abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 11 juni 2026 @ 13:08:51 #1
274204 crew  Mexicanobakker
pi_221008134
We hebben er lang op moeten wachten, maar daar is ie dan. Dé wedstrijd van de groepsfase. Ja, Brazilië - Marokko en Nederland - Japan waren mooie affiches. We krijgen ook nog Colombia tegen Portugal, Noorwegen tegen Frankrijk.. maar niets verslaat dit dan toch. Engeland en Kroatië zijn grote landen met veel toernooiervaring. Het is 1 van de 2 wedstrijden tussen twee oud-finalisten in deze groepsfase. Engeland won hem, Kroatië niet. Maar de Kroaten werden ook al 2x derde, een knappe prestatie voor een land dat er pas sinds 1998 voor het eerst bij is. Daarna werd alleen in 2010 het WK gemist.

Het is wel alles of niets voor de Kroaten. Het land wordt óf uitgeschakeld in de groepsfase, of komt heel ver. Dat gebeurde dus de afgelopen 2 keren, en de heren die dat deden zijn er grotendeels nog bij. Ja, Rakitic zwaaide een tijdje terug al af, maar we zien nog altijd dertigers Modric, Kramaric, Kovacic, Pasalic, keeper Livakovic en de plots bij PSV neergestreken Perisic. Hij is niet de enige Eredivisionist. Ook Sutalo is geselecteerd, de vraag is wel of hij basis zal staan. Reservekeepers Pandur en Kotarski streken ook ooit neer in Nederland. Leuk en aardig, maar er is dus wel heel weinig aanwas. Is dit team dan eindelijk té oud?

Engeland vindt Engeland altijd heel goed. Dat is een gegeven. Maar vinden wij Engeland ook goed? Ik vind het in ieder geval een veel minder leuk team dan toen met Beckham, Gerrard en Lampard. Het was ook oersaai en degelijk de afgelopen toernooien, en dat met prima spelers. Nu moet ik eerlijk zijn, de aanvallers zijn niet op het niveau dat ze ooit geweest zijn. Bellingham kwakkelde dit hele seizoen al met zijn gezondheid. Saka is niet de Saka die hij ooit was. Rashford kende een beetje een opleving, maar is vooral reserve bij Barcelona. Spelers als Mainoo en Gordon hebben in het Engels elftal zich nog nooit echt laten zien. Geldt ook voor Eze en Madueke, die we nog kennen van PSV. Maar buiten al die namen is 1 naam écht zeker. De spits, Harry Kane. Hij zal toch echt voor die goals moeten gaan zorgen, vermoed ik zo. Maar het geeft mij niet het gevoel van creativiteit.

Engeland en Kroatië hebben wél behoorlijk wat historie samen. Liefst 9 keer moesten ze tegen elkaar in officiële competitie. Vriendschappelijk werd het 0-0 en 3-1 voor Engeland voordat deze 9 wedstrijden gespeeld werden. Op het EK van 2004 maakten de landen uit wie bij de beste 8 zouden horen, Kroatië moest winnen. Gebeurde niet. Maar 4 jaar later zou Engeland het EK missen door 2 nederlagen tegen Kroatië. De Engelsen eindigden ook achter Rusland. Engeland sloeg terug, in 2010 haalden zij het WK wel door 2 ruime overwinningen in de kwalificatie en viste Kroatië achter het net, omdat ze ook achter Oekraïne eindigden.

De laatste jaren was het dan weer feest op eindtoernooien: In 2018 2-1 voor Kroatië in de halve eindstrijd na verlenging, 3 jaar later in de groep 1-0 voor Engeland op het EK. In de tussentijd hadden de Engelsen hun revanche al gehaald in de Nations League, waar ze over 2 wedstrijden Kroatië maar 1 puntje gaven en zo in een groep met ook Spanje de eerste plaats bereikten. Ruim meer overwinningen voor Engeland dus, maar de wedstrijd die het meeste telt pakte Kroatië dan weer. Ze zullen nu echt niet weer willen verliezen, maar gaat dat ook lukken nu het er minder om gaat? In Dallas, waar WIJ drie dagen geleden ook te gast waren. Daar hebben ze ook een paar topaffiches neergezet hoor.

[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_221035348
2-1
pi_221063258
Hup Kroatië. @de_boswachter
pi_221063281
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 20:37 schreef Zipportal het volgende:
Hup Kroatië. @:de_boswachter
Hup Perisic.
U MAD?
  woensdag 17 juni 2026 @ 11:09:43 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_221068365
Leuk affiche maar verwacht weinig risico van beide teams, waarom zouden ze ook.
pi_221068421
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 11:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
Leuk affiche maar verwacht weinig risico van beide teams, waarom zouden ze ook.
Aan de andere kant staat er zoveel druk op Engeland om wat te laten zien..
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b]
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_221069423
Hopelijk een mooi laatste toernooi van Modric
pi_221070719
Zin in deze :B
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_221070807
Come on England
  Moderator / Redactie FP woensdag 17 juni 2026 @ 16:30:24 #10
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_221070842
Ik kan niet kiezen, dus doe maar een gelijkspelletje.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_221070893
3-0, definitief einde tijdperk Kroatie
Jack does it in real time...
pi_221071072
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 16:23 schreef Cupfighter het volgende:
Come on England
Waarom?
pi_221071076
quote:
99s.gif Op woensdag 17 juni 2026 13:45 schreef OmniRocket het volgende:
Hopelijk een mooi laatste toernooi van Modric
Eens. En Perisic genot _O_
pi_221071091
POLL
  woensdag 17 juni 2026 @ 17:17:39 #15
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221071116
Ik verwacht vuurwerk :p
  woensdag 17 juni 2026 @ 17:18:25 #16
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221071124
Die Engelsen hebben nog wat goed te maken volgens mij.
pi_221071277
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 17:11 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Waarom?
Ik vind het wel leuk als Engeland ver komt
pi_221071353
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 17:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik vind het wel leuk als Engeland ver komt
Bijzonder. Zijn er maar weinig die Engeland leuk vinden.
pi_221071382
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:02 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Bijzonder. Zijn er maar weinig die Engeland leuk vinden.
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:02 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Bijzonder. Zijn er maar weinig die Engeland leuk vinden.
Ja kan ik heb weer minder met Argentinië Frankrijk en Brazilië
pi_221071403
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:06 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
[..]
Ja kan ik heb weer minder met Argentinië Frankrijk en Brazilië
Volgens mij heeft ook bijna niemand wat met die teams/landen. Zeker Argentinie is erg gehaat met hun altijd corrupte wedstrijden.
pi_221071417
Kroatie is dus een van de weinige landen die ik symphatiek vind. Komt door Modric denk ik. Wat een klasbak en goeie gast.
  woensdag 17 juni 2026 @ 18:14:46 #22
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221071430
Kroatië wellicht iets overschat sans-modric. Wel een prachtig land.
pi_221071485
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2026 18:12 schreef DobbyDobby het volgende:
Kroatie is dus een van de weinige landen die ik symphatiek vind. Komt door Modric denk ik. Wat een klasbak en goeie gast.
Modric gun je idd de wereld. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_221071490
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 17:14 schreef Zipportal het volgende:
[poll=10019]
Verdeeld topic incoming _O_ dat maakt een mooie pot.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 17 juni 2026 @ 18:36:35 #25
500105 vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221071570
Plitvice meren genot.



[ Bericht 11% gewijzigd door vul_maar_in op 17-06-2026 18:44:08 ]
pi_221073104

  Moderator woensdag 17 juni 2026 @ 20:41:35 #27
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_221073512
Present.
pi_221073535
@3rr0r is online *O*
pi_221073554
Pas om 22:00 :') Gewoon bam 21:00 erachteraan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')