Waar slaat dit op gast, je houdt niet van zonlicht ofzo? Rot op met die gore donkere natte kutwinter.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:58 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik ben serieus al weer de dagen af aan het tellen tot september. Kon ik de zomer maar overslaan.
Ga huilen zeg, kun je het niet hebben dat er nou eenmaal mensen zijn met andere voorkeuren?quote:Op zondag 31 mei 2026 16:03 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waar slaat dit op gast, je houdt niet van zonlicht ofzo? Rot op met die gore donkere natte kutwinter.
Het is wel warm in huis maar ik heb echt 10x liever 26 graden in huis in de zomer, dan de 13 graden in de winter.
Of iets ertussenin?quote:Op zondag 31 mei 2026 16:03 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Waar slaat dit op gast, je houdt niet van zonlicht ofzo? Rot op met die gore donkere natte kutwinter.
De zomers van 'vroeger', toen temperaturen van 31 al zeldzaam waren, laat staan hoger, prima.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:58 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik ben serieus al weer de dagen af aan het tellen tot september. Kon ik de zomer maar overslaan.
18-23 graden is perfect.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Of iets ertussenin?
18 graden met wat wolkjes?
Hier precies hetzelfde. Bah, vreselijk.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:11 schreef StateOfMind het volgende:
De afgelopen week, en dan is het nog niet eens juni, zijn er hier lokaal 4 dagen boven de 30 geweest, waarvan 3 32-33.
Vandaag is de eerste dag dat het onder de 28 is (24).
Ook prima, maar alles beter dan die vieze natte koude donkere depressieve dagen van oktober t/m maartquote:Op zondag 31 mei 2026 16:09 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Of iets ertussenin?
18 graden met wat wolkjes?
Dat is juist de heerlijkste tijd van het jaarquote:Op zondag 31 mei 2026 16:15 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ook prima, maar alles beter dan die vieze natte koude donkere dagen van oktober t/m maart![]()
![]()
![]()
@:lenny77
Temperatuur en zon is ook het probleem niet. Hoge luchvochtigheid wel.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, dat kan absoluut en dat is in alle gevallen erg naar voor zulke mensen. Punt is alleen meer dat het nu direct wordt opgehangen aan het weer. Dat lijkt wat voorbarig. Als het nu echt warm is en volle zon, wat je bijvoorbeeld bij de Nijmeegse Vierdaagse wel geregeld ziet is dit logisch, maar nu niet.
Het kutste vind ik nog dat het binnen in huis dan ook zeer onaangenaam warm wordt, en die temperatuur er heel langzaam weer uit gaat als het eenmaal in de muren zit.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:13 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Hier precies hetzelfde. Bah, vreselijk.
Maar blijkbaar mag je hier niets kwetsends zeggen over de zomer want dan komen de plaatselijke kneuzen weer janken omdat ze met hun minimale IQ niet kunnen bevatten dat mensen andere voorkeuren kunnen hebben.
Precies dat ja, als de warmte eenmaal binnen is krijg je die moeilijk eruit. Ik heb liever dat ik met een vest aan binnen rond loop, dan dat ik overal ventilatoren etc moet aan zetten. Ik kan prima tegen de kou, vind ik juist heerlijk, maar met hitte gaat mijn humeur erg snel het afvoerputje in. Gelukkig is het over een paar maanden alweer einde zomer.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het kutste vind ik nog dat het binnen in huis dan ook zeer onaangenaam warm wordt, en die temperatuur er heel langzaam weer uit gaat als het eenmaal in de muren zit.
Nu gelukkig 'slechts' 26 graden binnen (nog geen juni), maar in de zomer wordt dat vaak 30.
Om nog maar te zwijgen over boven op de slaapkamer.
Verschrikkelijk
Maar gelukkig airco besteld om het wat aangenamer te maken.
Iets om in gedachten te houden. Kost allemaal wel geld, dat wel.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar gelukkig airco besteld om het wat aangenamer te maken.
De laatste jaren lijkt het wel alsof er steeds meer dagen zijn waarop het niet extreem heet is, maar wel gewoon ziek benauwd.quote:Op zondag 31 mei 2026 14:59 schreef StateOfMind het volgende:
Op meerdere marathons in het land vandaag mensen onwel geworden, niet alleen in Groningen.
Aantal zelfs gereanimeerd.
Mag dan niet meer zo heet zijn als vorige week (24 graden hier nu), maar het is wel vies benauwd buiten.
Heb ik toevallig ook gedaan. Ik ben niet van plan nog een zomer te overleven met dit soort benauwde dagen.quote:
En wat kostte dat allemaal?quote:Op zondag 31 mei 2026 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
Zonder koeling in huis zou ik de eerst volgende zomer sterven
Gelukkig is ons huis voorzien van vloer- en muurkoeling én meerdere airco's voor de langere warme periodes.
Nog ff en het is weer september
Heb ik laten installeren tijdens de bouw van het huis. Zal best een paar tienduizend gekost hebben als ik het omreken qua m2. Maar dat is prima en het helemaal waardquote:
quote:Op zondag 31 mei 2026 16:11 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De zomers van 'vroeger', toen temperaturen van 31 al zeldzaam waren, laat staan hoger, prima.
De huidige zomers, waar temperaturen van 33 of hoger normaal zijn, bah
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 | 1970: - 1971: - 1972: 2 1973: 2 1974: - 1975: 8 1976: 14 1977: 1 1978: 2 1979: - 1980: - 1981: - 1982: 6 1983: 7 1984: 2 1985: 1 1986: 3 1987: - 1988: - 1989: 3 1990: 3 1990: 4 1991: 3 1992: - 1993: - 1994: 9 1995: 11 1996: 2 1997: 6 1998: 5 1999: 3 2000: 2 2001: 6 2002: 4 2003: 11 2004: 3 2005: 4 2006: 13 2007: 1 2008: 1 2009: 1 2010: 3 2011: 2 2012: 2 2013: 7 2014: 2 2015: 5 2016: 5 2017: 3 2018: 9 2019: 11 2020: 12 2021: 1 2022: 9 2023: 5 2024: 4 2025: 8 |
Laatste 10 jaar 6.7 gemiddeld.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]_!
Aantal tropische dagen (warmen dan 30 graden) sinds 1970:
[ code verwijderd ]
Bron & KNMI voor de laatste vier jaar
Er is een kleine toename zichtbaar, dat maakt het niet de norm, stel je niet zo aan zeg.
Dat.quote:Op zondag 31 mei 2026 18:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Laatste 10 jaar 6.7 gemiddeld.
Jaren 80 2.2 gemiddeld
Jaren 90 4.3 gemiddeld.
Stijging van ruim 200% of 50%. Noem het maar niets.
Ook de 35+ dagen komen hier in de regio (Limburg) veel meer voor in de recentere jaren dan vroeger.
Ik had in 2019 toen met die 40 graden al een mobiele airco gekocht, niet ideaal want je mag geen gat maken in de muur van een huurwoning, dus met slang door raam. Maar brengt wel de temperatuur in de slaapkamer van 30 naar 24 graden in de avond.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het kutste vind ik nog dat het binnen in huis dan ook zeer onaangenaam warm wordt, en die temperatuur er heel langzaam weer uit gaat als het eenmaal in de muren zit.
Nu gelukkig 'slechts' 26 graden binnen (nog geen juni), maar in de zomer wordt dat vaak 30.
Om nog maar te zwijgen over boven op de slaapkamer.
Verschrikkelijk
Maar gelukkig airco besteld om het wat aangenamer te maken.
Ligt dat aan de marathon of aan Utrecht?quote:Op zondag 31 mei 2026 17:56 schreef Monolith het volgende:
In Utrecht bij de marathon ook iemand onwel geworden:
https://www.rtvutrecht.nl(...)rsoon-onwel-geworden
Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen zelfs 35 graden boven 25 graden verkiezen.quote:Op zondag 31 mei 2026 16:13 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Hier precies hetzelfde. Bah, vreselijk.
Maar blijkbaar mag je hier niets kwetsends zeggen over de zomer want dan komen de plaatselijke kneuzen weer janken omdat ze met hun minimale IQ niet kunnen bevatten dat mensen andere voorkeuren kunnen hebben.
Ik krijg nooit spontaan een hartstilstand van Utrecht in ieder geval.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Ligt dat aan de marathon of aan Utrecht?
Ik ook niet. 25 is wel de max van wat ik comfortabel vind (eigenlijk al net te hoog). Hoe lager, hoe beter. Ik vind niks heerlijkers dan een wandeling maken als het vriest.quote:Op zondag 31 mei 2026 20:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zal nooit begrijpen dat sommige mensen zelfs 35 graden boven 25 graden verkiezen.
Septemberquote:Op zondag 31 mei 2026 20:29 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik ook niet. 25 is wel de max van wat ik comfortabel vind (eigenlijk al net te hoog). Hoe lager, hoe beter. Ik vind niks heerlijkers dan een wandeling maken als het vriest.
Daarom tel ik altijd vanaf ongeveer nu de dagen af tot September. Dan kan het weliswaar nog heet zijn, maar is het al weer flink vroeger donker, en koelt het dus sneller af. Plus de wetenschap dat het einde van de warmte sowieso in zicht is.
Enorm relevant in dit topicquote:Op zondag 31 mei 2026 20:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik had in 2019 toen met die 40 graden al een mobiele airco gekocht, niet ideaal want je mag geen gat maken in de muur van een huurwoning, dus met slang door raam. Maar brengt wel de temperatuur in de slaapkamer van 30 naar 24 graden in de avond.
Plus je lichaam kan zich vrij goed aanpassen aan de warmte. Als je dit in september doet met dezelfde omstandigheden dan is de kans kleiner dat er iets gebeurt om je al de zomer hebt gehad en (als het goed is) je de hele zomer al hebt getraind in de warmte.quote:Op maandag 1 juni 2026 04:29 schreef Lyrebird het volgende:
Eind mei een (halve) marathon lopen is vragen om problemen. Toen ik nog jong was, liep ik regelmatig een halve marathon, maar altijd in de herfst. Als het dan miezert of regent kun je goed je warmte kwijt.
Misschien houden ze rekening met mensen die van ver moeten komen, eventueel met het OV.quote:Op maandag 1 juni 2026 06:30 schreef TAmaru het volgende:
Naja de start van de marathon is om 10.30 uur. Dan ren je dus op het heetste tijdstip van de dag. Dat is absurd. Niet voor niets starten veel marathons vroeg in de ochtend. Elk jaar is het weer raak tijdens al die marathons en toch leren de organizatoren er niet van.
Gaat meer om warmte af kunnen voeren. Een halve loop je op veel hogere intensiteit en daardoor kom je eerder in de problemen.quote:Op zondag 31 mei 2026 15:50 schreef kalinhos het volgende:
Dat t vooral bij de halve en niet bij de hele voorkomt zou misschien wel iets met getraindheid te maken hebben? Kan me voorstellen dat genoeg mensen denken “zo’n halve fixen we wel even” terwijl als je je inschrijft voor de hele je wéét dat het even wat maanden voorbereiding gaat kosten.
Ik zou ook als dat als organisatie mogelijk is gewoon eerder starten. Liep in maart de halve van Parijs, die startte om 0800! Ben je gewoon iets voor half10 klaar, niet te warm en he hebt nog wat aan je dag.
Natuurlijk is het zakelijk gezien voor de organizatoren beter om het tussen 10 en 15 te organiseren. Als je een marathon om 6 uur laat beginnen, komen er gewoon veel minder mensen op af. Zowel deelnemers als kijkers. Maar we moeten ook realistisch zijn dat het tussen 10 en 15 uur heel benauwd kan worden.quote:Op maandag 1 juni 2026 06:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Misschien houden ze rekening met mensen die van ver moeten komen, eventueel met het OV.
Maar die kunnen beter wachten tot iets dergelijks wat dichterbij plaats vindt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |