https://nos.nl/artikel/26(...)-hoe-staan-ze-ervoorquote:
Quinten Post gooide afgelopen seizoen hoge ogen in de NBA, maar in zijn kielzog werken vier andere Nederlanders hard aan hun eigen doorbraak in de sterkste basketbalcompetitie ter wereld: Malevy Leons, Tristan Enaruna, Rienk Mast en Jesse Edwards.
De NBA werd opgericht in 1946. Sindsdien maakten slechts tien Nederlanders minuten in de Amerikaanse basketbalcompetitie. Vier van de tien maakten hun debuut in de afgelopen twee jaar. Leons werd in 2024 de zevende Nederlander ooit in de NBA. Niet lang daarna volgden Post, Edwards en Enaruna.
Op dit moment zijn er drie Nederlanders met kans op speeltijd in de NBA: Post, Leons en Enaruna. Mast heeft wel een contract bij Indiana Pacers, maar mag alleen voor het opleidingsteam uitkomen. Edwards heeft in Milwaukee niet kunnen overtuigen en stelt zijn NBA-droom even uit door een gokje te wagen in Europa.
Big man in Memphis
Post verruilde Golden State Warriors afgelopen zomer voor Memphis Grizzlies. De 2,13 meter lange Amsterdammer heeft de afgelopen jaren naam gemaakt in de VS en tekende een driejarig contract ter waarde van ruim 26 miljoen euro in Tennessee.
"Financieel kon ik dit niet laten liggen, maar ook sportief is dit een gave kans. Het team is heel jong", zegt Post, die bij de ervaren Golden State Warriors te maken had met sterren als Stephen Curry en Draymond Green, die diep in de dertig zijn.
"Daar was de pikorde wel duidelijk. Bij Memphis wordt een nieuw team gebouwd en dat biedt veel kansen om mezelf verder te bewijzen in de NBA."
De miljoenendeal brengt geen extra druk met zich mee, zegt Post. "Het eerste jaar van mijn deal is gegarandeerd en dat is prachtig, maar het tweede en derde jaar niet. Dus ik wil me gewoon binnen de organisatie bewijzen en laten zien dat ik het waard ben. Het doel is om drie jaar in Memphis te blijven en deze deal uit te spelen."
Door zijn vertrek bij de Warriors laat Post zijn maatje Leons achter in San Francisco. Leons heeft een zogeheten two way contract. Daarmee kom je in principe uit voor het opleidingsteam, maar kun je ook opgeroepen worden voor het vlaggenschip. Daardoor maakte Leons in de slotfase van vorig seizoen al flink wat NBA-minuten.
De 26-jarige IJmuidenaar geniet van alles wat hem overkomt met het sterrenensemble van de Warriors: "Als 'Steph' (Curry, red.) iets zegt, dan moet het wel belangrijk zijn. Ik zit dan stil in mijn hoek en probeer zoveel mogelijk op te pikken van wat hij zegt."
Leons' situatie is vergelijkbaar met die van Enaruna, die een two way contract heeft bij Cleveland Cavaliers en werkt met basketbalgrootheid James Harden.
Enaruna vol vertrouwen in Cleveland
Enaruna speelde afgelopen seizoen negen wedstrijden voor de Cavaliers en maakte in het laatste reguliere NBA-duel vijftien punten.
De geboren Almeerder barst van het zelfvertrouwen en kijkt uit naar aankomend seizoen. Sterker nog, hij stevent naar eigen zeggen af op een volwaardig NBA-contract.
Enaruna kwam vanwege medische redenen niet in actie tijdens de NBA Summer League, een competitie tijdens de zomer waarin talenten en rookies de kans krijgen om zich te bewijzen. "Ik ben weer fit en werk nu naar preseason toe en hoop dan zo snel mogelijk dat volwaardige contract te bemachtigen."
Mast blijft hopen
Wie wel de Summer League speelde en veel indruk maakte, was Mast. Hij trad afgelopen zomer bij Indiana Pacers in de voetsporen van Rik Smits, de Nederlander met de meeste NBA-wedstrijden op zijn palmares. De 25-jarige Groninger mocht zich in Indiana bewijzen en speelde zich nadrukkelijk in de kijker.
Mast stond meermaals bovenaan het scoreformulier, maar werd vooralsnog niet beloond met een two way contract. Toch geeft hij niet op. "Ik ga vol voor mijn NBA-droom", zegt hij. "Ik ben op de radar. Als ik in preseason de lijn doortrek die ik deze zomer heb ingezet, dan verwacht ik rond Kerst nieuwe kansen."
Gokje Edwards
Edwards verdween na zijn debuut bij Minnesota Timberwolves in 2024 vrij vlot van het NBA-toneel. De 26-jarige Amsterdammer sloot deze zomer aan bij Milwaukee Bucks, maar kon de clubleiding niet overtuigen. Aankomend seizoen draagt hij het tenue van het onlangs opgerichte BC Rome SPQR.
Mede-eigenaar van die club is de superster van Los Angeles Lakers: Luka Doncic. Het is als het ware een gok, erkent Edwards, die voorlopig slechts twee teamgenoten heeft. "Het kan geweldig worden, maar het kan ook de andere kant opvallen. Je kunt het zien als uitstel van mijn NBA-droom."
Updates over het vlaggetje

Mast dus vooralsnog geen two-way-contract. Enaruna is wel erg optimistisch.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+