Het plan om ballen expres via Japanners naast te schieten om corners te krijgen lijkt me niet de meest efficiente strategie om tot scoren te komen.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar zou het werken en zo nee waarom niet?
En dan zetten ze de wat langere spelers op positie.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gemiddeld 5 cm korter dan wij. Misschien niet genoeg voor een doorslaggevend kopvoordeel?
Hou op joh. Het gemak waarmee hij telkens weg weet te draaien en de ruimte vindt om verder te breien geeft zoveel rust in de ploeg. Japan stopte uiteindelijk zelfs met druk zetten op Frenkie omdat het toch zinloos was.quote:Op maandag 15 juni 2026 13:07 schreef raptorix het volgende:
Ik snap niet dat niemand eens kritisch naar Frenkie de Jong kijkt, iedereen doet altijd alsof het een wereldvoetballer is, maar het zijn alleen maar risicoloze pasjes naar iemand die er vervolgens ook niks mee kan, je haalt de hele energie en tempo uit het spel, er zijn talloze betere middenvelders die voor meer dreiging en pressie zorgen.
nee, ik bedoel meer dat als hun derde worden ze ook nog wel door zijn.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:01 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Maakt weinig uit voor NL, die ga je in principe niet tegenkomen.
Met dat doelpunt van Summerville deed Gravenberch de pass ook erg lekker, daarvoor speelde hij 3 Japanners uit.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:20 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Hou op joh. Het gemak waarmee hij telkens weg weet te draaien en de ruimte vindt om verder te breien geeft zoveel rust in de ploeg. Japan stopte uiteindelijk zelfs met druk zetten op Frenkie omdat het toch zinloos was.
Dat was inderdaad een magistrale actie.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met dat doelpunt van Summerville deed Gravenberch de pass ook erg lekker, daarvoor speelde hij 3 Japanners uit. Op 11:10:
Bekijk deze YouTube-video
Wat dat betreft hebben we weinig te azijnzeiken over het middelveld. Dat is gewoon van wereldklasse.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:34 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat was inderdaad een magistrale actie.
Nou leuk toch.quote:Op maandag 15 juni 2026 11:34 schreef Viesdik het volgende:
Als je zweden ziet spelen, denk ik serieus dat we het niet gaan halen
Zeker, prima actie.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met dat doelpunt van Summerville deed Gravenberch de pass ook erg lekker, daarvoor speelde hij 3 Japanners uit.
Op 11:10:
Bekijk deze YouTube-video
Ik dacht dat Nederland soms betonvoetbal speelde maar wat Japan gisteren liet zien was wel de overtreffende trap daarvan.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou leuk toch.
Wat een flutelftal hebben we jarenlang.
Ik ben voor Frankrijk. En ik vind Japan stiekem leuk spelen gisteren. Leuke cultuur ook.
Dus gewoon juichen voor Frankrijk, Japan, of NL.
Ze waren wel snel in de onderschepping van de passjes, waren we net lekker aan het rondspelen, zat er plots weer zo'n Japanner tussen.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik dacht dat Nederland soms betonvoetbal speelde maar wat Japan gisteren liet zien was wel de overtreffende trap daarvan.
We dienen het voorbeeld van Tunesië te volgen en Koeman direct te ontslaan.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:13 schreef NLGooner het volgende:
[..]
En met deze analyse wordt duidelijk dat Koeman het onvoldoende ziet en tactisch niet zo sterk is
Nou, die kan voor de hele buurt melk geven.quote:Op maandag 15 juni 2026 14:19 schreef BennieButtfuck het volgende:
En nu ik dit tik over Q. Timber, bij de Random Pics van de Dag hieronder is een jeugdfoto van de gebroeders Timber opgedoken:
Ja dat klopt zeker ook wel. Het begon eigenlijk toen bij de eerste goal Pulisic begon te dribbelen en het meerdere Paraguayanen niet lukte om in het duel te komen tegen hem. Vanaf dat moment zag je dat ze continu bang waren voor indribbelende Amerikanen en daardoor steeds de organisatie verloren.quote:Op maandag 15 juni 2026 15:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Normaal gesproken houdt Paraguay het achterin goed dicht. Wellicht deels ook wel de verdienste van de VS.
Tuurlijk is dat een valide strategie en niet enkel tegen Japan, dit is een strategie die tegen vele ploegen werken kan aangezien Japan niet een van de kleinste selecties is:quote:Op maandag 15 juni 2026 16:06 schreef Perrin het volgende:
In hoeverre is spelen op zoveel mogelijk corners meekrijgen tegen een team vol kleine spelers eigenlijk een legitieme strategie?
Dus met de bal proberen de achterlijn te halen en dan ofwel voorgeven ofwel via een Japanner zo de achterlijn over? En dan domineren met je kopkracht bij de corners.. Tegen de Japanners moet je toch een stuk grotere kans hebben om 'm succesvol in het net te koppen.
![]()
Ik vind dat wel wat lolligs hebben.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:40 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik dacht dat Nederland soms betonvoetbal speelde maar wat Japan gisteren liet zien was wel de overtreffende trap daarvan.
Het werkt wel degelijk, maar de meeste coaches hebben onvoldoende statistisch inzicht om kleine verschillen te kunnen uitbuiten.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar zou het werken en zo nee waarom niet?
quote:Ronald Koeman vertrouwt op een kwalitatieve, spelersgerichte tactische aanpak in plaats van strikte, datagestuurde analyses. Zijn filosofie draait om gedisciplineerde 4-3-3- of 3-5-2-formaties, het minimaliseren van de ruimte tussen de linies en het inspelen op de fysieke eigenschappen van zijn selectie in plaats van zich te laten leiden door rigide statistische algoritmes.
quote:De statistische aanpak van Jürgen Klopp is gebaseerd op datagestuurde statistieken om de intensiteit zonder balbezit te maximaliseren, veel balverlies te forceren en snelle tegenaanvallen te creëren. Hij combineert analyses effectief met het Duitse concept van gegenpressing (tegenpressing). Deze filosofie vertaalt ruwe statistische indicatoren naar een gesynchroniseerd, energiek systeem op het veld.
quote:De statistische aanpak van Pep Guardiola combineert geavanceerde voorspellende data met positioneel spel (Juego de Posición). Hoewel hij statistieken gebruikt om spelers te scouten, tactieken te verfijnen en tegenstanders te analyseren, vertrouwt hij, zoals bekend, meer op kwalitatieve data – wat hij "informatiepatronen" noemt – dan op ruwe cijfers om beslissingen te nemen.
een probleem bij Koeman wat de AI ook opmerkt:quote:In het voetbalmanagement richt Luis Enrique zich in zijn tactische en statistische aanpak op agressief, doelgericht balbezit, dynamische positionering en intense counterpressing. Hij gebruikt data-analyse om de triggers voor pressing te volgen, het tempo te bepalen en de creatieve en defensieve prestaties van zijn team te verbeteren.
Dit is precies wat we terugzien.quote:Tactische starheid en wissels: Critici wijzen vaak op een gebrek aan tactische flexibiliteit wanneer zijn primaire spelplan mislukt. Fans en analisten bekritiseren regelmatig zijn spelmanagement tijdens de wedstrijd, waarbij ze verwijzen naar vertraagde of contraproductieve wissels die het momentum van het team verstoren.
Enige bias zal wel in je vraagstelling zitten.quote:Op maandag 15 juni 2026 17:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het werkt wel degelijk, maar de meeste coaches hebben onvoldoende statistisch inzicht om kleine verschillen te kunnen uitbuiten.
Je kunt het aan de AI vragen:
[..]
[..]
[..]
[..]
een probleem bij Koeman wat de AI ook opmerkt:
[..]
Dit is precies wat we terugzien.
Ik vroeg naar sterke en zwakke punten van de coach Koeman van het Nederlands elftal.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Enige bias zal wel in je vraagstelling zitten.
Op het hoogste niveau gebruikt elke coach natuurlijk data. Daarbij zijn Klopp en Guardiola trainers van (grote) clubs. Logisch dat er dan meer data beschikbaar is dan op een (relatief kort) landentoernooi.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik vroeg naar sterke en zwakke punten van de coach Koeman van het Nederlands elftal.
Uiteraard, het is wellicht ook niet zo verkeerd om een dergelijke fout in de eerste wedstrijd te maken; dat verkleint immers de kans dat het in de volgende wedstrijden ook verkeerd gaat.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Op het hoogste niveau gebruikt elke coach natuurlijk data. Daarbij zijn Klopp en Guardiola trainers van (grote) clubs. Logisch dat er dan meer data beschikbaar is dan op een (relatief kort) landentoernooi.
Overigens is niet alles in data te vangen. Het blijft mensenwerk, als een speler bijvoorbeeld klachten heeft, zal de coach toch moeten kiezen of hij kan spelen, en zo ja, voor hoelang.
Nee, tenzij je zoals Frankrijk en ook eigenlijk Nederland in mindere mate verdedigend prima niet veel weg geeft maar in de omschakeling dodelijk bent.quote:Op maandag 15 juni 2026 16:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind dat wel wat lolligs hebben.
Gewoon een dikke muur bouwen, of alles helemaal op slot gooien. En dan wachten op een onderschepping of counter.
Koeman is een prima coach (bleef ook overeind in de Premier League), maar hij behoort natuurlijk niet tot de absolute top.quote:Op maandag 15 juni 2026 19:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteraard, het is wellicht ook niet zo verkeerd om een dergelijke fout in de eerste wedstrijd te maken; dat verkleint immers de kans dat het in de volgende wedstrijden ook verkeerd gaat.
Toch is er voldoende data beschikbaar om aan te tonen dat Koeman bepaalde elementen van het voetbaltrainingsvak wat minder beheerst dan andere.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |