abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221114152
Niet mijn opening



SPOILER: Uit een van de eerste OP's artikel januari 2026 nu.nl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Aanvang crisis in Iran 2024-2025
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Chronologie: van protest tot oorlog tot vredesonderhandelingen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het staakt-het-vuren van 7 en 8 april biedt een tijdelijke adempauze, maar lost de onderliggende spanningen niet op. Of het akkoord stand houdt — en of de heropening van de Straat van Hormuz duurzaam is — is afwachten. De onderhandelingen zijn na 21 uur gecanceld.

Oude tijdlijn naar voorgaande spoiler, Update voor dit deel:
13 april 2026 — Trump gaat de blokkade handhaven. Amerikaanse zeeblokkade Iran ingegaan Trump: schepen dicht bij blokkade worden vernietigd. Op Marine Traffic is te zien dat op dit moment een olietanker door de Straat van Hormuz vaart. Het schip is vertrokken uit de Iraanse stad Bushehr,

SPOILER: Livestream cams
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hold on a minute, hang on. Breaking news! Steve Lookner:
Bekijk deze YouTube-video

SPOILER: Tijdlijn van deze oorlog in de woorden van trump
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Apr13: Any of Iran's "fast attack ships" come near the blockade, they will be taken out.
pi_221114164
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 23:06 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Ik kom er zelf vandaan, dan zie je het verschil. Net zoals dat mijn Nederlandse vrouw het verschil ziet tussen Nederlanders, Belgen, Duitsers, Fransen enz.
Dat kan alleen als je ze hoort spreken anders is dat flauwekul.
pi_221114918
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 23:06 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Ik kom er zelf vandaan, dan zie je het verschil. Net zoals dat mijn Nederlandse vrouw het verschil ziet tussen Nederlanders, Belgen, Duitsers, Fransen enz.
Je hebt ongetwijfeld een knappe vrouw.
Ik doe het ff rustig aan.
  maandag 22 juni 2026 @ 08:22:16 #4
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_221115171
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, meldt "grote vooruitgang" in de onderhandelingen tussen de VS en Iran en een einde aan de oorlog in Libanon.

Hoe gaat Trump dit bewerkstelligen and restrain de Israeliers?
Een uur na de vorige 'ceasfire' van een paar dagen terug blies Israel een flat op met 12 mensen erin. Als Israel zich echt terug zou trekken, zal het einde oefening zijn voor Bibi in Israel. No chance.
  maandag 22 juni 2026 @ 08:33:35 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221115183
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 08:30 schreef AFA2022 het volgende:
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, meldt "grote vooruitgang" in de onderhandelingen tussen de VS en Iran en een einde aan de oorlog in Libanon.

Hoe gaat Trump dit bewerkstelligen and restrain de Israeliers?
Een uur na de vorige 'ceasfire' van een paar dagen terug blies Israel een flat op met 12 mensen erin. Als Israel zich echt terug zou trekken, zal het einde oefening zijn voor Bibi in Israel. No chance.
Dat blijft de vraag idd. Markten reageren alweer super positief op het nieuws maar Israel is er niet bij betrokken (nouja ze zullen wel afsluiteren :+ ).
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221115725
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 08:30 schreef AFA2022 het volgende:
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, meldt "grote vooruitgang" in de onderhandelingen tussen de VS en Iran en een einde aan de oorlog in Libanon.

Hoe gaat Trump dit bewerkstelligen and restrain de Israeliers?
Een uur na de vorige 'ceasfire' van een paar dagen terug blies Israel een flat op met 12 mensen erin. Als Israel zich echt terug zou trekken, zal het einde oefening zijn voor Bibi in Israel. No chance.
Je "vergeet" wat :+
graag verwijderen
  maandag 22 juni 2026 @ 11:54:23 #8
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221116912
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 08:30 schreef AFA2022 het volgende:
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, meldt "grote vooruitgang" in de onderhandelingen tussen de VS en Iran en een einde aan de oorlog in Libanon.

Hoe gaat Trump dit bewerkstelligen and restrain de Israeliers?
Een uur na de vorige 'ceasfire' van een paar dagen terug blies Israel een flat op met 12 mensen erin. Als Israel zich echt terug zou trekken, zal het einde oefening zijn voor Bibi in Israel. No chance.
Helder, waarbij het ergens bizar (cq geniaal als uitkomst) is dat det Iraanse regime in staat is gebleken om een (door hen, Iran; "aangewakkerd"*) conflict elders in de voorwaarden te trekken.
Benieuwd wat USA precies gaat winnen en vrees dat het 14 (feitelijk 5) punten plan bestaat uit
1. Iraans zeggenschap over de Hormusregio met o.a. (verkapte) tolrechten
2. Opheffen opgelegde sancties
3. Israël terug in het eigen hok
4. Geen (echt) einde aan nucleaire ambities.
5. USA erkent soeverein Iran en investeert $300B voor herstel
Nog meer benieuwd naar de sketch met hoe die maatkleding door de gestripte Keizer als weergaloze mode door zijn aanbidders zal worden aangenaaid.
De gemiddelde Amerikaan zal mogelijk al blij zijn dat de prijs van benzine die door onnadenkende acties van hun aanbeden commander in chief met minstens $25ct per liter omhoog spoot, nu dan $10ct omlaag druppelt.
In Januari 2026 was de benzineprijs per liter ca $0,70 bts, ging in April naar ruim $1,00 bts om nu te zakken naar (mu) $0,95 live: MAGA --> MIGA = AI......aiaiaiaiai

* hezbollah wordt door Iran gesteund en ingezet om langs die weg, Israël als ongewenst (ten doel) te verzwakken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221117473
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 21:39 schreef Vallon het volgende:

Het was al fout van Trump om te denken dat hij met alleen geweld, Iran - een onherbergzaam land & onbuigzame ideologie - kan onderwerpen. Ik mag toch aannemen dat Afghanistan die les aan de 5D schakers opnieuw heeft geleerd.
De enige manier, die Trump overtuigd van zichzelf niet heeft willen nemen, was niet mis te verstane steun geven aan de burgers die af wilden van de onderdrukking.
Trump heeft vooral onderschat hoe cruciaal de straat van Hormuz nu is. Of misschien dacht hij dat als deze straat zou worden afgesloten, meerdere landen in opstand zouden komen en zich zouden scharen achter Trump. Europa zelf zegt kalm "nee" en vanuit Azië (voor wie die straat het allerbelangrijkste is) blijft het muisstil. Zuid-Korea, China en Japan accepteren miljarden verliezen om Trump maar af te zien gaan. Daar hij denk ik niet op gerekend.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_221117592
Het is het beste als Libanon vanwege diverse Israëlische agressieve en illegale aan- en invallen een veiligheidszone van 30 kilometer in Israel verkrijgt. Laten we zeggen van de stad Akko aan de Middellandse zee tot het Noorden van het meer van Galilea.
Binnen die zone kunnen dan geen mensen meer wonen, wordt alle infrastructuur verwijderd; alle gebouwen, bedrijven, woningen, boerderijen e.d. tot op de grond gesloopt en kunnen er hoogstens nog beperkte agrarische activiteiten plaats vinden als dat voor de Libanezen op geen enkele wijze schade of bedreiging oplevert..
Dat lijkt mij een faire oplossing.
  maandag 22 juni 2026 @ 14:14:48 #11
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221117760
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 13:38 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Trump heeft vooral onderschat hoe cruciaal de straat van Hormuz nu is. Of misschien dacht hij dat als deze straat zou worden afgesloten, meerdere landen in opstand zouden komen en zich zouden scharen achter Trump. Europa zelf zegt kalm "nee" en vanuit Azië (voor wie die straat het allerbelangrijkste is) blijft het muisstil. Zuid-Korea, China en Japan accepteren miljarden verliezen om Trump maar af te zien gaan. Daar hij denk ik niet op gerekend.
Yep en de verwijtbare basisfout was (en is) dat het Pentagon/Hegseth meenden dat met een zooi bommenkracht, Iran op de rug kon worden gelegd.

Totaal geen rekening willen houden met de om die reden juist opgesplitste (bevel)structuur van het land en de ruggengraat waarmee de overtuigd religieus gedreven tower-of-power van ca 2500 personen middels krap 150.000 expliciet op dat karakter gedrilde gardisten, zomaar 90.000.000 mensen kunnen afhouden van hun eigen keuze(s).

Iran heeft ontegenzeggelijk gewonnen. USA is op een berg gestrand en nu wanhopig op zoek naar de kostbare uitgang van het door henzelf gecreëerde ravijn. Dit allemaal over de rug van burgers die geen andere keuze hebben dan hun lot te ondergaan. Trump ondertussen die vooral bezig lijkt met inkleuren van zijn megalomane verbeelding en aankleding van zijn macht.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221118012
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 14:14 schreef Vallon het volgende:

[..]
Iran heeft ontegenzeggelijk gewonnen. USA is op een berg gestrand en nu wanhopig op zoek naar de kostbare uitgang van het door henzelf gecreëerde ravijn. Dit allemaal over de rug van burgers die geen andere keuze hebben dan hun lot te ondergaan. Trump ondertussen die vooral bezig lijkt met inkleuren van zijn megalomane verbeelding en aankleding van zijn macht.
Na de dood van die Khamenei die al 37 jaar aan de macht was, kon Iran natuurlijk niet meer winnen, maar ze hebben de schade wel beperkt weten te houden. Niet door militairen, wapens of afweer, maar door het afsluiten van de straat van Hormuz.

Als we daar straks niet meer van afhankelijk zijn, moeten we hopen dat het dan eindelijk einde verhaal is voor het terroristische en extremistische regime van Iran. Alleen jammer dat dat nog jaren duurt en zoveel onschuldige mensenlevens kost.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_221118018
Amerika en Israël zullen Ayatollahs af blijven maken en geloof het of niet maar dat zijn ook maar mensen die willen leven, zeker de huidige, die is niet eens gelovig en is van de harige mannenkonten en van de weelderige rijkdom, die komt nog wel achter de bank vandaan ooit.
graag verwijderen
pi_221118020
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 14:31 schreef UitStraling het volgende:
Amerika en Israël zullen Ayatollahs af blijven maken en geloof het of niet maar dat zijn ook maar mensen die willen leven, zeker de huidige, die is niet eens gelovig en is van de harige mannenkonten en van de weelderige rijkdom, die komt nog wel achter de bank vandaan ooit.
Is-ie niet gelovig?

Kudos to him.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_221118035
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 13:38 schreef Shreyas het volgende:
Trump heeft vooral onderschat hoe cruciaal de straat van Hormuz nu is. Of misschien dacht hij dat als deze straat zou worden afgesloten, meerdere landen in opstand zouden komen en zich zouden scharen achter Trump. Europa zelf zegt kalm "nee" en vanuit Azië (voor wie die straat het allerbelangrijkste is) blijft het muisstil. Zuid-Korea, China en Japan accepteren miljarden verliezen om Trump maar af te zien gaan. Daar hij denk ik niet op gerekend.

Is ook niet zo gek als je oorlogsvoering niet overlegt met je bondgenoten.
Incelfrikandel
pi_221118052
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 14:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Is ook niet zo gek als je oorlogsvoering niet overlegt met je bondgenoten.
Zeker en Trump heeft veel fout gedaan hierin, dat mag duidelijk zijn.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_221118266
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 10:31 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Je "vergeet" wat :+
Ik had verwacht dat je inmiddels triomfantelijk op de Ali Al Tahir hill zou staan, of heeft het IDF je geweigerd?

quote:
12s.gif Op maandag 22 juni 2026 11:54 schreef Vallon het volgende:

Nog meer benieuwd naar de sketch met hoe die maatkleding door de gestripte Keizer als weergaloze mode door zijn aanbidders zal worden aangenaaid.
Hoe je het ook wendt of keert Trump has waved the white flag, full caputulation. Althans zo zien de nuchter denkende mensen het. Zijn Maga aanhang is uiteraard andere koek, ook al schijt hij letterlijk in hun bek, zullen ze nog zeggen dat het heerlijk smaakt.

Dit zal ook gevolgen hebben voor de regio, die nu al op zoek is naar een nieuwe 'defence umbrella' voor na de oorlog, nu gebleken is dat de VS hen niet kan verdedigen. Meerdere Golfstaten zoeken achter de schermen al toenadering tot Iran, nu zij hebben ingezien dat ze op het verkeerde paard hebben gewed.

[ Bericht 46% gewijzigd door AFA2022 op 22-06-2026 16:03:18 ]
pi_221118277
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 13:38 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Trump heeft vooral onderschat hoe cruciaal de straat van Hormuz nu is. Of misschien dacht hij dat als deze straat zou worden afgesloten, meerdere landen in opstand zouden komen en zich zouden scharen achter Trump. Europa zelf zegt kalm "nee" en vanuit Azië (voor wie die straat het allerbelangrijkste is) blijft het muisstil. Zuid-Korea, China en Japan accepteren miljarden verliezen om Trump maar af te zien gaan. Daar hij denk ik niet op gerekend.
Trump heeft zich gewoon keihard laten piepelen door Bibi en dacht dat dit een soort weekendje uit zou worden, net als Venezuela. Het ironische is dat hij door letterlijk iedereen van tevoren was gewaarschuwd. Ik weet nog dat hij zei: “No other president had the guts to do what I did.” Tja… misschien waren die anderen toch iets slimmer, zo blijkt nu.
  maandag 22 juni 2026 @ 19:57:50 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221121003
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 15:13 schreef AFA2022 het volgende:
Dit zal ook gevolgen hebben voor de regio, die nu al op zoek is naar een nieuwe 'defence umbrella' voor na de oorlog, nu gebleken is dat de VS hen niet kan verdedigen. Meerdere Golfstaten zoeken achter de schermen al toenadering tot Iran, nu zij hebben ingezien dat ze op het verkeerde paard hebben gewed.

Niet alleen die regio komt tot dat inzicht dat USA ze niet, langer, gaat verdedigen en niet meer of minder; uiterst tijdelijke gelegenheidscoalities smeedt. Niet dat Trump daar zelf in de aanloop schuldig is maar wel op de belknop heeft gedrukt.

Op de middellange termijn - 10/15 jaar of zo - zal USA ervaren dat ze een soort Rusland zijn geworden met dat iedereen die voorheen van hen afhankelijk was in dat voordeel en voorspoed, ze niet meer nodig heeft.
Iets met intrinsiek vertrouwen dat te paard als "Friends wihout further Benefits", over de dam springt.

Tot die tijd zal men het spel spelen om tegen die tijd zodra dat kan, USA als lijdend land af te serveren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221123744
quote:
14s.gif Op maandag 22 juni 2026 19:57 schreef Vallon het volgende:

[..]
Niet alleen die regio komt tot dat inzicht dat USA ze niet, langer, gaat verdedigen en niet meer of minder; uiterst tijdelijke gelegenheidscoalities smeedt. Niet dat Trump daar zelf in de aanloop schuldig is maar wel op de belknop heeft gedrukt.

Op de middellange termijn - 10/15 jaar of zo - zal USA ervaren dat ze een soort Rusland zijn geworden met dat iedereen die voorheen van hen afhankelijk was in dat voordeel en voorspoed, ze niet meer nodig heeft.
Iets met intrinsiek vertrouwen dat te paard als "Friends wihout further Benefits", over de dam springt.

Tot die tijd zal men het spel spelen om tegen die tijd zodra dat kan, USA als lijdend land af te serveren.
True, I agree. Het zal in de toekomst vooral voor Israel gevolgen hebben. Zolang de mindset daar niet verandert, zie ik de toekomst niet rooskleurig in.

Ceasefire:
The Israeli Army stated: “Soldiers are prohibited from demolishing homes in Lebanon or from shooting at civilians.” That takes away all the fun for the IDF. Laat dit even bezinken...
  dinsdag 23 juni 2026 @ 11:34:59 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_221125719
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 06:11 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
True, I agree. Het zal in de toekomst vooral voor Israel gevolgen hebben. Zolang de mindset daar niet verandert, zie ik de toekomst niet rooskleurig in.

Ceasefire:
The Israeli Army stated: “Soldiers are prohibited from demolishing homes in Lebanon or from shooting at civilians.” That takes away all the fun for the IDF. Laat dit even bezinken...
Israël zal beslist de eigen weg blijven vinden met dat zij daar de enige kernmacht is en dat - ter waarborging van haar voortbestaan - zo wil/gaat houden.
Trump & Co zal mogelijk de handen van Israël willen aftrekken, dat de feitelijke "lobby" vanuit USA voor/van effectieve steun aan de staat Israël niet anders zal doen maken. Het zie het Congress of Senaat niet instemmen dat Israël aan haar lot wordt overgelaten (laat staan, daarmee Iran daarin voortaan ter wille te zijn).

Het zo ja vernietigen van infrastructuur en/of verdrijven van bewoners door het IDF, is puur strategisch om een gebied tot gecontroleerde bufferzone te maken. Dat uitvoerders, soldaten ook, mogelijk individueel "eer" halen uit de aan hun opgelegde, is geen doel op zichzelf.

Ik zie het als ideologisch, asymmetrisch, conflict aangaande zeggenschap van de één over het dan noodlottig voortbestaan van de ander. Israël kan zich simpelweg niet veroorloven zich te schikken naar de eis van haar eliminerende tegenstander(s).
Iran als momentele "representant" van tegenstand; kan of beter wil het om religieuze redenen niet verkroppen dat andersdenkenden zoals Israël daar (hoe dan ook) is gekomen.
De asymmetrie in ideologie is dat Israël daar is om te blijven bestaan en zij buiten "garanties" die haar veiligheid waarborgen, geen behoefte heeft om andersdenkenden te (willen) onderwerpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_221126165
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 14:31 schreef UitStraling het volgende:
Amerika en Israël zullen Ayatollahs af blijven maken en geloof het of niet maar dat zijn ook maar mensen die willen leven, zeker de huidige, die is niet eens gelovig en is van de harige mannenkonten en van de weelderige rijkdom, die komt nog wel achter de bank vandaan ooit.
Sommige mensen halen hun nieuws uit de reguliere media, anderen van Twitter en Facebook, maar jij haalt het volgens mij uit de Story en de Privé.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 12:30:43 #23
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221126303
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 12:00 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Sommige mensen halen hun nieuws uit de reguliere media, anderen van Twitter en Facebook, maar jij haalt het volgens mij uit de Story en de Privé.
Dat hij via allerlei constructies diverse luxe villa's en ander vastgoed in Londen en Dubai heeft, en dure sportwagens, is wel waar.

Dat hij van de herenliefde is lijkt mij idd een roddel.

Dat zou in de hoogste kringen nooit geaccepteerd worden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221126316
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 12:00 schreef -Knapzak- het volgende:

[..]
Sommige mensen halen hun nieuws uit de reguliere media, anderen van Twitter en Facebook, maar jij haalt het volgens mij uit de Story en de Privé.
UitStraling haalt zijn informatie uit zijn rugtasje.
pi_221126561
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 12:30 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat hij via allerlei constructies diverse luxe villa's en ander vastgoed in Londen en Dubai heeft, en dure sportwagens, is wel waar.

kun je de lezers hier dan eens een link geven waarbij dit onderzoek te zien is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')