TS is een manquote:Op dinsdag 9 juni 2026 22:55 schreef Viesdik het volgende:
Wat je niet hebt of nog nooit hebt gehad, kan je alleen maar sterker maken. Dat klinkt gek, maar dat is wel zo.
Je hoeft je niet te vergelijken met anderen of op te boksen. Het leven is geen wedstrijd, trust me I know.
Volg je eigen pad, je intuïtie je gevoel en je instinct.
Een vrouw die geen relatie heeft gehad.. al heb je 20 jaar geen relatie gehad of 40 of 50, heeft in mijn optiek veel positievere eigenschappen dan een vrouw die scharrelt en in feite ook heel ongelukkig is omdat ze zich niet kan binden. Ik ken zoveel vrouwen die nooit meer gelukkig zullen worden, juist omdat ze elke maand een andere pielemuis hebben gezien.
Als je wat centjes hebt, ga gewoon eens een singlesreis doen. Ontmoet mensen die zich net zo kwetsbaar opstellen als jij.
De enige die wat kan veranderen aan jezelf is jezelf
Klopt.. viesdik ookquote:
Mja omdat je het specifiek over een vrijgezelle vrouw had.quote:
Wat je zegt klopt inderdaad. Ik moest vroeg op en ik ben pas een halfuurtje geleden thuisgekomen. Daarom heb ik nog geen tijd gehad om te reageren. Ik zit trouwens in mijn bachelor, dus ik loop nog geen coschappen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 16:49 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
De vraag is van gisterenavond laat, misschien moest TS de hele dag college/coschappen volgen en had geen tijd? Een studie Geneeskunde is best tijdrovend.
Ik zit niet bij een studentenvereniging. Ik ken wel een aantal mensen die lid zijn van zo'n vereniging. Wat ik van hen hoor, is dat er vaak veel verplichtingen aan verbonden zijn. Ze moeten er bijvoorbeeld elke week aanwezig zijn en de verwachtingen kunnen behoorlijk streng zijn. Soms lijkt het alsof je alleen mag afzeggen als er iets heel ernstigs is gebeurd. Daarnaast hoor ik dat er veel hiërarchie heerst en dat mensen elkaar soms belachelijk maken. Omdat ik een hekel heb aan hiërarchie, denk ik dat een studentenvereniging niets voor mij is. Daarnaast drink ik geen alcoholische dranken en daar draait het bij studentenverenegingen vaak om en ook kosten dat soort verenegingen veel geld, wat ik niet heb.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 22:53 schreef cinderloom het volgende:
Wat fijn dat je het zo open deelt, maar wat naar dat je je zo voelt.
Ik kan wel mooie woorden roepen als: "je bent nog jong, dat vriendje of die vriendenclub komt wel". Maar zo zul jij het niet voelen. Dus dat knopje omzetten is dan ook lastig.
Zit je bij een studentenvereniging waar mogelijk activiteiten worden georganiseerd gaan? Lagere drempel dan mogelijkerwijs
Dankjewel, Lenny. Ik focus me al heel erg op mijn studie, dus dat gedeelte komt wel goed.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:00 schreef Lenny77 het volgende:
Knuffel! Je doet er toe!
Je bent natuurlijk nog jong en je beste jaren liggen nog voor je! Je bent intelligent dus dat komt ook wel goed.
Is het geen idee om het stukje relatie even helemaal los te laten? Spiegel je niet aan anderen. Heteroseksuelen komen natuurlijk ook meer potentiële partners tegen. Jouw vijver is wat kleiner. Maar ook een relatie is niet zaligmakend.. Tegen dat je 30 bent gaan weer meer deuren open.
Focus nu op je studie en probeer eens te kijken waar je vrienden kan tegenkomen. Je netwerk zou wat groter moeten worden zodat je dat gevoel van eenzaamheid minder zal hebben. Probeer op andere manieren plezier uit je leven te halen.
Dat zijn veel vragen, maar ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 23:24 schreef DoubleDip het volgende:
TS allereerst: wat vervelend dat je je zo eenzaam voelt. Ik kan vanuit je profiel en je post niet zien hoe oud je bent en of je man of vrouw bent dus bij dezen de vraag?
Mocht je 30+ zijn, weet dan dat de meesten van die leeftijd en ouder moeilijk nieuwe contacten opdoen. En contact onderhouden is soms lastig als (bijna) iedereen een partner en/of kind(eren) heeft. Nou moet ik zeggen dat de 70% die jij noemt helemaal niet per se veel is. Klinkt alsof er nog wel iets van variatie zit in de groep die je om je heen hebt. Ik lees wel dat je studeert, ben je actief bij een studievereniging of iets dergelijks en ontmoet je daar nog nieuwe mensen?
Wat betreft je rijlessen: er zijn ook instructeurs speciaal voor mensen met bv faalangst of mensen die extra begeleiding nodig hebben. Je zou er naar kunnen vragen. Overigens, is dat rijbewijs echt noodzaak? Heb je het nodig voor je werk, je familie of andere contacten? Of zou je het ook zonder af kunnen? Het is in het algemeen geen must, maar ook weer afhankelijk van de vraag waar/hoe je woont (dorp/stad, kwaliteit OV) en of je het voor werk of familie nodig hebt.
Waarom denk je dat je autisme hebt? En zou het een idee zijn om dit eens te laten testen? Het kan je misschien antwoord geven op de vraag waarom je contacten zo moeizaam lopen of waarom het niet lukt met de rijlessen. Zie het als een opstap naar passende hulp voor deze dingen.
Is er een specifieke reden dat je studie je stress geeft? Omdat er teveel wordt verwacht? Door coschappen/praktijk stages? Of gaat het meer om de "soft skills" die je nodig hebt om een goede arts te zijn?
Dat zijn een hoop vragen, maar wie weet geeft het opties waarmee je hulp kan vragen en de problemen die je beschrijft aan te pakken.
Ik denk dat dit laatste onjuist is. Jij vindt het jammer dat het initiatief altijd van jouw kant moet komen. Toch wil dat niet zeggen dat de mensen met wie jij omgaat het contact met jou niet prettig vinden of niet zouden waarderen. Er kunnen heel andere redenen zijn waarom zij minder snel het initiatief nemen om met jou af te spreken. Als ik geen initiatief neem, dan valt ook zeker 80% van mijn sociale leven dood. Met die kennis kun je twee dingen doen. Je kunt vinden dat het van beide kanten moet komen en beslissen om zelf even minder initiatief te nemen, maar daarmee straf je vooral jezelf. Je kunt ook accepteren dat het initiatief nu eenmaal wat vaker van jou uitgaat. Dat is niet erg, zolang het als jullie samen zijn dan maar wel gezellig is. De verhouding is gewoon niet altijd 50/50. En sommige mensen moeten meer en vaker initiatief nemen dan anderen. Ik ervaar dat zelf ook en ik zie dat eveneens terug in de vriendschappen van mijn ouders. Maar nogmaals: dat wil niet zeggen dat de vriendschap niet bestaat.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 22:41 schreef Traantje1 het volgende:
Soms vraag ik iemand om af te spreken en dan wil diegene dat wel, maar zelf nemen ze nooit initiatief. Daardoor heb ik het gevoel dat ik eigenlijk vriendloos ben.
Mijn neefje heeft autisme en die is naar zo'n autisme centrum geweest..quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:42 schreef Traantje1 het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met een diagnosetraject voor autisme? Verschillende mensen hebben hier aangegeven dat zo'n traject mogelijk meerwaarde voor mij kan hebben.
Zijn er hier mensen die dit traject van dichtbij hebben meegemaakt, voor zichzelf of als ouder van iemand met ASS? Hoe zag het traject eruit en wat heeft het jullie uiteindelijk gebracht?
Eerlijk gezegd zie ik zelf de meerwaarde nog niet zo goed. In principe blijf je immers dezelfde persoon als vóór de diagnose. Het is ook niet zo dat er specifieke medicijnen voor autisme bestaan die je na een diagnose kunt krijgen.
Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Heeft een diagnose iets veranderd in hoe je naar jezelf of je kind kijkt of in de ondersteuning die je hebt gekregen?
Mijn diagnose is destijds heel plotseling gekomen met het verhaal dat er veel hulp zou komen met begeleiding en psycho educatie. Allebei zijn mij best erg tegengevallen en uiteindelijk heb ik er niets aan gehad.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:42 schreef Traantje1 het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met een diagnosetraject voor autisme? Verschillende mensen hebben hier aangegeven dat zo'n traject mogelijk meerwaarde voor mij kan hebben.
Zijn er hier mensen die dit traject van dichtbij hebben meegemaakt, voor zichzelf of als ouder van iemand met ASS? Hoe zag het traject eruit en wat heeft het jullie uiteindelijk gebracht?
Eerlijk gezegd zie ik zelf de meerwaarde nog niet zo goed. In principe blijf je immers dezelfde persoon als vóór de diagnose. Het is ook niet zo dat er specifieke medicijnen voor autisme bestaan die je na een diagnose kunt krijgen.
Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Heeft een diagnose iets veranderd in hoe je naar jezelf of je kind kijkt of in de ondersteuning die je hebt gekregen?
Hoe kun je nu al zeggen dat je er geen meerwaarde in ziet? Heb je je er al in verdiept?quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:42 schreef Traantje1 het volgende:
Zelf heb ik juist het idee dat je heel duidelijk alles weet te melden hierquote:- Ik schrijf vaak onsamenhangend: veel details, maar weinig structuur. Voor zover ik weet komt dat relatief vaak voor bij mensen op het spectrum.
Op basis van wat je hier beschrijft, lijkt het mij heel waarschijnlijk dat je een vorm van autisme hebt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:12 schreef Traantje1 het volgende:
[..]
Dat zijn veel vragen, maar ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Ik ben een man van rond de twintig jaar. Het woord partner heb ik verkeerd gebruikt, waardoor ik mogelijk voor verwarring heb gezorgd. Excuses daarvoor. Ik dacht dat het woord relatie misschien ook opgevat zou kunnen worden als een vriendschappelijke relatie. In mijn omgeving zijn er geen tienerouders, dus dat speelt geen rol.
Ik zit ook niet in een studentenvereniging. In twee berichten van mij eerder heb ik daar wat meer uitleg over gegeven.
Wat bedoel je precies met noodzaak? Zou ik zonder rijbewijs kunnen? Ja. Is het onhandig? Ook ja. Een rijbewijs biedt namelijk veel meer mogelijkheden qua werk. In de zorg is het bovendien vaak een vereiste. Daarnaast zou ik me ontzettend slecht voelen als ik zou opgeven, omdat ik denk dat ik het uiteindelijk wel kan halen. Ik heb alleen echt een goede instructeur nodig: iemand die vertrouwen in mij heeft en rustig en vriendelijk uitleg geeft. Wanneer instructeurs alles heel beladen maken, ga ik juist slechter rijden.
Ook zou ik me enorm schamen als ik geen rijbewijs haal. In mijn omgeving wordt het gezien als iets wat je eigenlijk gewoon moet behalen. Op dit moment reis ik met het openbaar vervoer omdat ik een studentenreisproduct heb. Zeker tijdens tentamenperiodes lijkt het me prettig om ook met de auto te kunnen reizen, omdat het openbaar vervoer niet altijd betrouwbaar is.
Er zijn verschillende redenen waarom ik denk dat ik mogelijk op het autismespectrum zit:
- Ik heb altijd speciale interesses gehad: onderwerpen waar ik me heel intensief in kan verdiepen.
- Ik flapper met mijn armen. Vroeger deed ik dat ook in het openbaar; tegenwoordig alleen nog als niemand mij ziet. Daarnaast stim ik door met mijn benen te tikken wanneer het erg druk is.
- Ik heb moeite met het filteren van geluiden. Dat is vooral vervelend tijdens werkgroepen waarin veel overleg plaatsvindt dan kan ik niet helder nadenken. Ook ben ik gevoelig voor fel licht. Tegelijkertijd vind ik het lastig om te beoordelen of ik hier meer last van heb dan anderen, omdat ik natuurlijk hun perspectief niet kan ervaren.
- Ik ben niet sterk in sociaal contact en vind het moeilijk om vrienden te maken en vriendschappen te onderhouden.
- Ik heb daarnaast een aantal kenmerken die relatief vaak voorkomen bij autistische mensen, al zijn ze zeker niet noodzakelijk voor een diagnose. Zo heb ik aphantasie (al kan ik wel geblinddoekt schaken) en ben ik erg slecht in het herkennen van gezichten.
- Ik schrijf vaak onsamenhangend: veel details, maar weinig structuur. Voor zover ik weet komt dat relatief vaak voor bij mensen op het spectrum.
- Autisme komt voor in mijn familie en het heeft een erfelijke factor.
- Mijn ouders denken dat ik autistisch ben, maar hebben nooit de stap gezet om mij te laten onderzoeken.
- Ik heb een hekel aan onverwachte situaties. Ik vind het prettig om te weten waar ik aan toe ben.
Het kan goed zijn dat ik nog dingen vergeet, maar dit zijn de punten die als eerste in me opkomen.
Tentamens bezorgen mij veel stress. Ik ben behoorlijk perfectionistisch en leg mezelf daardoor veel druk op. Soms voelt het alsof ik moet presteren om te compenseren voor alle andere dingen waarin ik tekortschiet, ook al weet ik rationeel dat het in de praktijk niet zo werkt.
Mijn sociale vaardigheden zijn niet mijn sterkste punt. Ik heb vaak moeite om onder woorden te brengen wat ik bedoel en voel me daardoor ontzettend dom. Vaak zoek ik woorden, maar krijg ik ze simpelweg niet gevonden. Dat is erg frustrerend.
Hopelijk heeft dit wat duidelijkheid gegeven.
Ik denk dat dat heel erg per persoon verschilt.quote:Op woensdag 10 juni 2026 21:42 schreef Traantje1 het volgende:
In mijn ogen sla je de plank mis. Er is namelijk een verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn. Ik geloof niet dat mensen er bewust voor kiezen om eenzaam te zijn. Wat ik wel geloof, is dat mensen in bepaalde mate graag alleen willen zijn. Alleen zijn betekent namelijk niet automatisch dat je eenzaam bent. Net zoals je je, wanneer je omringd bent door mensen, alsnog heel eenzaam kunt voelen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 08:21 schreef incel het volgende:
Ik geloof vaak dat mensen die eenzaam zijn dit stiekem ook eigenlijk gewoon een beetje zelf willen.
Tenminste ik heb ook periodes gehad dat ik vrijwel geen sociale contacten had want toen zat ik alleen maar te blowen en te gamen en zo. En ja dan ga je mensen missen. En vervolgens ben je met andere mensen eindelijk weer, en dan mis je weer het alleen zijn.
Het zijn goede vragen die je stelt. Ik heb me hier al enigszins in verdiept (ook al voordat ik dit topic opende), behalve in hoe dat precies zit met zorgverzekeraars; dat weet ik eerlijk gezegd niet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 22:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe kun je nu al zeggen dat je er geen meerwaarde in ziet? Heb je je er al in verdiept?
Er zitten zoveel mogelijke kanten aan, dat zou je als student geneeskunde toch moeten interesseren.
Je blijft dezelfde persoon maar de erkenning en de herkenning van veel van de moeilijkheden die je in je posts noemt kan echt veel voor je betekenen. Dat je bijv. snapt waarom bepaalde zaken voor jou zo moeilijk zijn en veel energie kosten en dat je gericht kun zoeken naar manieren om daar beter mee om te gaan.
Heb je al eens boeken gelezen, podcasts geluisterd over de ervaringen van mensen met autisme? Vond je het herkenbaar?quote:Op donderdag 11 juni 2026 10:15 schreef Traantje1 het volgende:
[..]
Het zijn goede vragen die je stelt. Ik heb me hier al enigszins in verdiept (ook al voordat ik dit topic opende), behalve in hoe dat precies zit met zorgverzekeraars; dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Waarom ik er op dit moment nog geen meerwaarde in zie? Dat heeft vooral te maken met het feit dat een autismespectrumstoornis (ASS) wordt gediagnosticeerd aan de hand van de DSM-5. Daarbij moet je op verschillende deelgebieden voldoen aan bepaalde criteria voordat je uiteindelijk de diagnose krijgt.
Ik zie ASS daarom vooral als een classificatie van gedragingen. In mijn ogen geeft die classificatie nog steeds niet echt een verklaring voor waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn. Het beschrijft vooral wat er zichtbaar is, maar niet noodzakelijk waarom dat zo is.
Dat neemt overigens niet weg dat ik begrijp dat het voor veel mensen waardevol kan zijn als het beestje bij de naam wordt genoemd. Erkenning en herkenning kunnen veel betekenen. Daarnaast zie ik ook wel dat een diagnose praktische voordelen kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het maken van tentamens in een rustige ruimte, extra tentamentijd (ik ben in vrijwel alles wat ik doe vrij traag) en mogelijk bepaalde voorzieningen of tegemoetkomingen, mits je daarvoor in aanmerking komt.
Dat ben ik ook aan het overwegen, maar ik wacht eerst af hoe mijn tussentijdsetoets gaat.quote:Op donderdag 11 juni 2026 08:20 schreef Horzula het volgende:
@:Traantje1... als het niet opschiet met die autorij lessen neem dan een andere rijschool.
Relaties aangaan met mannen is helemaal niet moeilijk. Wat wel lastig is, is dat tegenwoordig veel van de 'veiliger' plaatsen waar wij elkaar ontmoetten gesloten zijn (COC, de meeste homobars sinds eind jaren '90).
Als homoman van 48 in mijn derde lange termijn relatie (en semi-uit sinds mijn 17e... was toen gemakkelijker) heb ik redelijk wat ervaring en tips... ook wat je beter niet kunt doen.
Wij kunnen je hier ook niet helpen.quote:Op donderdag 11 juni 2026 10:24 schreef Traantje1 het volgende:
[..]
Dat ben ik ook aan het overwegen, maar ik wacht eerst af hoe mijn tussentijdsetoets gaat.
Wat zijn je ervaringen en tips rondom het aangaan van relaties met mannen?
Ik herken mezelf zeer sterk in dit lijstje. Ik heb ook altijd vermoed dat ik op het spectrum zit.quote:Op woensdag 10 juni 2026 19:12 schreef Traantje1 het volgende:
Er zijn verschillende redenen waarom ik denk dat ik mogelijk op het autismespectrum zit:
- Ik heb altijd speciale interesses gehad: onderwerpen waar ik me heel intensief in kan verdiepen.
- Ik flapper met mijn armen. Vroeger deed ik dat ook in het openbaar; tegenwoordig alleen nog als niemand mij ziet. Daarnaast stim ik door met mijn benen te tikken wanneer het erg druk is.
- Ik heb moeite met het filteren van geluiden. Dat is vooral vervelend tijdens werkgroepen waarin veel overleg plaatsvindt dan kan ik niet helder nadenken. Ook ben ik gevoelig voor fel licht. Tegelijkertijd vind ik het lastig om te beoordelen of ik hier meer last van heb dan anderen, omdat ik natuurlijk hun perspectief niet kan ervaren.
- Ik ben niet sterk in sociaal contact en vind het moeilijk om vrienden te maken en vriendschappen te onderhouden.
- Ik heb daarnaast een aantal kenmerken die relatief vaak voorkomen bij autistische mensen, al zijn ze zeker niet noodzakelijk voor een diagnose. Zo heb ik aphantasie (al kan ik wel geblinddoekt schaken) en ben ik erg slecht in het herkennen van gezichten.
- Ik schrijf vaak onsamenhangend: veel details, maar weinig structuur. Voor zover ik weet komt dat relatief vaak voor bij mensen op het spectrum.
- Autisme komt voor in mijn familie en het heeft een erfelijke factor.
- Mijn ouders denken dat ik autistisch ben, maar hebben nooit de stap gezet om mij te laten onderzoeken.
- Ik heb een hekel aan onverwachte situaties. Ik vind het prettig om te weten waar ik aan toe ben.
Ga ergens heen waar het soort van mannen rondloopt dat je zelf zou willen zijn.quote:Op donderdag 11 juni 2026 10:24 schreef Traantje1 het volgende:
[..]
Wat zijn je ervaringen en tips rondom het aangaan van relaties met mannen?
Ik heb het een en ander over autisme gelezen. Zo heb ik zelf het boek Zonsagakind gelezen; de twee andere boeken in deze serie heb ik nog niet gelezen, maar waarschijnlijk ga ik die in de vakantie lezen als het wat rustiger is. Een ander boek dat ik heb beluisterd, is Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps.quote:Op donderdag 11 juni 2026 10:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je al eens boeken gelezen, podcasts geluisterd over de ervaringen van mensen met autisme? Vond je het herkenbaar?
Dankjewel voor het delen van jouw ervaring. Fijn dat er nu meer puzzelstukjes op de juiste plek vallen. Hoe zag die test er concreet uit? Wat moest je doen?quote:Op donderdag 11 juni 2026 11:12 schreef curantis het volgende:
[..]
Ik herken mezelf zeer sterk in dit lijstje. Ik heb ook altijd vermoed dat ik op het spectrum zit.
Tijdens mijn burnout 4 jaar geleden heb ik dit aangegeven bij mijn psycholoog, met de vraag hier toch eens op te testen. Mijn psycholoog zei dat ze alleen zullen testen als ze hier zelf aanleiding toe zien. We hebben enkele sessies gehad, sommigen in het bijzijn van mijn moeder of broer (zij die mij als kind dichtbij hebben meegemaakt) om te kijken of er aanwijzingen zijn die zo'n test rechtvaardigen.
Mijn psycholoog zag uiteindelijk wel aanleiding voor een test op autisme. En ik blijk inderdaad op het spectrum te zitten. Eindelijk de diagnose op 45 jarige leeftijd.
Wat voor mij de diagnose belangrijk maakt is dat er heel veel dingen uit mijn verleden op hun plek vielen. Ten tweede weet ik nu waar mijn beperkingen liggen; in het verleden liep ik mezelf meer dan eens voorbij, omdat ik mezelf pushte om mee te komen met de rest, ik was immers net zo normaal als de rest (ook om 'sociaal geaccepteerd' te worden. Nu geef ik daar minder om).
Als je die test wil, en als je denkt dat je met die eventuele diagnose vooruit kunt, geef dat dan duidelijk aan. En laat je niet zomaar afwimpelen. Ik heb in het verleden de wens vaker uitgesproken bij andere psychologen, maar die zagen geen aanleiding, omdat ik naar hun zeggen "zo helder en duidelijk mijn verhaal kon doen" (whatever that means). Nu baal ik dat ik niet eerder had doorgezet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |