Nou, we hebben net eindelijk de kleppers gehad, nu weer even wat minders. Hoewel, minder? Schotland en Haïti moeten eigenlijk wel in deze wedstrijd, want Brazilië en Marokko zullen niet de tegenstanders zijn om de punten te halen. Dus voor de echte nachtbrakers onder ons wellicht best een leuke pot in groep C.
Haïti profiteert uiteraard van de nieuwe opzet met 48 teams, gecombineerd met het feit dat er al 3 landen uit de CONCACAF automatisch geplaatst zijn. Daardoor was er ruimte voor nieuwe landen. Hoewel, helemaal nieuw is het land niet. In 1974 waren ze er al bij. Schotland was er toen ook bij, en nog een flink aantal keren tot aan 1998. Daarna waren de gouden tijden voorbij. Tegelijkertijd werd er nooit echt geleverd, niet één keer werd de KO-fase gehaald.
Het zal ook niet verrassend zijn dat de ontmoeting in het Gilette Stadium van voetbalclub New England nabij Boston de allereerste is tussen de twee landen. Haïti kan zijn allereerste punt halen of Schotland zijn eerste overwinning sinds 1994. Dat is echt nog voor mijn tijd. Voelt toch vreemd, zo slecht is het Schotse voetbal nou ook weer niet. Schotland dat zich de koning van New England kroont zal daar ook wel goed voelen denk ik.
Schotland heeft daar ook wel het team voor. Geen wereldteam, maar wat spelers uit de Engelse competitie aangevuld met spul van kampioen Celtic, helaas-net-niet kampioen Hearts en meestal-geen-kampioen-meer Rangers. En er speelt wat volk in Italië. Spits Che Adams, maar ook de beste speler. Had ik niet verwacht dat te zeggen, maar Scott McTominay is een gevaarlijke scorende middenvelder geworden en heeft Andy Robertson toch echt wel ingehaald. Haïti zal op Scott moeten letten.
Haïti, tsja. Dat is er ook bij en heeft een selectie vol meuk. Een speler van Almere City op het WK, het is zomaar mogelijk in 2026. Ruben Providence. Zal wel niet de kans krijgen boven spitsen Nazon en Pierrot. Allesbehalve top van Europa die 2, maar zij hebben ervaring op het hoogste niveau bij redelijke clubs. Ook een bekende naam is Carlens Arcus. Speelde in tijden van net iets minder grote financiële nood bij Vitesse. Tegenwoordig in de Franse middenmoot bij Angers.
Normaal gesproken wordt dit een overwinning voor Schotland, maar Haïti zette wel doodeenvoudig Nieuw-Zeeland opzij bij het oefenen, dus misschien zijn ze minder slecht dan ik denk. Er speelt ook nog best wat in Europa, dat sterkt de hoop. Toch kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ze hier gaan stunten. Maar ja, ze moeten allebei, dus dat ze het maar laten zien.