Ja, want andere manieren van je geld wegzetten leveren minder op.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:16 schreef matspontius het volgende:
Ik heb een aandelenpakket van circa EUR 30000 in EFT's Clean Energy, Defence, Robotics en nog wat bitcoins. Nu wilde ik dit pakket gaan uitbreiden maar gezien deze ontwikkelingen twijfel ik hier sterk over.
- Heeft beleggen nog wel zin op deze wijze?
Met als idee daarachter?quote:- Is het verstandig om nu aandelen te kopen en het hele pakket eind 2027 te verkopen op een goed moment?
Dat kan rust geven. Heb ik wel gedaan.quote:- Is het slim om. ipv beleggen, je hypotheek extra af te lossen?
Het is wat het is, overheid doet dingen.quote:- Andere opties?
Hoe denken jullie hierover?
De plannen voor box 3 vanaf 2028 zijn nog niet definitief, maar de richting is: belasting op werkelijk rendement, belasting verandert meestal niet het fundamentele idee van beleggen.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:16 schreef matspontius het volgende:
Ik heb een aandelenpakket van circa EUR 30000 in EFT's Clean Energy, Defence, Robotics en nog wat bitcoins. Nu wilde ik dit pakket gaan uitbreiden maar gezien deze ontwikkelingen twijfel ik hier sterk over.
- Is het verstandig om nu aandelen te kopen en het hele pakket eind 2027 te verkopen op een goed moment?
- Is het slim om, ipv beleggen, je hypotheek extra af te lossen?
- Andere opties?
Aandelen verkopen voor eind 2027 en dit bedrag dan gebruiken pm extra af te lossen op de hypotheek.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, want andere manieren van je geld wegzetten leveren minder op.
[..]
Met als idee daarachter?
[..]
Dat kan rust geven. Heb ik wel gedaan.
Als je het uitrekent zal het wss niet uitkunnen, tenzij je hypotheekrente hoog is.
[..]
Het is wat het is, overheid doet dingen.
Het kan.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:22 schreef matspontius het volgende:
[..]
Aandelen verkopen voor eind 2027 en dit bedrag dan gebruiken pm extra af te lossen op de hypotheek.
Het idee an sich snap ik, net zoals afschaffing HRA. Maar de constructie zit volgens mij niet heel jofel in elkaar voor de individuele belegger. Je mag een flink % (36) gaan aftikken bij winst maar bij verlies kun je dat niet tegen de winst wegstrepen. tenminste zo begrijp ik datquote:Op maandag 25 mei 2026 11:20 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
De plannen voor box 3 vanaf 2028 zijn nog niet definitief, maar de richting is: belasting op werkelijk rendement, belasting verandert meestal niet het fundamentele idee van beleggen.
Bij verlies kan je dat wel met winst in daaropvolgende jaren wegstrepen.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het idee an sich snap ik, net zoals afschaffing HRA. Maar de constructie zit volgens mij niet heel jofel in elkaar voor de individuele belegger. Je mag een flink % (36) gaan aftikken bij winst maar bij verlies kun je dat niet tegen de winst wegstrepen. tenminste zo begrijp ik dat
Dat doe jij ook begrijp ik? En het pakket uitbreiden want persoonlijk voorzie ik wel een (flinke) stijging van bepaalde sectoren in de toekomstquote:Op maandag 25 mei 2026 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het kan.
Als 2028 een goed beleggersjaar is (niet te voorspellen) dan zou het mss zonde zijn.
Als 2027 een slecht beleggersjaar is (ook niet te voorspellen) dan is zo'n plan mss ook al niet meer fijn om uit te voeren.
Ik zou mooi blijven zitten waar je zit.
Ik betaalde over 2024 zo'n ¤38.000 box 3 belasting.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:26 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat doe jij ook begrijp ik? En het pakket uitbreiden want persoonlijk voorzie ik wel een (flinke) stijging van bepaalde sectoren in de toekomst
Ah, ik snap je punt. Meer belasting betalen betekent uiteraard ook meer rendement en dat rendement is over het algemeen hoger dan sparen.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik betaalde over 2024 zo'n ¤38.000 box 3 belasting.
Dat zou in dat nieuwe stelsel in een goed jaar ook ¤100.000 kunnen worden maar dan heb ik wss ook ~ ¤300.000 rendement gehaald.
Voor m'n 2e woning die ik verhuur is het wel vervelend. Ik reken een lage huur (moeder woont er in) en maak momenteel geen winst daarop (afgezien van waardestijging maar dat is virtueel).
Als ze die waardestijging nu per jaar zouden willen gaan aftikken dan zou ik er flink op toeleggen ieder jaar.
Nu lijkt dat idee eerst van de baan en willen ze iets bij verkoop gaan doen t.o.z. WOZ-waarde op 1 januari 2028 ofzo. Dus dan is het zaak dat m'n WOZ-waarde zo hoog mogelijk is
Protestbrief naar de gemeente sturen dat m'n WOZ te laag is?
Nee, hier gaan ze zeker geen vrienden mee maken in het land. Het plan ligt bij de eerste kamer nu toch?quote:Op maandag 25 mei 2026 11:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het voordeel van beleggen is het compounden van je groei, maar dat wordt minder interessant als de belastingdienst dat gaat afromen.
Daarbij heb je pas rendement als je de aandelen ook weer van de hand doet. Als er al afgeroomd wordt voordat de aandelen verkocht worden, van een soort "fictief rendement", kon dat wel eens heel vreemde situaties gaan geven, waarbij je aandelen moet gaan verkopen om geld vrij te spelen zodat je de belasting kan betalen over je aandelen.
Krijg je dan ook geld terug over een jaar waarin je portefeuille gekrompen is, door bijvoorbeeld een pandemie, of een Amerikaanse sinaasappel die de boel loopt te verstieren?
Het lijkt niet zo'n handige stap van het kabinet.
Dat is inderdaad wel het bezwaar.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het voordeel van beleggen is het compounden van je groei, maar dat wordt minder interessant als de belastingdienst dat gaat afromen.
Op zich is het ook niet zo vreemd om belasting te betalen over je winst, maar doe dat dan als je de aandelen daadwerkelijk van de hand doet.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel het bezwaar.
Mensen denken vaak "zo, 20% winst, daar mag wel belasting over betaald worden".
Maar ze vergeten ook die jaren dat je tegen 0% of zelfs een negatief resultaat zit aan te kijken.
Je moet naar het lange gemiddelde kijken.
En ja, we hebben sinds de laatste crisis een mooie run gehad maar daar komt wel een einde aan, is de verwachting. Er zit een hoop lucht in de markt, o.a. door een AI-bubbel (hoge investeringen, hoge waarderingen maar lang niet altijd de omzet).
Zou logischer zijn.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Op zich is het ook niet zo vreemd om belasting te betalen over je winst, maar doe dat dan als je de aandelen daadwerkelijk van de hand doet.
In dat voorstel lees ik over een "heffingsvrij inkomen" van ¤1800 en een 36% heffing boven dat inkomen. Als je weet wat in 2028 je rendement is (incl. waardetoename), en hoeveel hypotheekrente je betaalt, kan je uitrekenen waar het omslagpunt ligt.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:16 schreef matspontius het volgende:
- Is het verstandig om nu aandelen te kopen en het hele pakket eind 2027 te verkopen op een goed moment?
- Is het slim om, ipv beleggen, je hypotheek extra af te lossen?
- Andere opties?
Zou ik niet doen, tenzij je in een lagere LTV klasse terecht kunt komen. Voor NHG hypotheken is dat sowieso geen issue.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:22 schreef matspontius het volgende:
[..]
Aandelen verkopen voor eind 2027 en dit bedrag dan gebruiken pm extra af te lossen op de hypotheek.
Graag laat ik me door jou voorlichten.quote:Op maandag 25 mei 2026 11:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het idee an sich snap ik, net zoals afschaffing HRA.
Jawel, je kan een verlies in mindering brengen op de winst in (een) later(e) ja(a)r(en).quote:Op maandag 25 mei 2026 11:25 schreef matspontius het volgende:
Maar de constructie zit volgens mij niet heel jofel in elkaar voor de individuele belegger. Je mag een flink % (36) gaan aftikken bij winst maar bij verlies kun je dat niet tegen de winst wegstrepen. tenminste zo begrijp ik dat
Nee, zit al in de laagste LTV klasse en heb een belachelijk lage hypotheekrent (1,4% voor 20 jaar). Aandelenpakket uitbreiden - is dat wel verstandig want ik heb nog genoeg geld liggen dat ik niet nodig heb.quote:Op maandag 25 mei 2026 12:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou ik niet doen, tenzij je in een lagere LTV klasse terecht kunt komen. Voor NHG hypotheken is dat sowieso geen issue.
Ben benieuwd....quote:Op maandag 25 mei 2026 11:26 schreef matspontius het volgende:
En het pakket uitbreiden want persoonlijk voorzie ik wel een (flinke) stijging van bepaalde sectoren in de toekomst
Voorlichting - Bedoel je de HRA of de nieuwe wet 2028? Ik ben ook geen expert he maar bekijk het vanuit mijn eigen glazen bolquote:Op maandag 25 mei 2026 12:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Graag laat ik me door jou voorlichten.
[..]
Jawel, je kan een verlies in mindering brengen op de winst in (een) later() ja(a)r(en).
Dus een no brainer.quote:Op maandag 25 mei 2026 12:17 schreef matspontius het volgende:
Nee, zit al in de laagste LTV klasse en heb een belachelijk lage hypotheekrent (1,4% voor 20 jaar). Aandelenpakket uitbreiden - is dat wel verstandig want ik heb nog genoeg geld liggen dat ik niet nodig heb.
Ja, de afschaffing daarvan.quote:
Ik denk dat sectoren als groene energie, defensie, robot/AI wel toekomstmuziek hebben ..... Garantie tot aan de deur natuurlijkquote:
Laat ik het zo zeggen, afschaffen boven een bepaald inkomen. Lagere inkomens mogen hiervan wel profiteren naar mijn idee. Of dat verder gunstig of ongustig is voor de gehele woningmarkt?? Maar die is sowieso helemaal verziekt dus dat zal een druppel op een hele gloeiende plaat zijn ...quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |