abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220997386
Onderzoekers zien opvallende link tussen geboortedaling en smartphone
Waarom krijgen jongeren steeds minder kinderen? Onderzoekers zoeken al jaren naar een verklaring voor de dalende geboortecijfers. Twee nieuwe studies komen nu met een opvallende schuldige: de smartphone. "Jongeren vinden het steeds moeilijker om te flirten", zegt onderzoeker Linda Duits.

Dat geboortecijfers dalen is al langer bekend. In veel westerse landen krijgen mensen later kinderen en sommigen kiezen er zelfs helemaal niet meer voor. Maar vooral de sterke daling onder jongeren tot 24 jaar blijft onderzoekers bezighouden.

Opvallend genoeg begon die daling rond 2007 te versnellen. Dat is niet alleen zichtbaar in de Verenigde Staten, maar ook in tientallen andere landen. Die omslag valt samen met de introductie van de eerste iPhone.

Voor een van de studies werden miljoenen geboorteregistraties bekeken van in totaal 128 landen. De andere studie keek naar het effect van de introductie van de iPhone tussen 2007 en 2011. De onderzoekers zagen dat waar de iPhone sneller beschikbaar kwam, het geboortecijfer sterker daalde.

Paradox
Volgens de onderzoekers veranderde de smartphone fundamenteel hoe jongeren hun vrije tijd besteden. Waar jongeren vroeger veel vaker fysiek met elkaar afspreken, zou een groter deel van hun sociale leven zich tegenwoordig online afspelen via sociale media.

Demograaf Jan Latten ziet dat jongeren minder de deur uitgaan naar bijvoorbeeld cafés, waardoor ze minder mensen tegenkomen. En hoewel er de laatste jaren steeds meer datingapps en andere sociale media zijn bijgekomen, suggereert Latten dat we ondanks meer opties juist minder serieuze contacten leggen. "Een zekere paradox, dus."

"We weten uit eerder onderzoek dat jongeren later seks hebben", zegt mediawetenschapper Linda Duits. Volgens haar vinden jongeren het moeilijk om in een offline context contact te maken en te flirten. "En voor seks is het natuurlijk essentieel dat je bij elkaar bent en dat je bepaalde vaardigheden moet hebben om tot de daad te komen."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)oortedaling-jongeren
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220997393
Wat op zich vreemd is. Toen "in mijn tijd" MSN messenger en SMS van de grond kwam vond ik dat bij uitstek een goed middel om te flirten.
Conscience do cost.
pi_220997413
Ah. het is weder helemaal de schuld van den duivelschen moderne techniek en niet een combinatie van (ook economische) factoren.
pi_220997414
quote:
8s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:01 schreef ems. het volgende:
Wat op zich vreemd is. Toen "in mijn tijd" MSN messenger en SMS van de grond kwam vond ik dat bij uitstek een goed middel om te flirten.
Dat werd juist gebruikt om ergens buiten met een meisje af te spreken.
Maar goed, zoals in het artikel ook staat:
quote:
''Demograaf Jan Latten ziet dat jongeren minder de deur uitgaan naar bijvoorbeeld cafés, waardoor ze minder mensen tegenkomen. En hoewel er de laatste jaren steeds meer datingapps en andere sociale media zijn bijgekomen, suggereert Latten dat we ondanks meer opties juist minder serieuze contacten leggen. "Een zekere paradox, dus."
pi_220997425
quote:
8s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:01 schreef ems. het volgende:
Ja honderd x online komen hopende dat je crush het zag was dé manier om een beetje zelfvertrouwen te kweken.

Hee, hoest?
Goed, met jou
Goed
Fijn
Ja, ga je nog wat leuks doen?
Maaike de Ruijter is offline
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  Forum Admin dinsdag 9 juni 2026 @ 22:07:20 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220997430
Of heeft het te maken met het feit dat het leven van veel mensen stilstaat omdat ze niet kunnen verhuizen? De instabiliteit in de wereld? De economische vooruitzichten? Klimaatverandering?

Nah. Het is de smartphone.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 9 juni 2026 @ 22:08:28 #7
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_220997436
Voor de gemiddelde Fok!er maakt het wel of niet hebben van een smartphone niets uit , die neuken toch nooit
Ik ben inmiddels overleden
pi_220997443
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Of heeft het te maken met het feit dat het leven van veel mensen stilstaat omdat ze niet kunnen verhuizen? De instabiliteit in de wereld? De economische vooruitzichten? Klimaatverandering?

Dat verklaart misschien waarom jongeren geen kinderen meer nemen en niet gaan samenwonen.
Het verklaart niet waarom de laatste generatie jongeren niet meer in staat zijn om te flirten en nauwelijks seks hebben.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 22:10:45 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220997449
quote:
Bij een overbevolking van konijnen verandert hun gedrag vaak duidelijk.
Dat komt doordat voedsel, ruimte en schuilplaatsen schaarser worden en de stress toeneemt.

Mogelijke gedragsveranderingen zijn:

• Meer agressie en territoriaal gedrag: konijnen kunnen vaker vechten, elkaar wegjagen of bijten om toegang tot voedsel, rustplaatsen of partners.
• Meer stress: chronische stress kan leiden tot nervositeit, schrikachtigheid en soms dwangmatig gedrag, zoals overmatig graven of knagen.
• Verandering in voortplanting: hoewel konijnen zich snel voortplanten, kan extreme dichtheid de vruchtbaarheid verlagen en kan de sterfte onder jongen toenemen.
• Meer verspreiding (migratie): vooral jonge konijnen zullen proberen nieuwe gebieden te vinden als de populatie te groot wordt.
• Toename van ziektes: dicht op elkaar levende konijnen verspreiden gemakkelijker parasieten en infectieziekten, wat indirect ook hun gedrag beïnvloedt.
• Veranderde voedselgewoonten: ze kunnen minder kieskeurig worden en planten eten die ze normaal vermijden.

In wilde konijnenpopulaties zorgt overbevolking vaak voor een combinatie van:

• voedseltekort,
• meer ziekte,
• meer predatie,
• lagere voortplantingssuccessen,

waardoor de populatie uiteindelijk weer afneemt tot een niveau dat het gebied kan dragen. Dit wordt in de ecologie de draagkracht van een leefgebied genoemd: Carrying Capacity.
pi_220997454
Het valt mij wel op dat tongzoenen in het openbaar je nog maar zeer zelden ziet of ik let er niet op. Dat kan natuurlijk ook. Dat was in de jaren 70/80 heel normaal.
pi_220997456
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:07 schreef Straatcommando. het volgende:

In de jaren 30 neukte men ook gewoon. Maar door die smartphone komt het tussen jongeren weinig tot fysiek contact. 'Long distance' relaties zonder fysiek contact is onder jongeren echt bizar veelvoorkomend. Natuurlijke onzekerheid die bij de leeftijd hoort werkt het ook in de hand. Alles via videobellen. Ja ook dat. :')
pi_220997478
Veel jeugd is compleet contactgestoord. Ze durven je niet eens aan te kijken tijdens een gesprek. Online durven ze wel, maar als je een keer een lekker wijf of een mooie vent wil scoren zal je toch vroeg of laat in elkaars omgeving moeten verkeren. :')
  Forum Admin dinsdag 9 juni 2026 @ 22:17:27 #13
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220997497
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat verklaart misschien waarom jongeren geen kinderen meer nemen en niet gaan samenwonen.
Het verklaart niet waarom de laatste generatie jongeren niet meer in staat zijn om te flirten en nauwelijks seks hebben.
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:12 schreef Since2003 het volgende:

[..]
In de jaren 30 neukte men ook gewoon. Maar door die smartphone komt het tussen jongeren weinig tot fysiek contact. 'Long distance' relaties zonder fysiek contact is onder jongeren echt bizar veelvoorkomend. Natuurlijke onzekerheid die bij de leeftijd hoort werkt het ook in de hand. Alles via videobellen. Ja ook dat. :')
Dat klopt wel. De generatie met bel angst.

Al was dit volgens mij al in begin 2000 een ding
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 9 juni 2026 @ 22:17:30 #14
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220997498
Blij om te horen dat jongeren zich niet voortplanten. Dan worden onze badplaatsen hopelijk weer veiliger, worden meisjes niet meer nagesist, kan opsporing verzocht eindelijk van de buis, worden de straten weer veiliger etc. etc.

Er is ook nog goed nieuws.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 22:22:46 #15
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220997530
Jongeren met stijve pikken, LOL !!
pindazakje
pi_220997547
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]

Inderdaad. Maar toen was het nog zo dat je fysiek een vaste ruimte in moest, op een stoel moest gaan zitten, met je grote teen een knop moest indrukken en moest wachten voor je überhaupt kon zien of diegene op MSN online was. Nu zit ze in je broekzak.

Moet je trouwens voorstellen wat een ragebait MSN buzzers anno 2026 kan zijn. :9
pi_220997549
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]

Jongeren toen hadden nog een tijdje de huistelefoon moeten gebruiken. Ik kom regelmatig op vliegvelden en er zijn in Nederland al meerdere Gen Z'ers ontslagen, omdat ze zonder toestemming van de toren de landingsbaan op zijn gereden. De angst om te bellen was groter dan om een vliegtuig te koppen en tientallen mensen dood te maken. Dat schijnt een nieuw fenomeen te zijn.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 9 juni 2026 @ 22:27:33 #18
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220997557
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:25 schreef Since2003 het volgende:
Moet je trouwens voorstellen wat een ragebait MSN buzzers anno 2026 kan zijn.
:D

En dan met die hack dat je het onbeperkt kon doen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220997560
Generatie fagget
U MAD?
pi_220997595
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:17 schreef RamboDirk het volgende:
Blij om te horen dat jongeren zich niet voortplanten. Dan worden onze badplaatsen hopelijk weer veiliger, worden meisjes niet meer nagesist, kan opsporing verzocht eindelijk van de buis, worden de straten weer veiliger etc. etc.

Er is ook nog goed nieuws.
Het type waar jij op doelt fokt er vrolijk op los. Die leven van gratis geld en voorrang bij de huisvesting, dus zorgeloos.
-
  dinsdag 9 juni 2026 @ 23:11:53 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220997756
Klinkt niet als een heel gedegen onderzoek eigenlijk. Paar cijfers naast elkaar leggen en daar dan wat eigen stokpaardjes introduceren.
pi_220997769
Van al dat schermgebruik kun je asocialer worden, maar ik denk dat er ook andere oorzaken zijn. Mannen die tegenwoordig op een flirtende manier met vrouwen omgaan, kunnen zich al snel allerlei problemen op de hals halen. Ze lopen het risico te worden bestempeld als een roofdier, viespeuk of met andere weinig vleiende benamingen. Zeker sinds de MeToo-beweging denken veel mannen waarschijnlijk wel 10 keer keer na over wat ze zeggen. Je let tegenwoordig wel minimaal vijf keer op voordat je iets uit je mond laat komen.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 23:15:47 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220997773
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:14 schreef Peppert het volgende:
Anti-sociaal word je van al dat schermgebruik. Ik denk dat mogelijk ook andere schuldigen zijn. Mannen die tegenwoordig flirtig zijn tegen vrouwen kunnen zich ook veel problemen op de hals halen zoals roofdier, viespeuk en andere niet fraaie epithets. Zeker met al dat me-too gedoe. Je past wel 5 keer op wat uit je mond komt.
Ja als bepaalde kerels pertinent weigeren te snappen wat het verschil is tussen flirten en ongepast gedrag, dan gebeurt er niet veel.

Beter eens uit die slachtofferrol komen.
pi_220997779
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja als bepaalde kerels pertinent weigeren te snappen wat het veschil is tussen flirten en ongepast gedrag, dan gebeurt er niet veel.

Beter eens uit die slachtofferrol komen.
Het radicale feminisme is in diverse regio's en landen ook wel uit de hand gelopen. Het mes snijdt aan meerdere kanten. Schermgebruik is volgens mij slechts één kant van een verhaal dat veel complexer is en meerdere invalshoeken kent.
  dinsdag 9 juni 2026 @ 23:20:22 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220997787
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:17 schreef Peppert het volgende:

[..]
Het radicale feminisme is ook wel uit de klauwen gelopen in diverse regio's en landen.
Ja ook een mooi hol containerbegrip om de schuld van het maagd zijn te geven.

Je schiet er alleen geen reet mee op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')