Het knappe van Tesla (Musk) is dat ze vanuit een achterstandspositie in zowel bezit van kennis van auto's als kapitaal helemaal opgeklommen zijn naar de toppositie. Ik had ze weinig kans gegeven, als startup, om een compleet nieuwe (electrische) auto te ontwikkelen. Dan had ik gezegd: dat kan alleen een gevestigde fabrikant met diepe zakken en dan nog zal er steun van de overheid nodig zijn ivm de electra-infrastructuur..quote:Op maandag 29 juni 2026 18:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een gebrek aan innovatie, is het gevolg van een log bedrijf met vakbonden en politiek en oude Duitse baasjes.
Je kunt zeggen van Musk wat je wil, maar zijn dynamiek zorgt wel voor innovatie.
Toch moeten we wel Europees minded blijven willen we zelf relevant blijven.quote:Op maandag 29 juni 2026 19:15 schreef LXIV het volgende:
Dus nu, met inderdaad ongelimiteerd kapitaal, zal het allemaal nog wel een tandje sneller zijn.
Ik bedoel, als VW al in 2010 niet in staat was met ze te concurreren dan zijn ze dat nu helemaal niet meer.
Boeit verder ook niks. Als Amerikanen of Chinezen bij een betere auto kunnen bieden voor minder geld dan wil ik geen Duitse auto.
Dat komt omdat dit niet beloond wordt. Bij een nadelig saldo is de rekening voor jezelf, bij een batig saldo pakt de staat het meeste af.quote:Op maandag 29 juni 2026 19:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch moeten we wel Europees minded blijven willen we zelf relevant blijven.
Maar alles waarvan we Amerikanen en Chinezen verafschuwen is daarvoor nodig. Niet helemaal maar lef durf en vrijheid in ondernemen lijkt ver te zoeken in de EU.
Ik denk dat ik hetzelfde bedoel, de EU boeit me niks maar wil gewoon dat Nl niet alleen welvarend blijft maar ook een leuk land om te wonen en werken (weer wordt)quote:Op maandag 29 juni 2026 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt omdat dit niet beloond wordt. Bij een nadelig saldo is de rekening voor jezelf, bij een batig saldo pakt de staat het meeste af.
Mij maakt het niet uit of de EU "relevant" blijft en in staat haar buitengrenzen steeds verder op te rekken. Het beste zou het zijn wanneer Nederland weer gewoon soeverein was en het belang van zijn eigen inwoners op de eerste plaats stelde. En daarvoor hoeven we helemaal niet zo belangrijk te zijn.
Materiele welvaart ja. Maar daar betalen ze dan ook fors voor met weinig vakantiedagen en lange werkwerken en beiden fulltime. Zelf heb ik liever meer tijd en minder spullenquote:Op maandag 29 juni 2026 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat ik hetzelfde bedoel, de EU boeit me niks maar wil gewoon dat Nl niet alleen welvarend blijft maar ook een leuk land om te wonen en werken (weer wordt)
Ik zag dat veel Europeanen uit Europese steden die naar de VS gingen hun ogen uitkeken.
In de suburbs en de niet arme gebieden heeft iedereen een nieuwe auto en huis met zwembad en airco. Wij worden aardig tam gehouden door de media en de hetze tegen de VS maar ondertussen is s de levenstandaard er bijna 2 keer zo groot gemiddeld als de gemiddelde Europeaan.
Dat is al helemaal niet meer zo aan de orde in de betere banen zeker niet.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Materiele welvaart ja. Maar daar betalen ze dan ook fors voor met weinig vakantiedagen en lange werkwerken en beiden fulltime. Zelf heb ik liever meer tijd en minder spullen
Ik vind het systeem in Europa ook niet zo slecht, vind die materiele welvaart ook niet erg belangrijk, ben meer van de balans. Maar wat ik wel goed vind in de USA is dat inzet en risico beloond worden. Hier, vooral in Nederland, is het verschil tussen werken (sub-modaal) en gewoon helemaal niks doen veel te klein.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is al helemaal niet meer zo aan de orde in de betere banen zeker niet.
Ze hebben meer tijd en spullen, en de zorg is ook beter zelfs veel meer preventief dan reactief.
Wel dure verzekeringen.
Maar als je als manager van een gemiddelde fastfoodkeet al 180.000$ per jaar verdiend op 25% belastingdruk mag het ook best wat kosten.
Maar er zijn ook veel nadelen idd ik kijk puur naar welvaart
Ja precies dat.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het systeem in Europa ook niet zo slecht, vind die materiele welvaart ook niet erg belangrijk, ben meer van de balans. Maar wat ik wel goed vind in de USA is dat inzet en risico beloond worden. Hier, vooral in Nederland, is het verschil tussen werken (sub-modaal) en gewoon helemaal niks doen veel te klein.
Ik zal eerlijk zijn: ik vind het alarm een positieve ontwikkeling met het oog op de middellange termijn. Op de korte termijn is het natuurlijk een onaangename gewaarwording, maar beter een helder beeld dan een misleidend wereldbeeld. Na eeuwen van technologische voorsprong begon Europa die positie als vanzelfsprekend te beschouwen. Het werd bijna gezien als een natuurwet dat Europa technologisch en organisatorisch voorop zou blijven lopen. Juist omdat het zo lang geleden was dat Europa op dat vlak achterliep, misschien moeten we daarvoor wel helemaal terug naar het tijdperk van voor 1500/1600, verdwenen geleidelijk de noodzaak en de drijfveer om zich verder te verbeteren.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ken iemand die bij Hyundai werkt, en die vertelde me een paar jaar geleden dat ze de meeste moeite hadden met concurrentie van Tesla, omdat Tesla vanwege hun aandelenprijs bijna onbegrensd kon investeren (daar zullen BYD en Geely nu bij zijn gekomen).
Dividend is niet VW’s grootste probleem. Het is een gebrek aan innovatie en hoe de markt daar op reageert.
Misschien een grijsgedraaide plaat, maar ik ben in 2001 uit Nederland vertrokken en trof in de VS een cultuur aan waar hard werken werd gewaardeerd, en waar men een bloedhekel had aan geouwehoer / politiek. Heel anders dan wat ik in Nederland gewend was, waar we veel vergaderden en waar we veel mensen hadden die helemaal niets deden, maar die wel veel te zeggen hadden. Mijn indruk is dat ze daar in Duitsland ook wel pap van lusten. Hierbij moet ik wel zeggen dat altijd veel bewondering heb voor de Duitsers waar ik mee heb samengewerkt: ze zijn grundlich en erg goed in hun werk. Maar soms draven ze daar in door, en mis ik het pragmatisme.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:38 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk zijn: ik vind het alarm een positieve ontwikkeling met het oog op de middellange termijn. Op de korte termijn is het natuurlijk een onaangename gewaarwording, maar beter een helder beeld dan een misleidend wereldbeeld. Na eeuwen van technologische voorsprong begon Europa die positie als vanzelfsprekend te beschouwen. Het werd bijna gezien als een natuurwet dat Europa technologisch en organisatorisch voorop zou blijven lopen. Juist omdat het zo lang geleden was dat Europa op dat vlak achterliep, misschien moeten we daarvoor wel helemaal terug naar het tijdperk van voor 1500/1600, verdwenen geleidelijk de noodzaak en de drijfveer om zich verder te verbeteren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |