abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221009443
https://geopoliticalecono(...)iggest-threat-china/

quote:
Grote studie toont aan dat de wereld de VS als grootste bedreiging ziet en China verkiest

Uit een wereldwijd onderzoek blijkt dat mensen in de meeste landen de Verenigde Staten zien als de grootste bedreiging voor de wereld, en dat zij China verkiezen boven de VS. Dit zijn de resultaten van de door de EU gesteunde Democracy Perception Index.

Een uitgebreid wereldwijd onderzoek, waarvoor tienduizenden mensen in bijna 100 landen werden ondervraagd, wees uit dat de overgrote meerderheid de Verenigde Staten beschouwt als de grootste bedreiging voor de wereld.

Tegelijkertijd geven steeds meer landen aan dat zij China verkiezen boven de VS. Vooral in het mondiale zuiden is de waardering voor China sterk gestegen, terwijl de steun voor de Verenigde Staten aanzienlijk is afgenomen.

Dit waren de resultaten van de Democracy Perception Index 2026, een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door een organisatie genaamd de Alliance of Democracies.

De Alliance of Democracies kan moeilijk worden beschuldigd van een “pro-Chinese” of “anti-Amerikaanse” houding. De organisatie werd opgericht door Anders Fogh Rasmussen, voormalig secretaris-generaal van de NAVO en voormalig rechtse premier van Denemarken.

De organisatie wordt bovendien gefinancierd door een breed scala aan Europese overheidsinstanties, grote Amerikaanse bedrijven, aan de Amerikaanse overheid gelieerde organisaties en zelfs Taiwan.

Tot de financiers van de Alliance of Democracies behoren onder meer Palantir, Microsoft, het Europese Endowment for Democracy van de EU, het rechtse Atlas Network, het door de Amerikaanse overheid gesteunde Freedom House en de Taiwan Foundation for Democracy.

Ondanks deze banden kwam de Democracy Perception Index 2026 tot conclusies die ongetwijfeld kwaad bloed zullen zetten bij haviken en Koude Oorlog-denkers in Washington.

Voor het onderzoek werden 23.968 respondenten in 84 landen gevraagd welk land zij beschouwen als “de grootste bedreiging voor de wereld”.

De meerderheid van de mensen in 65 van de 84 landen noemde de Verenigde Staten als grootste gevaar.

Nog eens tien landen (bijna allemaal in Europa) noemden Rusland als grootste bedreiging. Zeven landen (in West-Azië en Noord-Afrika) wezen Israël aan. Israël zelf noemde Iran. Japan wees China aan.

De Democracy Perception Index ondervroeg ook mensen in 97 landen met de vraag of de VS “militaire bases in hun land zouden moeten hebben”.

In 86 landen antwoordde de meerderheid ontkennend.

Er was slechts duidelijke steun voor Amerikaanse militaire bases in vier van de 97 onderzochte landen: Israël, Polen, Puerto Rico en Zuid-Korea.

Volgens het onderzoek is ook de populariteit van de Verenigde Staten sterk afgenomen.

De Democracy Perception Index stelde vast dat de VS in 74% van de onderzochte landen een netto negatief imago heeft.

De Verenigde Staten waren slechts populair in een klein aantal landen, zoals Israël, de Dominicaanse Republiek, Georgië en Nigeria.

De VS wordt het meest negatief beoordeeld in Europa, West-Azië en Noord-Afrika, en de regio Azië-Pacific.

Daartegenover staat dat China volgens het onderzoek wereldwijd steeds populairder wordt.

In 63 van de 83 onderzochte landen gaf de meerderheid van de mensen aan China te verkiezen boven de Verenigde Staten.

Het rapport merkt op dat de Verenigde Staten de meeste steun genieten in Israël, Japan, Zuid-Korea, Taiwan en Oekraïne, maar noemt deze landen “uitzonderingen”.

China was vooral populair in West-Azië, Noord-Afrika, Sub-Sahara-Afrika, Europa en de Azië-Pacificregio.

Daarnaast werd mensen in 98 landen gevraagd wat zij vinden van de Amerikaanse oorlog tegen Iran. (De enquête werd uitgevoerd van 19 maart tot 21 april 2026, terwijl de VS op 28 februari eenzijdig een oorlog tegen Iran begon.)

Een relatieve meerderheid van de landen, 41 van de 98, sprak steun uit voor Iran. Slechts 28 landen kozen de kant van de Verenigde Staten. De overige 29 waren verdeeld of hadden geen duidelijke positie.

De Democracy Perception Index vroeg mensen in 98 landen ook of zij Israël of Palestina steunen.

Een kleine meerderheid, 51 van de 98 landen, gaf aan Palestina te steunen. Slechts 17 landen gaven de voorkeur aan Israël.

Israël geniet de meeste steun in Oekraïne, de Verenigde Staten, de Dominicaanse Republiek, Georgië en Panama.

Een andere vraag in het onderzoek was of mensen vinden dat hun land “de goede richting op gaat”.

Het land met het hoogste niveau van optimisme was China.

De enige landen op het westelijk halfrond waar een meerderheid van de bevolking positief antwoordde, waren El Salvador en Nicaragua (dat wordt bestuurd door het revolutionaire Sandinistisch Front).

Enkele van de laagste niveaus van optimisme werden gemeten in Frankrijk, Puerto Rico, Libanon, Duitsland en Nigeria.
Toch interessant om zo te zien in onze westerse bubbel hoe de wereld denkt over allerlei conflicten. Ook in Nederland prefereren mensen China over Amerika blijkbaar.

Vooral dat laatste is ook zorgwekkend. Zowat heel de wereld zegt dat hun land de verkeerde kant op gaat. Dat zou toch niet moeten zijn in een democratie waar het volk de leiders verkiest?? :?

*Niemand* wil Amerikaanse legerbasissen in hun land hebben, dus waarom stopt de politiek dit niet??? :?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:12:47 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_221009464
Ik riep dit al voordat het mainstream werd, maar werd door iedereen voor gek verklaard. As usual.

Maar Amerikanen zien de VS ook als grootste bedreiging voor de wereld? Die vind ik dan wel weer opmerkelijk.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:14:11 #3
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221009480
Apart, waarom wil bijna letterlijk de hele wereld daar dan toch naar toe migreren, met gevaar voor eigen leven vaak?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_221009533
Wat een rare studie:

quote:
A comprehensive global study that surveyed tens of thousands of people in nearly 100 countries
quote:
The survey asked 23,968 respondents in 84 countries which nation they consider to be “the biggest threat to the world”.
quote:
The Democracy Perception Index likewise surveyed people in 97 nations and asked if they think the US should “have military bases in your country”.
quote:
Most people in 63 of the 83 surveyed countries said they prefer China over the US.
quote:
Moreover, the study asked people in 98 countries what they think about the US war against Iran.
quote:
The Democracy Perception Index also asked people in 98 countries if they support Israel or Palestine.
pi_221009536
Amerika, het laatste land waar ik heen zou willen. Mij niet gezien. Niet alleen omdat het denkniveau kinderlijk simpel is, maar ook de mate van onderwijssystemen, vrij dragen van vuurwapens, een heel groot deel modder-fucking-vet is, de economie daar beneden ongezond is, een president kiezen die grote delen van de wereld onveilig maakt en ga zo maar door.

Wat mij betreft een 3e wereldland in een modern jasje.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:26:38 #6
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_221009542
Meest gehate land ook volgens mij.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_221009547
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:14 schreef HeatWave het volgende:
Apart, waarom wil bijna letterlijk de hele wereld daar dan toch naar toe migreren, met gevaar voor eigen leven vaak?
Ik kon daar gratis wonen en studeren op jouw kosten en heb het niet gedaan. Wat een kutland.

Buitenlandse zaken heeft leuke regelingen voor kinderen van.
pi_221009548
Tja, als je je als land als een piraat gedraagt en mensen zomaar executeert zonder enige vorm van proces… De zoveelste oorlog begint onder het mom van “we komen de bevolking helpen” of “we brengen democratie” en vervolgens laten ze een grote chaos achter. Dat helpt natuurlijk ook niet.

China is ook niet bepaald fris, laten we eerlijk zijn. Maar mensen zien wel dat China probeert om dingen via diplomatie op te lossen, terwijl de VS zich wereldwijd vaak als een bully gedraagt, met enorm veel oorlogsgeweld. En dan laat ik nog buiten beschouwing hoe de VS het tegenwoordig voor elkaar krijgt om zelfs bondgenoten te vervreemden.
pi_221009551
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:24 schreef AntiekeKennis het volgende:
Wat een rare studie:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]

Niet elke vraag wordt aan iedereen gesteld. Dit is een groot onderzoek dat eens per jaar uitgebracht wordt.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:30:23 #10
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221009554
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:28 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik kon daar gratis wonen en studeren op jouw kosten en heb het niet gedaan. Wat een kutland.

Buitenlandse zaken heeft leuke regelingen voor kinderen van.
Prima hoor, maar gezien de niet aflatende stroom "vluchtelingen" die oa de Darien gap riskeren zal het toch best aantrekkelijk zijn voor velen.
Get woke, go broke!
pi_221009558
quote:
door de EU gesteunde Democracy Perception Index.
The irony....
I want to believe...
pi_221009562
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:26 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Meest gehate land ook volgens mij.
Boekestijn en de Wijk hadden het ook over dit onderzoek en ze zijn niet het meest gehaat. Ze zijn zelfs niet de meest gewelddadige gekken. De reden dat ze bovenaan staan als grootste gevaar komt door de relatieve kracht van de VS boven landen als Afghanistan en Israël.
pi_221009571
ok dan, wees maar trots op je gehaat ofzo
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:36:02 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221009585
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:33 schreef BroerJoost het volgende:
ok dan, wees maar trots op je gehaat ofzo
Eurotard: we think you are the worst!
American: funny, we don't think of you at all.
Get woke, go broke!
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 16:38:21 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221009597
quote:
Die twee hebben niet heel veel met elkaar te maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221009653
Een wij van WC-eend topic van user mikeytt. Niet verrassend uiteraard.

Geopoliticaleconomy.com is een extreem linkse, anti imperialistische site met haar basis in China.

Ben Norton, de oprichter, woont daar dan ook. Verder is deze 'journalist' pro-Russisch en anti-Navo.

Met de uitkomst van dit 'onderzoek' doen we dan ook niets mee.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:49:58 #17
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221009659
Dat is toch niet zo gek? Zeker in onze bubbel niet. De VS heeft zich onder Trump ontpopt van betrouwbare bondgenoot tot labiele bullebak.

Het is logisch dat je dit in dergelijke peilingen terug ziet. En dat is dan nog in onze VS georienteerde samenleving. Ik kan me voorstellen dat neutralere landen ook de transformatie van het land onder Trump zien.
Laffe huichelaar
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 16:51:39 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221009670
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:48 schreef Montagui het volgende:

Geopoliticaleconomy.com is een extreem linkse, anti imperialistische site met haar basis in China.

Ben Norton, de oprichter, woont daar dan ook. Verder is deze 'journalist' pro-Russisch en anti-Navo.

Nee geen klote

Maar objectief gezien is het kiezen tussen de VS en China

Dan ga ik gezien de afgelopen decennia toch voor de VS als grootste dreiging al geloof ik niet dat de kans dat we er binnenkort aan gaan met zijn allen niet in procenten te meten denk ik
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:51:52 #19
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221009672
quote:
Dat valt wel mee, volgens mij kiest Afrika en het Midden-Oosten veel liever voor de EU. Zuid-Amerika voor de VS, dus dat zal ook wel gemak zijn, wat dichter in de buurt is.
Laffe huichelaar
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:53:49 #20
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221009678
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik riep dit al voordat het mainstream werd, maar werd door iedereen voor gek verklaard. As usual.

Maar Amerikanen zien de VS ook als grootste bedreiging voor de wereld? Die vind ik dan wel weer opmerkelijk.
Ik niet. De VS is de meest onvoorspelbare factor op het wereldtoneel op dit moment. Het ene moment loopt Trump met je weg en het andere moment dreigt hij met bommen op je kop. Onvoorspelbaarheid = risico
Laffe huichelaar
pi_221009687
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:48 schreef Montagui het volgende:

Dit onderzoek wordt ieder jaar door Alliance of Democracies gedaan, niet door Geopoliticaleconomy.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  donderdag 11 juni 2026 @ 16:55:07 #22
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_221009688
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:51 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, volgens mij kiest Afrika en het Midden-Oosten veel liever voor de EU. Zuid-Amerika voor de VS, dus dat zal ook wel gemak zijn, wat dichter in de buurt is.
Mwah, zie Dearborn Michigan, de Somalische gemeenschap in Minnesota. En Canada had pas nog een wetsvoorstel (oid) om een Somalian Heritage Month in te voeren ofzo.

Blijkbaar wil toch een hele grote groep in die buurt wonen.
Get woke, go broke!
  Moderator donderdag 11 juni 2026 @ 16:56:20 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221009692
Heeft er nog steeds weinig mee te maken
pi_221009694
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:51 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Zuid-Amerika als geheel is hooguit neutraal.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_221009704
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 16:28 schreef AFA2022 het volgende:
Tja, als je je als land als een piraat gedraagt en mensen zomaar executeert zonder enige vorm van proces… De zoveelste oorlog begint onder het mom van “we komen de bevolking helpen” of “we brengen democratie” en vervolgens laten ze een grote chaos achter. Dat helpt natuurlijk ook niet.

China is ook niet bepaald fris, laten we eerlijk zijn. Maar mensen zien wel dat China probeert om dingen via diplomatie op te lossen, terwijl de VS zich wereldwijd vaak als een bully gedraagt, met enorm veel oorlogsgeweld. En dan laat ik nog buiten beschouwing hoe de VS het tegenwoordig voor elkaar krijgt om zelfs bondgenoten te vervreemden.
Het bijzondere is dan ook wel dat er in feite niets wezenlijk is veranderd. De VS is altijd al zo geweest. Het enige verschil is dat die houding nu ook naar Europa is gericht.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')