abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 11 juni 2026 @ 12:39:07 #1
274204 crew  Mexicanobakker
pi_221007775
We hebben het gered. De laatste dag van de eerste speelronde. Deze avond beginnen met Groep K en L, en vannacht komen de laatste 4 ploegen in actie. Eerst groep K met Portugal tegen Democratische Republiek Congo. Congo-Kinshasa Niet te verwarren met Congo-Brazzaville.

Portugal. Oh, het hier in Nederland immer gehate Portugal. Winnen tegen Portugal is voor ONS bijna onmogelijk. In 2002, 2004, 2006 én 2012 velden de Portugezen ons. Had ik het laatst over de oude Messi, bij Portugal is de oude Cristiano Ronaldo er ook bij. Kan eigenlijk echt niet meer, al is er één man die dat anders ziet. Zijn naam is Cristiano Ronaldo. Die was er in 2004 en 2006 tegen ONS al bij. Ja, een groot talent komt vroeg. Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Achter Ronaldo is Bruno Fernandes de grote man. Een van de belangrijkste spelers van Manchester United. Ook Nuno Mendes is langzaam uitgegroeid tot een van de beste aanvallende backs ter wereld. CR7 kan zijn voorzetten mooi de tribune in koppen. Ik noem ook nog even Leao, Cancelo, Vitina en Ruben Neves. Bernardo Silva. Op het middenveld hebben ze niets te klagen. Ruben Dias heeft misschien zijn topjaren achter zich, maar blijft zeer behoorlijk. En we hebben ook oud-Ajacied Francisco Conceicao, die bij Juventus toch geregeld speelt. Dit is na Frankrijk misschien wel het meest complete team. Alleen ja, Ronaldo gaat ze misschien tegenwerken. 41 en nog steeds actief, wonderlijk is het wel.

Al zal Congo niet hét probleem gaan zijn. Er spelen best wat bekende spelers, maar toch is het ook geen topland. Wel een Afrikaans land waar de meeste spelers in ieder geval in Europa spelen. Wan-Bissaka, Taunzebe en Bakambu zijn de bekendste. Misschien Masuaku ook nog wel, die zit tegenwoordig bij Lens. En Gaël Kakuta speelde ooit bij Vitesse. Nu ergens in Griekenland. Het is geen totaal baggerteam, maar toch zie ik Portugal hier wel met 3-0 van winnen ofzo. Dan moeten ze wel zin hebben om te scoren, met CR7 die tegenwoordig misschien wel net zoveel kansen mist als dat ie er maakt. Congo is niet écht een debutant, want in 1974 deden ze al mee als Zaïre. 0 goals, 14 tegen, 3 nederlagen en naar huis. Dat kan beter.

We kennen allemaal Belgisch Congo, maar Portugal was uiteraard weer de eerste die er langskwamen. Ouderwetse transatlantische slavenhandel, het was een wonderlijke tijd. Voor het zuiden van Afrika is Portugal wel in zekere zin een tegenstander die ze écht willen verslaan, al zal het nog niet zo zijn als bij Angola of Mozambique. Congo en Portugal speelden ook niet eerder tegen elkaar. De tweede wedstrijd in Texas, waar Portugal ook de volgende groepswedstrijd speelt. Nederland zal er zich ook tussen de Portugezen begeven volgende week, want zij mogen tussendoor nog tegen Zweden. Ga zitten voor dit leuke opwarmertje, want hierna komt misschien wel het leukste affiche van de groepsfase. Nu is het nog tijd om tussendoor een wasje te doen of een boodschap. Dat wordt straks wel anders.

[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')