Gunnen is het toverwoord, of misgunst en afgunst?quote:Hitte betekent tegenwoordig ook: burenruzies om airco's
Het is tropisch warm in Nederland en dat betekent voor veel mensen, ook binnenshuis, puffen en zweten. Steeds meer mensen schaffen een airco aan om het huis koel te houden, maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Want de apparaten kunnen ook voor overlast zorgen. En dan leiden de hoge temperaturen ook tot verhitte gemoederen tussen buren.
Voor airco-eigenaren is het een bron van verlichting, maar voor omwonenden in sommige gevallen het tegenovergestelde. Klachten over airco's gaan vaak over geluidsoverlast, ontsiering van het woongebouw of de warme lucht die het apparaat naar buiten uitstoot.
Jarenlang traject
Vooral binnen Verenigingen Van Eigenaren (vve) kan de installatie van een airco, of alleen al het voornemen daarop, de emoties flink doen oplopen, ziet installateur Boekhout. Hij is zelf al enkele keren aangeschoven bij een VVE-vergadering om uitleg te geven. "Er zijn vve's waarbij dit een jarenlang traject is. Een klant heeft bijvoorbeeld vorige week pas goedkeuring gekregen voor een installatie waarvoor we vorig jaar al zijn langs geweest."
In het uiterste geval moet er zelfs een rechter aan te pas komen. Advocaat Myrthe de Vries beaamt dat er "aardig wat" airco-zaken op haar bureau belanden. Ook op dit moment is ze betrokken bij een zaak waarbij een eigenaar een airco wil installeren, maar geen toestemming krijgt van de vve. "Die is bang dat de warme lucht die het apparaat uitstoot blijft hangen, en dat dat overlast geeft."
Dat er bij deze zaken zoveel emoties loskomen, komt volgens De Vries doordat het gaat over iets heel fundamenteels, namelijk woongenot. "Zeker met deze temperaturen wordt degene die geen airco mag van de buren elke dag herinnerd aan die discussie met de vve. En de andere deelnemers vinden dat ze zichzelf moeten beschermen tegen overlast."
Scheldpartijen, bedreigingen
"We zien altijd twee kanten: de mensen die graag een airco willen. Die zweten de hele dag weg en kunnen niet slapen van de hitte. En de buren die te maken hebben met overlast."
In de berichten die Vossen binnenkrijgt, wordt gesproken over scheldpartijen en bedreigingen. "Dat is fors. Zeker als je nog met elkaar in een appartementengebouw moet wonen. Niet alleen in de zomer, maar ook in de winter."
Gunfactor
In de zaken die advocaat De Vries behandelt, ziet ze dat het lang niet altijd draait om de feiten. "Soms is het ook een kwestie van gunnen. En op het moment dat het is geëscaleerd, is die gunfactor volledig weg."
Installateur Boekhout heeft een tip voor mensen die overwegen een airco te nemen: "Ga nu alvast in gesprek met je vve. Dan ben je hopelijk op tijd voor volgende zomer."
Vaak is het ook een stukje machts-geilheid. VVE-baasjes worden dat vaak omdat het hun de mogelijkheid biedt om mensen dingen op te dringen of juist te verbieden. En soms is het puur financieel om mensen te dwingen om werkzaamheden door hun vriendjes en familie te laten uitvoeren : je krijgt geen toestemming, en buren wel, zoek de verschillen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef littlemindy het volgende:
Probleem is ook dat mensen niets meer kunnen hebben van elkaar
Ik hoor de bovenburen ook weleens als er visite is. Als ik daar last van heb met slapen doe ik oordoppen in, dan hoor ik helemaal niets meer. Probleem opgelost.
Hoe zie je dat voor je?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:37 schreef ootjekatootje het volgende:
Waarom zetten ze de buitenunit niet op het dak? En sparen ze als VvE niet voor een systeem waarin iedereen een unit krijgt?
Dat hangt van je situatie af. Mijn zolder wordt vrij snel bloedheet, en als ik niet ondertussen met pensioen was, was daar ook een airco gekomen omdat mijn werkkamer op zolder is en ik de laatste jaren maar 1 of 2 dagen per week op locatie werkte. Voor elke Teams-meeting steeds een shirt moeten aantrekken bij redelijk warm weer is ook zo hinderlijk, zeker als je regelmatig "even" een vraagje moet beantwoorden via Teams (could have been an email or a chat-message ...).quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef Cruzinats het volgende:
Voor die ene maand in het jaar een airco kopen lol.
Zijn ook van die snowflakes die bij twintig graden al beginnen te huilen. Gewoon niet viesdik zijn en je kan prima slapen in deze temperaturen.
Drama altijd met dat soort VvE constructies. Iedereen heeft ook altijd praatjes, maar iedereen doet dingen op zijn/haar eigen tempo.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:37 schreef ootjekatootje het volgende:
Waarom zetten ze de buitenunit niet op het dak? En sparen ze als VvE niet voor een systeem waarin iedereen een unit krijgt?
Dat het voor jou voor 1 maand per jaar zou zijn is leuk, maar dat geldt niet voor iedereen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef Cruzinats het volgende:
Zijn ook van die snowflakes die bij twintig graden al beginnen te huilen. Gewoon niet viesdik zijn en je kan prima slapen in deze temperaturen.
Probleem is ook dat die goedkope herriedingen wel verkocht mogen worden terwijl er geluidsnormen gelden voor buiten-units. Het zou allemaal veel ruzies en gezeik schelen als die goedkope rotzooi hier niet verkocht mag worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:14 schreef Joppiez het volgende:
Goede kwaliteit airco op het dak, op dempers en eventueel een dempende kast eromheen en niks aan het handje. Probleem zijn die lui die geen geld noch moeite willen steken om het ook voor de buren beetje leuk te houden. Hiernaast ook eentje.
Er zijn ook airco's waar je mee kunt verwarmen. Die gebruik je veel langer dan die ene maand per jaar.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef Cruzinats het volgende:
Je kunt een airco het hele jaar door gebruiken horen, namelijk ook om mee te verwarmen. Daarnaast heb ik 12% lichaamvet maar kan ik alsnog heel slecht tegen warmte, vooral tijdens het slapen. Dus ik hou mijn slaapkamer lekker de hele nacht op 20c ipv 28cquote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef Cruzinats het volgende:
Hier krijg ik dus acuut jeugdpuistjes van. Personen die precies weten hoeveel lichaamsvet ze hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:41 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je kunt een airco het hele jaar door gebruiken horen, namelijk ook om mee te verwarmen. Daarnaast heb ik 12% lichaamvet maar kan ik alsnog heel slecht tegen warmte, vooral tijdens het slapen. Dus ik hou mijn slaapkamer lekker de hele nacht op 20c ipv 28c
Hier ook een Daikin, een boven en een beneden. De slaapkamer, beneden, ligt op het noorden, maar heeft wel de avondzon, die verkoelen we met een plafondventilator. Werkt prima. En overdag de gordijnen dicht.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:25 schreef Cockwhale het volgende:
Moet je maar niet zo'n budget baggerding hebben hangen. Hier een Daikin systeem met zeer goede binnenunits ook, binnen 10 min 20 graden en je hoort vrijwel niks, vooral buiten niet. Was ook niet de goedkoopste moet ik toegeven.
De warmte in jouw woninkje kan totaal anders zijn dan die van een willekeurige andere Nederlander. Zit je bijv. op de hoogste verdieping van een flatgebouw met de zon grootste deel v/d dag op je appartementje, tsja, dan is het qua ervaring natuurlijk totaal anders dan buurman x die op de beganegrond zit aan de schaduwzijde.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef Cruzinats het volgende:
Ligt er een beetje aan. Als dat ding lawaai maakt, dan is dat niet fijn als je slecht slaapt. Als het warme lucht richting jou blaast, dan ook niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 13:24 schreef Cor_Minderhout het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)renruzies-om-airco-s
[..]
Gunnen is het toverwoord, of misgunst en afgunst?
Mijn airco’s zijn ook mijn verwarming. Sterker: ze zijn voornamelijk verwarming, ik heb ze vanmiddag pas op koelen gezet. Niks snowflake, huilen of viesdik.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef Cruzinats het volgende:
Bij mensen zonder airco is dit inderdaad maar de vraagquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:47 schreef Hiddendoe het volgende:
TT klopt niet. Die suggereert namelijk dat mensen van dit niveau hersens hebben.
Onzin. Ik heb ook geen airco.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:48 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Bij mensen zonder airco is dit inderdaad maar de vraag
Wie had het over moordquote:Op zaterdag 20 juni 2026 15:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Onzin. Ik heb ook geen airco.
En ik heb nog nooit iemand vermoord.
Wat een onzin.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 14:16 schreef Cruzinats het volgende:
Naja, even letterlijk nemen, als je hersens in elkaar geslagen worden dan overleef je dat doorgaans niet..quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |