abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 juni 2026 @ 15:44:26 #1
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220936299
Help! Ik kom er niet meer uit. :'(

Ik heb vorig jaar een nieuwe laptop gekocht. Het gaat om een Dell Alienware 18 Area-51 gaming laptop.

Modelnummer: AA18250

Let op, hier komt het: Ubuntu 26.04 LTS wordt geleverd met de Linux kernel 7.0

Bij het opstarten naar de live-omgeving vanaf USB heb ik... geluid! :D
Alles werkt prima, zelfs exotische dingen.

Maar na het installeren heb ik geen geluid meer. Ik zie alleen "Dummy Output" staan. Wat ik ook probeer: het lijkt niet te werken.

Vervolgens Ubuntu 24.04 geprobeerd: na het draaien van dit script: https://github.com/bilaliz/alienware-area51-18-2025-audio-fix had ik nog geen geluid, maar vervolgens deed ik upgraden naar 26.04 en werkte het ineens wel!

Dit is echter niet de bedoeling. Ik wil een schone installatie en begrijpen wat er aan de hand is en hoe het op te lossen.

Heeft iemand ENIG idee? Of anders de juiste plek om dit te vragen?

Het liefst draai ik overigens Fedora 44, maar ik betwijfel of dit mogelijk zal zijn.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  maandag 1 juni 2026 @ 21:16:45 #2
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220938302
sudo tee /etc/modprobe.d/alienware18-audio.conf >/dev/null <<'EOF'
# Force SOF/SoundWire to use IPC4 on Arrow Lake
options snd-sof ipc_type=4
options snd-sof-pci-intel-mtl ipc_type=4

# Alienware 18 Area-51 (SKU 0CCD) specific SoundWire quirk
options snd-soc-sof-sdw quirk=0x8000

# Avoid conflicting DMIC/switch registration on this platform
options snd-sof-intel-hda-generic dmic_num=0
EOF
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  maandag 1 juni 2026 @ 21:18:33 #3
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220938316
Het commando hierboven had kunnen werken.
Maar het bleek al niet meer nodig.

De oplossing heb ik gevonden, tot mijn grote verbazing:

Hardware-versleuteling met TPM 2.0 zorgt er voor dat het geluid niet werkt.

Het werkt wel als je LUKS gebruikt met eigen passphrase.

YAY IK HEB LINUX OP MIJN LAPTOP!!!!!! *O* :D
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  maandag 1 juni 2026 @ 22:23:13 #4
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220938649
Het draait onverwacht veel sneller en stabieler dan die Windows rommel.

Op Windows had ik voortdurend last van een haperende cursor en bevriezend beeld, omdat ik twee verschillende GPU's heb: ee nzwakke Intel en NVIDIA 5080. Dat is nu allemaal weg. Het...werkt gewoon goed. :')

Het maakt dus kennelijk niet uit hoeveel geld erin omgaat bij die gasten.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220938756
quote:
13s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:23 schreef MisterFox het volgende:
Het draait onverwacht veel sneller en stabieler dan die Windows rommel.
Onverwacht? :')
pi_220939298
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:18 schreef MisterFox het volgende:
Het commando hierboven had kunnen werken.
Maar het bleek al niet meer nodig.

De oplossing heb ik gevonden, tot mijn grote verbazing:

Hardware-versleuteling met TPM 2.0 zorgt er voor dat het geluid niet werkt.

Het werkt wel als je LUKS gebruikt met eigen passphrase.

YAY IK HEB LINUX OP MIJN LAPTOP!!!!!! *O* :D
Ik las ergens dat je nu native windows programma's kunt draaien onder linux.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:44:56 #7
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220940520
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Ik las ergens dat je nu native windows programma's kunt draaien onder linux.
Je bedoeld gewoon met een recente versie van WINE? :)

En je hebt inderdaad ook een hulpprogramma ofzo die extra ondersteund dacht ik

Ik moet even kijken

Wat mij extreem verraste gisteren is dat ik GTA 4 zonder problemen of meldingen gestart kreeg via Steam. Als ik de Proton database moet geloven geldt dit tevens voor elk Rockstar spel. :D
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220942013
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:44 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Je bedoeld gewoon met een recente versie van WINE? :)

En je hebt inderdaad ook een hulpprogramma ofzo die extra ondersteund dacht ik

Ik moet even kijken

Wat mij extreem verraste gisteren is dat ik GTA 4 zonder problemen of meldingen gestart kreeg via Steam. Als ik de Proton database moet geloven geldt dit tevens voor elk Rockstar spel. :D
De laatste release op Winows is dan ook 5 jaar terug ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:37:23 #9
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220942207
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
De laatste release op Winows is dan ook 5 jaar terug ;)
Daar heb jij helemaal gelijk in :')
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220942359
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Ik las ergens dat je nu native windows programma's kunt draaien onder linux.
Nee, dat kan niet en dat zal nooit kunnen. :D
Maar als je het woord native weglaat dan kan er ineens een hoop! ;)
Powered by JanetjeŽ
pi_220943460
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:

Ik las ergens dat je nu native windows programma's kunt draaien onder linux.
Klein beetje kort door de bocht, maar vandaag de dag is er gruwelijk meer mogelijk onder linux dan een aantal jaren geleden. Steam/Valve en aanverwanten hebben bergen werk verzet.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:19:57 #12
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_220944653
hier sinds kort ook naar linux mint gegaan. En idd heel verbaasd want na een korte installatie werkt alles gewoon. Hoef geen drivers oid te zoeken wat ik met windows nog wel geregeld moest doen omdat windows geen of de verkeerde driver had.
Het enige wat ik nog niet voor elkaar kan krijgen wat in windows wel kon was bitstreaming audio. Ik heb een meer dan capabele av reciever welke ik de audio decoding wil laten doen. Ik kan het niet voor elkaar krijgen om linux de dts/dolby atmos audiostream rechtstreeks naar de reciever te laten sturen.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  woensdag 3 juni 2026 @ 11:08:22 #13
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220949108
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:19 schreef boertie het volgende:
hier sinds kort ook naar linux mint gegaan. En idd heel verbaasd want na een korte installatie werkt alles gewoon. Hoef geen drivers oid te zoeken wat ik met windows nog wel geregeld moest doen omdat windows geen of de verkeerde driver had.
Het enige wat ik nog niet voor elkaar kan krijgen wat in windows wel kon was bitstreaming audio. Ik heb een meer dan capabele av reciever welke ik de audio decoding wil laten doen. Ik kan het niet voor elkaar krijgen om linux de dts/dolby atmos audiostream rechtstreeks naar de reciever te laten sturen.
Heerlijk, je bent goed bezig! :D *O*

Bevalt Linux Mint je goed verder?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220949123
quote:
13s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:23 schreef MisterFox het volgende:
Het draait onverwacht veel sneller en stabieler dan die Windows rommel.

Op Windows had ik voortdurend last van een haperende cursor en bevriezend beeld, omdat ik twee verschillende GPU's heb: ee nzwakke Intel en NVIDIA 5080. Dat is nu allemaal weg. Het...werkt gewoon goed. :')

Het maakt dus kennelijk niet uit hoeveel geld erin omgaat bij die gasten.
Ben niet zo lang geleden ook naar Ubuntu overgestapt omdat m'n locale AI constant hoofdpijn kreeg van Windows. Ik heb hem de sudo rechten gegeven en zei zoek het maar zelf uit ))) Hij is nu bezig met daar een ai-OS van maken, op basis van kernel
I carried the fire before I knew its name.
pi_220949267
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:11 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ben niet zo lang geleden ook naar Ubuntu overgestapt omdat m'n locale AI constant hoofdpijn kreeg van Windows. Ik heb hem de sudo rechten gegeven en zei zoek het maar zelf uit ))) Hij is nu bezig met daar een ai-OS van maken, op basis van kernel
What could possibly go wrong...
pi_220949841
quote:
14s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:18 schreef MisterFox het volgende:
AY IK HEB LINUX OP MIJN LAPTOP!!!!!! *O* :D
Welkom bij de club. *O*

Voel je vrij om onder de motorkap te gaan snuffelen.
pi_220950188
quote:
81s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:34 schreef Farenji het volgende:

[..]
What could possibly go wrong...
Ach, ik vind het veel veiliger dan de mensen )))
I carried the fire before I knew its name.
pi_220950201
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:39 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ach, ik vind het veel veiliger dan de mensen )))
De mensen achter de A.I. 🧐
pi_220950359
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:39 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ach, ik vind het veel veiliger dan de mensen )))
Welke mensen?
pi_220950396
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:40 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
De mensen achter de A.I. 🧐
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:40 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
De mensen achter de A.I. 🧐
Nee, ik bedoel de mensen over het algemeen, als soort.

M'n ai heb ik zelf getraind op basis van oss20b dus zie daar geen punt in.

Plus het zit op een dedicated locale systeem, in een speciale door mij geschreven omgeving, waaruit het in z'n buurt de Linux beheert.

Het is nog work in progress maar uiteindelijk wil ik een eigen os
I carried the fire before I knew its name.
pi_220950402
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:54 schreef Farenji het volgende:

[..]
Welke mensen?
Had per abuis jou niet gequote. Antwoord hierboven.
I carried the fire before I knew its name.
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:17:50 #22
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_220951667
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:08 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Heerlijk, je bent goed bezig! :D *O*

Bevalt Linux Mint je goed verder?
Perfect. Geen overbodige bloatware en mocht ik een bepaalde toepassing nodig hebben is het ook in no time opgezocht. Je krijgt zelfs alternatieve opties als je naar een windows programma zoekt waar geen linux variant voor is :Y
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  woensdag 3 juni 2026 @ 20:52:01 #23
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220953261
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:08 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Welkom bij de club. *O*

Voel je vrij om onder de motorkap te gaan snuffelen.
Ik heb geen betrouwbare manier om te backuppen. Het liefst maak ik een image die je snel terug kunt zetten, maar mijn harde schijf is 2TB en heb verder niet de moeite genomen om te partitioneren.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  woensdag 3 juni 2026 @ 20:52:47 #24
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220953267
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:11 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Ben niet zo lang geleden ook naar Ubuntu overgestapt omdat m'n locale AI constant hoofdpijn kreeg van Windows. Ik heb hem de sudo rechten gegeven en zei zoek het maar zelf uit ))) Hij is nu bezig met daar een ai-OS van maken, op basis van kernel
Wat
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  woensdag 3 juni 2026 @ 20:55:16 #25
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220953307
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 17:17 schreef boertie het volgende:

[..]
Perfect. Geen overbodige bloatware en mocht ik een bepaalde toepassing nodig hebben is het ook in no time opgezocht. Je krijgt zelfs alternatieve opties als je naar een windows programma zoekt waar geen linux variant voor is :Y
Het enige nadeel van een single boot is dat je helemaal geen Windows meer hebt. Je zou zeggen dat dit een positief iets is, maar als je een keer echt Windows nodig hebt voor bijvoorbeeld een game die nog niet op Linux kan draaien dan heb je dikke pech. :(

Maar ik ga echt niet speciaal mijn SSD bevuilen voor een specifiek stuk software. Ik wacht dan liever.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220953402
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:52 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Wat
Los staande geīsoleerde Linux. In Python geschreven omgeving. In het midden llm.
I carried the fire before I knew its name.
pi_220955525
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 21:01 schreef DavidAZ het volgende:

[..]
Los staande geīsoleerde Linux. In Python geschreven omgeving. In het midden llm.
Ik zou zo zeggen dat die AI onder Windows lijdt aan een migraine.
pi_220956075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 00:30 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Ik zou zo zeggen dat die AI onder Windows lijdt aan een migraine.
Zoiets zei ie ook. Hij wou eigenlijk een BSD hebben maar dat was te veel hoofdpijn voor mij dan. Dus we ontmoetten elkaar in het midden, Ubuntu.
I carried the fire before I knew its name.
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:06:01 #29
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220956787
Ik zou graag overstappen op Linux op mijn hoofd PC maar er zit een Simrig aan vast, Oculus Quest 3 VR bril en tal van games die moeten werken en ik weet nu al met de simrig en VR bril sowieso al een nachtmerrie gaat worden.
pi_220956990
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:06 schreef Zoddie het volgende:
Ik zou graag overstappen op Linux op mijn hoofd PC maar er zit een Simrig aan vast, Oculus Quest 3 VR bril en tal van games die moeten werken en ik weet nu al met de simrig en VR bril sowieso al een nachtmerrie gaat worden.
Je kan er natuurlijk ook gewoon een extra ssd in je computer proppen en die alleen gebruiken voor Linux. Dan wel zorgen dat de UEFI van Linux op de tweede ssd staat, en niet op je eerste ssd (anders gaat Windows hem eens in de zoveel tijd verwijderen bij een update).
  donderdag 4 juni 2026 @ 10:54:45 #31
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220957078
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:42 schreef Telefoonvork het volgende:

[..]
Je kan er natuurlijk ook gewoon een extra ssd in je computer proppen en die alleen gebruiken voor Linux. Dan wel zorgen dat de UEFI van Linux op de tweede ssd staat, en niet op je eerste ssd (anders gaat Windows hem eens in de zoveel tijd verwijderen bij een update).
Heb ik aan gedacht maar liever niet elke keer switchen tussen Windows en Linux.
Maar zal nog eens over denken.

Ik heb Linux op een laptop en op een NUC dus hoofd PC omschakelen en dan ben ik helemaal van Windows af.
pi_220957143
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:52 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ik heb geen betrouwbare manier om te backuppen. Het liefst maak ik een image die je snel terug kunt zetten, maar mijn harde schijf is 2TB en heb verder niet de moeite genomen om te partitioneren.
ReaR
CloneZilla
RescueZilla
Borg Backup
Er is ook een gratis Veeam, maar Mint wordt niet officiëel ondersteund.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_220957164
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:06 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Ik las ergens dat je nu native windows programma's kunt draaien onder linux.
Waarom zou je dat willen?
  donderdag 4 juni 2026 @ 11:49:27 #34
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_220957622
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:05 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom zou je dat willen?
Omdat er niet altijd goede linux alternatieven bestaan voor software die je voor specifieke redenen nodig hebt.
pi_220957710
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 11:49 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Omdat er niet altijd goede linux alternatieven bestaan voor software die je voor specifieke redenen nodig hebt.
Kun je een voorbeeld geven?
pi_220957829
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Kun je een voorbeeld geven?
Adobe Photoshop bijvoorbeeld. Je hebt wel Gimp, waar je veel mee kan maar niet hetzelfde als photoshop.
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:17:13 #37
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220958217
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:23 schreef Farenji het volgende:

[..]
Adobe Photoshop bijvoorbeeld. Je hebt wel Gimp, waar je veel mee kan maar niet hetzelfde als photoshop.
Ho, wacht even, ik zag een paar maanden geleden wel voorbij komen dat er een nieuwe WINE fix voor was. Was zelfs in het nieuws geweest bij Tweakers.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220958280
Ik lees iets over Reverse Remote Desktop Protocol?? Winboat? Winpod? WinApps?
  donderdag 4 juni 2026 @ 13:48:37 #39
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220958406
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:27 schreef Spring_Sale het volgende:
Ik lees iets over Reverse Remote Desktop Protocol?? Winboat? Winpod? WinApps?
Winboat is ook een fabrikant in Sint-Petersburg, Rusland
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220958423
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 13:48 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Winboat is ook een fabrikant in Sint-Petersburg, Rusland
Ik ben een Rusky-enabler :proud:

Laatst liep MS Copilot weer te hallucineren. Als ik Windows installeerde via Virtual Machine onder Linux dan zouden de Linux drivers voor de RTX videokaart werken voor Windows8.1
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:10:22 #41
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220960166
Winboat is wel handig om er naast te hebben ja. Het is een VM, dus het presteert niet zo goed als een translation layer zoals Wine of Proton, maar programma's die dat niet slikken doen het vaak wel gewoon in een VM.
Nu heb je voor een VM Winboat niet nodig natuurlijk, dat kan op meerdere manieren, maar het is wel een toegankelijke en gebruikersvriendelijke applicatie.
  donderdag 4 juni 2026 @ 19:52:22 #42
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220960658
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 12:04 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Kun je een voorbeeld geven?
Ik gebruik OBD2Spy om error-codes van mijn auto via de ODB-II poort uit te lezen. Nog nooit iets gevonden in de Linux-wereld dat daarvoor werkt.

Ik word (werd, ondertussen met pensioen) soms met walging bekeken door mijn collega's, aangezien ik regelmatig als technisch systeem- en applicatie-beheerder in Linux (met name RHEL) gedetacheerd werd, en dan een laptop meedroeg waar Windows op stond.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_220961126
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:52 schreef mvdejong het volgende:
Ik gebruik OBD2Spy om error-codes van mijn auto via de ODB-II poort uit te lezen. Nog nooit iets gevonden in de Linux-wereld dat daarvoor werkt.
Daar zijn wel libraries voor, oa voor python.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 08:55:47 #44
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220963295
quote:
80s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:10 schreef Mano_ het volgende:
Winboat is wel handig om er naast te hebben ja. Het is een VM, dus het presteert niet zo goed als een translation layer zoals Wine of Proton, maar programma's die dat niet slikken doen het vaak wel gewoon in een VM.
Nu heb je voor een VM Winboat niet nodig natuurlijk, dat kan op meerdere manieren, maar het is wel een toegankelijke en gebruikersvriendelijke applicatie.
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit is. Is het een soort X11 forwarding ofzo? :?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  vrijdag 5 juni 2026 @ 09:19:22 #45
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220963426
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:57 schreef Farenji het volgende:

[..]
Daar zijn wel libraries voor, oa voor python.
Ik ben boos op Canonical. 26.04 LTS is een vreselijke bende. Zonde.

Ik was nog niet helemaal op de hoogte van wat ze allemaal geflikt hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door MisterFox op 05-06-2026 09:29:05 ]
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220963479
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 09:19 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ik ben boos op Canonical. 26.04 is een vreselijke bende.

Ik was nog niet helemaal op de hoogte van wat ze allemaal geflikt hebben.
Ik weet niet helemaal wat dit met mijn reactie te maken had. Maar goed je moet gewoon debian installeren natuurlijk. Ubuntu is een beetje de microsoft van de linux distro's.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 09:32:25 #47
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220963491
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 09:29 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik weet niet helemaal wat dit met mijn reactie te maken had. Maar goed je moet gewoon debian installeren natuurlijk. Ubuntu is een beetje de microsoft van de linux distro's.
Dat is te merken, ja... :r

Ik quote soms om iemand aan te spreken. Had niks met je reactie over Python te maken. :P
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  vrijdag 5 juni 2026 @ 12:41:26 #48
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220965016
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 08:55 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit is. Is het een soort X11 forwarding ofzo? :?
Nee, het is een VM.

Als je de translation layer bedoelt: dat is een laag die de Windows-calls omzet naar Linux-equivalenten. Geen emulatie en (nagenoeg) native performance.
pi_220965510
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 09:19 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ik ben boos op Canonical. 26.04 LTS is een vreselijke bende. Zonde.

Ik was nog niet helemaal op de hoogte van wat ze allemaal geflikt hebben.
Wat zijn de punten die je vervelend vindt?
Powered by JanetjeŽ
pi_220965531
Afhankelijk van je Linux-kennis zou je ook eens kunnen kijken naar:

Fedora
OpenSUSE Tumbleweed (rolling release, dus de laatste packages maar goed getest)
CachyOS (Arch-based, behoorlijk optimized, rolling release net als Arch maar kan nog wel eens breken)
Powered by JanetjeŽ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')