Irak, tsja. We hebben inmiddels al zoveel kutlanden gehad dat ik er wel een beetje klaar mee ben. En Irak is dan niet eens een debutant. Die verloren in 1986 al 3x. Kan nu zomaar weer gebeuren. Vandaag is misschien wel de beste kans op het eerste puntje. Noorwegen is namelijk de tegenstander. Ook terug van weggeweest, maar voor Noorwegen geldt wel dat ze de beste lichting ooit hebben. Beter dan de Rosenborglichting van eind jaren 90.
Voor Irak geldt dat wellicht ook wel, maar ik ken alsnog niemand. Er speelt iemand van Luton Town, nou, joepie. En nog wat gasten spelen bij clubs als Hammarby en Dundee United. Tsja. Gelukkig is er één bekende naam: Graham Arnold. Dat is de bondscoach, want wij weten dat dat geen geboren Irakees is. Arnold was een sterke spits in de eerste helft van de jaren 90 voor Roda JC. 14 goals in zijn tweede seizoen, maar hij moest plaatsmaken voor Peter Hofstede in de toenmalige spitsencarroussel. Eerst naar België, maar na het vertrek van Pi-air kwam hij bij NAC terecht, dat pas net een jaar was gepromoveerd. Daar scoorde hij flink. 35 goals in 53 wedstrijden. Maar ja, spitsen spelen niet altijd attractief voetbal als trainer. Denk aan Richard Roelofsen.
Zeker door de tegenstand. Noorwegen lijkt nog de meest haalbare voor deze zwakke tegenstander, die overigens wel Spanje op 1-1 hield. En Noorwegen, pff. Noem ze maar. Odegaard, Haaland, Ryerson, Sorloth, Aursnes, Thorsby, dat zijn echt wel goeie spelers. En veel wat in Nederland heeft gespeeld ook. Dan heb ik Moller Wolfe, Strand Larsen, Holmgren Pedersen. En wat zooi van Bodo/Glimt dat heeft verrast. Beter dan een team met Solskjaer, Strand en Solbakken. Die is de coach. Hij weet dus wat de KO-fase halen is. Voor Noorwegen geldt wel dat er vandaag gewonnen moet worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat het kansloos is tegen Senegal, maar het speelt toch een stuk minder lekker onder druk.
Uiteraard hebben deze twee ploegen nog nooit tegen elkaar gespeeld. Laat ik nog wel even benoemen dat Irak de internationale playoff nodig had om het WK te halen. Daarin werd Bolivia overigens wel verrast, dus ze kunnen niet helemáál niets. Al verwacht ik er alsnog niet veel van. Komt dat zien, in het Gilette stadium. Ik word al moe van die sponsornamen in Amerika.