abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221107874
Gisteren heb ik gekeken naar de opties voor eerder stoppen met werken. Is nog vrij ver weg, maar interessante materie. Heb wat opstellingen gemaakt maar er is een aspect wat ik niet kan volgen.

Wanneer ik op de site van het ABP ga schuiven met de pensioendatum dan valt me op dat de AOW bij het (voor nu) vaste punt van 67 jaar en 3 maanden niet gelijk blijft; Het AOW bedrag op dat moment is hoger wanneer ik eerder stop.

Dit gaat van ¤960 per maand bij 67 jaar 3 maanden stapsgewijs naar ¤ 1.530 per maand wanneer ik met 60 jaar zou stoppen.

Ik zou verwachten dat het AOW bedrag gelijk blijft (of lager wordt) bij eerder stoppen. Nu werkt het andersom.

Kan iemand me dit uitleggen? Ik kan de vraag natuurlijk ook aan het ABP stellen maar misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_221107947
Als je eerder stopt ontvang je nog geen aow. ABP gaat er dan vanuit, dat je dus een hoger pensioenbedrag moet krijgen om dat gat te dekken. Zodra de aow komt, gaat het pensioenbedrag weer omlaag.

Daarnaast is het wel zo, dat je bij eerder stoppen minder pensioen opbouwt én bij eerder opnemen ook minder overhoudt. Dat hoeft niet erg te zijn maar moet je goed overwegen en uitrekenen. Kom je nu makkelijk rond van je inkomen en hou je maandelijks geld over, dan is er kans dat een lager pensioen geen groot probleem is.

AOW staat daar verder los van, zolang je in Nederland je belasting betaald bouw je op en op de wettelijke leeftijd krijg je gewoon het vaste bedrag als ieder ander, niet eerder of later, je kan er niet mee schuiven.
  zondag 21 juni 2026 @ 12:48:38 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_221107968
Even er van uit gaan dat je na 1961 bent geboren dan ontvang je pas Aow als je 67jaar en 3 maanden oud bent
Daar voor 0 Aow
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_221107970
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:45 schreef lykkefund het volgende:
Als je eerder stopt ontvang je nog geen aow. ABP gaat er dan vanuit, dat je dus een hoger pensioenbedrag moet krijgen om dat gat te dekken. Zodra de aow komt, gaat het pensioenbedrag weer omlaag.

Daarnaast is het wel zo, dat je bij eerder stoppen minder pensioen opbouwt én bij eerder opnemen ook minder overhoudt. Dat hoeft niet erg te zijn maar moet je goed overwegen en uitrekenen. Kom je nu makkelijk rond van je inkomen en hou je maandelijks geld over, dan is er kans dat een lager pensioen geen groot probleem is.

AOW staat daar verder los van, zolang je in Nederland je belasting betaald bouw je op en op de wettelijke leeftijd krijg je gewoon het vaste bedrag als ieder ander, niet eerder of later, je kan er niet mee schuiven.
Het gaat om het AOW bedrag bij 67 jaar en 3 maanden. Dat bedrag is - volgens de rekenmodule van het ABP - hoger wanneer ik vroeger stop.

Verder beschrijf je precies wat ik dacht te weten.
It was delicious.
pi_221108069
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:48 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Het gaat om het AOW bedrag bij 67 jaar en 3 maanden. Dat bedrag is - volgens de rekenmodule van het ABP - hoger wanneer ik vroeger stop.

Verder beschrijf je precies wat ik dacht te weten.
Krijg de indruk dat je AOW, ABP-pensioen en de jaartallen/bedragen door elkaar haalt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221108408

Ik zie waar ik mis ga, ging uit van het verschil tussen het bedrag per maand met en zonder AOW. Maar de AOW is natuurlijk gewoon belast met de inkomstenbelastingtarieven die bij die fase horen, dus het bruto AOW bedrag zal gelijk blijven terwijl netto de verschuiving maakt die ik zie.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')