Thanks voor de update. Zou het helemaal vergeten. En het is zo lekkerquote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:45 schreef golfer het volgende:
Ja hoor, het is weer zover.
Vandaag wordt in Scheveningen traditioneel het eerste vaatje geveild en vanaf morgen is de Hollandse Nieuwe overal verkrijgbaar.
Uiteraard weer lekker vet en de prijs gaat ook weer iets omhoog.
Vishandel Waasdorp in IJmuiden bedacht voor vandaag een ludieke actie:
[ afbeelding ]
Helaas heb ik geen guldens meer.
Dat is is de ouwe van vorig jaar. Die kunnen tranig smaken, zeker als ze niet ter plekke vers-van-het-mes voor je worden schoongemaakt.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:55 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik vond de haring van de visboer laatst maar een vreemd smaakje hebben. Smaakte naar schoonmaakmiddel ofzo, niet lekker.
De 'Hollandse Nieuwe' is nu al (bevroren) aanwezig in Nederland en is deels al verhandeld aan de tussenliggende distributiepartijen en via hen weer aan de viswinkels e.d.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:52 schreef Watmoetjenou het volgende:
En morgen heeft iedereen ineens de Hollandse nieuwe.
Ik betwijfel het 2e.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De 'Hollandse Nieuwe' is nu al (bevroren) aanwezig in Nederland en is deels al verhandeld aan de tussenliggende distributiepartijen en via hen weer aan de viswinkels e.d.
Vannacht wordt deze gedistribueerd, zodat de nieuwe haringen morgen verkrijgbaar zijn.
Ik ken visverkopers die na morgen ook nog de vangst van 2025 verkopen, omdat ze er vanaf moeten en/of niet iedereen een nieuwe haring lekker vindt.
Vaak tegen lagere prijzen en onder vermelding dat het geen nieuwe haring is...
Als er vraag naar niet nieuwe haring is, waarom zou je ze dan niet verkopen als je ze nog hebt?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:18 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik betwijfel het 2e.
Een goede verkoper doet dat niet. Maar dat zijn ze lang niet allemaal.
Net als zeggen dat de kibbeling van kabeljauw is
Ik bedoel juist andersom. Echt niet iedereen die met nieuwe haring te kooo loopt verkoopt het ook echt. Zijn genoeg die eerst de voorraad opmaken onder de noemer Hollandse nieuwequote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:27 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Als er vraag naar niet nieuwe haring is, waarom zou je ze dan niet verkopen als je ze nog hebt?
Had er laatst met onze visverkoper toevallig nog een discussie over, omdat ik ze de laatste tijd niet meer zo lekker vond.
Hij gaf aan dat de haring die hij bij ons verkocht op andere plakken in het land niet zou kunnen verkopen, omdat men daar andere eisen stelt aan de stevigheid van de haring.
De één schijnt 'm keihard te willen hebben, de ander boterzacht...
Ik wil haring (en ook kibbeling) alleen kopen, als die ter plekke schoongemaakt/bereid wordt en ik dus kan zien wat het is...
Dat kan, maar als je een haringliefhebber bent en regelmatig een haring eet, dan proef en zie je het verschil wel.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:30 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik bedoel juist andersom. Echt niet iedereen die met nieuwe haring te kooo loopt verkoopt het ook echt. Zijn genoeg die eerst de voorraad opmaken onder de noemer Hollandse nieuwe
Zo te zien heeft de maker van deze affiche ook al een tijdje geen echte gulden van dichtbij bekeken.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:45 schreef golfer het volgende:
Ja hoor, het is weer zover.
Vandaag wordt in Scheveningen traditioneel het eerste vaatje geveild en vanaf morgen is de Hollandse Nieuwe overal verkrijgbaar.
Uiteraard weer lekker vet en de prijs gaat ook weer iets omhoog.
Vishandel Waasdorp in IJmuiden bedacht voor vandaag een ludieke actie:
[ afbeelding ]
Helaas heb ik geen guldens meer.
Licht zurig en lag schoongemaakt te wachten? Is voedingszuur wat als antioxidant wordt gebruikt.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 11:55 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik vond de haring van de visboer laatst maar een vreemd smaakje hebben. Smaakte naar schoonmaakmiddel ofzo, niet lekker.
Wij hebben gelukkig in ons dorp en in Santpoort-Noord viswinkels die wel ter plekke alles schoonmaken. Morgen naar de winkel Santpoort aan Zee in Santpoort-Noord voor de traditionele nieuwe haring met een glaasje korenwijn erbij.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Helaas wordt de voor je neus schoongemaakte haring steeds zeldzamer. Overal ligt het in grote rvs gamellen te oxideren. Waarschijnlijk in Polen schoongemaakt en vaak met voedingszuur behandeld.
Lag schoongemaakt te wachten inderdaad. Hmm, reden voor mij om er niet meer te halen. Eerdere keren dat ik bij dezelfde visboer haalde had ik er volgens mij geen last van.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Licht zurig en lag schoongemaakt te wachten? Is voedingszuur wat als antioxidant wordt gebruikt.
Dan had ie wellicht de folie er net van afquote:Op dinsdag 16 juni 2026 13:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Lag schoongemaakt te wachten inderdaad. Hmm, reden voor mij om er niet meer te halen. Eerdere keren dat ik bij dezelfde visboer haalde had ik er volgens mij geen last van.
Ik denk dat het de PFAS en andere gedumpte chemicaliën zijn die je proeft.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:16 schreef Gunner het volgende:
Toch knap dat ze elk jaar toch weer vetter zijn.
Ga er morgen wel ff eentje halen.
Dat bedoelde ik maarquote:Op dinsdag 16 juni 2026 14:42 schreef golfer het volgende:
Raarrrrrrrrrrr
Onze lokale Dekamarkt heeft de Hollandse Nieuwe al voorverpakt liggen en goedkoop in de verkoop terwijl er ook staat 'verkrijgbaar vanaf 17 juni'.
[ link | afbeelding ]
Niet gekocht, want voorverpakt.
Tradities moet je koesteren.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 15:51 schreef Gunner het volgende:
Elk jaar weer dezelfde discussie over voorverpakt en/of niet ter plekke schoongemaakt
Fok never dissapoints![]()
Zit ook nogal een verschil inquote:Op dinsdag 16 juni 2026 15:51 schreef Gunner het volgende:
Elk jaar weer dezelfde discussie over voorverpakt en/of niet ter plekke schoongemaakt
Fok never dissapoints![]()
En vanaf wanneer had Waasdorp ze voor een piek?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 14:42 schreef golfer het volgende:
Raarrrrrrrrrrr
Onze lokale Dekamarkt heeft de Hollandse Nieuwe al voorverpakt liggen en goedkoop in de verkoop terwijl er ook staat 'verkrijgbaar vanaf 17 juni'.
[ link | afbeelding ]
Niet gekocht, want voorverpakt.
Vandaag, van 11 tot 16 uur.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 16:21 schreef MadMaster het volgende:
En vanaf wanneer had Waasdorp ze voor een piek?
Dat heb je goed gezien.quote:
En allebei verkopen ze ze vanaf vandaag, omdat ze ze kennelijk al in huis hebben.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:04 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat heb je goed gezien.
Alleen had Waasdorp de datum van vandaag in de advertentie staan en de Dekamarkt zegt vanaf 17-6 te koop.
Jij wel dan? Of werk je in een antiquariaat?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Zo te zien heeft de maker van deze affiche ook al een tijdje geen echte gulden van dichtbij bekeken.
Ik heb nog wel een blikje surstromming staan om je vast warm te makenquote:Op dinsdag 16 juni 2026 17:10 schreef Qarrad het volgende:
Nu heb ik dus urgente trek in haring. Morgen galoppeer ik naar de visboer![]()
En ik ben nog net niet 50+
Ach wat jammer, ik heb precies geen tijd om dit op te komen halen.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 18:06 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een blikje surstromming staan om je vast warm te maken
Vorige zomer heb ik nog een keertje haring gehaald op de markt bij de "verse" viskraam. F*cking 10 euro voor 3 stuks. En die waren ook nog echt mager en met best wat graatjes. Ik heb van mijn visser grootouders geleerd dat je ze echt nooit in de supermarkt moet halen want niet vers enzo. Maar na deze deceptie toch maar eens bij de appie gaan kijken en die waren gewoon beter! En stukken goedkoper. Echt hele grote stukken goedkoper.quote:
Hoe bedoel je precies?quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Helaas wordt de voor je neus schoongemaakte haring steeds zeldzamer. Overal ligt het in grote rvs gamellen te oxideren. Waarschijnlijk in Polen schoongemaakt en vaak met voedingszuur behandeld.
Iets groter worden ze ook later in het seizoen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 13:35 schreef Qarrad het volgende:
5 voor 13 hier, voor mijn ogen schoongemaakt.
Ik ben geen fijnproever en ook niet heel kritisch, dus ik vond hem gewoon lekker. Prima structuur, niet te hard, niet te zacht en een fijne zeesmaak. Misschien een beetje klein formaat vergeleken met de vorige lichting.
Ga zeker terug voor een nieuwe lading volgende week
Dat op heel veel kramen gamellen liggen met heel veel (vele kilo's) schoongemaakte haringen, die al oxiderend liggen te wachten op onwetenden klanten.quote:Op woensdag 17 juni 2026 15:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies?
Hier in de buurt ken ik 2 visboeren en een viskar die hem voor je neus leegtrekken en snijden, als je dat al wil (dat laatste dan).
Voorverpakt?quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:26 schreef Hallojo het volgende:
Zojuist drie van deze nieuwe jongens aangeschaft bij de Jumbo voor 1,64 euro
Zeker. Ik ga ze vrijdag proberenquote:
Ben benieuwd, want dan zijn ze al wat dagen oud.quote:
Dat is het mooie van de verpakte haring. Die blijven lang goed.quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:48 schreef golfer het volgende:
[..]
Ben benieuwd, want dan zijn ze al wat dagen oud.
Ik heb ook nog een bakje in de auto voor als ik zaterdag onderweg gaquote:Op woensdag 17 juni 2026 16:51 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Dat is het mooie van de verpakte haring. Die blijven lang goed.
Ik had er nog nooit van gehoord. Zo leer je nog eens wat in een topic over vis.quote:Op woensdag 17 juni 2026 18:16 schreef Gunner het volgende:
Er is ook maar een keer per jaar dat ik het woord “gamellen” lees of hoor en dat is altijd in het nieuwe haringen topic
En ook door dezelfden trouwens
Het 'grappige' is dat het geen gamellen zijn (dat zijn metalen containers waarin voedsel warm gehouden wordt of de eetbakken die militairen gebruiken).quote:Op woensdag 17 juni 2026 18:16 schreef Gunner het volgende:
Er is ook maar een keer per jaar dat ik het woord “gamellen” lees of hoor en dat is altijd in het nieuwe haringen topic
En ook door dezelfden trouwens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet wel wat er bedoeld wordt, die vierkante metalen verhoogde schalen/plateaus met daarin een uitlekrooster met gaten er in.
Om eerlijk te zijn, hoe die precies heten, weet ik echter niet…
Edit: Toch gevonden, omschreven als '(vlees)lekbak met rooster':
[ Bericht 2% gewijzigd door MadMaster op 17-06-2026 22:53:26 ]
Smaakt niet anders hè, die haring die ze de rest van het jaar verkopen is in dezelfde tijd gevangen en gewoon die hele tijd ingevroren geweest.quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:12 schreef MadMaster het volgende:
en/of niet iedereen een nieuwe haring lekker vindt.
quote:Op woensdag 17 juni 2026 22:48 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Het 'grappige' is dat het geen gamellen zijn (dat zijn metalen containers waarin voedsel warm gehouden wordt of de eetbakken die militairen gebruiken).Gamel is ook gewoon een metalen bak voor levensmiddelenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet wel wat er bedoeld wordt, die vierkante metalen verhoogde schalen/plateaus met daarin een uitlekrooster met gaten er in.
[ afbeelding ]
“Verse” haring (die niet lang ingevroren is geweest is roze van binnen, haring die al een tijd ingevroren is geweest wordt bruinig van binnen.quote:Op woensdag 17 juni 2026 23:51 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Smaakt niet anders hè, die haring die ze de rest van het jaar verkopen is in dezelfde tijd gevangen en gewoon die hele tijd ingevroren geweest.
Dat is ook lang de garantie nietquote:Op donderdag 18 juni 2026 09:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
“Verse” haring (die niet lang ingevroren is geweest is roze van binnen, haring die al een tijd ingevroren is geweest wordt bruinig van binnen.
Ligt een beetje aan de temperatuur van de vriescel. -18 zet niet alle chemie stil (oxidatie, enzym werking) maar -28 welquote:Op donderdag 18 juni 2026 12:32 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Dat is ook lang de garantie niet
Moet je nagaan wat voor mega marge ze rekenen bij de ''ambachtelijke'' visboer! De Jumbo verkoopt die dingen echt niet met verlies ofzo.quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:26 schreef Hallojo het volgende:
Zojuist drie van deze nieuwe jongens aangeschaft bij de Jumbo voor 1,64 euro
quote:Op woensdag 17 juni 2026 22:48 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Het 'grappige' is dat het geen gamellen zijn (dat zijn metalen containers waarin voedsel warm gehouden wordt of de eetbakken die militairen gebruiken).Als ik die plaatjes van de ''echte'' gamellen zie (ik kende het woord ook niet, wel een mooi woord, bedankt!). Moet ik gelijk denken aan dat totaal crazy systeem in India om de lunch te bezorgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet wel wat er bedoeld wordt, die vierkante metalen verhoogde schalen/plateaus met daarin een uitlekrooster met gaten er in.
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-video
[ Bericht 0% gewijzigd door borbit op 18-06-2026 22:27:30 ]
Je bedoelt 'woord'?quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:45 schreef borbit het volgende:
Als ik die plaatjes van de ''echte'' gamellen zie (ik kende het word ook niet, wel een mooi word, bedankt!).
Haha ja inderdaad. Ik zit op m'n telefoon, autocorrect enzo. Ik bedoelde inderdaad niet het MS programma maar gewoon het Nederlandse word woord.quote:
Haha, nu doe je het weer.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:30 schreef borbit het volgende:
..maar gewoon het Nederlandse word woord.
Ik moet die vishandel nog tegen komen…quote:Op dinsdag 16 juni 2026 12:12 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De 'Hollandse Nieuwe' is nu al (bevroren) aanwezig in Nederland en is deels al verhandeld aan de tussenliggende distributiepartijen en via hen weer aan de viswinkels e.d.
Vannacht wordt deze gedistribueerd, zodat de nieuwe haringen morgen verkrijgbaar zijn.
Ik ken visverkopers die na morgen ook nog de vangst van 2025 verkopen, omdat ze er vanaf moeten en/of niet iedereen een nieuwe haring lekker vindt.
Vaak tegen lagere prijzen en onder vermelding dat het geen nieuwe haring is...
Je legt altijd de nadruk op 'vers van het mes'quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:38 schreef golfer het volgende:
Intussen alweer de afgelopen 2 dagen 4 vers-van-het-mes opgepeuzeld. Prima kwaliteit.
Heb er net 5 voor 7 euro gehaald, ter plekke schoongemaakt en nog lekker ook.quote:Op woensdag 17 juni 2026 16:41 schreef golfer het volgende:
Overigens betalen wij hier in de buurt bij beide viswinkels 3,25 per haring.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:49 schreef Gunner het volgende:
Je legt altijd de nadruk op 'vers van het mes'
Wil je hiermee zeggen dat als je ze niet vers van het mes krijgt ze niet goed zijn?
Waar was dat?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Heb er net 5 voor 7 euro gehaald, ter plekke schoongemaakt en nog lekker ook.
Bij Het Graatje in Vlaardingen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |