Hmmm, dan zou het alsnog veilig kunnen zijn: een beveiliging op de beveiligingscode.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:04 schreef Caland het volgende:
Dat is naar de nieuwe Europese standaarden, gebeurde al jaren met bijvoorbeeld creditcards.
Als je middels je bankrekeningnummer en CVC-code iets betaalt heb je altijd nog een extra verificatiemiddel nodig (zoals de mobiele app).
Ik vind het wel dubieus. Als ik de handleiding op hun site bekijk, verifiėren ze niet elke keer.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:08 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Hmmm, dan zou het alsnog veilig kunnen zijn: een beveiliging op de beveiligingscode.
Echter met mijn creditdebitcard van N26 heb ik aan mijn rekeningnummer plus CVC genoeg, als ik dingen wil kopen/bestellen...
Edit: dat laatste is toch niet waar. Ik moet de betaling altijd nog een keer bevestigen in de app.
Nah ja, okay. Maar als je CVC doodleuk op je bankpas staat is er weinig 'veiligheidscode' meer aan. Laat die code dan maar helemaal weg, zou ik zeggen. De stap met de app is immers de veiligheidshorde geworden.
Ben er niet zo heel bekend mee, maar in de toekomst kunnen we dus ook gewoon onze bankpas gebruiken om bijvoorbeeld een auto te huren in het buitenland en kunnen de extra creditcards eindelijk de deur uit.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:08 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Hmmm, dan zou het alsnog veilig kunnen zijn: een beveiliging op de beveiligingscode.
Echter met mijn creditdebitcard van N26 heb ik aan mijn rekeningnummer plus CVC genoeg, als ik dingen wil kopen/bestellen...
Edit: dat laatste is toch niet waar. Ik moet de betaling altijd nog een keer bevestigen in de app.
Nah ja, okay. Maar als je CVC doodleuk op je bankpas staat is er weinig 'veiligheidscode' meer aan. Laat die code dan maar helemaal weg, zou ik zeggen. De stap met de app is immers de veiligheidshorde geworden.
Maar dat is nu ook al zo met contactloos betalen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:11 schreef Lienekien het volgende:
Dus iemand die de pas jat of vindt kan er potentieel kwaad mee.
Ja, dat is dus onzin.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:13 schreef incel het volgende:
ze zeggen toch ook dat een foto van dat ding al voor problemen kan zorgen?
waarom wil men dit?
Maar dat is qua bedrag beperkt.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar dat is nu ook al zo met contactloos betalen.
Voor- en achterkant? In Nederland dan of in Amerika alleen? Of alleen met of zonder die cvc code?quote:
Dus ook toen er nog geen beveiligingsapps en mobiele telefoons bestonden!? Lekker danquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:08 schreef Cor_Minderhout het volgende:
cvc staat al 25 jaar op mijn creditcards, waarom moeilijk doen?
Met een creditcard is je aankoop verzekerd, met een debitcard niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Ben er niet zo heel bekend mee, maar in de toekomst kunnen we dus ook gewoon onze bankpas gebruiken om bijvoorbeeld een auto te huren in het buitenland en kunnen de extra creditcards eindelijk de deur uit.
Vooruitgang!
Het grote voordeel van creditcards is/was dat je tegen gevallen van fraude/oplichting of bijvoorbeeld het niet leveren van producten veel beter beschermd bent.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:15 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dus ook toen er nog geen beveiligingsapps en mobiele telefoons bestonden!? Lekker dan
Waarschijnlijk was je handtekening dan het veiligheidsslot op je geld. Echter niemand kijkt naar die handtekening en ook bij bijvoorbeeld een tolweg of een benzinepomp kon/kun je ook zonder je handtekening betalen met je creditcard.
Ik herinner me dat mijn exvriendin in de VS hing om de haverklap met haar bank aan de telefoon om een onverklaarbare betaling terug te laten boeken en tegelijk om een nieuwe kaart te bestellen. Absurd, als je het mij vraagt...
Ja, maar dat is nog beperkt tot 100 Euro per dag. Met je bankpas + pincode of met je creditcard-gegevens kom je heul veul verder.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja als je zo debiel bent dat je je pincode bij je bankpas bewaart verdien je het ook gewoon om opgelicht te worden.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:17 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ja, maar dat is nog beperkt tot 100 Euro per dag. Met je bankpas + pincode of met je creditcard-gegevens kom je heul veul verder.
Ja, en met je CVC expliciet op je bankpas idem dito. Alleen met je CVC hoef je de code niet meer op een papiertje te schrijven. De bank zet de code zelf voor jou op je bankpas.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja als je zo debiel bent dat je je pincode bij je bankpas bewaart verdien je het ook gewoon om opgelicht te worden.
Nope, je moet nog steeds je pincode invoeren of de betaling bevestigen middels de app.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:22 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ja, en met je CVC expliciet op je bankpas idem dito. Alleen met je CVC hoef je de code niet meer op een papiertje te schrijven. De bank zet de code zelf voor jou op je bankpas.
Debiel of (beginnend) dementerend.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja als je zo debiel bent dat je je pincode bij je bankpas bewaart verdien je het ook gewoon om opgelicht te worden.
Nee, ik heb ook zo n kaart en meestal heb je die helemaal niet nodigquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:04 schreef Caland het volgende:
Dat is naar de nieuwe Europese standaarden, gebeurde al jaren met bijvoorbeeld creditcards. Vermoedelijk heeft je moeder dus een nieuwe pas.
Als je middels je bankrekeningnummer en CVC-code iets betaalt heb je altijd nog een extra verificatiemiddel nodig (zoals de mobiele app).
Voor kleinere bedragen vaak niet nee, maar dat is geen verschil met een bankpas.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 17:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, ik heb ook zo n kaart en meestal heb je die helemaal niet nodig
Ik heb pas nog 2 vliegtickets besteld zonder check. Het is vaker niet dan welquote:Op dinsdag 9 juni 2026 17:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Voor kleinere bedragen vaak niet nee, maar dat is geen verschil met een bankpas.
ABN is dus zo debiel deze op de pas af te drukkenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Niet de pincode, slechts de CVC code. Zoals elke creditcard ter wereld ook al decennialang heeft.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 17:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
ABN is dus zo debiel deze op de pas af te drukken
Want.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 17:48 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wat een geniep om niks.
Met CVC er op is alleen maar beter.
Mijn ABN pas kan ik gewoon gebruiken bij benzinestations in Belgiė. Mijn Belgische kaarten hebben al bijna anderhalf jaar de cvc code erop staan.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 17:19 schreef LXIV het volgende:
En de pinpas van ABN werkt sowieso niet in Amerika of bij tankstations in Belgiė
Ook bij de nachtsutomaat? Want toen ik de helpdesk belde zeiden ze dat dit een bekend probleem was waar ze niks aan gingen doenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 20:15 schreef praadje het volgende:
[..]
Mijn ABN pas kan ik gewoon gebruiken bij benzinestations in Belgiė. Mijn Belgische kaarten hebben al bijna anderhalf jaar de cvc code erop staan.
Oh, dat weet ik niet. Wel bij onbemande en bemande stations. Maar ik ben nog nooit bij een nacht automaat geweest.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook bij de nachtsutomaat? Want toen ik de helpdesk belde zeiden ze dat dit een bekend probleem was waar ze niks aan gingen doen
Ik bedoel een station waar je eerst zelf het pasje in moet doen. Dat werkt niet bij mij in Belgiė en dat is een bekend probleem dat ze niet oplossenquote:Op dinsdag 9 juni 2026 22:36 schreef praadje het volgende:
[..]
Oh, dat weet ik niet. Wel bij onbemande en bemande stations. Maar ik ben nog nooit bij een nacht automaat geweest.
Het gaat om het omzetten van de oude gewone pinpas naar de nieuwe pinpas. De oude systemen van Maestro en V-Pay worden uitgefaseerd en worden Mastercard & VISA. Daardoor krijg je naast de creditcard variant die we nu kennen van die 2 partijen, ook een debit card variant. Overigens zijn Maestro en VPay ook Amerikaans.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:08 schreef incel het volgende:
Ik heb een creditcard maar snap nog steeds niet hoe het werkt. Een keer moest ik die gebruiken in hotel en ik hoefde gelukkig geen code in te voeren want die weet ik echt niet maar staat er volgens mij wel op of zo.
Beter gewoon pinpas, gelijk betalen, niet pas achteraf dat slaat nergens op dom amerikaans systeem
Dit ligt een heel stuk lastiger dan in een paar regels is uit te leggen. In Europa kan je er eigenlijk geen kwaad mee, want een winkelier kan wel kiezen om een bedrag af te laten schrijven zonder uitgebreide inlog-stappen (zodat het betaalproces zo makkelijk mogelijk is), maar wanneer jij de betaling betwist dan kan je die betaling terug laten draaien en zit de winkelier met de schade. De CVC is in Europa nooit een van de officiele verificatiestappen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind het wel dubieus. Als ik de handleiding op hun site bekijk, verifiėren ze niet elke keer.
https://assets.abnamro.co(...)struction-manual.pdf
quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:17 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ja, maar dat is nog beperkt tot 100 Euro per dag. Met je bankpas + pincode of met je creditcard-gegevens kom je heul veul verder.
De CVC code is niet hetzelfde als je pincode. Sowieso gebruik je de CVC code wanneer je op afstand betaalt en de pincode wanneer je bij een terminal staat, de CVC is ook bij een betaling op afstand geen authenticatiemiddel. Het verlies van de CVC heeft daarom geen gevolgen voor de bescherming voor jou als consument. Het verlies van je pincode heeft dat wel.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:22 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ja, en met je CVC expliciet op je bankpas idem dito. Alleen met je CVC hoef je de code niet meer op een papiertje te schrijven. De bank zet de code zelf voor jou op je bankpas.
Het fijnst werkt het tesamen met ApplePay,daar kun je bijna overal mee terecht,even aanmelden en dan met vingerafdruk voor accoord bij een betaling, faceid heb ik nog niet gebrukt daar kan het misschien ook mee.Hoef je je card niet steeds tevoorschijn te halen.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Nope, je moet nog steeds je pincode invoeren of de betaling bevestigen middels de app.
Ja, ik doe eigenlijk alles met ApplePay en face ID, zelfs contant geld opnemen.quote:Op woensdag 10 juni 2026 08:32 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Het fijnst werkt het tesamen met ApplePay,daar kun je bijna overal mee terecht,even aanmelden en dan met vingerafdruk voor accoord bij een betaling, faceid heb ik nog niet gebrukt daar kan het misschien ook mee.Hoef je je card niet steeds tevoorschijn te halen.
Idem hierquote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:08 schreef Cor_Minderhout het volgende:
cvc staat al 25 jaar op mijn creditcards, waarom moeilijk doen?
Ik kan overal dag en nacht pinnen zowel bij de kassa zelf anders wel bij de PIN-pomp, met mijn ABN-Amro kaarten.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook bij de nachtsutomaat? Want toen ik de helpdesk belde zeiden ze dat dit een bekend probleem was waar ze niks aan gingen doen
Misschien stom maar mijn creditcard heeft gewoon dezelfde code.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:08 schreef incel het volgende:
Ik heb een creditcard maar snap nog steeds niet hoe het werkt. Een keer moest ik die gebruiken in hotel en ik hoefde gelukkig geen code in te voeren want die weet ik echt niet maar staat er volgens mij wel op of zo.
Beter gewoon pinpas, gelijk betalen, niet pas achteraf dat slaat nergens op dom amerikaans systeem
Verbaast me dat er staat "af en toe verifiėren in de app". Bij andere banken (althans de banken die ik gebruik) is het altijd via de app goedkeuren.,quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind het wel dubieus. Als ik de handleiding op hun site bekijk, verifiėren ze niet elke keer.
https://assets.abnamro.co(...)struction-manual.pdf
Daarom heb ik de passen op de smartphone.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:12 schreef Caland het volgende:
[..]
De winkelier mag kiezen om minder strenge verificatie toe te passen, maar wanneer de winkelier daarvoor kiest dan is de winkelier aansprakelijk voor de schade. Ondanks dat een winkelier kiest voor een simpele verificatie, kan de bank alsnog besluiten dat een uitgebreide verificatie nodig is wanneer de bank daar een aanleiding voor heeft.quote:Op zondag 14 juni 2026 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Verbaast me dat er staat "af en toe verifiėren in de app". Bij andere banken (althans de banken die ik gebruik) is het altijd via de app goedkeuren.,
Whitelisten? Welke bank doet dat?quote:
Met mijn CC (Amex) kan ik bepaalde ontvangers whitelisten. Dan hoef je geen extra verificatie meer te doen.quote:Op zondag 14 juni 2026 12:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Whitelisten? Welke bank doet dat?
Ik heb er nog nooit van gehoord in deze context.
Maar dit gaat over debitcards, niet over creditcards.quote:Op zondag 14 juni 2026 12:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met mijn CC (Amex) kan ik bepaalde ontvangers whitelisten. Dan hoef je geen extra verificatie meer te doen.
Dit ja, er zit denk ik wel goed systeem achter.quote:Op zondag 14 juni 2026 11:01 schreef snabbi het volgende:
[..]
De winkelier mag kiezen om minder strenge verificatie toe te passen, maar wanneer de winkelier daarvoor kiest dan is de winkelier aansprakelijk voor de schade. Ondanks dat een winkelier kiest voor een simpele verificatie, kan de bank alsnog besluiten dat een uitgebreide verificatie nodig is wanneer de bank daar een aanleiding voor heeft.
quote:Op zondag 14 juni 2026 11:01 schreef snabbi het volgende:
[..]
De winkelier mag kiezen om minder strenge verificatie toe te passen, maar wanneer de winkelier daarvoor kiest dan is de winkelier aansprakelijk voor de schade. Ondanks dat een winkelier kiest voor een simpele verificatie, kan de bank alsnog besluiten dat een uitgebreide verificatie nodig is wanneer de bank daar een aanleiding voor heeft.
Ik had het ook over online, maar als je liever webshop leest dan winkelier is dat prima. Aangezien dit mijn dagelijkse werk raakt, kan ik ook overschakelen naar alle technische termen zodat er helemaal geen verwarring ontstaat.quote:Op zondag 14 juni 2026 17:07 schreef blomke het volgende:
[..]dacht dat we het over online betalingen hadden. Blijf het verbazingwekkend dat een winkelier in eerste instantie mag bepalen of en hoe vaak verificatie moet worden uitgevoerd.
Anyway, blij met de Wallet op m'n smartphone.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |