abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221036154
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Was ook wat mij meteen opviel. Ziekelijk om dit xenofoob te gaan noemen. Alsof je er geen recht op hebt zelf te bekijken hoeveel buitenlanders er in je land bij kunnen komen.
Het is een quote van een tegenstander, maar wel zielig inderdaad om een quote te gebruiken van een partij met nog geen 10 procent van de zetels….
  zondag 14 juni 2026 @ 09:30:20 #27
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036200
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:11 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Voor hun economie is dit niet goed. Ze hebben al enorm last van de importtarieven van de VS. Als dit referendum wint dan botst dit met de vrij verkeer van personen die ze met de EU hebben afgesproken. Als ze dat eenzijdig willen aanpassen dan triggert het de guillotine clausule van alle handelsverdragen met de EU en hebben ze opeens enorme handelsbarrieres met hun grootste afzetmarkt als landlocked land.
Het probleem zit hem in de EU en die verdragen, de houding van Zwitserland is een gezonde.

Bovendien heeft Zwitserland momenteel 9 miljoen inwoners dus duurt het nog wel even.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:31:19 #28
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036205
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Was ook wat mij meteen opviel. Ziekelijk om dit xenofoob te gaan noemen. Alsof je er geen recht op hebt zelf te bekijken hoeveel buitenlanders er in je land bij kunnen komen.
Dit soort media moeten we massaal gaan boycotten.
pi_221036209
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het probleem zit hem in de EU en die verdragen, de houding van Zwitserland is een gezonde.

Bovendien heeft Zwitserland momenteel 9 miljoen inwoners dus duurt het nog wel even.
Zwitserland heeft wel veel verdragen gesloten. Nu heeft Zwitserland 9,1 mio inwoners. 10 jaar geleden was dat 8,4 en 20 jaar geleden 7,5.

Extrapolerend zitten ze in 2036 zo ongeveer aan die 10 miljoen.
pi_221036212
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het probleem zit hem in de EU en die verdragen, de houding van Zwitserland is een gezonde.

Bovendien heeft Zwitserland momenteel 9 miljoen inwoners dus duurt het nog wel even.
Het probleem voor Zwitserland ja. Cherry picking is niet iets waar de EU mee akkoord gaat. Dat hebben de Britten ook geleerd.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:34:56 #31
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036222
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:32 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het probleem voor Zwitserland ja. Cherry picking is niet iets waar de EU mee akkoord gaat. Dat hebben de Britten ook geleerd.
Wat wederom bewijst wat voor een walgelijk en vooral nutteloos kutinstituut de EU is.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:35:37 #32
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036225
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:32 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zwitserland heeft wel veel verdragen gesloten. Nu heeft Zwitserland 9,1 mio inwoners. 10 jaar geleden was dat 8,4 en 20 jaar geleden 7,5.

Extrapolerend zitten ze in 2036 zo ongeveer aan die 10 miljoen.
Dat is waar. Dus hebben ze nog 10 jaar om te proberen er iets uit te onderhandelen.
pi_221036228
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:07 schreef Luckyseven het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)onduit-xenofoob.html

NU.nl laat weer eens duidelijk zien hoe ongelooflijk gekleurd de meest gelezen nieuwssite van Nederland is.
nu.nl is dan ook al lang geen nieuwssite meer maar eerder een verzameling van boze reddit users. Het lijkt wel alsof ze daar de hele dag op zoek zijn naar 'critici' en 'experts' ter ondersteuning van hun gestoorde gedachtegoed.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_221036233
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is waar. Dus hebben ze nog 10 jaar om te proberen er iets uit te onderhandelen.
Ja, elk land zou wel beleid moeten maken over wat je wilt en kunt dragen qua bevolking. Je kunt niet eindeloos huizen, infrastructuur e.d. bij blijven bouwen, belastingen verhogen, gevangenissen uitbreiden, etc. Alles heeft een grens.
pi_221036241
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat wederom bewijst wat voor een walgelijk en vooral nutteloos kutinstituut de EU is.
Dan begrijp je niet wat de EU is en waarom de vier pijlers ervan essentieel zijn.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:40:10 #36
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036248
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, elk land zou wel beleid moeten maken over wat je wilt en kunt dragen qua bevolking. Je kunt niet eindeloos huizen, infrastructuur e.d. bij blijven bouwen, belastingen verhogen, gevangenissen uitbreiden, etc. Alles heeft een grens.
Dat klopt. Fat chance in Nederland. Onze premier is geschoold door globalisten.
pi_221036255
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat klopt. Fat chance in Nederland. Onze premier is geschoold door globalisten.
Dat zijn ze bijna allemaal wel, anders kom je er niet tussen. Is in de meeste andere landen niet anders. Heel soms heb je eens een dwarsliggen, maar voor de rest is het allemaal veel van hetzelfde.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:41:27 #38
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036256
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:38 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dan begrijp je niet wat de EU is en waarom de vier pijlers ervan essentieel zijn.
Die hoef ik niet te weten om te zien dat de EU in haar huidige vorm bepaald niet optimaal functioneert.
pi_221036258
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:37 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, elk land zou wel beleid moeten maken over wat je wilt en kunt dragen qua bevolking. Je kunt niet eindeloos huizen, infrastructuur e.d. bij blijven bouwen, belastingen verhogen, gevangenissen uitbreiden, etc. Alles heeft een grens.
Het universum niet en het kan dan ook weinig verwonderen dat visionairs hun focus daar vooral op richten ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221036280
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Die hoef ik niet te weten om te zien dat de EU in haar huidige vorm bepaald niet optimaal functioneert.
Er als ze uitzonderingen zouden toestaan zou het veel slechter functioneren.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:43:41 #41
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036290
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:41 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat zijn ze bijna allemaal wel, anders kom je er niet tussen. Is in de meeste andere landen niet anders. Heel soms heb je eens een dwarsliggen, maar voor de rest is het allemaal veel van hetzelfde.
Jep. Helaas blijven mensen dit soort landverraders in het parlement stemmen. De enige manier om het te stoppen is door het niet meer te legitimeren.
  zondag 14 juni 2026 @ 09:44:52 #42
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221036310
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:43 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er als ze uitzonderingen zouden toestaan zou het veel slechter functioneren.
Dat weet jij niet want het is een als.

Denemarken heeft trouwens een opt-out op asiel bedongen en dat functioneert prima.
pi_221036349
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:44 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat weet jij niet want het is een als.

Denemarken heeft trouwens een opt-out op asiel bedongen en dat functioneert prima.
Asiel is heel wat anders dan vrijheid van personen. Wat essentieel is voor een open markt en een economisch blok.

Zie je het al voor je dat in de VS de ene staat werknemers uit een andere staat weert?
pi_221036372
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:44 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat weet jij niet want het is een als.

Denemarken heeft trouwens een opt-out op asiel bedongen en dat functioneert prima.
Die opt-out is niet echt noodzakelijk want het ontzeggen van nationalisering indien er regelmatig of langdurig van afhankelijkheid van bijstand sprake is kan ook buiten deze opt-out. In Luxemburg bijv doet men dat en qua huisvesting voldoet daar een tent al. De asielinstroom is vooral een gevolg van landelijk beleid, niet zozeer van de EU.

Luxembourg: Poverty in Europe's wealthiest country
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221036389
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Zie je het al voor je dat in de VS de ene staat werknemers uit een andere staat weert?
Daar doen ze dat dmv state-taxes :Y
Die kunnen er zo hoog zijn dat men er niet heen wil of zelfs de benen neemt _O-
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221037118
quote:
Helpt een bevolkingslimiet bij een 'te vol' land? Waarom het niet zo simpel is als het lijkt

Zwitserland zit vol. Tenminste, volgens sommige inwoners. Daarom stemt de bevolking zondag over een bevolkingslimiet. Als die wordt aangenomen, wordt het migratiebeleid een stuk strenger. Maar lost minder mensen in het land iets op? "Niet zo simpel."


Zwitserland heeft op dit moment 9,1 miljoen inwoners. Een te hoog aantal, volgens onder meer de rechtse Volkspartij SVP. Mensen zouden er 'dichtheidsstress' van krijgen: ze vinden het te druk op straat en in het openbaar vervoer of komen te moeilijk aan een woning en betalen hoge huren. De SVP verzamelde daarom 100.000 handtekeningen om dit referendum te houden voor een bevolkingslimiet van 10 miljoen.
Simpele voorstelling

Want, zo zeggen zij, 'vol is vol'. Een uitspraak die ook in Nederland vaak te horen is. Om de problemen in het land op te lossen, kijkt de SVP vooral naar migratie. Hun gedachte is dat een strenger migratiebeleid de dichtheidsstress weg zou halen. 28 procent van de bevolking is een migrant, daarbij gaat het grotendeels om Europeanen.

"Maar zo simpel is het nooit", zegt universitair hoofddocent politicologie Saskia Bonjour. "De term 'te vol' is een simpele voorstelling van een hele serie aan problemen. Dus je doet met die term net alsof een hele serie aan maatschappelijke vraagstukken allemaal terug te brengen zijn tot 'we zijn met te veel mensen en als we de migratie stoppen dan komt alles goed'."

Verdelingsvraagstuk
Het is dan volgens haar ook geen migratievraagstuk waar Zwitserland, of bijvoorbeeld Nederland, mee zit. "Het is een verdelingsvraagstuk", vertelt ze.

Bonjour legt uit: "Er is een bepaalde ruimte: in de vorm van een bepaald beschikbaar grondgebied en ook een bepaald aantal voorzieningen. In het openbaar vervoer, in allerlei andere sociale voorzieningen, sociale zekerheid, is een bepaalde ruimte. En de vraag is hoe je die verdeelt en met wie."

Land inrichten
Het aantal mensen dat je in een land hebt speelt daarin wel een rol, geeft Bonjour toe. "Want met hoeveel mensen je iets verdeelt maakt wel degelijk uit. Maar daarbij zijn migranten vaak toch een relatief klein deel. Als je die wegneemt heb je nog steeds een verdelingsvraagstuk. Je hoeft met iets minder mensen te delen, maar je moet nog steeds delen."

Het gaat vooral over hoe we het land inrichten en welke keuzes daarbij worden gemaakt, vertelt de hoofddocent. Ze neemt het huisvestingsprobleem als voorbeeld. "We hebben te weinig huizen voor het aantal mensen dat in Nederland woont. Dan moet je dat specifiek gaan oplossen."

'Welk probleem heb je?'
Ze gaat verder: "En dan kun je eventueel bekijken welke rol migratie daarin speelt. Bijvoorbeeld door na te denken over hoe arbeidsmigranten in Nederland worden gehuisvest. Of hoe we zorgen dat vluchtelingen en andere mensen die urgentie hebben op de woningmarkt snel een sociale woning kunnen krijgen."

"Maar je hebt het huisvestingsprobleem niet behandeld als je migratie tot nul zou kunnen terugbrengen. Dan hebben we nog steeds een huisvestingsprobleem", legt ze uit. "Dus voor elke keer als mensen roepen: 'het is te vol', dan wil ik weten: wat bedoel je precies? Welk probleem heb je? En dan kunnen we praten over hoe we dat oplossen."

Niet los te zien
En die oplossing is dan vooral te vinden in beleid en inrichting en hoe je dat laat meegroeien met de bevolking, volgens de politicoloog. "In Nederland is nog steeds 13 procent van de totale grond bebouwd. Dat is relatief weinig. Dat je ook meer kunt maken. Het is niet zo dat er in die zin geen plek is in Nederland. Het ligt eraan wat je ermee doet."

Volgens Bonjour speelt er nog iets anders mee rondom het argument 'Nederland te vol'. "Dat is nooit helemaal los te zien in een politieke context van xenofobe politieke partijen, die ook eigenlijk een racistische overtuiging hebben. En die een bepaald soort mensen in Nederland niet willen hebben. Dat speelt er altijd doorheen", geeft zij aan. "En dat vervuilt in die zin ook de discussie."

Zondebokpolitiek
"Het is uiteindelijk een vorm van zondebokpolitiek", zegt Bonjour tot slot, "die net doet alsof sommige ingewikkelde problemen heel simpel op te lossen zijn."

Als het voorstel morgen wordt aangenomen is Zwitserland het eerste land ter wereld met een wettelijk maximumaantal inwoners. Toch zijn er ook veel tegenstanders. Die zeggen bijvoorbeeld dat een bevolkingslimiet slecht zou zijn voor de economie omdat migranten helpen die draaiende te houden
De altijd 'objectieve' NPO is tegen.
pi_221037332
Objectieve media, zowel nu.nl als NOS _O- louter progressieve tegenstanders aan het woord laten, hier het hele artikel aan wijden en meteen een oordeel vellen over dat het racistisch en xenofoob zou zijn. De methoden van de Soviet Unie zijn 1 op 1 overgenomen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_221037347
NOS en Nu.nl zou er waarschijnlijk wel begrip voor kunnen opbrengen wanneer een grotendeels homogeen zwart land een immigratiestop zou invoeren omdat de inheemse cultuur zou worden bedreigd door de influx van blanke Europeanen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_221037383
quote:
14s.gif Op zondag 14 juni 2026 12:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:
NOS en Nu.nl zou er waarschijnlijk wel begrip voor kunnen opbrengen wanneer een grotendeels homogeen zwart land een immigratiestop zou invoeren omdat de inheemse cultuur zou worden bedreigd door de influx van blanke Europeanen.
Ik vermoed omdat er het kolonialisme als (erf)schuld bij komt kijken, dat gaat echter bij de zwitsers niet op. Ondanks hun christelijke schuldcultuur hebben die geen koloniaal verleden zoals bijv Frankrijk, de UK, België en Nederland.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zondag 14 juni 2026 @ 12:36:19 #50
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221037400
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 08:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De regering kan hogere eisen stellen aan het inkomen en/of vermogen dat een immigrant moet hebben.

Swiss Lawmaker Pitches EU Immigration Tax in Overcrowding Debate
Dan is de volgende vraag: kun je mensen het krijgen van kinderen verbieden als je tegen die grens aan zit?

De voormalige eenkindpolitiek in China is nou geen onverdeeld succes gebleken in het kader van mensenrechten, verdeling tussen de geslachten en de omstandigheden voor illegale kinderen.


Het lijkt me dat aan zo'n voorstel dus ook een gedegen pakket aan maatregelen vastzit om op de langere termijn de natuurlijke aanwas in te perken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')