abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220909998
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ste-onzekere-maanden

quote:
Na een lange voorbereiding beginnen de openbare verhoren van de parlementaire enquête Corona. Viroloog Marion Koopmans en oud-zorgminister Bruno Bruins (VVD) verschijnen vandaag voor de commissie. In de eerste week van de parlementaire enquête staat de chaotische beginfase van de pandemie centraal.

© ANPCorona-enquête begint met verhoren over eerste onzekere maanden
Koopmans is de eerste getuige die onder ede wordt gehoord. De hoogleraar virologie adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) over de bestrijding van nieuwe infectieziekten en was tijdens de coronapandemie lid van het Outbreak Management Team (OMT) van kabinet-Rutte III.

Internationaal kreeg ze een belangrijke rol bij het onderzoek naar de oorsprong van het coronavirus. Samen met andere wetenschappers reisde ze af naar de Chinese stad Wuhan, waar het virus eind 2019 opdook. Daar moest onderzocht worden hoe het virus op mensen was overgesprongen. Dat onderzoek verliep moeizaam, omdat China uiteindelijk niet meewerkte.

Van geruststelling naar crisis
De eerste verhoren draaien om de vraag hoe Nederland reageerde op de eerste signalen van de pandemie. In januari 2020 ging het RIVM er nog vanuit dat de kans klein was dat het virus van mens op mens overdraagbaar was. Maar eind februari veranderde de situatie.

Lees ook
Enquêtecommissie corona gaat Rutte, De Jonge, Van Dissel en 44 anderen verhoren

Tijdens een speciale corona-uitzending op televisie kreeg toenmalig minister Bruno Bruins (VVD) een briefje aangereikt met daarop het bericht dat in Nederland de eerste coronabesmetting was vastgesteld. Bruins was op dat moment minister voor Medische Zorg en verantwoordelijk voor de aanpak van de uitbraak. Hij is vrijdag de tweede getuige voor de enquêtecommissie.

In de weken daarna volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Begin maart 2020 krijgen Nederlanders nog het advies om te stoppen met handen schudden. Op 15 maart kondigde het kabinet nog veel strengere maatregelen aan: scholen en horecagelegenheden moeten dicht om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Flauwte tijdens debat
Een paar dagen later zakt minister Bruins in elkaar tijdens een coronadebat in de Tweede Kamer. Hij is oververmoeid geraakt en treedt af als minister. Zijn taken op het coronadossier werden overgenomen door minister Hugo de Jonge.
Ben toch wel blij dat Bruins daar al van zijn functie af ging, daar hadden we de oorlog niet mee gewonnen, gelukkig kregen we toen Hugogenot _O_ :B
pi_220910205
Voorspelde uitkomst:
Alles was onbekend en er zijn hier en daar (achteraf gezien) geen goede beslissingen genomen.

Niemand zal gestraft worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mutsaers__78 op 29-05-2026 08:32:59 ]
pi_220910210
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Voorspelde uitkomst:
Alles was onbekend en er zijn hier en daar wat (achteraf gezien) geen goede beslissingen genomen.

Niemand zal gestraft worden.
Zo was t toch ook?
Wie wil je waarvoor straffen dan?
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 08:28:37 #4
236264 crew  capricia
pi_220910221
Deze ga ik wel proberen te volgen.
Het gaat ook om de vraag welke lessen we kunnen trekken voor de toekomst.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:30:14 #5
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220910227
Ik verwacht er niet veel van. Zeker niet het complot om uit het nieuws te houden dat het virus is ontsnapt uit een lab. Terwijl dit toch gevoegelijk bekend is mag dit geen aandacht in de media krijgen anders zouden we nog gaan denken dat die wetenschappers onverantwoord bezig zijn met hun gain of function onderzoekjes op van alles en nog wat in goedkope chinese labs. Dat moeten we niet hebben.
pi_220910234
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:26 schreef wvee het volgende:

[..]
Zo was t toch ook?
Wie wil je waarvoor straffen dan?
Als ik alle wappies mag geloven:
Hugo de Jonge
Marion Koopmans
Mark Rutte
etc.

Eigenlijk iedereen die betrokken was bij de zogenaamd verplichte vaccinatie en de daarbij behorende 'einde van de mensheid'.

(en voor de duidelijkheid: nee, met bovenstaande ben ik het niet eens).
pi_220910248
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 06:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ste-onzekere-maanden
[..]
Ben toch wel blij dat Bruins daar al van zijn functie af ging, daar hadden we de oorlog niet mee gewonnen, gelukkig kregen we toen Hugogenot _O_ :B
Al werd Bruins niet opgevolgd door Hugo de Jonge maar door Martin van Rijn.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:41:13 #8
363374 Regilio_
exTrEeM rEcHtS
pi_220910257
Ik verwacht er ook niet teveel van. Veel verkeerde/andere/geen actieve herinneringen etc.

Hoop stiekem wel dat ze Hugo de Jonge op de grill gooien en het vuur goed opstoken nav het aanpassen van OMT-teksten.

Eindconclusie dat het RIVM niet meer als agentschap direct onder het ministerie valt maar (bijvoorbeeld) een zbo wordt lijkt me een verstandige, al zullen er genoeg (drog)redenen worden gevonden om dat niet te doen.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_220910263
Er was toch al een buitenparlementaire onderzoekscommissie die alle belangrijke figuren verhoord heeft? Stichting BPOC2020
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220910267
Nouja openlijk adviseren TEGEN het gebruik van mondkapjes in verzorgingstehuizen voor ouderen was natuurlijk wel een dingetje.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 08:44:24 #11
236264 crew  capricia
pi_220910278
Eindconclusie:

-Dat het beslissingsproces niet inzichtelijk en controleerbaar was.

-Dat niet duidelijk is waarom sommige belangen (IC capaciteit) harder wogen dan anderen (de ramp in de verpleeghuizen, sluiten van scholen).

-Dat dit in de toekomst anders moet.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220910279
Is de samenstelling nog steeds die Forummer, aangevuld met die schreeuwster voor de full lockdown? Dan is het het aankijken niet eens waard, dat kost me een jaar van mijn leven aan frustratie.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:49:31 #13
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220910359
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:44 schreef nostra het volgende:
Is de samenstelling nog steeds die Forummer, aangevuld met die schreeuwster voor de full lockdown? Dan is het het aankijken niet eens waard, dat kost me een jaar van mijn leven aan frustratie.
Alle kritische geluiden zijn er min of meer uit de commissie gewurmd dus maak je niet druk, het wordt een voorgekookt scenario zoals @capricia hierboven beschrijft. Achteraf hadden zaken beter kunnen én moeten gaan, maar men heeft op het moment zelf er het beste van gemaakt met de kennis en middelen die men toen had. Yada yada. Rapportje - laatje - klaar. En men gaat over tot de orde van de dag.
pi_220910381
Maar de IC capaciteit werd toch nooit afgewogen tegen dat wat in verpleeghuizen gebeurde?
Het idee van die verpleeghuizen was juist: laten we niemand meer toelaten want mensen van buiten zijn het grootste risico voor onze bewoners….maar dat personeel ook van buiten kwam werd niet aan gedacht.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220910396
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:43 schreef vosss het volgende:
Nouja openlijk adviseren TEGEN het gebruik van mondkapjes in verzorgingstehuizen voor ouderen was natuurlijk wel een dingetje.
Paniekcontrole, die dingen waren er toen nog niet genoeg
pi_220910420
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:51 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Paniekcontrole, die dingen waren er toen nog niet genoeg
Die waren er genoeg. Ook toen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220910463
quote:
De Jonge zei bij herhaling dat de RIVM-richtlijnen niet waren gebaseerd op schaarste, maar op veiligheid.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)na-lobby-ouderenzorg
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:57:02 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220910467
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Als ik alle wappies mag geloven:
Hugo de Jonge
Marion Koopmans
Mark Rutte
etc.

Eigenlijk iedereen die betrokken was bij de zogenaamd verplichte vaccinatie en de daarbij behorende 'einde van de mensheid'.

(en voor de duidelijkheid: nee, met bovenstaande ben ik het niet eens).
Als de wappies denken dat dit een soortvan tribunalen zijn hebben ze het behoorlijk mis ja :')
  vrijdag 29 mei 2026 @ 08:57:37 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220910473
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:53 schreef vosss het volgende:

[..]
Die waren er genoeg. Ook toen.
Ja. Dankzij Siewert toch?
pi_220910486
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:57 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja. Dankzij Siewert toch?
Die zijn zover ik weet nooit gebruikt. Er waren er genoeg. Niet voor heel Nederland, maar wel voor de ouderenzorg.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220910501
Overigens is die link van de NOS die ik deelde het lezen waard. Ronduit schokkend als je het mij vraagt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 29 mei 2026 @ 09:01:42 #22
284411 crew  heywoodu
pi_220910503
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:30 schreef Perox het volgende:
Ik verwacht er niet veel van. Zeker niet het complot om uit het nieuws te houden dat het virus is ontsnapt uit een lab. Terwijl dit toch gevoegelijk bekend is mag dit geen aandacht in de media krijgen anders zouden we nog gaan denken dat die wetenschappers onverantwoord bezig zijn met hun gain of function onderzoekjes op van alles en nog wat in goedkope chinese labs. Dat moeten we niet hebben.
Oh ja, daar heb ik gedurende de jaren ook wel het een en ander over gelezen in het nieuws. Uit het nieuws houden is niet zo goed gelukt.

Maar serieuzer: ik ga er van uit dat het voornaamste doel is om lering te trekken uit hoe er gereageerd kan worden op zo'n redelijk unieke noodsituatie, daar valt uiteraard altijd in te verbeteren.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 29 mei 2026 @ 09:04:21 #23
284411 crew  heywoodu
pi_220910512
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:44 schreef capricia het volgende:
Eindconclusie:

-Dat het beslissingsproces niet inzichtelijk en controleerbaar was.

-Dat niet duidelijk is waarom sommige belangen (IC capaciteit) harder wogen dan anderen (de ramp in de verpleeghuizen, sluiten van scholen).

-Dat dit in de toekomst anders moet.
Grotendeels wel mee eens, maar dat de IC-capaciteit harder woog dan het open houden van scholen vond ik toch wel prima te verdedigen...de IC's lagen op een gegeven moment gewoon helemaal vol en dat niet als harder belang zien dan de scholen open houden zou rechtstreeks doden opleveren...

Lastige keuzes uiteraard, want ook scholen sluiten was natuurlijk ontwrichtend.
pi_220910513
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:32 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Als ik alle wappies mag geloven:
Hugo de Jonge
Marion Koopmans
Mark Rutte
etc.

Eigenlijk iedereen die betrokken was bij de zogenaamd verplichte vaccinatie en de daarbij behorende 'einde van de mensheid'.

(en voor de duidelijkheid: nee, met bovenstaande ben ik het niet eens).
Ah, de 'iedereen die anders denkt dan ik is een wappie'-kneusjesbrigade is ook weer aanwezig.
  Moderator vrijdag 29 mei 2026 @ 09:05:52 #25
236264 crew  capricia
pi_220910525
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:59 schreef vosss het volgende:

[..]
Die zijn zover ik weet nooit gebruikt. Er waren er genoeg. Niet voor heel Nederland, maar wel voor de ouderenzorg.
Het is een afweging geweest dat sturen op IC capaciteit de prioriteit had. Met die kale Ernst Kuipers en Gommers. Die werden opeens beroemde mensen.

De ouderenzorg, de jongeren, zijn nooit in dezelfde mate vertegenwoordigd geweest. Hun belangen werden niet of nauwelijks meegewogen.

En die afweging is ook nooit openlijk besproken, of controleerbaar geweest. Achter gesloten deuren van het OMT.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')