abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 juni 2026 @ 13:49:02 #1
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220965464
https://nos.nl/artikel/26(...)or-thuisonderwijs-af

quote:
Meerdere gemeenten wijzen nieuwe aanvragen voor thuisonderwijs af

Meerdere gemeenten hebben besloten het aantal kinderen dat thuisonderwijs krijgt vanwege de levensovertuiging van hun ouders te beperken. Onder meer Amersfoort, Utrecht, Rotterdam en Groningen wijzen voorlopig alle nieuwe verzoeken af.

Dat doen ze vanwege een recent oordeel van de Hoge Raad dat vrijstelling van de leerplicht alleen nog in uitzonderlijke gevallen(opent in nieuw venster) mogelijk is.

Afgelopen vrijdag meldde het Openbaar Ministerie dat het ouders van wie de kinderen vanwege hun geloof of levensovertuiging niet naar school gaan strafrechtelijk gaat vervolgen. Over de toekomst van die kinderen worden nu gesprekken gevoerd tussen onder meer het ministerie, gemeenten en het OM.

Stijging thuiszitters
De gemeente Den Haag besloot vorige week dat de kinderen die daar thuisonderwijs volgen vanwege een levensbeschouwelijke vrijstelling na de zomer weer naar school moeten. Het gaat om ruim honderd kinderen, vier keer zoveel als vijf jaar geleden. In totaal zitten zo'n 2500 kinderen in Nederland thuis vanwege de vrijstelling, zei het Nederlands Jeugdinstituut eerder tegen NU.nl(opent in nieuw venster).

De Rotterdamse wethouder Said Kasmi zegt dat hij het besluit van Den Haag "heel goed" begrijpt en "heel blij" is met de uitspraak van de Hoge Raad. "In Rotterdam vragen we hier al jaren aandacht voor, omdat we ons zorgen maken over kinderen die thuisonderwijs krijgen zonder dat er echt zicht is op hun ontwikkeling, welzijn en veiligheid."

De afgelopen jaren zag Rotterdam een stijging in de hoeveelheid thuiszitters: waar twee jaar geleden nog 68 kinderen thuisonderwijs kregen, zijn dat er in het huidige schooljaar 102. Een woordvoerder van de gemeente zegt dat momenteel vijftig nieuwe aanvragen gepauzeerd zijn zolang er landelijke gesprekken worden gevoerd.

Verschillen tussen gemeenten
Op basis van die gesprekken kijkt de gemeente wat het voor Rotterdam betekent en of er nieuw beleid nodig is. "We zien namelijk dat verschillen tussen gemeenten ervoor kunnen zorgen dat ouders uitwijken naar een gemeente waar soepeler met vrijstellingen wordt omgegaan."

Ook de gemeente Utrecht wacht het landelijk beleid af en behandelt in de tussentijd geen nieuwe aanvragen. In Utrecht volgen 26 kinderen thuisonderwijs. "Voor deze groep zien we komend schooljaar als een overgangsjaar", zegt een woordvoerder. Voor de kinderen die al lange tijd vrijgesteld zijn kan de overgang naar onderwijs ingrijpend zijn, aldus de woordvoerder.

De gemeente Groningen wijst alle nieuwe verzoeken af en zegt de jaarlijkse herhaalverzoeken "per geval" te gaan bekijken. Die moeten ouders elk jaar vóór 1 juli indienen bij de leerplichtambtenaar.

Toezicht of afschaffen
Staatssecretaris Tielen van Onderwijs zei eerder deze maand in een aflevering van het onderzoeksprogramma Boos van BNNVARA dat ze de levensbeschouwelijke vrijstelling van de leerplicht wil afschaffen. Een woordvoerder van Tielen zegt dat er "voor de zomer" een brief komt. Ze noemt twee scenario's: thuisonderwijs wordt als een formele sector bestempeld zodat er toezicht gehouden kan worden of de vrijstelling wordt helemaal afgeschaft.

Wanneer hierover een besluit wordt genomen is "lastig te zeggen". Volgens Tielen moeten de plannen eerst besproken worden met de Tweede Kamer: voor beide scenario's zou namelijk een verandering van de wet nodig zijn.

De Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs (NVvTO) laat in een reactie weten het niet eens te zijn met de beslissing van de gemeente Den Haag. De NVVTO zegt dat wethouders geen bevoegdheid hebben om zelfstandig over de vrijstelling op basis van levensbeschouwing een besluit te nemen. "Een gemeente kan immers niet besluiten dat een bepaalde landelijke wet plaatselijk niet geldt."
Een mooi artikel over zo'n gezin in de praktijk:

https://www.omroepwest.nl(...)e-geloofsovertuiging

quote:
DEN HAAG - Pascale geeft haar kinderen thuisonderwijs. Zo'n 22 jaar geleden startte zij hier als een van de allereerste gezinnen in Den Haag mee. Momenteel zijn er in totaal 102 kinderen in de Hofstad die wegens hun geloof of levensbeschouwing thuisonderwijs krijgen. Maar de Hoge Raad deed in april uitspraak om de vrijstelling van de leerplicht om deze reden niet meer toe te kennen. Gevolg: na de zomervakantie moeten al deze kinderen verplicht naar school. Wat vindt Pascale (52) hiervan? Gaat zij zich hierbij neerleggen?

Bij binnenkomst zitten de twee jongste kinderen van Pascale huiswerk te maken aan de keukentafel. De een is bezig met een schrijfopdracht, de ander met Nederlands. Een typische thuisonderwijsdag, af en toe een leuke excursie en veel vrije tijd voor clubjes en vrienden.

De geloofsovertuiging van Pascale is katholiek apostolisch, onderdeel van het christelijke geloof. Dit geloof komt tot uiting in heel haar leven, dus uiteraard ook in de manier van onderwijs: thuisonderwijs welteverstaan.
'Meegeven wat wij belangrijk vinden'

Pascale: 'Wij willen dit doorgeven in alles, dus ook in de manier van leren en wat je precies leert. Maar ook breder: hoe wij kijken naar cultuur, je mensbeeld, omgangsvormen, elkaar vergeven. Als je eenmaal bezig bent, ontdek je zoveel voordelen aan thuisonderwijs.'

Maar leer je dit ook niet allemaal op de basisschool? 'Ongetwijfeld, wel als het goed gaat', lacht Pascale.

'Maar zelfs op een openbare school heb je andere levensbeschouwingen. Ook een juf neemt dat mee en dat heeft invloed op je kinderen. Ik vind belangrijk dat wij meegeven wat wij belangrijk vinden.'

Tot welke leeftijd geldt dit voor Pascale? 'Nou, mijn oudste drie kinderen hebben tot hun achttiende thuisonderwijs gehad. De een is na zijn VWO loodgieter geworden. Een van haar dochters is nu juf op een heel diverse basisschool. En de ander deed in Berlijn high school en gaat nu naar de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.'

Weduwe met vijf kinderen
De moeder, sinds zes jaar weduwe, heeft zelf Nederlands gestudeerd en is freelance tekstschrijver en werkt thuis. 'In de avonduren, soms 's nachts, werk ik. Overdag geef ik Jakob (10 jaar) en Victoria zelf les. Maar voor vakken als natuurkunde niveau 5 vraag ik hulp van anderen.'

Pascale geeft het thuisonderwijs niet zomaar op. 'Ik heb al 22 jaar uitstekend contact met de afdeling leerplicht. Er speelt van alles in de politiek rond het onderwerp thuisonderwijs en om de wetten en regels hier omtrent duidelijker te maken.'

Blij met uitspraak Hoge Raad
De gemeente handelt volgens de uitspraak van de Hoge Raad, zegt wethouder Hilbert Bredemeijer. 'Wij kunnen nu zeggen tegen deze ouders: de vrijstelling wegens geloof of levensbeschouwing ontstaat niet meer, de leerplicht is weer van toepassing en uw kind moet gewoon weer naar school.'
Den Haag is de eerste gemeente die de vrijstelling gaat schrappen. Maar wat als ouders straks toch weigeren hun kind naar school te brengen? Bredemeijer: 'Dan is daar de leerplichtwet, die is van toepassing op iedereen in Nederland. Het OM kan dan optreden. Er zal een leerplichtambtenaar voor de deur staan en boetes zullen volgen.'

Stoppen niet meteen met thuisonderwijs
Pascale vindt dat de wethouder op de stoel zit van de wetgever. 'De uitspraak van de Hoge Raad is wel bijzonder, maar wij wachten het gewoon af. Als het moet, moet het. Maar tot die tijd maak ik zolang mogelijk gebruik van de vrijheid voor thuisonderwijs.'

Wat gaat ze doen met haar vrije tijd als haar kinderen straks wel echt op school zitten? Pascale lacht heel hard. 'Dan is er veel te doen, ik werk en we gaan gewoon door met alle mooie aanvulling voor de kinderen, we blijven lezen en excursies doen.'
Ze hebben een gezin weten te vinden waarbij de ouder ontzettend veel en met succes heeft geïnvesteerd in haar kinderen. Ik vraag me twee dingen af: 1) is dit exemplarisch voor de andere honderden gezinnen en 2) is dit wenselijk, dat ouders zo ingrijpend mogen besluiten en beperken wat hun kinderen wel en niet aan levensbeschouwing meekrijgen?

In Nederland hebben we al een schoolsysteem waarin ouders hun kinderen op een heleboel specifieke levensbeschouwelijke scholen kunnen plaatsen, waarom zou geloof dan een uitzonderingspositie moeten hebben ten opzicht van bijvoorbeeld antroposofische fundamentalisten als het ze nog niet streng genoeg in de leer is?
  Forum Admin vrijdag 5 juni 2026 @ 14:04:00 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220965557
Omdat geloof veel te veel privileges heeft in dit land. Religieus thuisonderwijs, het zegt alles al.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220965579
Leuk dat het in sommige gevallen, zoals in de OP, goed gaat, maar vaak is thuisonderwijs hersenspoeling eerste klas: wappie, soevereinen, moslimextremisme enz enz.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:09:25 #4
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220965590
Er is een reden dat we van leraren allerlei diploma's en certificaten eisen, dat het dan toevallig in 1 geval goed lijkt te gaan lijkt me geen reden met de toekomst van kinderen te gokken.

Bij dat geval in de OP kan je ook vraagtekens zetten trouwens, hoe wenselijk is het om kinderen in hun eigen bubbeltje op te laten groeien als ze daarna moeten functioneren in een diverse samenleving?
quote:
Maar leer je dit ook niet allemaal op de basisschool? 'Ongetwijfeld, wel als het goed gaat', lacht Pascale.

'Maar zelfs op een openbare school heb je andere levensbeschouwingen. Ook een juf neemt dat mee en dat heeft invloed op je kinderen. Ik vind belangrijk dat wij meegeven wat wij belangrijk vinden.'
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:10:05 #5
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220965597
Bij ons verwachten ze juist meer mensen die vrijstelling op onderwijs gaan krijgen, omdat blijkbaar de enige openbare school overgedragen gaat worden aan een andere stichting. Ik heb het allemaal nooit zo begrepen. Op de basisschool was die christelijke grondslag wel duidelijk met de bijeenkomsten, maar op de middelbare school nooit iets gemerkt van een religieuze grondslag.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220965657
School is niet alleen om te leren maar ook om je sociale vaardigheden te ontwikkelen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:18:56 #7
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220965693
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:07 schreef CarbonC het volgende:
Leuk dat het in sommige gevallen, zoals in de OP, goed gaat, maar vaak is thuisonderwijs hersenspoeling eerste klas: wappie, soevereinen, moslimextremisme enz enz.
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers, volgens mij treft die vooral mensen uit de Christelijke hoek, niet zo zeer moslims. Dan was dit ook nooit gedaan natuurlijk.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:24:00 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220965716
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:14 schreef raptorix het volgende:
School is niet alleen om te leren maar ook om je sociale vaardigheden te ontwikkelen.
En dat is voor sommige fundamentalistische groepen het echte probleem van onderwijs : contact met andere denkbeelden, met mensen die dingen die je als absolute waarheid in je gezin zijn bijgebracht niet serieus nemen. Allemaal dingen die een gelovige aan het twijfelen zouden kunnen brengen. Dit soort groeperingen probeert zoveel mogelijk de leden af te sluiten van de rest van de samenleving.

Het is zelfs wel gesuggereerd dat de verplichte opdringerige manier van huizen afgaan zoals bij Jehova's Getuigen, en in mindere mate Mormonen, niet in eerste instantie bedoeld is om daadwerkelijk bekeringen te scoren, maar om door de negatieve reacties de leden ervan te doordringen dat het niet leuk is om met mensen buiten de groep om te gaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_220965740
quote:
Ik verwacht eigenlijk dat kinderen die thuisonderwijs volgen beleefder zijn en netter spreken dan jongeren die in het schoolsysteem worden gedropt. "Bro" dit, "wollah" dat, daar wordt een kind toch niet beter van..
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:32:44 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220965745
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers, volgens mij treft die vooral mensen uit de Christelijke hoek, niet zo zeer moslims. Dan was dit ook nooit gedaan natuurlijk.
Er zijn hier schijnbaar geen cijfers van, maar ik ben ook wel benieuwd hoeveel hiervan moeilijke kinderen zijn die zelf binnen speciaal onderwijs geen plek vinden en mensen met een alternatieve levensstijl (hippies of juist soevereinen)
pi_220965754
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:31 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Ik verwacht eigenlijk dat kinderen die thuisonderwijs volgen beleefder zijn en netter spreken dan jongeren die in het schoolsysteem worden gedropt. "Bro" dit, "wollah" dat, daar wordt een kind toch niet beter van..
Het omgekeerde geld ook.
pi_220965770
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:31 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Sociale vaardigheden gaan verder dan alleen maar makkelijk voor volwassenen zijn.
pi_220965807
We gaan er voor het gemak maar vanuit dat scholen goed onderwijs geven. Terugkijkend op mijn eigen schooltijd zie ik pure verspilling van potentie en psychische mishandeling door leerkrachten. Wellicht was dat een uitzondering. Op basis van mijn ervaring zou ik mijn eventuele toekomstige kinderen nooit naar een reguliere school sturen en dus serieus thuisonderwijs overwegen. Niemand gaat mij vertellen hoe ik dat moet aanpakken.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:54:35 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220965836
Prima zaak, kinderen zijn ook deel van de maatschappij dus ze daarvan isoleren met thuisonderwijs is slecht.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:55:34 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220965851
quote:
Precies. Zodat als je later groot bent, je je op een forum naadloos en fatsoenlijk met iedereen kunt onderhouden.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 14:55:54 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220965858
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 13:49 schreef Qarrad het volgende:
De geloofsovertuiging van Pascale is katholiek apostolisch, onderdeel van het christelijke geloof. Dit geloof komt tot uiting in heel haar leven, dus uiteraard ook in de manier van onderwijs: thuisonderwijs welteverstaan.
'Meegeven wat wij belangrijk vinden'

Pascale: 'Wij willen dit doorgeven in alles, dus ook in de manier van leren en wat je precies leert. Maar ook breder: hoe wij kijken naar cultuur, je mensbeeld, omgangsvormen, elkaar vergeven.
En zo krijg je dus verzuiling waar we juist vanaf gestapt zijn omdat we eilandvorming in de maatschappij wilden tegengaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 5 juni 2026 @ 15:04:56 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220965969
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:51 schreef n__n het volgende:
We gaan er voor het gemak maar vanuit dat scholen goed onderwijs geven. Terugkijkend op mijn eigen schooltijd zie ik pure verspilling van potentie en psychische mishandeling door leerkrachten. Wellicht was dat een uitzondering. Op basis van mijn ervaring zou ik mijn eventuele toekomstige kinderen nooit naar een reguliere school sturen en dus serieus thuisonderwijs overwegen. Niemand gaat mij vertellen hoe ik dat moet aanpakken.
De meeste leraren doe het in ieder geval beter dat amateurleraren thuis.
pi_220965971
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het omgekeerde geldt ook.
Heb je thuisonderwijs of regulier onderwijs genoten?
  vrijdag 5 juni 2026 @ 15:08:53 #19
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220966001
quote:
4s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En zo krijg je dus verzuiling waar we juist vanaf gestapt zijn omdat we eilandvorming in de maatschappij wilden tegengaan.
Dat is met name verdwenen door de snelle en sterke secularisering van de afgelopen decennia. Als je dat volledig wilt weghalen, zal je religieus onderwijs moeten afschaffen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220966023
quote:
12s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 15:05 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Heb je thuisonderwijs of regulier onderwijs genoten?
Gewoon, maar heb je wel eens gehoord hoe allochtonen praten die in zeg maar in kleine dorpse gemeentes zijn opgegroeit ;)
pi_220966135
Ouders die hier voor kiezen, doen dat niet omdat het gemakkelijk is. Die doen dat met passie. Prima.

quote:
In Rotterdam vragen we hier al jaren aandacht voor, omdat we ons zorgen maken over kinderen die thuisonderwijs krijgen zonder dat er echt zicht is op hun ontwikkeling, welzijn en veiligheid.
De OP meldt niet waarom men tegen thuisonderwijs is. Je zorgen maken is geen reden om rigoureus in te grijpen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220966143
De grote vraag is natuurlijk: Krijgen deze kinderen wel echt schoolmelk!
  vrijdag 5 juni 2026 @ 15:50:26 #23
3542 Gia
User under construction
pi_220966179
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 14:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Moslims hebben gewoon eigen scholen, waar nauwelijks niet moslims op zitten. Er zijn ook Christelijke scholen, maar daar zitten wel gewoon ook kinderen met andere levensbeschouwingen op.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 15:59:56 #24
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220966221
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 15:43 schreef raptorix het volgende:
De grote vraag is natuurlijk: Krijgen deze kinderen wel echt schoolmelk!
En: wie houdt er bij of ze wel verantwoorde tussendoortjes krijgen?
pi_220966227
Als je vindt dat je je kinderen moeten beschermen tegen andere levensbeschouwingen dan de jouwe door ze te isoleren, ben je blijkbaar niet erg overtuigd van de robuustheid van je eigen levensbeschouwing.

Dat geldt wat mij betreft niet alleen voor thuisonderwijs, maar ook voor regulier onderwijs op een religieuze grondslag. Nergens voor nodig. Je levensbeschouwing draag je uit aan je kinderen door je eigen levenshouding.
Het getuigt van weinig zelfvertrouwen als je daar isolement of hulp van de school bij nodig denkt te hebben.

Onderwijs zou naar mijn idee kinderen vaardigheden moeten bijbrengen, en daarnaast moeten inzetten op kinderen zelfstandig leren denken. Dus juist zoveel mogelijk verschillende visies op beschouwelijke/religieuze zaken aanbieden.

Je geeft het kind een zo breed mogelijke gereedschapskist en dan mag ie het zelf uitzoeken. Met vallen en opstaan, waarschijnlijk.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 5 juni 2026 @ 16:03:10 #26
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220966244
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 16:00 schreef OllieA het volgende:
Als je vindt dat je je kinderen moeten beschermen tegen andere levensbeschouwingen dan de jouwe door ze te isoleren, ben je blijkbaar niet erg overtuigd van de robuustheid van je eigen levensbeschouwing.

Dat geldt wat mij betreft niet alleen voor thuisonderwijs, maar ook voor regulier onderwijs op een religieuze grondslag. Nergens voor nodig. Je levensbeschouwing draag je uit aan je kinderen door je eigen levenshouding.
Het getuigt van weinig zelfvertrouwen als je daar isolement of hulp van de school bij nodig denkt te hebben.

Onderwijs zou naar mijn idee kinderen vaardigheden moeten bijbrengen, en daarnaast moeten inzetten op kinderen zelfstandig leren denken. Dus juist zoveel mogelijk verschillende visies op beschouwelijke/religieuze zaken aanbieden.

Je geeft het kind een zo breed mogelijke gereedschapskist en dan mag ie het zelf uitzoeken. Met vallen en opstaan, waarschijnlijk.
Helemaal eens dat kinderen ook mensen en andere kinderen moeten tegenkomen die anders in het leven staan dan hunzelf. Het is echt niet gezond om jezelf en kinderen te isoleren. Ik denk dat er ook zoveel problemen zijn met Marokkaanse jeugd omdat die zoveel in hun eigen cirkel blijven hangen.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 17:09:35 #27
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220966598
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 16:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Helemaal eens dat kinderen ook mensen en andere kinderen moeten tegenkomen die anders in het leven staan dan hunzelf. Het is echt niet gezond om jezelf en kinderen te isoleren. Ik denk dat er ook zoveel problemen zijn met Marokkaanse jeugd omdat die zoveel in hun eigen cirkel blijven hangen.
Dat laatste is zeker een probleem. Ik heb dat ook zien gebeuren in de vorige tokkiewijk waar ik woonde met roomblanke tokkies. Die kinderen kwamen in de kleuterklas voor het eerst in aanraking met normen en waarden van buiten hun eigen bubbel en toen was er al enorm veel schade aangericht. In het geval van een boel Marokkaanse kinderen uit achterstandswijken en dus niet iha komt daar nog een onbekende taal bovenop.

Dan krijg je kinderen die gewend zijn om door oudere gezinsleden (broers, de sterkste wint...) gecorrigeerd te worden en niet door vrouwelijke volwassenen die willen dat je even op je stoeltje blijft zitten. Kinderen die nooit geleerd hebben om normaal leiding te krijgen, hebben ook problemen met leiding geven. Die rammen anderen tot ze krijgen wat ze bedoelen. Die zijn niet gewend om een boekje voorgelezen te krijgen, of dat er überhaupt normaal met ze gepraat wordt. Kinderen die niet gewend zijn dat er op gezette tijden iets gebeurt, zoals eten of spelen.

Kinderen die voor het eerst iets van een routine ervaren zie je dan in de loop van een paar weken helemaal een ander kind worden. En helaas is er dan dus ook een hoop ontwikkelingsachterstand en blijvende schade. Dat wordt er niet beter op als je nog steeds in een ongezonde omgeving verder opgroeit en er thuis andere regels gelden, op straat weer andere (opnieuw dat recht van de sterkste en brutaalste) en dan op school iets wat een norm zou moeten zijn. Hoe verwarrend is het als je dronken pa/je niet Nederlands sprekende pa dan giftig naar school stiert over iets wat daar normaal is ("Je mept niet van je af als iets je niet zint") maar thuis schering en inslag is.

Tot drie jaar terug kreeg ik op het werk te maken met stagiairs en dan soms dus ook met jongeren die hun hele leven in die zuil hadden geleefd (met dank aan de verzuiling in het onderwijs) en dan voor het eerst te maken kregen met iemand die ze wéér een nieuwe set regels aanleerde en dan nog vaak een vrouw ook. Ik vond het soms echt schokkend van hoe ver ze moesten komen. En dan zijn het gewoon goede, in aanleg vriendelijke jongeren hè, die iets willen en kunnen. 90% kon ook mee na het eerste wennen maar al die stress en energie voor ze was niet nodig geweest als ze eerder geconfronteerd waren met mensen waar het anders gaat, de norm hier.

Die ervaring is echt een antireclame voor bijzonder onderwijs. Haal die kinderen uit die zuilen.
pi_220966624
Ik ben het eens met de wens om (ook) deze uitzondering uit geloofsovertuigingen aan banden te leggen of af te schaffen...

quote:
De Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs (NVvTO) laat in een reactie weten het niet eens te zijn met de beslissing van de gemeente Den Haag. De NVVTO zegt dat wethouders geen bevoegdheid hebben om zelfstandig over de vrijstelling op basis van levensbeschouwing een besluit te nemen. "Een gemeente kan immers niet besluiten dat een bepaalde landelijke wet plaatselijk niet geldt."
...maar ik ben het ook met deze vereniging eens dat dit landelijk geregeld moet worden. In Rotterdam niet je kind thuisonderwijs mogen geven omdat Jezus dat zo zou willen en in de gemeente ernaast mag het wel, dat werkt natuurlijk ook niet.
pi_220966884
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 15:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De meeste leraren doe het in ieder geval beter dat amateurleraren thuis.
Jouw ervaring wellicht, ik ben juist gaan inzien dat er met thuisonderwijs meer op talentontwikkeling kan worden ingezet en de tijd beter kan worden benut. Maar het is absoluut niet voor alle ouders weggelegd, dat is zeker.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 18:18:14 #30
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220966936
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 16:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Dat soort jongeren gaan toch regelmatig naar algemene basisscholen? Segregatie buiten school hou je maar lastig tegen.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 18:20:03 #31
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220966943
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:05 schreef n__n het volgende:

[..]
Jouw ervaring wellicht, ik ben juist gaan inzien dat er met thuisonderwijs meer op talentontwikkeling kan worden ingezet en de tijd beter kan worden benut. Maar het is absoluut niet voor alle ouders weggelegd, dat is zeker.
Ik denk dat er weinig ouders zijn die zelf zo les kunnen geven dat hun kind eventueel klaar zou zijn voor een VWO examen en eventueel vervolgonderwijs. En alsnog, dan zullen ze toch een keer naar buiten moeten gaan en met de rest van de wereld in contact komen door vervolgonderwijs of werk waar ook andere mensen zijn. Mami en Papi kunnen niet maar hun hand blijven vasthouden.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 18:25:35 #32
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220966966
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat soort jongeren gaan toch regelmatig naar algemene basisscholen? Segregatie buiten school hou je maar lastig tegen.
Vaak wel, maar in mijn ervaring gingen alle Turkse kinderen enkel met andere Turkse kinderen om in een andere klas of school. In de wijk blijven de ouders ook aan elkaar hangen. Ook al zijn ze derde generatie. Ze praten Turks met elkaar, ze kijken nog steeds Turkse TV of volgen ze enkel Turks voetbal. Ik had minder Marokkaanse mensen in de omgeving, maar die bleven ook zo aan elkaar hangen. Als ze dan ook nog eens thuisonderwijs zouden krijgen of naar een school zouden gaan met enkel hun eigen omgeving. Surinamers, Oost-Europese achtergrond etc. dan zag je dat ze toch makkelijker dat mensen in elkaar cirkels komen.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 18:28:28 #33
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220966980
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Vaak wel, maar in mijn ervaring gingen alle Turkse kinderen enkel met andere Turkse kinderen om in een andere klas of school. In de wijk blijven de ouders ook aan elkaar hangen. Ook al zijn ze derde generatie. Ze praten Turks met elkaar, ze kijken nog steeds Turkse TV of volgen ze enkel Turks voetbal. Ik had minder Marokkaanse mensen in de omgeving, maar die bleven ook zo aan elkaar hangen. Als ze dan ook nog eens thuisonderwijs zouden krijgen of naar een school zouden gaan met enkel hun eigen omgeving. Surinamers, Oost-Europese achtergrond etc. dan zag je dat ze toch makkelijker dat mensen in elkaar cirkels komen.
Correct.

Maar dat is gewoon heel lastig te doorbreken. Dat krijgen ze vanuit thuis mee, een mentaliteit van: je bent Turks boven alles. Je ziet dat ook in het voetbal, Turkse talenten kiezen nagenoeg altijd voor Turkije al is met geboren in het Westen. Je moet je ook afvragen of dit soort dingen geen redenen zijn om de migratie uit zo een land eens te limiteren. Het is natuurlijk prima dat men zich verbonden voelt met Turkije, maar blijf dan lekker daar.
pi_220967033
Ah, gelukkig, we kunnen het weer hebben over migratie en dat daar es iets aan moet worden gedaan.
Alle wegen leiden naar immigranten, zelfs thuisonderwijs.

/s
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')