abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 juni 2026 @ 14:04:23 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_221037898



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dienstmededeling
Bekijk deze YouTube-video

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:

  zondag 14 juni 2026 @ 14:04:36 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_221037905
Laatste post:

quote:
Ok, toevoeging: ICNG-B heeft stoelnummers maar geen rijtuignummers, en de stoelnummertelling begint in elke bak opnieuw. Zitplaatsreserveringen kun je dus niet doen zonder extra stickers te gaan plakken. Over stoelnummers gesproken: SNCF heeft eind vorig jaar in alle TGVs de nummers vervangen. In plaats van "rijtuig 4 stoel 28" heb je nu stoel 428. Daarmee is er einde gekomen aan de "sorry u zit in mijn stoel" - "nee hoor dit is rijtuig 5" discussie. :s)
  maandag 15 juni 2026 @ 11:04:22 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221048801
Bulgarije is één van de laatste Europese landen waar particuliere partijen nu ook de rails betreden. Niet zo spannend allemaal, maar wel even gegniffeld na het zien van welke wagons deze partij aangeschaft heeft

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221053800
'Voetgangers' op het spoor :(

https://www.youtube.com/shorts/qxA1rRK-XHA
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_221053832
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 14:04 schreef James1988 het volgende:
Laatste post:
[..]

dat laatste is slim _O_
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221054998
Nog meer tegenslag bij Stuttgart '31: https://www.der-postillon.com/2026/06/balrog-21.html
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 21:31:02 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221055345
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 11:04 schreef Dven het volgende:
Bulgarije is één van de laatste Europese landen waar particuliere partijen nu ook de rails betreden. Niet zo spannend allemaal, maar wel even gegniffeld na het zien van welke wagons deze partij aangeschaft heeft

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Bulgaarse spoorwegen heeft toch ook al flink wat Duitse IC1 rijtuigen gekocht?
Hoe zijn de spoorwegen daar en wordt er hard gewerkt aan infrastructuur?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 21:31:45 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221055357
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2026 21:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nog meer tegenslag bij Stuttgart '31: https://www.der-postillon.com/2026/06/balrog-21.html
Mensen die zeggen dat Duitsers geen humor hebben kennen der Postillon niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 15-06-2026 22:32:38 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_221056688
Ze hebben hun momenten maar ik vind De Speld meestal scherper eigenlijk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator maandag 15 juni 2026 @ 22:34:52 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221056745
De Speld heeft te veel gesponsorde artikelen vind ik. Satire moet spontaan zijn en niet gemaakt omdat een clubje de tegenpartij af wil zeiken. Bovendien hebben ze een betaalmuur, zelf voor artikelen die ze van de Duitsers hebben overgenomen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_221056941
Wat is reclame?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 10:18:22 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221059026
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2026 21:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]
De Bulgaarse spoorwegen heeft toch ook al flink wat Duitse IC1 rijtuigen gekocht?
Hoe zijn de spoorwegen daar en wordt er hard gewerkt aan infrastructuur?
Klopt ja, die zijn afgelopen jaar in dienst getreden voor ritten tussen de hoofdstad en de kuststeden.

Infrastructuur is niet bestaande :P Groot gedeelte van het netwerk stamt nog uit de communistische tijd en flinke delen zijn enkelspoor. Sofia - Burgas doe je gemakkelijk zeven uur over. Maak je je een beetje druk met de auto dan haal je het in minder dan 3,5.

Er wordt her en der wel aan verbetering van het netwerk gewerkt maar dat gaat nog vele jaren in beslag nemen. Alles gaat zo traag :'(

Vanaf 2027 komt er nog een private partij die ritten van Sofia naar de kust gaat aanbieden. Zij gaan met moderne rijtuigen rijden en zou de reisduur tot vijf uur moeten verkorten. Grotendeels omdat er tussen Sofia en bijvoorbeeld Burgas dan enkel maar in Plovdiv gestopt wordt in plaats van in zo goed als ieder nietszeggend stadje.

De lijn die ik zelf het meest neem is Sofia - Gorna Orjahovitsa (Veliko Tarnovo) en vond dat voorheen een genot. Lage prijs, over het algemeen een coupé helemaal voor jezelf en een reistijd van rond de drie uur. Raampje open, biertje, sigaretje _O_

Inmiddels doet de trein er tenminste vier uur over, is de frequentie gehalveerd, zitten ze stampensvol en rijdt er tussen 17:30 en 05:00 geen enkele meer :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Dven op 16-06-2026 10:24:04 ]
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Frontpage Koningin / Reizende reporter dinsdag 16 juni 2026 @ 17:04:13 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_221061850
quote:
Beste mevrouw Verlind,
Het leven wordt in sneltempo duurder, en reizen ook. Maar stoppen met je zomerplannen? Dat wil natuurlijk niemand! We komen samen met de overheid met een uniek aanbod: Nederland Dal Vrij voor maar ¤ 49 per maand. Hiermee reis je onbeperkt 2e klas met de trein in de daluren en weekenden. Nederland Dal Vrij is te koop tot en met 31 juli 2026.
Jij hebt het abonnement NS Flex Dal Vrij al. Natuurlijk kun jij ook profiteren van dit aanbod. Hoe? Door te wijzigen van NS Flex Dal Vrij naar Nederland Dal Vrij. Pak je NS-account erbij, dan is dat in 3 stappen geregeld. We wensen je een fijne zomer!
Ze hebben warempel ook aan reeds bestaande abo houders gedacht :o
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 16 juni 2026 @ 17:25:39 #14
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_221061930
"Pak je NS-account erbij", dat is makkelijker gezegd dan gedaan:

quote:
Op dit moment kun je niet alle wijzingen via MijnNS uitvoeren. Je doet dit gemakkelijk via onze webshop. Excuses voor het ongemak.
pi_221062639
Misschien is dit mijn kans voor mijn eerste post (ik lees al heel lang mee als treinliefhebber). Naast treinen fiets ik ook graag. Dus ik heb standaard Weekend Vrij + Dalurenkorting als abonnnement bij NS. Dan kan ik de weekeinden vanuit Groningen makkelijk naar andere delen van het land komen voor een mooie fietstocht. Afgelopen maandag (15 juni) kwam ik met de boot terug uit Hull (voor een 3-daagse fietstocht in Yorkshire). Met de fiets naar Den Haag CS en dan een rechtstreekse trein naar Groningen.

De upgrade naar Dal Vrij voor een tientje extra is een no-brainer. Op de NS-website lukt het niet, maar Den Haag CS heeft een loket. Dus daar mijn abonnement verandert naar Dal Vrij. In de trein blijkt dat mijn oude abonnement succesvol is verwijderd (ik reis nu met vol tarief...), maar Dal Vrij is nog niet verwerkt in het systeem.

Vandaag zie ik dat ik inmiddels Dal Vrij heb, maar de reis van Den Haag CS naar Groningen moet nog steeds worden verwerkt in het systeem. Als ik daar volle pond voor betaal, dan gaan we toch klagen bij NS.

Kortom: iedereen zag dit aankomen. Als iemand bij NS een beetje verstand had, dan hadden ze de verkoop een week van te voren kunnen open zetten (met als ingangsdatum 15 juni), i.p.v. de overload op de website.
pi_221062742
Mijn IDM-systeem dat gebouwd is voor slechts 45.000 mensen kan oprecht meer transacties verwerken per seconde dan de NS-systemen waarmee digitale vervoermiddelen worden geregeld.

Kost echt maar een appel en een ei. Nu is het terging-by-design.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_221062976
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 17:04 schreef DJMO het volgende:

[..]
Ze hebben warempel ook aan reeds bestaande abo houders gedacht :o
wat er niet bij verteld wordt is dat het abonnement automatisch over gaat op een gewoon dalvrij abonnement a 127 euro per maand.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_221062982
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar als je weet dat je zo'n slechte IT-infrastructuur hebt, dan kun je daar op anticiperen? Het zal allemaal wel loslopen, maar het was weer een typische NS-ervaring.
pi_221062989
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 19:57 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
wat er niet bij verteld wordt is dat het abonnement automatisch over gaat op een gewoon dalvrij abonnement a 127 euro per maand.
De loketmedewerker was daar vrij duidelijk over: zorg ervoor dat je het abonnement op tijd terug zet.
pi_221063262
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 19:58 schreef ovengloves het volgende:
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar als je weet dat je zo'n slechte IT-infrastructuur hebt, dan kun je daar op anticiperen? Het zal allemaal wel loslopen, maar het was weer een typische NS-ervaring.
Als je je eigen ICT-infrastructuur niet begrijpt omdat je het uitbesteedt aan de meest incompetente marktpartij die er bestaat, DXC, dan lijkt me dat een verder onmogelijke opgave.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Frontpage Koningin / Reizende reporter woensdag 17 juni 2026 @ 00:06:07 #21
147316 crew  DJMO
#trut
pi_221066168
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 19:57 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
wat er niet bij verteld wordt is dat het abonnement automatisch over gaat op een gewoon dalvrij abonnement a 127 euro per maand.
Ja dat word wel vermeld. Ik heb al jaren een dalvrij abo, en was bang dat ik de korting zou mislopen als bestaande abo houder. Maar dat is dus niet zo.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 17 juni 2026 @ 02:13:03 #22
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_221066500
Even wat succesverhaaltjes:

Halkali (Istanbul west-station) - grens Kapikule. Het hogesnelheidsspoor ligt er al een tijdje, nu zijn er testritten en zou de totale rit nog slecht anderhalf uur duren.

De lijn Kars-Tiflis/Tblisi-Baku is al een tijdje klaar. Voor zover ik weet is er nog altijd geen passagiersverkeer mogelijk tussen Kars en Tiflis. Tussen Tiflis en Baku rijden wel nachttreinen voor passagiers, maar je hebt een Turks of Azerbijans paspoort nodig, in elk geval een paspoort van een voor Azerbeijan bevriend land (Nederland is dat met haar agressieve anti-Turkse houding zeer zeker niet). Iedereen die geen visum nodig heeft of e-visum voor Azerbeijan mag met deze trein mee,

Budapest Keleti-Beograd Centar is nog altijd niet klaar voor passagiers lijkt het. Subotica-Beograd Centar wel al een tijdje.
Internationale treinkaartjes naar Europa kunnen nu ook online aangeschaft worden bij de TCDD. Bucuresti-Halkali en Sofia-Dimitrovgrad-Halkali.

Vorig jaar kon je ook online kaartjes van Ankara naar Tehran via Tabriz/Van-Tatvan aanschaffen, maar deze optie lijkt niet meer te bestaan sinds Trump en Netanyahu schoolkinderen in Iran kapot bombarderen.
  woensdag 17 juni 2026 @ 02:14:02 #23
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 juni 2026 @ 23:14:12 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_221075731
De werkzaamheden bij Vught lopen minimaal een jaar uit. Zal nu 2030 worden, aldus ProRail

https://www.prorail.nl/ni(...)verschuift-naar-2030
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator donderdag 18 juni 2026 @ 18:05:33 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_221081012
https://www1.wdr.de/nrw/v(...)r-italo-evg-100.html

Het toetreden van Italo op de Duitse markt werd hier enige tijd terug nog aan iets positiefs gezien, maar het kan ook minder gunstig uitpakken. Ze willen namelijk alleen op lucratieve trajecten als München Hamburg en München Dortmund rijden. Echter bekostigt DB met deze trajecten ook minder winstgevende verbindingen. Concreet zou dat dan kunnen betekenen dat steden als Münster en Osnabrück hun Fernverkehr (deels) verliezen.
Dat is tenminste wat EVG (spoorvakbond) roept en wat je leest in de clickbait koppen,de rest staat achter een betaalmuur.

Een expert van WDR nuanceert het iets want Italo wil enkel rijden indien ze voor meerdere jaren paden krijgen en dat doet DB Infrago niet. In in het geval van Münster zou het gaan om de IC's over de Emslandstrecke richting Norddeich Mole.

Ik had het ook wel erg raar gevonden, een station als Münster zonder Fernverkehr. Als je ziet uit hoeveel richtingen daar treinen samen komen.

Voor iets dat openbaar nut dient mogen ze wat mij betreft best paal en perk stellen aan het zoeken van krenten uit de pap. Voor elke twee treinen van Dortmund naar München ga ook maar een van Saarbrücken naar Schwerin rijden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')