Het gaat om het AOW bedrag bij 67 jaar en 3 maanden. Dat bedrag is - volgens de rekenmodule van het ABP - hoger wanneer ik vroeger stop.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:45 schreef lykkefund het volgende:
Als je eerder stopt ontvang je nog geen aow. ABP gaat er dan vanuit, dat je dus een hoger pensioenbedrag moet krijgen om dat gat te dekken. Zodra de aow komt, gaat het pensioenbedrag weer omlaag.
Daarnaast is het wel zo, dat je bij eerder stoppen minder pensioen opbouwt én bij eerder opnemen ook minder overhoudt. Dat hoeft niet erg te zijn maar moet je goed overwegen en uitrekenen. Kom je nu makkelijk rond van je inkomen en hou je maandelijks geld over, dan is er kans dat een lager pensioen geen groot probleem is.
AOW staat daar verder los van, zolang je in Nederland je belasting betaald bouw je op en op de wettelijke leeftijd krijg je gewoon het vaste bedrag als ieder ander, niet eerder of later, je kan er niet mee schuiven.
Krijg de indruk dat je AOW, ABP-pensioen en de jaartallen/bedragen door elkaar haalt.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:48 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Het gaat om het AOW bedrag bij 67 jaar en 3 maanden. Dat bedrag is - volgens de rekenmodule van het ABP - hoger wanneer ik vroeger stop.
Verder beschrijf je precies wat ik dacht te weten.
Volgens de overheidssite is jouw pensioendatum helemaal niet bekend. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijdquote:Op zondag 21 juni 2026 13:20 schreef Sometimes het volgende:
Ik zie waar ik mis ga, ging uit van het verschil tussen het bedrag per maand met en zonder AOW. Maar de AOW is natuurlijk gewoon belast met de inkomstenbelastingtarieven die bij die fase horen, dus het bruto AOW bedrag zal gelijk blijven terwijl netto de verschuiving maakt die ik zie.
Klopt, de datum is berekend op basis van de huidige uitgangspunten. Dat zal vast nog wel veranderen.quote:Op zondag 21 juni 2026 15:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens de overheidssite is jouw pensioendatum helemaal niet bekend. https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd
O zeker! Maar 1 zekerheid heb je: het nieuwe pensioenstelsel valt gunstiger voor je uit dan het oude.quote:Op zondag 21 juni 2026 15:49 schreef Sometimes het volgende:
Onzekerheden / onduidelijkheden genoeg nog. Maar daarom niet minder interessant om eens te kijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |