Hier een interessante video over waarom mensen een ochtendhumeur kunnen hebben en anderen daar juist nooit last van hebben.
Bekijk deze YouTube-videoVoor zover ik weet, betekent 'chagrijnigheid' zoals bijvoorbeeld een ochtendhumeur meestal dat de overdracht van bepaalde stoffen in de hersenen niet optimaal is. In wezen vertelt 'het slechte humeur' jou dat je beter nog wat meer zou willen uitrusten: dat komt vanuit primaire gebied van de hersenen, wat vervolgens weer in strijd is met jouw verstand waarmee je begrijpt dat het voor jou geen optie is om nog langer op bed te blijven liggen. Dat kost jou extra energie en dat merk je dus aan jouw humeur.
Hoe is jouw leef- en eetpatroon verder? Wat je bijvoorbeeld zou kunnen proberen, is 's avonds een ei eten of iets anders waardoor je extra proteinen binnenkrijgt. Dat soort leefgewoonten dragen allemaal iets bij aan de aanmaak van bijvoorbeeld endorfinen. Het zijn geen wondermiddelen natuurlijk, maar je zou het kunnen proberen en wie weet werkt het toch positief.
![06859fddf8c0334a50c2c1c9cc7e2b21.jpg]()
Is jouw slaapkamer een plek waarin jij je prettig voelt? Volgens psychologie is groen een geschikte kleur voor in de slaapkamer. Al is dat natuurlijk per situatie weer verschillend. In mijn vorige huis had ik hoogpolig bordeaux-rode vloerbedekking, de grote wand waartegen mijn bed stond, had ik bekleed met schroten die ik lichtgrijs had gelakt en op de andere muren zat (donker)zilverkleurig behang. Als ik afga op die psychologische inzichten, zouden dat de minst geschikte kleuren zijn voor in de slaapkamer. Echter ik voelde mij juist prettig en rustig bij die kleuren. Ik zou mij juist niet prettig voelen in een slaapkamer met overwegend witte kleuren en geel werkt bij mij ook niet goed.
In mijn slaapkamer naast mijn bed stond een ventilator (elke nacht aan, vooral omdat ik anders gestoken zou worden door muggen en ook omdat ik moeilijk in slaap kan komen als het volledig stil is). Als die ventilator aan stond, scheen een fel blauw lampje: heel slecht voor de nachtrust. Een stukje rode tape loste het issue op

Yoga-oefeningen en/of rek- en strek-oefeningen dragen ook bij aan een goede nachtrust en dus een beter humeur als je wakker wordt. En uiteraard natuurlijk de kwaliteit van jouw matras en dekbed.