quote:Trump wil dat Syrië oorlog van Israël tegen Hezbollah overneemt
De Amerikaanse president Donald Trump is niet tevreden over de manier waarop Israël oorlog voert in Libanon. Hij suggereerde tijdens de G7-top in Évian-les-Bains dat Syrië wat hem betreft de strijd tegen Hezbollah in Libanon zou kunnen overnemen. ‘Want om eerlijk te zijn denk ik dat zij het beter zouden doen’, aldus Trump.
Volgens Midden-Oostencorrespondent Tara Kenkhuis zegt de Syrische president Ahmed Hussein al-Sharaa al maanden dat hij geen interesse heeft om zich te bemoeien met interne Libanese zaken. 'Maar bij de G7-top is hij klemgezet door Trump', vertelt Kenkhuis. Trump en al-Sharaa stellen altijd goede vrienden te zijn en al-Sharaa hoopt ook op de financiële hulp uit de Verenigde Staten bij de wederopbouw van Syrië. Als hij niet ingaat op deze suggestie van Trump verandert dat misschien.
Ondertussen is de band tussen Israël en de VS aan het verslechteren. Israël gaat, ondanks druk vanuit Trump, zijn eigen gang en heeft ook vandaag nog aanvallen uitgevoerd in Zuid-Libanon. Dat zit Trump dwars, want daaruit blijkt dat Trump de Israëlische premier Benjamin Netanyahu niet 'onder controle heeft', aldus Kenkhuis. Volgens Trump zit Netanyahu daarmee al zijn pogingen tot een vredesdeal met Iran in de weg.
Atoomprogramma
Volgens Iran worden er pas afspraken gemaakt over het Iraanse atoomprogramma zodra Israël zich volledig terugtrekt uit Libanon. Volgens Kenkhuis is daarbij bepalend in hoeverre Iran aanvallen van Israël op Libanon ziet als een schending van het vredesconcept dat nu op tafel ligt. 'Israël heeft vandaag alweer aanvallen op Zuid-Libanon uitgevoerd. Dus als dat een schending van het bestand is, is de vredesdeal eigenlijk al van tafel voordat deze getekend is.'
De exacte inhoud van de vredesdeal tussen de VS en Iran – op dit moment niet meer dan een getekend memorandum waarvan de inhoud nog niet bekend is gemaakt – is nog niet bekend. Wel gaan er geruchten rond over de inhoud. Zo zou het memorandum dat vrijdag ondertekend wordt vooral gaan over het staakt-het-vuren en hoe de volgende fase eruit gaat zien. Het Iraanse atoomprogramma zou dan pas in de komende 60 dagen van het bestand worden besproken.
Ook zijn er geruchten dat de overeenkomst stelt dat de Iraanse miljarden die bevroren zijn door sancties moeten worden vrijgegeven. Bijvoorbeeld Qatar zou Iraanse tegoeden moeten vrijgeven. 'Wat interessant is, is dat Qatar ontkent dat dit gaat gebeuren. Dat laat maar zien dat Golfstaten niet meer naar de VS kijken als hoeder van de veiligheid. Veel Golfstaten hebben het heft al in eigen handen genomen en individuele afspraken gemaakt met Iran over veiligheidsgaranties.'
The art of the dealquote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:23 schreef Hathor het volgende:
Die hele MAGA shit gaat de wereld nog duur opbreken. Wat een puinhoop maken die lui ervan zeg.
Tsja oorlog voeren zit Iraniërs nu eenmaal in het bloed.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:11 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-hezbollah-overneemt
[..]
Pure kwaadaardigheid. Dat land is net uit een bloedige oorlog gekomen en probeert nu eindelijk weer eens op te bouwen en een stabiele overheid op te zetten, en dan meteen pushen voor een nieuwe oorlog
quote:De term verdeel en heers (divide and conquer) verwijst in de politiek naar een strategie waarbij een machthebber of politieke actor zijn positie verwerft en behoudt door verdeeldheid te zaaien. Dit kan gebeuren door bestaande tegenstellingen binnen een politieke groepering uit te buiten, maar ook door dergelijke verdeeldheid bewust te creëren of te versterken.
Historische voorbeelden van de verdeel-en-heersstrategie
Romeinse Rijk
In zijn werk Commentarii de Bello Gallico beschrijft Julius Caesar een situatie waarin hij Diviciacus van de Aedui overtuigde dat het noodzakelijk was de vijandelijke troepen verdeeld te houden, zodat de Romeinen niet tegelijkertijd tegen een overweldigende macht hoefden te vechten.
De Galliërs deelden weliswaar dezelfde taal en cultuur, maar waren politiek verdeeld in verschillende stammen. Hun belangen botsten regelmatig en onderlinge oorlogen kwamen veel voor. Vaak ging het om kleine invallen, maar soms escaleerden de conflicten tot grote verwoestingen waarbij complete steden werden vernietigd en inwoners werden verdreven of tot slaaf gemaakt.
Caesar maakte tijdens zijn verovering van Gallië doelbewust gebruik van deze verdeeldheid. Door een combinatie van beloningen en dreigementen wist hij sommige stammen aan zich te binden en andere te intimideren. Zo hoefde hij steeds slechts één tegenstander tegelijk te bestrijden.
Hij presenteerde zichzelf als beschermer van Gallische belangen en stelde zijn militaire campagnes voor als acties tegen vijandige stammen die de vrede bedreigden. Veel naburige stammen accepteerden deze voorstelling en leverden zelfs voedsel, hulptroepen of militaire bases aan de Romeinen.
Uiteindelijk werd duidelijk dat Caesars doel niet vrede, maar verovering was. De Galliërs beseften dat zij hun onafhankelijkheid dreigden te verliezen zonder gezamenlijk weerstand te hebben geboden.
Daarop kozen zij Vercingetorix van de Arverni als leider van een verenigd Gallisch verzet. Hoewel hij erin slaagde de stammen ongekend te verenigen en een effectieve strategie toe te passen, maakte hij uiteindelijk een fout. Zijn leger trok zich terug in de vestingstad Alesia, waar Caesar een dubbele verdedigingslinie liet bouwen: één om de Galliërs binnen te houden en één om een ontzettingsleger buiten te houden.
In de daaropvolgende Slag bij Alesia behaalde Rome een beslissende overwinning. Volgens Plutarchus was de overgave van Vercingetorix aan Caesar "de beroemdste overgave uit de oudheid". Daarna werden de overige stammen opgenomen in de Romeinse provincie Gallië.
Mongoolse Rijk
De Mongolen gebruikten eveneens een verdeel-en-heersbeleid. Zij haalden Centraal-Aziatische moslims naar China als bestuurders en stuurden tegelijkertijd Han-Chinezen en Khitanen naar Centraal-Azië om daar de moslimbevolking te besturen.
Door bestuurders van buitenaf in te zetten, beperkten zij de macht van de lokale bevolkingsgroepen.
Brits-Indië
Verschillende Indiase historici en politici, waaronder Shashi Tharoor, stellen dat de Britse overheersers bewust de verdeel-en-heersstrategie toepasten om hun macht te versterken en de onafhankelijkheidsbeweging te verzwakken.
Volgens deze visie werden spanningen tussen hindoes en moslims aangewakkerd om een verenigd verzet tegen de Britse overheersing te voorkomen.
Sommige historici, zoals John Keay, plaatsen hier echter kanttekeningen bij. Volgens hem was India al sterk verdeeld voordat de Britten arriveerden en was het erkennen en beheren van die bestaande verschillen noodzakelijk voor het bestuur van het land. Hij betoogt dat het actief aanwakkeren van religieuze conflicten niet altijd in het belang van de Britten lag.
Ook generaal S.K. Sinha wees erop dat het Britse Indiase leger lange tijd juist geïntegreerd was. Moslims en niet-moslims dienden samen in dezelfde eenheden en bleven tot aan de onafhankelijkheid grotendeels buiten politieke en religieuze conflicten.
Frans-Algerije
In Frans-Algerije ontstond de zogenaamde Kabylische mythe. Franse koloniale bestuurders benadrukten de verschillen tussen Arabieren en Kabylische Berbers en stelden dat de Kabylische bevolking cultureel dichter bij Europa stond en daardoor gemakkelijker in de Franse samenleving kon worden geïntegreerd.
Deze gedachte was gedeeltelijk gebaseerd op de historische invloed van het Romeinse Rijk in de regio Kabylia. Later werden deze vermeende verschillen overdreven om de Kabylische bevolking los te maken van een bredere Algerijnse identiteit en hen als tussenpersonen binnen het koloniale bestuur te gebruiken.
Ottomaanse Rijk
Het Ottomaanse Rijk maakte regelmatig gebruik van verdeel-en-heers door spanningen tussen Armeniërs en Koerden uit te buiten.
Europa
De Griekse historicus Thucydides beschreef hoe Alcibiades de Perzische bestuurder Tissaphernes adviseerde om Athene en Sparta elkaar te laten uitputten, zodat Perzië daarvan kon profiteren.
Ook de Romeinse schrijver Tacitus merkte op dat onderlinge verdeeldheid onder vijanden een groot voordeel voor een rijk kon zijn.
Tijdens de revoluties van 1848 maakten verschillende regeringen gebruik van deze tactiek om opstanden te onderdrukken.
In Brits-Cyprus werden spanningen tussen de Griekse meerderheid en de Turkse minderheid bewust versterkt. Volgens sommige historici heeft dit bijgedragen aan de langdurige verdeeldheid van het eiland.
De deling van Ierland in 1921 wordt door sommige onderzoekers eveneens gezien als een toepassing van de verdeel-en-heersstrategie.
Kolonialisme
Volgens onderzoeker Richard Morrock bestond de koloniale verdeel-en-heersstrategie uit vier hoofdonderdelen:
• Het creëren van verschillen binnen de bevolking.
• Het versterken van reeds bestaande tegenstellingen.
• Het benutten van deze verschillen ten gunste van de koloniale macht.
• Het laten voortbestaan van deze verdeeldheid, ook na het einde van de koloniale overheersing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Divide_and_conquer
En de wereld staat erbij en kijkt er naar.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:23 schreef Hathor het volgende:
Die hele MAGA shit gaat de wereld nog duur opbreken. Wat een puinhoop maken die lui ervan zeg.
Tsja... dat gebeurt meer toch? Sudan, Jemen, Qatar met het WK, Westers Sahara, Oeigoeren, ect.quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
En de wereld staat erbij en kijkt er naar.
Als je de Syrische “vluchtelingen” hier bezig ziet, dan lijkt het erop dat ze er geen genoeg van kunnen krijgen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:12 schreef HSG het volgende:
Syrië heeft net een 10+ jaar burgeroorlog achter de rug. Ik denk niet dat ze hier behoefte aan hebben.
[..]
Tsja... dat gebeurt meer toch? Sudan, Jemen, Qatar met het WK, Westers Sahara, Oeigoeren, ect.
Wij hebben in de buurt een vloeiend Nederlands sprekende Syrische statushouder die net zijn tweede banketbakkerszaak heeft geopend.quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je de Syrische “vluchtelingen” hier bezig ziet, dan lijkt het erop dat ze er geen genoeg van kunnen krijgen.
Ja, dat is prima verder als iemand zich gedraagt en zich nuttig maakt.quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:28 schreef HSG het volgende:
[..]
Wij hebben in de buurt een vloeiend Nederlands sprekende Syrische statushouder die net zijn tweede banketbakkerszaak heeft geopend.
Dus sommigen mogen van mij part blijven.
Deze puinhoop was er niet geweest als Israël zijn handen er veel eerder van af had getrokken.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 19:23 schreef Hathor het volgende:
Israel heeft zoveel haat in de regio gecreëerd, dat ik eerder een gezamenlijk front zie van de gezworen vijanden soennieten vs sjiieten.quote:Op woensdag 17 juni 2026 07:32 schreef ACT-F het volgende:
Die vent is wereldvreemdSyrië vindt het juist dikke prima dat Israël aangevallen wordt.
Een alliantie zie ik niet zo snel gebeuren, maar ze zullen elkaar met rust laten en met popcorn toekijken vanaf de tribunequote:Op woensdag 17 juni 2026 08:10 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Israel heeft zoveel haat in de regio gecreëerd, dat ik eerder een gezamenlijk front zie van de gezworen vijanden soennieten vs sjiieten.
Klinkt plausibel. Plausibeler dan dat een land zijn eigen bezetter gaat helpen. Familie van de huidige Syrische leider is afkomstig uit de Golanhoogten. Of moet ik zeggen:quote:Op woensdag 17 juni 2026 08:52 schreef xpompompomx het volgende:
Heeft 'ie gefermenteerde hamberders op ofzo?
Irritant vind ik een beter woord. Letterlijk alles aan die man staat me tegen, zijn maniertjes, de wijze waaop hij mensen aanspreekt, zijn vreselijke geschminkte rotkop, het constante verdraaien van feiten en de daarmee gepaard gaande leugens....ik zie niks maar dan ook niks positiefs aan die vent, laat staan dat ik hem vermakelijk vind.quote:Op woensdag 17 juni 2026 10:11 schreef Richestorags het volgende:
Die seniele opa is wel vermakelijk.
De dag dat ik wakker wordt en zijn overlijdensbericht zie gaat best vermakelijk worden.quote:Op woensdag 17 juni 2026 13:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Irritant vind ik een beter woord. Letterlijk alles aan die man staat me tegen, zijn maniertjes, de wijze waaop hij mensen aanspreekt, zijn vreselijke geschminkte rotkop, het constante verdraaien van feiten en de daarmee gepaard gaande leugens....ik zie niks maar dan ook niks positiefs aan die vent, laat staan dat ik hem vermakelijk vind.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |