt uitgekeerd. Een loon waarmee je een gezin kan starten en een beetje een leuk leven mee kan inrichten. Niet per se de hoofdprijs maar gewoon de basis.

Dat er nu mensen uit schimmige landen worden geimporteerd om dat werk te doen is 100% omdat die bedrijven zien dat deze mensen bereid zijn om:

1. Voor een hongerloontje te werken
2. Niet snappen wat hun arbeidsrechten zijn
3. Bereid zijn om met 8 andere arbeiders op te hokken in een jaren 50 appartementje in slotermeer.

Dit is 100% voor de winstmarge. Als je dat visumsysteem afschaft dan zijn bedrijven ineens gedwongen om voor dat werk ECHTE normale compensaties te betalen. Zolang alle bedrijven diezelfde last hebben zal het worden meegerekend in de prijzen van de producten.

Dus... Ja.. jouw verbouwing kan voor 8.000 euro ipv 22.000 euro... omdat ze een zooi polen en algarijnen, turken, marokkanen, etc.. hebben ingescheept.. dat is geweldig nieuws voor jou. Maar daar staat tegenover een hoger verkrachtingspercentage, buurtverloedering, overlast, diefstal.. maargoed dat betaalt de maatschappij wel. Jij hebt goedkoop je badkamertje mooier gemaakt. Dat dan weer wel.

Stop met die mythe van de "luie/onbereide nederlander" te propageren. Je maakt onze maatschappij er mee kapot want je overtuigt met je gepapagaai anderen dat het niet anders kan.

Het Kan Anders. Met wetgevingen en met strengere visumregels op arbeid. Ja ook binnen Europa
Binnen Europa (EU) is er vrij economisch verkeer.
Dus geen visum nodig.

En dat de verbouwing goedkoper is met Afrikanen?

Zwart ja.

Maar daar heb ik het niet over.

Ik ben ook gek om het zwart te laten doen: hier betaalt de provincie 50% van de kosten.
Dan ga je toch geen beun de haas inhuren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')