abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 mei 2026 @ 11:13:22 #1
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220883906
Plannen kabinet voor heffing op werkelijk rendement in box 3
Het kabinet wil dat belastingplichtigen belasting gaan betalen over hun werkelijke inkomsten uit vermogen. Het wil op 1 januari 2028 een nieuw stelsel voor box 3 invoeren. Dat staat in het voorstel voor de Wet werkelijk rendement box 3.

Tijdlijn Wet werkelijk rendement box 3
De staatssecretaris van Financiën heeft een Kamerbrief verstuurd met een update over het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3. Het huidige wetsvoorstel blijft de basis voor box 3 vanaf 2028. Wel gaat het kabinet de komende tijd kijken naar aanpassingen binnen de vermogensaanwasbelasting. Als aanpassingen mogelijk zijn zal dit in het Belastingplan 2027 staan.

Wat voorstel voor nieuwe box 3-heffing betekent
Met het voorstel voor een nieuw stelsel voor box 3 wil het kabinet:

belasting heffen over de echte inkomsten uit vermogen (het werkelijke rendement)
Bijvoorbeeld over ontvangen rente, dividend, huur en pacht.
belasting heffen over de toegenomen waarde van bijvoorbeeld aandelen en bezittingen
Dat wordt een vermogensaanwasbelasting genoemd. Als aandelen of bezittingen in waarde dalen, dan kan een belastingplichtige dat compenseren met waardestijgingen in latere jaren.
de mogelijkheid bieden om kosten van inkomsten af te trekken
Bijvoorbeeld:
kosten voor een spaarrekening, verschuldigde rente en transactiekosten.
advieskosten bij het kopen of verkopen van aandelen en obligaties.
onderhoudskosten voor een tweede huis, verhuurde woning, losse garagebox of opslagloods
een vermogenswinstbelasting over de waardeontwikkeling van onroerend goed
Een belasting over de winst of verlies op:
een tweede woning, een verhuurde woning of een schuur of terrein.
op aandelen in een klein, nieuwe bedrijf (startups) en snelgroeiend nieuw bedrijf (scale-up).
Een belastingplichtige betaalt deze belasting pas op het moment dat er winst of verlies wordt gemaakt. Bijvoorbeeld bij verkoop van aandelen of een tweede huis. Dit voorkomt dat al belasting betaald moet worden als de belastingplichtige het geld nog niet heeft.
Hoe werkelijk rendement wordt berekend
Het werkelijke rendement wordt berekend door de werkelijke inkomsten over bezittingen bij elkaar op te tellen en schulden en kosten daarvan af te trekken.

Rekenvoorbeelden werkelijke rendement
Lees hoe het werkelijk rendement kan worden uitgerekend in de factsheet voorstel nieuw stelsel box 3. Hierin staan 4 rekenvoorbeelden over werkelijke rendement op spaargeld, bij een belegging in vastgoed, bij verhuur van een vakantiehuis en als startende belegger.

Eigen woning wordt niet belast in nieuwe box 3
De eigen woning waarin iemand woont, wordt niet belast in de nieuwe box 3 Het hoofdverblijf blijft belast in box 1. Huiseigenaren betalen belasting op basis van de waarde van hun woonhuis. Dit zogenoemde eigenwoningforfait is een percentage van de WOZ-waarde. Ze mogen kosten voor hun eigen woning hiervan aftrekken. Bijvoorbeeld de rente die ze betalen over hun hypotheek of lening (de hypotheekrenteaftrek).

Ook de overwaarde op een eigen woning wordt niet belast in de nieuwe box 3. Wel als de overwaarde op de bank wordt gezet. Dan gaan belastingplichtigen over de rente daarop belasting betalen. De overwaarde zelf wordt niet belast.

Mogelijk in 2028 heffing over werkelijke rendement in box 3
Het kabinet streeft er naar om per 1 januari 2028 een heffing op werkelijk rendement over vermogen in te voeren. Het heeft hiervoor op 19 mei 2025 een wetsvoorstel aan de Tweede Kamer gestuurd. Om in 2028 te kunnen starten moet de Tweede Kamer het wetsvoorstel uiterlijk 15 maart 2026 aannemen. De Belastingdienst, banken en verzekeraars hebben tijd nodig om hun ICT-systemen aan te passen.

Volg de stand van zaken van het wetsvoorstel voor het werkelijke rendement op de website van de Eerste Kamer.

https://www.rijksoverheid(...)lijk-rendement-box-3
"Hoka Hey!"
  maandag 25 mei 2026 @ 11:16:54 #2
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220883926
Ik heb een aandelenpakket van circa EUR 30000 in EFT's Clean Energy, Defence, Robotics en nog wat bitcoins. Nu wilde ik dit pakket gaan uitbreiden maar gezien deze ontwikkelingen twijfel ik hier sterk over.

- Heeft beleggen nog wel zin op deze wijze?
- Is het verstandig om nu aandelen te kopen en het hele pakket eind 2027 te verkopen op een goed moment?
- Is het slim om, ipv beleggen, je hypotheek extra af te lossen?
- Andere opties?

Hoe denken jullie hierover?
"Hoka Hey!"
pi_220883957
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:16 schreef matspontius het volgende:
Ik heb een aandelenpakket van circa EUR 30000 in EFT's Clean Energy, Defence, Robotics en nog wat bitcoins. Nu wilde ik dit pakket gaan uitbreiden maar gezien deze ontwikkelingen twijfel ik hier sterk over.

- Heeft beleggen nog wel zin op deze wijze?
Ja, want andere manieren van je geld wegzetten leveren minder op.

quote:
- Is het verstandig om nu aandelen te kopen en het hele pakket eind 2027 te verkopen op een goed moment?
Met als idee daarachter?

quote:
- Is het slim om. ipv beleggen, je hypotheek extra af te lossen?
Dat kan rust geven. Heb ik wel gedaan.
Als je het uitrekent zal het wss niet uitkunnen, tenzij je hypotheekrente hoog is.

quote:
- Andere opties?

Hoe denken jullie hierover?
Het is wat het is, overheid doet dingen.
  maandag 25 mei 2026 @ 11:20:22 #4
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220883963
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:16 schreef matspontius het volgende:
Ik heb een aandelenpakket van circa EUR 30000 in EFT's Clean Energy, Defence, Robotics en nog wat bitcoins. Nu wilde ik dit pakket gaan uitbreiden maar gezien deze ontwikkelingen twijfel ik hier sterk over.

- Heeft beleggen nog wel zin op deze wijze?
- Is het verstandig om nu aandelen te kopen en het hele pakket eind 2027 te verkopen op een goed moment?
- Is het slim om, ipv beleggen, je hypotheek extra af te lossen?
- Andere opties?

Hoe denken jullie hierover?
De plannen voor box 3 vanaf 2028 zijn nog niet definitief, maar de richting is: belasting op werkelijk rendement, belasting verandert meestal niet het fundamentele idee van beleggen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  maandag 25 mei 2026 @ 11:22:12 #5
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220883980
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, want andere manieren van je geld wegzetten leveren minder op.
[..]
Met als idee daarachter?
[..]
Dat kan rust geven. Heb ik wel gedaan.
Als je het uitrekent zal het wss niet uitkunnen, tenzij je hypotheekrente hoog is.
[..]
Het is wat het is, overheid doet dingen.
Aandelen verkopen voor eind 2027 en dit bedrag dan gebruiken pm extra af te lossen op de hypotheek.
"Hoka Hey!"
pi_220883994
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:22 schreef matspontius het volgende:

[..]
Aandelen verkopen voor eind 2027 en dit bedrag dan gebruiken pm extra af te lossen op de hypotheek.
Het kan.
Als 2028 een goed beleggersjaar is (niet te voorspellen) dan zou het mss zonde zijn.
Als 2027 een slecht beleggersjaar is (ook niet te voorspellen) dan is zo'n plan mss ook al niet meer fijn om uit te voeren.

Ik zou mooi blijven zitten waar je zit.
  maandag 25 mei 2026 @ 11:25:05 #7
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220884000
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:20 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
De plannen voor box 3 vanaf 2028 zijn nog niet definitief, maar de richting is: belasting op werkelijk rendement, belasting verandert meestal niet het fundamentele idee van beleggen.
Het idee an sich snap ik, net zoals afschaffing HRA. Maar de constructie zit volgens mij niet heel jofel in elkaar voor de individuele belegger. Je mag een flink % (36) gaan aftikken bij winst maar bij verlies kun je dat niet tegen de winst wegstrepen. tenminste zo begrijp ik dat
"Hoka Hey!"
pi_220884005
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:25 schreef matspontius het volgende:

[..]
Het idee an sich snap ik, net zoals afschaffing HRA. Maar de constructie zit volgens mij niet heel jofel in elkaar voor de individuele belegger. Je mag een flink % (36) gaan aftikken bij winst maar bij verlies kun je dat niet tegen de winst wegstrepen. tenminste zo begrijp ik dat
Bij verlies kan je dat wel met winst in daaropvolgende jaren wegstrepen.

Maar stel dat je stopt met beleggen dan kan dat niet.
En als je geen winst maakt, dan ook niet.
  maandag 25 mei 2026 @ 11:26:45 #9
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220884009
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het kan.
Als 2028 een goed beleggersjaar is (niet te voorspellen) dan zou het mss zonde zijn.
Als 2027 een slecht beleggersjaar is (ook niet te voorspellen) dan is zo'n plan mss ook al niet meer fijn om uit te voeren.

Ik zou mooi blijven zitten waar je zit.
Dat doe jij ook begrijp ik? En het pakket uitbreiden want persoonlijk voorzie ik wel een (flinke) stijging van bepaalde sectoren in de toekomst
"Hoka Hey!"
pi_220884036
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:26 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dat doe jij ook begrijp ik? En het pakket uitbreiden want persoonlijk voorzie ik wel een (flinke) stijging van bepaalde sectoren in de toekomst
Ik betaalde over 2024 zo'n ¤38.000 box 3 belasting.
Dat zou in dat nieuwe stelsel in een goed jaar ook ¤100.000 kunnen worden maar dan heb ik wss ook ~ ¤300.000 rendement gehaald.

Voor m'n 2e woning die ik verhuur is het wel vervelend. Ik reken een lage huur (moeder woont er in) en maak momenteel geen winst daarop (afgezien van waardestijging maar dat is virtueel).
Als ze die waardestijging nu per jaar zouden willen gaan aftikken dan zou ik er flink op toeleggen ieder jaar.
Nu lijkt dat idee eerst van de baan en willen ze iets bij verkoop gaan doen t.o.z. WOZ-waarde op 1 januari 2028 ofzo. Dus dan is het zaak dat m'n WOZ-waarde zo hoog mogelijk is :')
Protestbrief naar de gemeente sturen dat m'n WOZ te laag is? :D
pi_220884149
Het voordeel van beleggen is het compounden van je groei, maar dat wordt minder interessant als de belastingdienst dat gaat afromen.

Daarbij heb je pas rendement als je de aandelen ook weer van de hand doet. Als er al afgeroomd wordt voordat de aandelen verkocht worden, van een soort "fictief rendement", kon dat wel eens heel vreemde situaties gaan geven, waarbij je aandelen moet gaan verkopen om geld vrij te spelen zodat je de belasting kan betalen over je aandelen.

Krijg je dan ook geld terug over een jaar waarin je portefeuille gekrompen is, door bijvoorbeeld een pandemie, of een Amerikaanse sinaasappel die de boel loopt te verstieren?

Het lijkt niet zo'n handige stap van het kabinet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 25 mei 2026 @ 11:34:31 #12
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220884151
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik betaalde over 2024 zo'n ¤38.000 box 3 belasting.
Dat zou in dat nieuwe stelsel in een goed jaar ook ¤100.000 kunnen worden maar dan heb ik wss ook ~ ¤300.000 rendement gehaald.

Voor m'n 2e woning die ik verhuur is het wel vervelend. Ik reken een lage huur (moeder woont er in) en maak momenteel geen winst daarop (afgezien van waardestijging maar dat is virtueel).
Als ze die waardestijging nu per jaar zouden willen gaan aftikken dan zou ik er flink op toeleggen ieder jaar.
Nu lijkt dat idee eerst van de baan en willen ze iets bij verkoop gaan doen t.o.z. WOZ-waarde op 1 januari 2028 ofzo. Dus dan is het zaak dat m'n WOZ-waarde zo hoog mogelijk is :')
Protestbrief naar de gemeente sturen dat m'n WOZ te laag is? :D
Ah, ik snap je punt. Meer belasting betalen betekent uiteraard ook meer rendement en dat rendement is over het algemeen hoger dan sparen.

Oh ja, de belasting op 2e c.q. vakantiehuizen.

Protestbrief naar de gemeente sturen dat m'n WOZ te laag is? Daar zullen ze bij de gemeente van opkijken _O- _O-
"Hoka Hey!"
  maandag 25 mei 2026 @ 11:36:00 #13
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220884158
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het voordeel van beleggen is het compounden van je groei, maar dat wordt minder interessant als de belastingdienst dat gaat afromen.

Daarbij heb je pas rendement als je de aandelen ook weer van de hand doet. Als er al afgeroomd wordt voordat de aandelen verkocht worden, van een soort "fictief rendement", kon dat wel eens heel vreemde situaties gaan geven, waarbij je aandelen moet gaan verkopen om geld vrij te spelen zodat je de belasting kan betalen over je aandelen.

Krijg je dan ook geld terug over een jaar waarin je portefeuille gekrompen is, door bijvoorbeeld een pandemie, of een Amerikaanse sinaasappel die de boel loopt te verstieren?

Het lijkt niet zo'n handige stap van het kabinet.
Nee, hier gaan ze zeker geen vrienden mee maken in het land. Het plan ligt bij de eerste kamer nu toch?
"Hoka Hey!"
pi_220884247
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:34 schreef Jordy-B het volgende:
Het voordeel van beleggen is het compounden van je groei, maar dat wordt minder interessant als de belastingdienst dat gaat afromen.
Dat is inderdaad wel het bezwaar.

Mensen denken vaak "zo, 20% winst, daar mag wel belasting over betaald worden".
Maar ze vergeten ook die jaren dat je tegen 0% of zelfs een negatief resultaat zit aan te kijken.
Je moet naar het lange gemiddelde kijken.

En ja, we hebben sinds de laatste crisis een mooie run gehad maar daar komt wel een einde aan, is de verwachting. Er zit een hoop lucht in de markt, o.a. door een AI-bubbel (hoge investeringen, hoge waarderingen maar lang niet altijd de omzet).
pi_220884319
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is inderdaad wel het bezwaar.

Mensen denken vaak "zo, 20% winst, daar mag wel belasting over betaald worden".
Maar ze vergeten ook die jaren dat je tegen 0% of zelfs een negatief resultaat zit aan te kijken.
Je moet naar het lange gemiddelde kijken.

En ja, we hebben sinds de laatste crisis een mooie run gehad maar daar komt wel een einde aan, is de verwachting. Er zit een hoop lucht in de markt, o.a. door een AI-bubbel (hoge investeringen, hoge waarderingen maar lang niet altijd de omzet).
Op zich is het ook niet zo vreemd om belasting te betalen over je winst, maar doe dat dan als je de aandelen daadwerkelijk van de hand doet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_220884391
quote:
14s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Op zich is het ook niet zo vreemd om belasting te betalen over je winst, maar doe dat dan als je de aandelen daadwerkelijk van de hand doet.
Zou logischer zijn.
Ik heb die winst zelf ook pas als ik verkoop. Als die koersschommelingen van een aandeel dat je bezit zeggen niets, het is papieren waarde tot je verkoopt, een momentopname.

Maar de Belastingdienst wil over die virtuele waarde écht geld ontvangen.
En om dat af te tikken moet je dus aandelen verkopen die misschien al in waarde gedaald zijn sinds die momentopname.
pi_220884421
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:16 schreef matspontius het volgende:
Ik heb een aandelenpakket van circa EUR 30000 in EFT's Clean Energy, Defence, Robotics en nog wat bitcoins. Nu wilde ik dit pakket gaan uitbreiden maar gezien deze ontwikkelingen twijfel ik hier sterk over.

- Heeft beleggen nog wel zin op deze wijze?
- Is het verstandig om nu aandelen te kopen en het hele pakket eind 2027 te verkopen op een goed moment?
- Is het slim om, ipv beleggen, je hypotheek extra af te lossen?
- Andere opties?

Hoe denken jullie hierover?
In dat voorstel lees ik over een "heffingsvrij inkomen" van ¤1800 en een 36% heffing boven dat inkomen. Als je weet wat in 2028 je rendement is (incl. waardetoename), en hoeveel hypotheekrente je betaalt, kan je uitrekenen waar het omslagpunt ligt.

Sowieso kan je dus tot ¤1800 inkomen genereren zonder een cent belasting te betalen. Aflossen op een hypotheek als je geen box 3 belasting betaalt, is hoogst waarschijnlijk (afhankelijk van je hypotheekrente) niet aantrekkelijk, gezien de HRA.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-05-2026 22:00:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220884427
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:22 schreef matspontius het volgende:

[..]
Aandelen verkopen voor eind 2027 en dit bedrag dan gebruiken pm extra af te lossen op de hypotheek.
Zou ik niet doen, tenzij je in een lagere LTV klasse terecht kunt komen. Voor NHG hypotheken is dat sowieso geen issue.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220884439
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:25 schreef matspontius het volgende:

[..]
Het idee an sich snap ik, net zoals afschaffing HRA.
Graag laat ik me door jou voorlichten.

quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:25 schreef matspontius het volgende:
Maar de constructie zit volgens mij niet heel jofel in elkaar voor de individuele belegger. Je mag een flink % (36) gaan aftikken bij winst maar bij verlies kun je dat niet tegen de winst wegstrepen. tenminste zo begrijp ik dat
Jawel, je kan een verlies in mindering brengen op de winst in (een) later(e) ja(a)r(en).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 mei 2026 @ 12:17:05 #20
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220884440
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 12:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou ik niet doen, tenzij je in een lagere LTV klasse terecht kunt komen. Voor NHG hypotheken is dat sowieso geen issue.
Nee, zit al in de laagste LTV klasse en heb een belachelijk lage hypotheekrent (1,4% voor 20 jaar). Aandelenpakket uitbreiden - is dat wel verstandig want ik heb nog genoeg geld liggen dat ik niet nodig heb.
"Hoka Hey!"
pi_220884443
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:26 schreef matspontius het volgende:
En het pakket uitbreiden want persoonlijk voorzie ik wel een (flinke) stijging van bepaalde sectoren in de toekomst
Ben benieuwd....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 mei 2026 @ 12:19:46 #22
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220884452
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Graag laat ik me door jou voorlichten.
[..]
Jawel, je kan een verlies in mindering brengen op de winst in (een) later() ja(a)r(en).
Voorlichting - Bedoel je de HRA of de nieuwe wet 2028? Ik ben ook geen expert he maar bekijk het vanuit mijn eigen glazen bol ^O^
"Hoka Hey!"
pi_220884456
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 12:17 schreef matspontius het volgende:
Nee, zit al in de laagste LTV klasse en heb een belachelijk lage hypotheekrent (1,4% voor 20 jaar). Aandelenpakket uitbreiden - is dat wel verstandig want ik heb nog genoeg geld liggen dat ik niet nodig heb.
Dus een no brainer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220884460
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 12:19 schreef matspontius het volgende:
Voorlichting - Bedoel je de HRA
Ja, de afschaffing daarvan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 mei 2026 @ 12:21:02 #25
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220884461
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Ben benieuwd....
Ik denk dat sectoren als groene energie, defensie, robot/AI wel toekomstmuziek hebben ..... Garantie tot aan de deur natuurlijk
"Hoka Hey!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')