Zeer slecht besluit van het kabinet. Ye heeft rode lijnen overschreden.quote:Centraal Joods Overleg stapt naar rechter om komst rapper Ye tegen te houden
Het Centraal Joods Overleg (CJO) spant een kort geding aan om een inreisverbod aan de Amerikaanse rapper Ye af te dwingen. De rapper treedt zaterdag en maandag op in de Gelredome in Arnhem.
Het CJO vindt dat de openbare orde in het geding komt met de komst van Ye. Zijn optredens leiden volgens CJO-voorzitter Chanan Hertzberger tot een gevoel van onveiligheid, met name onder Joodse Nederlanders.
Ye deed meermaals antisemitische uitspraken op onder meer X en in songteksten. Zo bracht hij een nummer uit genaamd Heil Hitler en verkocht de artiest T-shirts met hakenkruizen in zijn webshop. Ook noemde hij zichzelf een nazi. Volgens de rapper zelf waren die uitlatingen het gevolg van een psychiatrische stoornis.
Onwenselijk en grievend
Vorige week zei minister Van den Brink van Asiel en Migratie al dat er geen gegronde reden is om Ye geen toegang tot Nederland te verlenen. De rapper werd eerder geweerd uit Frankrijk, Groot-Brittannië, Zwitserland, Polen en Italië. Van den Brink stelde dat hij de uitlatingen van Ye "natuurlijk ten zeerste" veroordeelt, maar hij zegt dat er geen aanwijzingen zijn voor redenen om hem te weren.
Het kabinet vindt de uitspraken van Ye "onwenselijk en grievend", maar dat is volgens het ministerie geen reden om hem de toegang tot Nederland te ontzeggen.
Van den Brink zegt dat Nederland zich bovendien aan het Schengenverdrag moet houden. Daarin staat dat personen zich vrij moeten kunnen bewegen binnen 29 Europese landen.
Openbare orde
Ook de gemeente Arnhem weigert de rapper niet op grond van zijn uitspraken en heeft een vergunning verleend aan het Gelredome voor de concerten. Burgemeester Marcouch zei dat hij de uitspraken van de 48-jarige rapper verwerpelijk en "moreel en mogelijk juridisch volstrekt afkeurenswaardig" vindt, maar stelt dat hij als burgemeester moet kijken naar zaken als openbare orde en nationale veiligheid. En wat hem betreft zijn deze zaken rond het concert goed geregeld.
De Italiaanse regio Emilia-Romagna ziet dat anders. Die schrapte een optreden van Ye omdat gevreesd wordt voor verstoring van de openbare orde.
Kabinet blijft bij mening
Het CJO had het ministerie tot vanmiddag 15.00 uur de tijd gegeven om terug te komen van het besluit om Ye geen inreisverbod op te leggen. Maar het kabinet blijft bij het eerdere oordeel.
Ah ja, dat zal het allemaal wel zijn. Hij heeft de meest bizarre drek zitten verkondigen, maar het lag allemaal aan anderen en zijn aandoening, dus moet hij nu welkom zijn.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:42 schreef Glazenmaker het volgende:
Deze man is geestelijk niet helemaal 100 en misbruikt door slechte mensen om hem heen. Hij heeft zich ondertussen uitgesproken tegen nazi's en sorry gezegd. Als er geen weg terug is nadat je wat kuts hebt gedaan is er geen reden om ermee te stoppen. Ye wees welkom.
Dit ging wel erg ver. En dan vind ik het fair om naar joden te luisteren over deze kwestie.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:42 schreef Glazenmaker het volgende:
Deze man is geestelijk niet helemaal 100 en misbruikt door slechte mensen om hem heen. Hij heeft zich ondertussen uitgesproken tegen nazi's en sorry gezegd. Als er geen weg terug is nadat je wat kuts hebt gedaan is er geen reden om ermee te stoppen. Ye wees welkom.
Dit forum zit intussen vol met trollen en kloons van trollen, het loont amper nog de moeite daarop te reageren telkens.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah ja, dat zal het allemaal wel zijn. Hij heeft de meest bizarre drek zitten verkondigen, maar het lag allemaal aan anderen en zijn aandoening, dus moet hij nu welkom zijn.
Toch wel bijzonder. Om het minste worden sommigen in bepaalde contreien meteen weggezet als een nazi, een label waar men dan ook niet meer van afkomt. Van Trump tot Wilders tot Orban tot Le Pen etc.
Men gaat zelfs zover het enige Joodse land ter wereld, opgebouwd voor een deel voor van de overlevers van de gruwelen van het nazisme, weg te zetten als 'het Nazi-Duitsland van onze tijd'. Een achterlijke en smerige vorm van Holocaust inversion.
En dan heb je hier een artiest die openlijk Hitler heeft zitten verheerlijken en nazisme heeft omarmd, en dan is het allemaal prima en moet hij welkom zijn.
Right, right.
Zwakzinnig zijn en in een psychose zitten is geen excuus voor zijn uitspraken.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:42 schreef Glazenmaker het volgende:
Deze man is geestelijk niet helemaal 100 en misbruikt door slechte mensen om hem heen. Hij heeft zich ondertussen uitgesproken tegen nazi's en sorry gezegd. Als er geen weg terug is nadat je wat kuts hebt gedaan is er geen reden om ermee te stoppen. Ye wees welkom.
quote:Op maandag 1 juni 2026 20:42 schreef Glazenmaker het volgende:
Deze man is geestelijk niet helemaal 100 en misbruikt door slechte mensen om hem heen. Hij heeft zich ondertussen uitgesproken tegen nazi's en sorry gezegd. Als er geen weg terug is nadat je wat kuts hebt gedaan is er geen reden om ermee te stoppen. Ye wees welkom.
Nee, niet welkom.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:42 schreef Glazenmaker het volgende:
Deze man is geestelijk niet helemaal 100 en misbruikt door slechte mensen om hem heen. Hij heeft zich ondertussen uitgesproken tegen nazi's en sorry gezegd. Als er geen weg terug is nadat je wat kuts hebt gedaan is er geen reden om ermee te stoppen. Ye wees welkom.
Ik vermoed dat hij tot de 'woordkunstenaars' hoort. Er zijn lieden uit bepaald spectra die daar heel goed op gaan.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:09 schreef HowardRoark het volgende:
Even voor de goede orde, Kanye West heeft dus:
• Gezegd zelf een nazi te zijn.
• Meermaals zijn liefde voor Hitler verkondigd.
• Gezegd dat de Holocaust nooit gebeurd is.
• Gezegd dat Joden de muziekindustrie beheersen.
• Gezegd dat Joden zwarte mensen misbruiken in de muziekindustrie.
• Hij 'defcon 3' op het Joodse volk zou willen gaan.
• Zwarte mensen de echte Joden zijn.
• Joden alleen maar rijk willen worden.
• Een liet gemaakt genaamd 'Heil Hitler'
Je vraagt je ook af wat voor soort mensen naar zo een concert gaan.
Het grote verschil is dat de man edgy muziek heeft gemaakt waar hij afstand van heeft genomen en de mensen waar jij het over hebt crimineel, rascistisch of massamoordenaars zijn die er zonder uitzondering nog trots op zijn ook.quote:Op maandag 1 juni 2026 20:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah ja, dat zal het allemaal wel zijn. Hij heeft de meest bizarre drek zitten verkondigen, maar het lag allemaal aan anderen en zijn aandoening, dus moet hij nu welkom zijn.
Toch wel bijzonder. Om het minste worden sommigen in bepaalde contreien meteen weggezet als een nazi, een label waar men dan ook niet meer van afkomt. Van Trump tot Wilders tot Orban tot Le Pen etc.
Men gaat zelfs zover het enige Joodse land ter wereld, opgebouwd voor een deel voor van de overlevers van de gruwelen van het nazisme, weg te zetten als 'het Nazi-Duitsland van onze tijd'. Een achterlijke en smerige vorm van Holocaust inversion.
En dan heb je hier een artiest die openlijk Hitler heeft zitten verheerlijken en nazisme heeft omarmd, en dan is het allemaal prima en moet hij welkom zijn.
Right, right.
Heb je dat hh lied wel eens gehoord? Er spreekt een bak frustratie uit naar hoe hij is behandeld en zijn kinderen niet meer kan zien, dus stapt hij maar echt in de rol van slechterik. Hoe doet hij dat? Hij wordt nazi!quote:Op maandag 1 juni 2026 20:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dit ging wel erg ver. En dan vind ik het fair om naar joden te luisteren over deze kwestie.
Het hele idee van een psychose is dat je niet helemaal meer weet wat je doet. Weet je een beter excuus voor gedrag dan dat je fysiek niet meer in controle bent?quote:Op maandag 1 juni 2026 20:56 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Zwakzinnig zijn en in een psychose zitten is geen excuus voor zijn uitspraken.
Behalve misschien als je zelf een nazi bent... Dan zou ik het ook downplayen. Die gek is hier absoluut niet welkom.
Ik ken er een paar, die vinden vooral zijn muziek tot ongeveer 2016 goed. En dat klopt ook wel. Toch zou ik er ondanks dat niet heen gaan.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:09 schreef HowardRoark het volgende:
Even voor de goede orde, Kanye West heeft dus:
• Gezegd zelf een nazi te zijn.
• Meermaals zijn liefde voor Hitler verkondigd.
• Gezegd dat de Holocaust nooit gebeurd is.
• Gezegd dat Joden de muziekindustrie beheersen.
• Gezegd dat Joden zwarte mensen misbruiken in de muziekindustrie.
• Hij 'defcon 3' op het Joodse volk zou willen gaan.
• Zwarte mensen de echte Joden zijn.
• Joden alleen maar rijk willen worden.
• Een liet gemaakt genaamd 'Heil Hitler'
Je vraagt je ook af wat voor soort mensen naar zo een concert gaan.
Als je hier heen gaat heb je geen normen en waarden.quote:Op maandag 1 juni 2026 22:03 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik ken er een paar, die vinden vooral zijn muziek tot ongeveer 2016 goed. En dat klopt ook wel. Toch zou ik er ondanks dat niet heen gaan.
Dat zijn wel echt liefhebbers van de muziek, ik kan het me wel voorstellen. Dan hoop je wel dat ie geen gekke dingen op het podium gaat verkondigen en dat Kanye bij hem ook niet uitsluiten.quote:Op maandag 1 juni 2026 22:04 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Als je hier heen gaat heb je geen normen en waarden.
Ok? Dat iemand slecht is behandeld, betekent niet dat ze maar een vrijbrief voor nazi-ideologie krijgen, waarvan de schade al geschied is.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:48 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Heb je dat hh lied wel eens gehoord? Er spreekt een bak frustratie uit naar hoe hij is behandeld en zijn kinderen niet meer kan zien, dus stapt hij maar echt in de rol van slechterik. Hoe doet hij dat? Hij wordt nazi!
Wel triest dat een AI lied beter is dan zijn echte nummers.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:17 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik ken Ye West vooral vanwege zijn Russische nummers eigenlijk.![]()
Die zijn gewoon wel episch.![]()
Bekijk deze YouTube-video
Ik vind dat hele cancelcultuur een beetje suf eigenlijk. Of rechts nu links cancelt of links die rechts cancelt. En waar moet je het nummer Den Pobedy plaatsen dan?
De Sovjet-Unie die in 1945 Europa bevrijdde van het nazisme onder leiding van Jozef Stalin. Komt op mij echt super links over.
Een kabinet kan niet besluiten om iemand te weigeren op basis van hun besluit. Het is hier geen VS waar een megalomane man tarieven kan invoeren (en pas veels te laat wordt teruggefloten door de rechter)quote:Op maandag 1 juni 2026 20:35 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/26(...)r-ye-tegen-te-houden
[..]
Zeer slecht besluit van het kabinet. Ye heeft rode lijnen overschreden.
Geen plek in Nederland voor jodenhaat en mensen die met hakenkruizen rondlopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |