abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221127701
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2026 10:36 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ik ben tevreden woke en raak gelukkig zelden van de kook. Ik ben zogezegd alert op het naleven van gelijke rechten voor alle mensen.

Maar ik hoor ook veel geklaag over woke. Rabiaat, cancellen, taalpolitiek, humorloze lui, zelfs een bedreiging voor de samenleving!

Roept u maar. Wat is er volgens u erg aan woke?
Infantilisme.
I carried the fire before I knew its name.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 15:31:17 #152
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221127740
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 15:24 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Infantilisme.
Maar anderen zeggen juist weer dat er op alle slakken zout gelegd wordt en dat je op eieren moet lopen door woke. Je laat je toch niet door een mentale kleuter de les lezen? Dan heb je misschien geen goede argumententen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221127755
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 15:31 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Maar anderen zeggen juist weer dat er op alle slakken zout gelegd wordt en dat je op eieren moet lopen door woke. Je laat je toch niet door een mentale kleuter de les lezen? Dan heb je misschien geen goede argumententen.
Ik kan niet voor een andere spreken, alleen voor mezelf.

Onder infantilisme bedoel ik o.a. ontkennen van de realiteit.

Bijvoorbeeld, het idee dat alle mensen en alle culturen gelijk zijn is ver van de werkelijkheid.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 15:57:18 #154
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221127861
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 15:35 schreef DavidAZ het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld, het idee dat alle mensen en alle culturen gelijk zijn is ver van de werkelijkheid.
Wat de realiteit is, is soms behoorlijk subjectief. Daar kun je wel en boompje over opzetten. Het zijn de eerder de kwalificaties die het hem doen. En wat moeten we eigenlijk met zulke ongelijkheid? Verminderen of vermeerderen? Maatwerk of een "one size fits all" aanpak?
pi_221127884
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 15:57 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
En wat moeten we eigenlijk met zulke ongelijkheid? Verminderen of vermeerderen? Maatwerk of een "one size fits all" aanpak?
Gewoon accepteren zoals het is en niet doen alsof het niet zo is.
pi_221127941
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:02 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Gewoon accepteren zoals het is en niet doen alsof het niet zo is.
Heb je liever concrete gevallen? Ik weet niet wat op de vorige pagina's al verteld was, misschien heeft iemand dat al genoemd, maar bijvoorbeeld nieuwe "geslachten" snap ik überhaupt niet. Een man die zich als een vrouw voelt is geen vrouw, maar een man die zich als vrouw voelt. Niks verkeerds in, ik heb daar absoluut geen bezwaar tegen, als man zich zo voelt. Maar om van daar een nieuwe geslacht te gaan maken vind ik idioot. Of discussie over slavernij en de relatie tussen de blanken/zwarten. Is ook absoluut uit de duim gezogen iets.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 16:26:27 #157
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221128016
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:10 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Heb je liever concrete gevallen? Ik weet niet wat op de vorige pagina's al verteld was, misschien heeft iemand dat al genoemd, maar bijvoorbeeld nieuwe "geslachten" snap ik überhaupt niet. Een man die zich als een vrouw voelt is geen vrouw, maar een man die zich als vrouw voelt. Niks verkeerds in, ik heb daar absoluut geen bezwaar tegen, als man zich zo voelt. Maar om van daar een nieuwe geslacht te gaan maken vind ik idioot. Of discussie over slavernij en de relatie tussen de blanken/zwarten. Is ook absoluut uit de duim gezogen iets.
Ja, deze is al meerdere keren langsgeweest. In meerdere topics op Fok! Volgens mij is er nergens een wet die zegt dat je moet leven als man of als vrouw? En hoe iemand zich "voelt" is irrelevant. Je kunt toch ook niet controleren bij andere mensen hoe zij zich voelen? Dus prima verder. Als mensen last hebben van tietenverdriet of snikkelirritatie en de dokter kan je helpen. Go for it! Ontken ik nu biologie of chromosomen & gonaden? Nee, maar ik zie het enkel als een hulpmiddel om het leven draaglijk te maken voor die mensen. Dat van die relatie tussen blanken en zwarten snap ik niet helemaal. Er was toch slavernij? Of was dat vrijwillige arbeidsmigratie?
pi_221128469
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 16:26 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Ja, deze is al meerdere keren langsgeweest. In meerdere topics op Fok! Volgens mij is er nergens een wet die zegt dat je moet leven als man of als vrouw? En hoe iemand zich "voelt" is irrelevant. Je kunt toch ook niet controleren bij andere mensen hoe zij zich voelen? Dus prima verder. Als mensen last hebben van tietenverdriet of snikkelirritatie en de dokter kan je helpen. Go for it! Ontken ik nu biologie of chromosomen & gonaden? Nee, maar ik zie het enkel als een hulpmiddel om het leven draaglijk te maken voor die mensen.
Dacht ik al dat meer mensen daar ook niets van snappen. Maar ik heb het niet perse over de wetgeving, meer over de mentaliteit. Dat iemand zich zus of zo voelt, is op persoonlijke niveau absoluut geen probleem. Het wordt pas probleem wanneer het een "nieuwe norm" wordt en van iedereen wordt verwacht dat ze mee doen.

quote:
Nee, maar ik zie het enkel als een hulpmiddel om het leven draaglijk te maken voor die mensen.
En waarom is hun leven ondraaglijk in eerste instantie? Dat is juist wat ik niet begrijp. Ze plaatsen zich van tevoren in positie van een slachtoffer. Waarom? Waarvoor?

quote:
Dat van die relatie tussen blanken en zwarten snap ik niet helemaal. Er was toch slavernij? Of was dat vrijwillige arbeidsmigratie?
Ja, slavernij was er misschien in 80% van totale tijd dat mensen op aarde lopen. Nou jah, vanaf sapiens dan. Maar alleen door Woke worden vooral de blanken daar in beschuldigd. Terwijl de blanken hebben het niet verzonnen, niet begonnen. De blanken waren juist de eerste in de wereld die er mee hebben gekapt.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 17:57:11 #159
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221128542
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 17:44 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Dacht ik al dat meer mensen daar ook niets van snappen. Maar ik heb het niet perse over de wetgeving, meer over de mentaliteit. Dat iemand zich zus of zo voelt, is op persoonlijke niveau absoluut geen probleem. Het wordt pas probleem wanneer het een "nieuwe norm" wordt en van iedereen wordt verwacht dat ze mee doen.
[..]
En waarom is hun leven ondraaglijk in eerste instantie? Dat is juist wat ik niet begrijp. Ze plaatsen zich van tevoren in een positie van een slachtoffer. Waarom? Waarvoor?
[..]
Ja, slavernij was er misschien in 80% van totale tijd dat mensen op aarde lopen. Nou jah, vanaf sapiens dan. Maar alleen door Woke worden vooral de blanken daar in beschuldigd. Terwijl de blanken hebben het niet verzonnen, niet begonnen. De blanken waren juist de eerste in de wereld die er mee hebben gekapt.
Wat is er dan slachtoffergedrag aan een beetje conceptiepech? Je krijgt die kenmerken toch, zonder keuze? En leven als vrouw of als man is toch ook behoorlijk verschillend? Nou, als dat je probleem is: ga je gang. Dan is dat iig opgelost. Het slachtoffergedrag komt waarschijnlijk meer tevoorschijn bij discriminatie. En als mensen niet mee willen doen of willen disrespecteren, dan is dat hooguit jammer. Je hoeft iets niet te snappen om het respecteren lijkt mij.

Iedereen kan beschuldigd worden van slavernij. Dat het nu meer over blank gaat is logisch. Kwam de laatste jaren meer voor. En dat ze ermee kappen na jaren uitvoering eraan geven is prima.

[ Bericht 1% gewijzigd door Koekoekmakto op 23-06-2026 18:06:43 ]
pi_221128649
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 17:57 schreef Koekoekmakto het volgende:
Wat is er dan slachtoffergedrag aan een beetje conceptiepech? Je krijgt die kenmerken toch, zonder keuze?
Dat bedoel ik juist. Mens voelt zich toch geen slachtoffer omdat hij/zij blauwe of groene ogen heeft of blonde haren. Waarom moeten er in eens speciale hulpmiddelen komen om "hun leven beetje draaglijk te maken"?

quote:
Het slachtoffergedrag komt waarschijnlijk meer tevoorschijn bij discriminatie.
Bij discriminatie begrijp ik het nog wel. Maar dat is - nogmaals - persoonlijk en per geval verschillend. En zelfs dan, als iemand je discrimineert, zou ik zeggen dikke vinger donder op en 2 minuten later ben ik dat al vergeten. Geen reden om zich een slachtoffer te voelen. Hoewel ik snap dat sommige mensen zijn daar meer gevoelig voor.

quote:
Iedereen kan beschuldigd worden van slavernij. Dat het nu meer over blank gaat is logisch. Kwam de laatste jaren meer voor.
Helemaal niet logisch. Iedereen kan worden beschuldigd maar alleen de blanken worden vooral beschuldigd. Terwijl de blanken hebben daar veel later mee begonnen en veel eerder mee gestopt dan de rest van de wereld. En ik ben prima van bewust dat het vaak met politieke motieven wordt gedaan, en dat vind ik dus heel infantiel van die Woke-politici.
  dinsdag 23 juni 2026 @ 18:32:30 #161
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221128781
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 18:19 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Dat bedoel ik juist. Men voelt zich toch geen slachtoffer omdat hij/zij blauwe of groene ogen heeft of blonde haren. Waarom moet er in eens speciale hulpmiddelen komen om "hun leven beetje draaglijk te maken"?
[..]
Bij discriminatie begrijp ik het nog wel. Maar dat is - nogmaals - persoonlijk en per geval verschillend. En zelfs dan, als iemand je discrimineert, zou ik zeggen dikke vinger donder op en 2 minuten later ben ik dat al vergeten. Geen reden om zich een slachtoffer te voelen. Hoewel ik snap dat sommige mensen zijn daar meer gevoelig voor.
[..]
Helemaal niet logisch. Iedereen kan worden beschuldigd maar alleen de blanken worden vooral beschuldigd. Terwijl de blanken hebben daar veel later mee begonnen en veel eerder mee gestopt dan de rest van de wereld. En ik ben prima van bewust dat het vaak met politieke motieven wordt gedaan, en dat vind ik dus heel infantiel van die Woke-politici.
Waarom niet helpen is eerder de vraag? Een hazenlip corrigeren we toch ook. En waarom zouden we mensen ongelukkig laten rondlopen als er mogelijkheden zijn? Das toch prettig voor die mensen.

Fijn dat je persoonlijk een dikke huid hebt, maar langdurige discriminatie heeft echte gevolgen. Geen werk vinden is bv. niet iets om na 2 seconden ff je schouders voor over op te halen.

En waarom mag je blanken niet beschuldigen? Blijkbaar verkopen de criticasters hun punt goed. Dat is dus niet infantiel, maar gewoon slim.

En dat is uiteindelijk het hele punt. Er worden dingen gedaan waar mensen niet in mee willen gaan. Dan is het accepteren daarvan beter dan naïef hopen dat woke weggaat. Dat zal enkel weggaan onder dwang.
pi_221133990
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 18:32 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Waarom niet helpen is eerder de vraag? Een hazenlip corrigeren we toch ook. En waarom zouden we mensen ongelukkig laten rondlopen als er mogelijkheden zijn? Das toch prettig voor die mensen.

Fijn dat je persoonlijk een dikke huid hebt, maar langdurige discriminatie heeft echte gevolgen. Geen werk vinden is bv. niet iets om na 2 seconden ff je schouders voor over op te halen.

En waarom mag je blanken niet beschuldigen? Blijkbaar verkopen de criticasters hun punt goed. Dat is dus niet infantiel, maar gewoon slim.

En dat is uiteindelijk het hele punt. Er worden dingen gedaan waar mensen niet in mee willen gaan. Dan is het accepteren daarvan beter dan naïef hopen dat woke weggaat. Dat zal enkel weggaan onder dwang.
Nee, het gaat hier niet om hulp. Het gaat hier om de privilegies die ze willen krijgen. Privilegies die andere groepen niet hebben. Discriminatie is hier niet eens aan de orde. Er worden een heleboel mensen gediscrimineerd op een heleboel vlaktes. Maar er wordt alleen aandacht besteed aan bepaalde groepen, en niet aan iedereen die echt gediscrimineerd wordt.

Waarom je de blanken niet mag beschuldigen? Omdat de slavernij normaal was in de tijd toen dat gebeurde. Het was geen misdaad, het was niet gezien als iets slechts. Het was normaal. Waarom moet je überhaupt iemand daarin beschuldigen? En als je de blanken beschuldigd, waarom worden de Turken of Arabieren niet beschuldigd? Of je doet hetzelfde voor iedereen, of je doet het niet.

En ik heb bewust de zin zo geformuleerd: "Alleen de blanken worden vooral beschuldigd". Er wordt niks gezegd over de rest. Alsof de enige wat blanken gedaan hebben is slavernij. Niemand bedankt blanken voor het creëren of uitvinden van een heleboel dingen in de wereld waarvan die "slachtoffers" dagelijks gebruikt van maken over de hele wereld.

Heb je ergens Afrikanen gezien die de blanken hebben op de officieel staats niveau bedankt voor creëren/uitvinden van stoommachine, elektriciteit, verbrandingsmotor, transformator, elektron, vaccinatie, rubber vulkanisatie, asfalt, stoomturbine, gasturbine, radio, televisie, telefoon, telegraaf, computer, microchip, transistor, laser, röntgenstralen, penicilline, antibiotica, DNA-structuur, atoomtheorie, periodiciteit der elementen, zwaartekrachtwet, relativiteitstheorie, kwantummechanica, thermodynamica, elektromagnetisme, fotografie, film, auto, vliegtuig, helicopter, ruimteraket, satelliet, GPS, mobiele telefoon, digitale camera, internet, wereldwijd web, boekdrukkunst, kompas, buskruit, glas, beton, cement, staalproductie, aluminiumextractie, plastic, nylon, polyester, synthetisch rubber, kunstmest, pesticide, herbicide, wasmachine, koelkast, vaatwasser, stofzuiger, strijkijzer, gloeilamp, neonlamp, ledlamp, zonnepaneel, windturbine, waterkrachtcentrale, kernreactor, atoombom, waterstofbom, radar, sonar, echografie, MRI-scan, CT-scan, endoscopie, pacemaker, kunsthart, prothese, implantaat, contactlens, bril, microscoop, telescoop, thermometer, barometer, seismograaf, geigerteller, oscilloscoop, spectrometer, chromatografie, centrifuge, autoclaaf, petrischaal, reageerbuis, pipet, buret, weegschaal, pH-meter, voltmeter, amperemeter, ohmmeter, multimeter, generator, motor, accu, batterij, condensator, weerstand, spoel, diode, thyristor, triac, relais, schakelaar, wisselstroom, gelijkstroom, spanning, joule, watt, volt, ampère, ohm, farad, henry, tesla, gauss, weber, lumen, lux, candela, hertz, decibel, newton, pascal, bar, atmosfeer, celsius, fahrenheit, kelvin, meter, kilogram, seconde, mole, ampère, kelvin, candela, radiaal, snelheid, versnelling, kracht, momentum, impuls, arbeid, energie, vermogen, druk, dichtheid, viscositeit, oppervlaktespanning, capillariteit, osmose, diffusie, evaporatie, condensatie, sublimatie, kristallisatie, oxidatie, reductie, neutralisatie, polymerisatie, fermentatie, destillatie, filtratie, extractie, chromatografie, elektrolyse, galvaniseren, anodiseren, harden, temperen, lassen, solderen, boren, frezen, draaien, slijpen, polijsten, coaten, verven, lakken, lijmen, lassen, klinken, bouten, moeren, schroeven, nagels, spijkers, nietjes, clamps, tangen, hamers, schroevendraaiers, sleutels, moersleutels, waterpomptang, combinatietang, zijsnijder, kabeltang, krimptang, soldeerbout, lasapparaat, boormachine, freesmachine, draaibank, slijpmachine, polijstmachine, compressor, pomp, ventilator, blower, airconditioning, verwarming, boiler, radiator, thermostaat, humidifier, dehumidifier, luchtreiniger, waterfilter, waterzuiveraar, omgekeerde osmose, distillatieapparaat, centrifuge, mixer, blender, foodprocessor, oven, magnetron, dehydrator, vacumeermachine, liniaal, geodriehoek, passer, gradenboog, rekenmachine, laptop, tablet, smartphone, smartwatch, headset, oordopjes, luidspreker, microfoon, versterker, equalizer, mixer, synthesizer, drummachine, sampler, sequencer, DAW, MIDI, USB, HDMI, VGA, DVI, DisplayPort, Thunderbolt, FireWire, Ethernet, WiFi, Bluetooth, NFC, RFID, barcode, chipkaart, geheugenkaart, SD-kaart, microSD, USB-stick, externe harde schijf, SSD, HDD, RAM, ROM, CPU, GPU, moederbord, voeding, behuizing, koeling, ventilator, waterkoeling, thermische pasta, kabelmanagement, netwerkkabel, patchkabel, router, switch, modem, access point, firewall, server, cloud computing, virtualisatie, containerisatie, docker, kubernetes, blockchain, cryptocurrency, bitcoin, ethereum, smart contract, NFT, AI, machine learning, deep learning, neurale netwerken, natural language processing, computer vision, robotics, automation, IoT, smart home, smart city, autonomous vehicles, drones, 3D printing, additive manufacturing, CNC machining, laser cutting, waterjet cutting, plasma cutting, EDM, injection molding, blow molding, thermoforming, vacuum forming, rotational en compression molding, transfer molding, reaction injection, gas-assisted injection, lithography, nanoimprint lithography, atomic layer deposition, chemical vapor deposition, molecular beam epitaxy...

Nee hoor....slavernij! Gadverdamme...
  woensdag 24 juni 2026 @ 08:56:52 #163
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221134037
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 15:35 schreef DavidAZ het volgende:

[..]

Klopt, enerzijds heb je bijvoorbeeld hardwerkende, ondernemende mensen die een goed inkomen verdienen en anderzijds luie, uitkeringstrekkers die de samenleving tot last zijn. Daarom is linkse politiek om 'iedereen gelijk te behandelen' onvoorstelbaar onrechtvaardig.
pi_221134075
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:56 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Klopt, enerzijds heb je bijvoorbeeld hardwerkende, ondernemende mensen die een goed inkomen verdienen en anderzijds luie, uitkeringstrekkers die de samenleving tot last zijn. Daarom is linkse politiek om 'iedereen gelijk te behandelen' onvoorstelbaar onrechtvaardig.
Je kunt niet iedereen 'hetzelfde' willen behandelen want de startposities en uitgangspunten zijn niet hetzelfde.

Daarom is woke ook zo stom. Ze denken dat ze met positieve discriminatie de wereld kunnen veranderen. Maar positieve discriminatie is nog steeds discriminatie. En benadeelt ook weer een andere groep.

Dat hele 'equality of outcome' is gewoon discriminerende rotte onzin.

En daarbij altijd het standaard reflex waarbij blanke mensen, vooral mannen, wel mogen worden benadeeld 'want die hebben het toch al goed genoeg' maar andere groeperingen niet, is belachelijk en daarnaast haatdragend.

Niemand heeft er een probleem mee dat een Turkse kapper alleen Turken wil aannemen, of dat een Chinees restaurant alleen Chinezen in dienst wil. Maar oh wee een Hollandsche groentenboer de voorkeur geeft aan een blanke meid. DISCRIMINATIE!!

Het zit gewoon vol met zelfhaat, haat jegens de blanken (niet voor niets door woke sukkels ineens omgetoverd tot 'wit') en het tracht alle andere volkeren op hetzelfde level te plaatsen als rijke blanke uitzonderingen, maar dan door mechanismen als (positieve) discriminatie en het forceren van 'equality of outcome'. (heb daar geen goede Nederlandse term voor helaas, maar is een bekende Engelse term).

Woke = gae

[ Bericht 29% gewijzigd door matigeuser op 24-06-2026 09:15:27 ]
  woensdag 24 juni 2026 @ 09:23:33 #165
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221134173
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:49 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Nee, het gaat hier niet om hulp. Het gaat hier om de privilegies die ze willen krijgen. Privilegies die andere groepen niet hebben. Discriminatie is hier niet eens aan de orde. Er worden een heleboel mensen gediscrimineerd op een heleboel vlaktes. Maar er wordt alleen aandacht besteed aan bepaalde groepen, en niet aan iedereen die echt gediscrimineerd wordt.

Waarom je de blanken niet mag beschuldigen? Omdat de slavernij normaal was in de tijd toen dat gebeurde. Het was geen misdaad, het was niet gezien als iets slechts. Het was normaal. Waarom moet je überhaupt iemand daarin beschuldigen? En als je de blanken beschuldigd, waarom worden de Turken of Arabieren niet beschuldigd? Of je doet hetzelfde voor iedereen, of je doet het niet.

En ik heb bewust de zin zo geformuleerd: "Alleen de blanken worden vooral beschuldigd". Er wordt niks gezegd over de rest. Alsof de enige wat blanken gedaan hebben is slavernij. Niemand bedankt blanken voor het creëren of uitvinden van een heleboel dingen in de wereld waarvan die "slachtoffers" dagelijks gebruikt van maken over de hele wereld.

De privileges, waar gemarginaliseerden voor vechten, zeggen niet iets over de privileges die andere groepen eventueel, op persoonlijke noot, zouden missen. Dat is dus een kwestie van agenderen.

Dat er zodoende selectieve aandacht is voor onderwerpen is een normaal fenomeen. In andere landen gaat het weer over andere groepen. Gelijke monniken gelijke kappen verwachten is in Nederland al moeilijk, laat staan wereldwijd.

En dat iets vroeger normaal was, betekent niet dat we het nu ook normaal moeten vinden. Je kunt prima een debat opzetten over hoever je wil teruggaan in de tijd, maar dat uitbuiters slachtoffers hebben gemaakt is terecht. En dan ben je uiteraard niet persoonlijk verantwoordelijk, maar wel medeverantwoordelijk voor toekomstig herstel.

En dankbaarheid verwachten voor uitvindingen heeft toch weinig te maken met discriminatie. Alsof een wifi-router discriminatie uit vroegere tijden kan goedmaken of discriminatie in de huidige tijd. Het enige medicijn is minder discriminatie. Gelijkwaardigheid voor iedereen in woord en, nog belangrijker, in daad.

Maar je punt van infantilisme heeft mij niet kunnen overtuigen, zowel op gebied van gender, als op gebied van kleur en ik blijf dus naar volle tevredenheid woke.

Verder hebben we lekker getypt en goed gediscussieerd. Bedankt daarvoor.
pi_221134216
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:09 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Je kunt niet iedereen 'hetzelfde' willen behandelen want de startposities en uitgangspunten zijn niet hetzelfde.

Daarom is woke ook zo stom. Ze denken dat ze met positieve discriminatie de wereld kunnen veranderen. Maar positieve discriminatie is nog steeds discriminatie. En benadeelt ook weer een andere groep.

Dat hele 'equality of outcome' is gewoon discriminerende rotte onzin.

En daarbij altijd het standaard reflex waarbij blanke mensen, vooral mannen, wel mogen worden benadeeld 'want die hebben het toch al goed genoeg' maar andere groeperingen niet, is belachelijk en daarnaast haatdragend.

Niemand heeft er een probleem mee dat een Turkse kapper alleen Turken wil aannemen, of dat een Chinees restaurant alleen Chinezen in dienst wil. Maar oh wee een Hollandsche groentenboer de voorkeur geeft aan een blanke meid. DISCRIMINATIE!!

Het zit gewoon vol met zelfhaat, haat jegens de blanken (niet voor niets door woke sukkels ineens omgetoverd tot 'wit') en het tracht alle andere volkeren op hetzelfde level te plaatsen als rijke blanke uitzonderingen, maar dan door mechanismen als (positieve) discriminatie en het forceren van 'equality of outcome'. (heb daar geen goede Nederlandse term voor helaas, maar is een bekende Engelse term).

Woke = gae
Waar in de wet staat dat Turkse kappers en Chinese restaurants wèl mogen discrimineren?

Er is in het verleden wel een uitzondering gemaakt voor Chinese restaurants om koks uit China te kunnen aannemen.
Maar dat was niet woke, dat was om arbeidskrapte bij Chinese restaurants op te vangen. En is inmiddels weer afgeschaft.
En die was ook aan regels verbonden. Onder andere dat de restauranthouder moest aantonen dat de vacature na een x aantal maanden nog steeds niet is ingevuld.

Positieve discriminatie mag in Nederland alleen als tijdelijke maatregel, als er een objectief aantoonbare achterstand is op de arbeidsmarkt, terwijl de kwalificaties gelijkwaardig zijn.

En dat maakt het verschil: startpositie en uitgangspunten zijn dan hetzelfde. Alleen maakt iemand dan geen kans omdat die tot een minderheid behoort.
En dat mag dan tijdelijk worden rechtgetrokken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221134310
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waar in de wet staat dat Turkse kappers en Chinese restaurants wèl mogen discrimineren?

Er is in het verleden wel een uitzondering gemaakt voor Chinese restaurants om koks uit China te kunnen aannemen.
Maar dat was niet woke, dat was om arbeidskrapte bij Chinese restaurants op te vangen. En is inmiddels weer afgeschaft.
En die was ook aan regels verbonden. Onder andere dat de restauranthouder moest aantonen dat de vacature na een x aantal maanden nog steeds niet is ingevuld.

Positieve discriminatie mag in Nederland alleen als tijdelijke maatregel, als er een objectief aantoonbare achterstand is op de arbeidsmarkt, terwijl de kwalificaties gelijkwaardig zijn.

En dat maakt het verschil: startpositie en uitgangspunten zijn dan hetzelfde. Alleen maakt iemand dan geen kans omdat die tot een minderheid behoort.
Het gaat er niet om wat in de wet staat, het gaat erom dat het gebeurt. En dat woke Nederland hier geen reet om geeft, nooit over nadenkt en of een oogje toeknijpt. Maar oh wee als een Nederlandse ondernemer aangeeft liever gewoon een 'blanke' of 'autochtone' uitstraling te willen hebben en zijn personeelskeuze daarop baseert...

En wat je zegt over 'tijdelijk rechttrekken'... Als je niet ziet dat je dan gewoon net zo hard aan het discrimineren bent op individueel niveau, dan ben je een pannenkoek. Wat kan Hendrik-Jan er immers aan doen dat hij autochtoon is en een Hollandsche naam heeft? Of dat de baan naar een vrouw gaat vanwege een vrouwen-quotum?

Goed, als je dit niet snapt hoef je ook niet te reageren want dan ga ik de discussie ook niet meer aan. Mensen die denken dat discriminatie tegen blanke hetero mannen oke is want 'die hebben het over het algemeen beter' zijn wat mij betreft af.
pi_221134550
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 08:56 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Precies. Die mensen hebben geen shit gedaan maar willen alles krijgen. Wat mij betreft mogen ze eerst ten minste 1% voor de mensheid doen wat de blanken gedaan hebben, voordat ze hun mond überhaupt open trekken.
pi_221134584
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:49 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Het gaat er niet om wat in de wet staat, het gaat erom dat het gebeurt. En dat woke Nederland hier geen reet om geeft, nooit over nadenkt en of een oogje toeknijpt. Maar oh wee als een Nederlandse ondernemer aangeeft liever gewoon een 'blanke' of 'autochtone' uitstraling te willen hebben en zijn personeelskeuze daarop baseert...

En wat je zegt over 'tijdelijk rechttrekken'... Als je niet ziet dat je dan gewoon net zo hard aan het discrimineren bent op individueel niveau, dan ben je een pannenkoek. Wat kan Hendrik-Jan er immers aan doen dat hij autochtoon is en een Hollandsche naam heeft? Of dat de baan naar een vrouw gaat vanwege een vrouwen-quotum?

Goed, als je dit niet snapt hoef je ook niet te reageren want dan ga ik de discussie ook niet meer aan. Mensen die denken dat discriminatie tegen blanke hetero mannen oke is want 'die hebben het over het algemeen beter' zijn wat mij betreft af.
Ik ben zelf buitenlander en na 20 jaar hier wonen spreek ik nog steeds gebrekkig Nederlands. En het is vaker gebeurd dat ik afgewezen werd op een sollicitatie of zo. Maar nooit ervaren als discriminatie. Geschikt/ongeschikt, daar gaat het bij mij om.
pi_221134795
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:23 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
De privileges, waar gemarginaliseerden voor vechten
Wie marginaliseert ze precies?
pi_221134825
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:23 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
dat iets vroeger normaal was, betekent niet dat we het nu ook normaal moeten vinden.
Niemand vind het normaal tegenwoordig. Maar je kan niet iemand beschuldigen in iets wat op het moment van daad geen misdaad was. Een wet werkt niet met terugwerkende kracht.

quote:
dankbaarheid verwachten voor uitvindingen heeft toch weinig te maken met discriminatie
Had ik ook niet in de context van discriminatie genoemd. Wel in context van beschuldigingen van de blanken.
pi_221134901
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 09:29 schreef Wantie het volgende:

[..]

Gelukkig is heleboel van de Amerikaanse woke mentaliteit in Nederland geen wortel geschoten. Bijvoorbeeld DEI met hun quota's werkt hier in Nederland niet. Of niet massaal iig. Sowieso relatie tussen blanken en gekleurden in Nederland heel anders is dan in de VS.
  woensdag 24 juni 2026 @ 11:09:07 #173
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221134921
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 10:50 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Wie marginaliseert ze precies?
Vaak de niet-gemarginaliseerden. Hoeft niet eens bewust een geprivilegieerd persoon te zijn. En een privilege voor persoon A is ook niet direct een marginalisatie voor persoon B.

Op systeemniveau kun je wat proberen bij te sturen met bv. voorkeursbeleid, maar inpassing vereist ook inspanning. Het moet niet gaan leiden tot devaluatie.

Het is proberen om een informele benadeling te verhelpen met formele bevoordeling. En dat is imo prima, want gelijke behandeling bij ongelijke situaties kan net zo discriminatoir zijn als ongelijke behandeling bij gelijke situaties.
pi_221134961
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 11:09 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Vaak de niet-gemarginaliseerden. Hoeft niet eens bewust een geprivilegieerd persoon te zijn. En een privilege voor persoon A is ook niet direct een marginalisatie voor persoon B.

Op systeemniveau kun je wat proberen bij te sturen met bv. voorkeursbeleid, maar inpassing vereist ook inspanning. Het moet niet gaan leiden tot devaluatie.

Het is proberen om een informele benadeling te verhelpen met formele bevoordeling. En dat is imo prima, want gelijke behandeling bij ongelijke situaties kan net zo discriminatoir zijn als ongelijke behandeling bij gelijke situaties.
Nogmaals. Op persoonlijke niveau interesseert me absoluut niet wat mens in zijn slaapkamer doet. Maar om dat "op systeem niveau" proberen bij te sturen zie ik als ingrijpen in persoonlijke leven. Dat is niet de taak van politiek.
  woensdag 24 juni 2026 @ 11:19:22 #175
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221134980
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 11:16 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Nogmaals. Op persoonlijke niveau interesseert me absoluut niet wat mens in zijn slaapkamer doet. Maar om dat "op systeem niveau" proberen bij te sturen zie ik als ingrijpen in persoonlijke leven. Dat is niet de taak van politiek.
Ik had niet over gender, maar over kleur. En op systeemniveau ingrijpen is juist de taak van de politiek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')