quote:Vrijwilliger die vervuilde rivier schoonmaakte moet misschien de cel in
Al jaren stoort de Britse natuurbeschermer Paul Powlesland zich aan de ernstig vervuilde rivier bij hem in de buurt. Samen met een groep vrijwilligers heeft hij de rivier dus eens goed schoongemaakt. Maar daardoor kan hij nu flink in de problemen komen.
De rivier lag helemaal vol met vuilnis, drugsafval, en zelfs wapens. Daarom had Powlesland al meerdere keren gevraagd of de milieupolitie er wat aan kon doen. Maar volgens hem wordt daar al jaren niet naar geluisterd.
200 vuilniszakken
En dus dacht hij: dan doe ik het zelf. In totaal haalde hij meer dan 200 vuilniszakken aan troep uit de rivier. Goed nieuws, zou je denken. Maar toen kreeg hij een brief van de milieupolitie.
Daarin staat dat ze een rechtszaak tegen hem gaan beginnen. En dat hij misschien wel twee jaar de cel in moet. Powlesland is woedend.
"Ze doen al jaren niks. Nu komen ze eindelijk in actie. En dan niet tegen de vervuilers, maar tegen de vrijwilligers die de natuur proberen te helpen."
- Paul Powlesland
De milieupolitie zegt dat ze blij zijn dat mensen willen helpen. Maar dat het niet de bedoeling is dat mensen zonder vergunning aan het werk gaan in de natuur.
"Dit werk moet door experts gedaan worden. Als je dit niet goed doet, kan je de natuur juist ernstig beschadigen."
- milieupolitie
De rivier in kwestie ook echtquote:Op zondag 21 juni 2026 11:12 schreef Jahr00n het volgende:
Engeland is afgeschreven. Prioriteiten volledig op de verkeerde dingen.
Klinkt alsof dit clubje helemaal geen prioriteiten heeft.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:12 schreef Jahr00n het volgende:
Engeland is afgeschreven. Prioriteiten volledig op de verkeerde dingen.
En heel mooi dat ze zelf vertrokken zijn.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
VK hè, niet de EU. In het VK is alles upside down.
Tja, daarvoor zou er eerst een milieueffectrapportage gemaakt moeten worden. Het overslaan van zo een belangrijke stap in het bureaucratische proces kan leiden tot gevolgen die niet te overzien zijn!quote:Op zondag 21 juni 2026 12:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wat voor schade kan er dan precies ontstaan als er vrijwilligers een opruimacti doen?
Dit klopt inderdaad, ook in de UK word je niet vervolgd voor het uit een rivier vissen van een vuilniszak. Maar men is ook bezig geweest met het verwijderen van planten, modder enz, en dat is een lastiger verhaal. Blijft wel dat vervolgens dreigen met gevangenisstraffen hiervoor wel erg draconisch is, en de Environment Agency een typisch bureaucratisch vehikel is dat niet veel meer doet dan jarenlang roepen dat ze zaken "monitoren" zonder ze ooit echt aan te pakken.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:04 schreef gwn_een_user het volgende:
er schuilt wel een beetje meer achter dit verhaal...de vrijwilligers hebben namelijk niet enkel vuilnis met de hand opgeraapt, maar ze hebben ook zware graafmachines ingezet om de rivierbodem aan te pakken. met deze machine hebben ze grote hoeveelheden onkruid en slib van de rivierbodem weggegraven om de doorstroom van het water te herstellen. het opgegraven slib en biologisch afval is vervolgens op de oevers achtergelaten.
het verwijderen van slib en veranderen van een rivierbodem valt uiteraard onder baggerwerkzaamheden. zonder officieel ecologisch onderzoek en de juiste vergunningen brengt dit juist grote risico's met zich mee zoals overstromingsgevaar en schade aan de lokale biodiversiteit (er leven veel organismen in het slib)
het ironische is dat powlesland zelf een milieuadvocaat is. ik snap de actie van deze man verder wel, maar ja. waterbeheer is nogal complex enzo
Veroorzaakt stress onder de vispopulatie.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:13 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wat voor schade kan er dan precies ontstaan als er vrijwilligers een opruimacti doen?
De EU is dan ook niet Europa, dat is propagandistische begripsverwarring ten bate van het imperialisme.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
VK hè, niet de EU. In het VK is alles upside down.
Kijk nu wordt het verhaal helderderquote:Op zondag 21 juni 2026 13:04 schreef gwn_een_user het volgende:
er schuilt wel een beetje meer achter dit verhaal...de vrijwilligers hebben namelijk niet enkel vuilnis met de hand opgeraapt, maar ze hebben ook zware graafmachines ingezet om de rivierbodem aan te pakken. met deze machine hebben ze grote hoeveelheden onkruid en slib van de rivierbodem weggegraven om de doorstroom van het water te herstellen. het opgegraven slib en biologisch afval is vervolgens op de oevers achtergelaten.
het verwijderen van slib en veranderen van een rivierbodem valt uiteraard onder baggerwerkzaamheden. zonder officieel ecologisch onderzoek en de juiste vergunningen brengt dit juist grote risico's met zich mee zoals overstromingsgevaar en schade aan de lokale biodiversiteit (er leven veel organismen in het slib)
het ironische is dat powlesland zelf een milieuadvocaat is. ik snap de actie van deze man verder wel, maar ja. waterbeheer is nogal complex enzo
Kijk, duidelijke reactie.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:04 schreef gwn_een_user het volgende:
er schuilt wel een beetje meer achter dit verhaal...de vrijwilligers hebben namelijk niet enkel vuilnis met de hand opgeraapt, maar ze hebben ook zware graafmachines ingezet om de rivierbodem aan te pakken. met deze machine hebben ze grote hoeveelheden onkruid en slib van de rivierbodem weggegraven om de doorstroom van het water te herstellen. het opgegraven slib en biologisch afval is vervolgens op de oevers achtergelaten.
het verwijderen van slib en veranderen van een rivierbodem valt uiteraard onder baggerwerkzaamheden. zonder officieel ecologisch onderzoek en de juiste vergunningen brengt dit juist grote risico's met zich mee zoals overstromingsgevaar en schade aan de lokale biodiversiteit (er leven veel organismen in het slib)
het ironische is dat powlesland zelf een milieuadvocaat is. ik snap de actie van deze man verder wel, maar ja. waterbeheer is nogal complex enzo
Als de EU imperialisten zouden zijn dan zouden ze wel wat slimmer en innovatiever te werk gaan. Dit zijn een groep prutsers en kwakzalvers.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De EU is dan ook niet Europa, dat is propagandistische begripsverwarring ten bate van het imperialisme.
Nu dat land nog de Atlantische overduwen.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
En heel mooi dat ze zelf vertrokken zijn.
The UK is net een beetje zoals ons "eigen" clowntown Amsterdam.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:31 schreef Toine51 het volgende:
Ach ja, de UK...
Waar je als slachtoffer meteen als dader wordt gezien en ook nog doodgaat...
Europa is een continent.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De EU is dan ook niet Europa, dat is propagandistische begripsverwarring ten bate van het imperialisme.
Dit.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:12 schreef Jahr00n het volgende:
Engeland is afgeschreven. Prioriteiten volledig op de verkeerde dingen.
Wel grappig dat dit een mooi gevalletje friendly fire is er was natuurlijk een hele keten aan linkse instanties die hier geld aan had kunnen verdienen als het correct gedaan was.quote:Op zondag 21 juni 2026 20:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Mooi om de reacties hier te lezen die deze linkse hippie die toevallig milieuactivist steunen.
In de discussie komt aan het licht waarom de schoonmaakactie een probleem vornt.quote:Op zondag 21 juni 2026 20:41 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Wel grappig dat dit een mooi gevalletje friendly fire is er was natuurlijk een hele keten aan linkse instanties die hier geld aan had kunnen verdienen als het correct gedaan was.
Die hechten zoveel waarde aan regeltjes en procedures en lekker veel overheid met alle overhead die daarbij komt. I.t.t. rechts die opereert vanuit gezond verstand en een kleinere overheid.
Dat heb ik gelezen.quote:Op maandag 22 juni 2026 06:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
In de discussie komt aan het licht waarom de schoonmaakactie een probleem vornt.
Maar daar wals je overheen om je eigen politieke agenda te propageren.
zelfs met dit verhaal is het zeiken om het zeiken, dan had je als milieupolitie maar wat moeten doen, iets met common sense (maar overheid kent dat niet meer)quote:Op zondag 21 juni 2026 13:04 schreef gwn_een_user het volgende:
er schuilt wel een beetje meer achter dit verhaal...de vrijwilligers hebben namelijk niet enkel vuilnis met de hand opgeraapt, maar ze hebben ook zware graafmachines ingezet om de rivierbodem aan te pakken. met deze machine hebben ze grote hoeveelheden onkruid en slib van de rivierbodem weggegraven om de doorstroom van het water te herstellen. het opgegraven slib en biologisch afval is vervolgens op de oevers achtergelaten.
het verwijderen van slib en veranderen van een rivierbodem valt uiteraard onder baggerwerkzaamheden. zonder officieel ecologisch onderzoek en de juiste vergunningen brengt dit juist grote risico's met zich mee zoals overstromingsgevaar en schade aan de lokale biodiversiteit (er leven veel organismen in het slib)
het ironische is dat powlesland zelf een milieuadvocaat is. ik snap de actie van deze man verder wel, maar ja. waterbeheer is nogal complex enzo
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |