abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 juni 2026 @ 20:07:17 #26
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220974120
quote:
Dat is te compenseren. Je moet ook niet alleen maar een lap konijn op je bord hebben, maar een lekkere frisse salade erbij en wat gefrituurde aardappelpartjes ofzo.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220974138
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 18:07 schreef maily het volgende:

[..]
Ik hoef je niet meer te mentionen :Y) _O-
Nope ik had hem al gespot _O- :9
Smile, it's free therapy.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 20:32:11 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220974243
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 19:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
Australië is toch dat land met al die gekke roofdieren en andere beangstigende dieren? Kan me haast niet voorstellen dat een konijn geen prooi kan zijn voor wat ze daar allemaal hebben. Anders zou ik ze de Japanmethode adviseren :Y) overal konijn op het menu.
Zo veel grote roofdieren heeft een klein continent als australie niet.

Die konijnen vreten alles op en verdrukken dus voornamelijk andere herbivoren en houden dus ook bosgroei en plantgroei tegen. Dat veroorzaakt weer erosie.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:02:09 #29
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220974383
Als elke Australiër een konijn als huisdier neemt, neemt het aantal ook af.
  zondag 7 juni 2026 @ 00:21:13 #30
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220975692
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Boca_Raton het volgende:
Als elke Australiër een konijn als huisdier neemt, neemt het aantal ook af.
En een kerstkonijn serveert.
  zondag 7 juni 2026 @ 00:30:09 #31
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220975708
TT klopt niet. Australië wil helemaal niet met een virus de konijnen uitroeien. Een woordvoerder van een Australische non profit organisatie roept er toe op, terwijl de overheid juist de hand op de knip heeft gedaan de afgelopen jaren.
pi_220976257
Dat zouden ze ook eens moeten doen met de kreeftenplaag in Nederland. Ik wilde laatst gaan vissen en het eerste wat me opviel was dat er nauwelijks nog waterplanten waren, terwijl het normaal gesproken bijna helemaal dichtgegroeid is. Ook zag ik geen enkele vis meer. Ik gooide mijn schepnet tussen wat overgebleven plantjes en had direct drie dikke rivierkreeften te pakken. Ik heb er eentje meegenomen en klaargemaakt en het smaakte eigenlijk best goed. Maar die beesten richten wel enorme schade aan.
greetings and salutations
  zondag 7 juni 2026 @ 09:15:11 #33
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220976457
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 00:30 schreef Perox het volgende:
TT klopt niet. Australië wil helemaal niet met een virus de konijnen uitroeien. Een woordvoerder van een Australische non profit organisatie roept er toe op, terwijl de overheid juist de hand op de knip heeft gedaan de afgelopen jaren.
Blijkbaar is er al wel een hele geschiedenis van bestrijding via een virus, startend in de jaren 50. En die was in eerste instantie heel succesvol, totdat de konijnen resistent werden:

Stukje uit de NRC:
quote:
Het haalde allemaal weinig uit, en Australische boeren waren de wanhoop nabij. Daarom werd in 1950 een drastische stap gezet. Wetenschappers lieten het myxomatosevirus vrij, een virus dat enorm besmettelijk en dodelijk is voor het Europese konijn. Het was een unicum: voor het eerst werd een zogenoemd biologisch bestrijdingsmiddel ingezet om een invasieve diersoort tegen te houden.

Myxomatose lijkt op het pokkenvirus en komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. De ziekte is ongevaarlijk voor mensen en vee, maar levensgevaarlijk voor Europese konijnen. Het virus werd verspreid via muggen. Het bleek uitermate effectief: in de eerste jaren na de introductie van het virus stierf 99 procent van de geïnfecteerde konijnen aan de ziekte. Binnen een aantal jaar werd de konijnenpopulatie in Australië grotendeels uitgeroeid.
......

Maar myxo bleek geen blijvende oplossing. Met de jaren werden de wilde konijnen resistent tegen het myxomatosevirus.
Edit: dit stond ook al in de OP :P
  zondag 7 juni 2026 @ 09:20:21 #34
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220976469
Niet doen. Straks blijkt dat virus toch weer verfijnder in elkaar te zitten dan aanvankelijk gedacht.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220976539
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 16:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dat zou ik het niet doen, voor je het weet is virus al aan muteren en zal mens lastig vallen...
Dat vind ik een prima argument. Ook dat alle zieke konijnen vervolgens door andere dieren gegeten worden en je daar ook weer effecten kan krijgen.

quote:
Je kan beter op konijn gaan jagen en opeten. Dat is meest effectieve manier. Zo kan aussie elke dag gaan bbq met konijn vlees.
daarmee sla je geen deuk in een pakje boter.
pi_220976766
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 09:25 schreef snabbi het volgende:

[..]
Dat vind ik een prima argument. Ook dat alle zieke konijnen vervolgens door andere dieren gegeten worden en je daar ook weer effecten kan krijgen.
[..]
daarmee sla je geen deuk in een pakje boter.
Ze moeten toch met een programma mee komen, deels jagen, deels omgeving aanpassen, deels natuurlijk vijanden trainen.
Daarmee moet het lukken om bepaalde plek laten krimpen. Er zijn genoeg manieren mee te doen, alleen kost het wel geld. De vraag is of Aussie bereid mee te betalen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_220976811
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 09:54 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Ze moeten toch met een programma mee komen, deels jagen, deels omgeving aanpassen, deels natuurlijk vijanden trainen.
Daarmee moet het lukken om bepaalde plek laten krimpen. Er zijn genoeg manieren mee te doen, alleen kost het wel geld. De vraag is of Aussie bereid mee te betalen.
Ze zijn natuurlijk al 80 jaar bezig met bestrijden. Tot nu toe blijken virussen de enige methode die in ieder geval een tijdje werkt om de stand te drukken zonder ook inheemse soorten te raken e.d.
Jagen en zelfs een hek dwars door het continent bleken niet bijster effectief.
pi_220976904
quote:
7s.gif Op zondag 7 juni 2026 09:20 schreef phpmystyle het volgende:
Niet doen. Straks blijkt dat virus toch weer verfijnder in elkaar te zitten dan aanvankelijk gedacht.
Zowel de virussen myxomatose en rhd1 en rhd2 hebben zich naar andere continenten (Europa, Noord-Amerika) verspreid en vormen in o.a. Nederland een serieuze bedreiging voor zowel de populaire wilde konijnen. (Ze staan hier in Nederland op de rode lijst) als de gedomesticeerde konijnen. Er zijn vaccinaties beschikbaar, maar voordat die weer ontwikkeld zijn vallen er ook veel doden bij de gehouden konijnen. Want het is niet alsof Australië daar ook maar enige rekening mee heeft gehouden in het verleden; ze begonnen een massale uitroeiing en hoe het verder zou gaan, ach tja….

Myxomatose is overigens echt een enorme wrede lijdensweg. Het kan echt dagen tot weken duren voordat een konijn overlijdt, maar niet voordat het overal pijnlijke zweren/blazen/ontstekingen heeft ontwikkeld op de slijmvliezen en nauwelijks tot niet meer kan eten en zien.
pi_220977843
Nederland kan wel wolven doneren.
Zijn wij ervanaf en in Australië zullen ze zich prima vermaken. :)
  zondag 7 juni 2026 @ 21:54:32 #40
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220982450
quote:
7s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:03 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Zowel de virussen myxomatose en rhd1 en rhd2 hebben zich naar andere continenten (Europa, Noord-Amerika) verspreid en vormen in o.a. Nederland een serieuze bedreiging voor zowel de populaire wilde konijnen. (Ze staan hier in Nederland op de rode lijst) als de gedomesticeerde konijnen. Er zijn vaccinaties beschikbaar, maar voordat die weer ontwikkeld zijn vallen er ook veel doden bij de gehouden konijnen. Want het is niet alsof Australië daar ook maar enige rekening mee heeft gehouden in het verleden; ze begonnen een massale uitroeiing en hoe het verder zou gaan, ach tja….

Myxomatose is overigens echt een enorme wrede lijdensweg. Het kan echt dagen tot weken duren voordat een konijn overlijdt, maar niet voordat het overal pijnlijke zweren/blazen/ontstekingen heeft ontwikkeld op de slijmvliezen en nauwelijks tot niet meer kan eten en zien.
Ik vind deze methode ook twijfelachtig. Maar wat gebeurt er als je niks doet?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 7 juni 2026 @ 22:44:55 #41
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220982836
We exporteren al onze wolven naar Australië:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 7 juni 2026 @ 22:55:59 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220982889
Heb je een beter idee TS?
pi_220984879
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:55 schreef Hexagon het volgende:
Heb je een beter idee TS?
Gewoon niets doen. De ecologie verandert constant. Mensen zijn ook maar een onderdeel van de natuur en wat wij veroorzaken is ook maar een natuurlijk fenomeen.

De natuur kent geen natuurlijke orde en de ecologie kent geen morele grenzen van goed en slecht. We kunnen ook accepteren dat de Australische ecologie zal veranderen hierdoor.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  maandag 8 juni 2026 @ 11:36:30 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220984937
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:24 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Gewoon niets doen. De ecologie verandert constant. Mensen zijn ook maar een onderdeel van de natuur en wat wij veroorzaken is ook maar een natuurlijk fenomeen.

De natuur kent geen natuurlijke orde en de ecologie kent geen morele grenzen van goed en slecht. We kunnen ook accepteren dat de Australische ecologie zal veranderen hierdoor.
Ook als daardoor een hoop andere planten en dieren uitsterven?
pi_220984947
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 11:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ook als daardoor een hoop andere planten en dieren uitsterven?
Ja. Er sterven altijd planten en dieren uit. Daar komen andere planten en dieren voor in de plaats.

Dat is ook zo'n menselijke arrogantie. Dieren in gevangenschap nemen zodat er een diersoort niet uitsterft, en de redenen zijn meestal voor ons eigen esthetische vermaak.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')