De zaterdag is net voorbij in Nederland, maar in Amerika zijn we pas net begonnen aan de tweede van vier zaterdagwedstrijden. Voor ONS zijn er zelfs vijf wedstrijden op de zondag door deze indeling, al tel ik zo'n nachtwedstrijd toch gewoon als onderdeel van de zaterdag. En waar de vorige nachtwedstrijden hoogstens interessant waren als je een megalomane Amerikaanse openingsact wilde zien of als je echt een doorgewinterde fan bent, gaan we er nu serieus voor zitten.
Of nouja, voor zover dat mogelijk is. Het blijft toch een groepsfase met 48 landen waarbij de meeste nummers 3 doorgaan en in deze groep zit Haïti, als je daar niet van winnen kunt ben je echt rotslecht. Ondanks dat is Brazilië tegen Marokko om meerdere redenen een leuke pot. Allereerst omdat Brazilië de recordwinnaar is en Marokko de verrassing van het WK in Qatar met een mooie 4e plaats. Wonnen ook de Afrika Cup dit jaar, al erkennen we dat niet door de manier waarop. Daar mogen ze in Marokko van mijn part lekker om juichen, de rest van de wereld lacht ze een beetje uit. Maar ook omdat dit een potentiële tegenstander van Nederland is. De loting heeft uitgewezen dat de top 2 van Groep C namelijk tegen de top 2 van Groep F mag. Lekkere loting, want die 2 groepen hebben zo'n beetje de beste 'nummer 2' van allemaal (naast Kroatië). Ja, Japan niet qua ranking, maar die winnen de laatste tijd toch wel van sterke tegenstanders. WIJ kijken dus enigszins argwanend.
En toch, zijn het wel écht zo'n sterke teams? De Braziliaanse talentenpoel is niet zo groot als ie ooit was. Hasbeens als Casemiro en Alex Sandro zijn er nog bij en zelfs Neymar mag nog mee. Ooit een grote voetballer, ook qua irritatiefactor, maar nu.. tsja. In beide factoren is hij ingehaald door Vini jr en Gabriel/Marquinhos is een van de beste verdedigende duos ter wereld, maar je hebt 11 man nodig voor een elftal. Raphinha was vorig jaar ook heel goed voor Barcelona, maar is een alles-of-niets speler. Typisch Braziliaans natuurlijk. Op rechts zijn er twee bekende afwezigen: Rodrygo is geblesseerd en Antony heeft wat mij betreft verrassend de 26 niet gehaald. Ancelotti beslist, zullen we maar zeggen. Aanvallend is het dus prima, behalve dat er een echte spits mist. Misschien kunnen ze Fredsj uit de buurt van Beljoe Horizontje nog terughalen. Wellicht zien we daar Endrick of Cunha, ach ach. En de backs en middenvelders.. die bestaan, maar daar is ook alles mee gezegd.
Marokko een beetje hetzelfde verhaal. Minder ego's en meer team verwacht ik zo, al zijn Hakimi en Brahim wel mannetjes natuurlijk. Verder ook bekende namen uit de eredivisie van vroeger en nu met Soufiane Amrabat, Salah-Edinne, Mazraoui en natuurlijk handdoekendief Saibari, die PSV vast zal verlaten. Wat Premier League, wat voetbal in Spanje, wat Ligue 1.. alleen de reservekeepers spelen nog in eigen land. Dat is wel eens anders geweest voor Marokko, maar weer een halve finale zou voor mij toch wel een verrassing zijn. Maar als het weer een team is dat alles (inclusief handdoekdiefstal) wil doen om te winnen, dan hebben ze spelers die goed genoeg zijn om ver te komen.
In 1997 oefenden beide landen al en een jaar later speelden ze hun enige WK-clash: 3-0 voor Brazilië. Maar dat was een ander Marokko. Het huidige Marokko won in 2023 met 2-1 in de derde ontmoeting tussen beide landen. Geeft wel te denken. Kan Marokko het ook in New Jersey? In het grootste stadion in Amerika tijdens dit WK, alleen in Mexico-Stad is er een groter stadion te vinden. Maar ja, de finale moet in Amerika, die zal over ruim een maand ook weer hier gespeeld worden. Wat dat betreft is dit nog best een leuk voorproefje, al verwacht ik niet dat een van deze ploegen hier terugkeert. Desalniettemin veel plezier met de eerste serieuze clash van dit toernooi.