Onverwacht?quote:Op maandag 1 juni 2026 22:23 schreef MisterFox het volgende:
Het draait onverwacht veel sneller en stabieler dan die Windows rommel.
Ik las ergens dat je nu native windows programma's kunt draaien onder linux.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:18 schreef MisterFox het volgende:
Het commando hierboven had kunnen werken.
Maar het bleek al niet meer nodig.
De oplossing heb ik gevonden, tot mijn grote verbazing:
Hardware-versleuteling met TPM 2.0 zorgt er voor dat het geluid niet werkt.
Het werkt wel als je LUKS gebruikt met eigen passphrase.
YAY IK HEB LINUX OP MIJN LAPTOP!!!!!!![]()
Je bedoeld gewoon met een recente versie van WINE?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Ik las ergens dat je nu native windows programma's kunt draaien onder linux.
De laatste release op Winows is dan ook 5 jaar terugquote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:44 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Je bedoeld gewoon met een recente versie van WINE?
En je hebt inderdaad ook een hulpprogramma ofzo die extra ondersteund dacht ik
Ik moet even kijken
Wat mij extreem verraste gisteren is dat ik GTA 4 zonder problemen of meldingen gestart kreeg via Steam. Als ik de Proton database moet geloven geldt dit tevens voor elk Rockstar spel.
Daar heb jij helemaal gelijk inquote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
De laatste release op Winows is dan ook 5 jaar terug
Nee, dat kan niet en dat zal nooit kunnen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Klein beetje kort door de bocht, maar vandaag de dag is er gruwelijk meer mogelijk onder linux dan een aantal jaren geleden. Steam/Valve en aanverwanten hebben bergen werk verzet.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:
Heerlijk, je bent goed bezig!quote:Op dinsdag 2 juni 2026 18:19 schreef boertie het volgende:
hier sinds kort ook naar linux mint gegaan. En idd heel verbaasd want na een korte installatie werkt alles gewoon. Hoef geen drivers oid te zoeken wat ik met windows nog wel geregeld moest doen omdat windows geen of de verkeerde driver had.
Het enige wat ik nog niet voor elkaar kan krijgen wat in windows wel kon was bitstreaming audio. Ik heb een meer dan capabele av reciever welke ik de audio decoding wil laten doen. Ik kan het niet voor elkaar krijgen om linux de dts/dolby atmos audiostream rechtstreeks naar de reciever te laten sturen.
Ben niet zo lang geleden ook naar Ubuntu overgestapt omdat m'n locale AI constant hoofdpijn kreeg van Windows. Ik heb hem de sudo rechten gegeven en zei zoek het maar zelf uit ))) Hij is nu bezig met daar een ai-OS van maken, op basis van kernelquote:Op maandag 1 juni 2026 22:23 schreef MisterFox het volgende:
Op Windows had ik voortdurend last van een haperende cursor en bevriezend beeld, omdat ik twee verschillende GPU's heb: ee nzwakke Intel en NVIDIA 5080. Dat is nu allemaal weg. Het...werkt gewoon goed.
Het maakt dus kennelijk niet uit hoeveel geld erin omgaat bij die gasten.
What could possibly go wrong...quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:11 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ben niet zo lang geleden ook naar Ubuntu overgestapt omdat m'n locale AI constant hoofdpijn kreeg van Windows. Ik heb hem de sudo rechten gegeven en zei zoek het maar zelf uit ))) Hij is nu bezig met daar een ai-OS van maken, op basis van kernel
De mensen achter de A.I. 🧐quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:39 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ach, ik vind het veel veiliger dan de mensen )))
Welke mensen?quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:39 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ach, ik vind het veel veiliger dan de mensen )))
quote:
Nee, ik bedoel de mensen over het algemeen, als soort.quote:
Had per abuis jou niet gequote. Antwoord hierboven.quote:
Perfect. Geen overbodige bloatware en mocht ik een bepaalde toepassing nodig hebben is het ook in no time opgezocht. Je krijgt zelfs alternatieve opties als je naar een windows programma zoekt waar geen linux variant voor isquote:Op woensdag 3 juni 2026 11:08 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Heerlijk, je bent goed bezig!![]()
Bevalt Linux Mint je goed verder?
Ik heb geen betrouwbare manier om te backuppen. Het liefst maak ik een image die je snel terug kunt zetten, maar mijn harde schijf is 2TB en heb verder niet de moeite genomen om te partitioneren.quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:08 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Welkom bij de club.
Voel je vrij om onder de motorkap te gaan snuffelen.
Watquote:Op woensdag 3 juni 2026 11:11 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Ben niet zo lang geleden ook naar Ubuntu overgestapt omdat m'n locale AI constant hoofdpijn kreeg van Windows. Ik heb hem de sudo rechten gegeven en zei zoek het maar zelf uit ))) Hij is nu bezig met daar een ai-OS van maken, op basis van kernel
Het enige nadeel van een single boot is dat je helemaal geen Windows meer hebt. Je zou zeggen dat dit een positief iets is, maar als je een keer echt Windows nodig hebt voor bijvoorbeeld een game die nog niet op Linux kan draaien dan heb je dikke pech.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:17 schreef boertie het volgende:
[..]
Perfect. Geen overbodige bloatware en mocht ik een bepaalde toepassing nodig hebben is het ook in no time opgezocht. Je krijgt zelfs alternatieve opties als je naar een windows programma zoekt waar geen linux variant voor is
Los staande geïsoleerde Linux. In Python geschreven omgeving. In het midden llm.quote:
Ik zou zo zeggen dat die AI onder Windows lijdt aan een migraine.quote:Op woensdag 3 juni 2026 21:01 schreef DavidAZ het volgende:
[..]
Los staande geïsoleerde Linux. In Python geschreven omgeving. In het midden llm.
Zoiets zei ie ook. Hij wou eigenlijk een BSD hebben maar dat was te veel hoofdpijn voor mij dan. Dus we ontmoetten elkaar in het midden, Ubuntu.quote:Op donderdag 4 juni 2026 00:30 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Ik zou zo zeggen dat die AI onder Windows lijdt aan een migraine.
Je kan er natuurlijk ook gewoon een extra ssd in je computer proppen en die alleen gebruiken voor Linux. Dan wel zorgen dat de UEFI van Linux op de tweede ssd staat, en niet op je eerste ssd (anders gaat Windows hem eens in de zoveel tijd verwijderen bij een update).quote:Op donderdag 4 juni 2026 10:06 schreef Zoddie het volgende:
Ik zou graag overstappen op Linux op mijn hoofd PC maar er zit een Simrig aan vast, Oculus Quest 3 VR bril en tal van games die moeten werken en ik weet nu al met de simrig en VR bril sowieso al een nachtmerrie gaat worden.
Heb ik aan gedacht maar liever niet elke keer switchen tussen Windows en Linux.quote:Op donderdag 4 juni 2026 10:42 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Je kan er natuurlijk ook gewoon een extra ssd in je computer proppen en die alleen gebruiken voor Linux. Dan wel zorgen dat de UEFI van Linux op de tweede ssd staat, en niet op je eerste ssd (anders gaat Windows hem eens in de zoveel tijd verwijderen bij een update).
ReaRquote:Op woensdag 3 juni 2026 20:52 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik heb geen betrouwbare manier om te backuppen. Het liefst maak ik een image die je snel terug kunt zetten, maar mijn harde schijf is 2TB en heb verder niet de moeite genomen om te partitioneren.
Waarom zou je dat willen?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:
[..]
Omdat er niet altijd goede linux alternatieven bestaan voor software die je voor specifieke redenen nodig hebt.quote:
Kun je een voorbeeld geven?quote:Op donderdag 4 juni 2026 11:49 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Omdat er niet altijd goede linux alternatieven bestaan voor software die je voor specifieke redenen nodig hebt.
Adobe Photoshop bijvoorbeeld. Je hebt wel Gimp, waar je veel mee kan maar niet hetzelfde als photoshop.quote:
Ho, wacht even, ik zag een paar maanden geleden wel voorbij komen dat er een nieuwe WINE fix voor was. Was zelfs in het nieuws geweest bij Tweakers.quote:Op donderdag 4 juni 2026 12:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Adobe Photoshop bijvoorbeeld. Je hebt wel Gimp, waar je veel mee kan maar niet hetzelfde als photoshop.
Winboat is ook een fabrikant in Sint-Petersburg, Ruslandquote:Op donderdag 4 juni 2026 13:27 schreef Spring_Sale het volgende:
Ik lees iets over Reverse Remote Desktop Protocol?? Winboat? Winpod? WinApps?
Ik ben een Rusky-enabler :proud:quote:Op donderdag 4 juni 2026 13:48 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Winboat is ook een fabrikant in Sint-Petersburg, Rusland
Ik gebruik OBD2Spy om error-codes van mijn auto via de ODB-II poort uit te lezen. Nog nooit iets gevonden in de Linux-wereld dat daarvoor werkt.quote:
Daar zijn wel libraries voor, oa voor python.quote:Op donderdag 4 juni 2026 19:52 schreef mvdejong het volgende:
Ik gebruik OBD2Spy om error-codes van mijn auto via de ODB-II poort uit te lezen. Nog nooit iets gevonden in de Linux-wereld dat daarvoor werkt.
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit is. Is het een soort X11 forwarding ofzo?quote:Op donderdag 4 juni 2026 19:10 schreef Mano_ het volgende:
Winboat is wel handig om er naast te hebben ja. Het is een VM, dus het presteert niet zo goed als een translation layer zoals Wine of Proton, maar programma's die dat niet slikken doen het vaak wel gewoon in een VM.
Nu heb je voor een VM Winboat niet nodig natuurlijk, dat kan op meerdere manieren, maar het is wel een toegankelijke en gebruikersvriendelijke applicatie.
Ik ben boos op Canonical. 26.04 LTS is een vreselijke bende. Zonde.quote:Op donderdag 4 juni 2026 20:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Daar zijn wel libraries voor, oa voor python.
Ik weet niet helemaal wat dit met mijn reactie te maken had. Maar goed je moet gewoon debian installeren natuurlijk. Ubuntu is een beetje de microsoft van de linux distro's.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 09:19 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik ben boos op Canonical. 26.04 is een vreselijke bende.
Ik was nog niet helemaal op de hoogte van wat ze allemaal geflikt hebben.
Dat is te merken, ja...quote:Op vrijdag 5 juni 2026 09:29 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik weet niet helemaal wat dit met mijn reactie te maken had. Maar goed je moet gewoon debian installeren natuurlijk. Ubuntu is een beetje de microsoft van de linux distro's.
Nee, het is een VM.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 08:55 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit is. Is het een soort X11 forwarding ofzo?
Wat zijn de punten die je vervelend vindt?quote:Op vrijdag 5 juni 2026 09:19 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik ben boos op Canonical. 26.04 LTS is een vreselijke bende. Zonde.
Ik was nog niet helemaal op de hoogte van wat ze allemaal geflikt hebben.
- Snapquote:Op vrijdag 5 juni 2026 13:54 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Wat zijn de punten die je vervelend vindt?
Ik ben helemaal fan van Fedora. Soort van. RHEL is tegenwoordig van IBM.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 13:58 schreef Dubbeldrank het volgende:
Afhankelijk van je Linux-kennis zou je ook eens kunnen kijken naar:
Fedora
OpenSUSE Tumbleweed (rolling release, dus de laatste packages maar goed getest)
CachyOS (Arch-based, behoorlijk optimized, rolling release net als Arch maar kan nog wel eens breken)
Snap is er al een tijdje en zat ook in de vorige LTS al.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 15:03 schreef MisterFox het volgende:
[..]
- Snap
- Herschrijven GNU tools
- Implementeren kernel 7.x in LTS versie terwijl het nog niet af was
- En nog een paar dingen die ik vergeten ben
Snap is er inderdaad al een tijdje, maar het is natuurlijk wel een gezwel.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 15:07 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Snap is er al een tijdje en zat ook in de vorige LTS al.
Heb je het dan over sudo-rs? Dat is niet door Ubuntu gedaan.
Die kernel 7.x is stable, met die intentie is het ook gedaan. Sowieso gaat Ubuntu sneller nieuwe kernels leveren dan voorheen via HWE.
Absoluut, en flatpak heeft ook zo zijn nadelen bij bepaalde software.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 15:54 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Snap is er inderdaad al een tijdje, maar het is natuurlijk wel een gezwel.
De enige veilige distro is dan dus Debian, Linux Mint, OpenSUSE of een afgeleide van Arch.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 16:17 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Absoluut, en flatpak heeft ook zo zijn nadelen bij bepaalde software.
Hoe bedoel je besmet met IBM?quote:Op vrijdag 5 juni 2026 16:19 schreef MisterFox het volgende:
[..]
De enige veilige distro is dan dus Debian, Linux Mint, OpenSUSE of een afgeleide van Arch.
Alles dat van RHEL af komt is besmet met IBM.
Red Hat is overgenomen door IBM. Ik heb er daarom weinig vertrouwen meer in.quote:
Ik zou niet naar Suse gaan. Is gericht op professionals.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 16:50 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Red Hat is overgenomen door IBM. Ik heb er daarom weinig vertrouwen meer in.
Hoe kijk jij er tegenaan?
Ik zie mezelf ironisch genoeg wel als expert of technisch gebruiker. Ik werk in de ict en heb jaren geprogrammeerd.quote:Op zondag 7 juni 2026 17:23 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Ik zou niet naar Suse gaan. Is gericht op professionals.
Als je iets voor de thuisdesktop zoekt, dan is het óf Linux Mint (solide Ubuntu basis (=drivers), minus alle Ubuntu zooi) óf Solus Linux (stabiele rolling release, zonder gezeur).
Ok maar.. als dat zo is waarom werkt het dan niet en heb je problemen die niet met chatgpt oid op te lossen zijn?quote:Op maandag 1 juni 2026 22:23 schreef MisterFox het volgende:
Ik zie er niet zo'n probleem in, ik heb ook niets tegen IBM. Daarom vroeg ik me af wat jij met besmet bedoelt?quote:Op vrijdag 5 juni 2026 16:50 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Red Hat is overgenomen door IBM. Ik heb er daarom weinig vertrouwen meer in.
Hoe kijk jij er tegenaan?
Mijn dure Alienware werd met de gloednieuwe Arrow Lake al na een halfjaar ondersteund en niemand kan dat van mij afpakken!quote:Op maandag 8 juni 2026 13:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nerds en geeks op het interweb
Ik heb Linux op mijn desktop/laptop, het is geweldig
Ik heb een Hackintosh, het is geweldig
Realiteit, vaak driver en andere problemen die je, vooral op nieuwe hardware koppijn bezorgen.
Is Gentoo dan niet wat voor jou? Stabiele rolling release, waar je meer op de bleeding edge kan zitten met de onderdelen die je wilt. Bovendien zijn de Gentoo loodgieters goed bezig geweest. Ik heb ruime ervaring met deze distributie, en niks anders dan plezier aan gehad (totdat gcc meer geheugen nodig had dan in mijn computer zat om te bakken(ik had 8GB)). Je moet echter wel weten wat je doet (hun documentatie is uitgebreid).quote:Op maandag 8 juni 2026 09:20 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ik zie mezelf ironisch genoeg wel als expert of technisch gebruiker. Ik werk in de ict en heb jaren geprogrammeerd.
Daarom ben ik het soort van verplicht te kijken naar distributies voor gevorderden, vind ik.
Zijn er serieus nog mensen die gentoo gebruiken en zelf ook nog alles compileren?quote:Op maandag 8 juni 2026 22:26 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Is Gentoo dan niet wat voor jou? Stabiele rolling release, waar je meer op de bleeding edge kan zitten met de onderdelen die je wilt. Bovendien zijn de Gentoo loodgieters goed bezig geweest. Ik heb ruime ervaring met deze distributie, en niks anders dan plezier aan gehad (totdat gcc meer geheugen nodig had dan in mijn computer zat om te bakken(ik had 8GB)). Je moet echter wel weten wat je doet (hun documentatie is uitgebreid).
Linux Mint blijft een optie als je lui wil zijn, het heeft simpelweg zo goed als nooit problemen.
Bleeding edge makes you bleed. Ik heb echt geen tijd meer voor dat gedoe. Geef mij maar een stabiel OS dat niet zomaar verandert en zeker niet zomaar kapot gaat. Saai is goed.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 11:15 schreef Dubbeldrank het volgende:
Je hebt echt geen gentoo nodig om bleeding edge te draaien, er zijn genoeg rolling release distro's beschikbaar.
Precies, het moet gewoon werken zonder geouwehoer.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 11:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Bleeding edge makes you bleed. Ik heb echt geen tijd meer voor dat gedoe. Geef mij maar een stabiel OS dat niet zomaar verandert en zeker niet zomaar kapot gaat. Saai is goed.
Dit dus.quote:Op woensdag 10 juni 2026 00:34 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Precies, het moet gewoon werken zonder geouwehoer.
De overname van Red Hat door IBM in 2019 blijft controversieel. Wat ooit het paradepaardje van open source was, lijkt steeds meer richting een gesloten businessmodel te schuiven. Het besluit in 2023 om de RHEL-broncode achter een betaalmuur te zetten is daar het duidelijkste voorbeeld van — iets wat Red Hat vóór de overname jarenlang wél gewoon deed. Juridisch mag het net door de beugel (de GPL verplicht ze alleen code met betalende klanten te delen), maar het voelt als een verraad aan de open-source gemeenschap. Geen wonder dat SUSE een fork aankondigde en AlmaLinux zijn strategie moest omgooien. IBM wil rendement zien op 34 miljard dollar, en dat merk je.quote:Op maandag 8 juni 2026 12:17 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ik zie er niet zo'n probleem in, ik heb ook niets tegen IBM. Daarom vroeg ik me af wat jij met besmet bedoelt?
Debian vanzelfsprekend!quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:15 schreef MisterFox het volgende:
Maar: op welke distro zitten we hier dan dus met z'n allen?
Jij bent zeker werkeloos? Dat je zoveel tijd over hebt voor zinloze dingen?quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Gentoo. Lekker alles zelf compileren.
was dat maar waar. zit in de ellende die Kubernetes heet.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij bent zeker werkeloos? Dat je zoveel tijd over hebt voor zinloze dingen?
Gecondoleerd.quote:Op woensdag 10 juni 2026 10:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
was dat maar waar. zit in de ellende die Kubernetes heet.
Debian met XFCEquote:Op woensdag 10 juni 2026 10:15 schreef MisterFox het volgende:
Maar: op welke distro zitten we hier dan dus met z'n allen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |