Ik heb daar in Nederland nog niet zo veel van meegenkregen, behalve als onderwerpen worden behandeld over de Holocaust waar ze niks van willen weten, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het hier heel veel anders is.quote:Duitse scholen worstelen met groepsdruk door streng islamitische leerlingen
Duitse scholen krijgen steeds vaker te maken met religieuze conflicten rond streng islamitische leerlingen. Het gaat om druk op andere leerlingen, discussies over eten, kleding, vasten en lessen. In sommige gevallen weigeren leerlingen muziekonderwijs of negeren zij vrouwelijke docenten. Volgens betrokkenen gaat het niet om alle moslimleerlingen, maar om een kleine groep die veel invloed krijgt, meldt Der Spiegel.
Een schoolleider van een brede school in Noord-Duitsland zegt dat het klimaat op haar school sterk is veranderd. ‘Enkele moslimleerlingen beoordelen bij ons met grote felheid wat goed is en wat slecht, wat halal is en haram.’ Vroeger was de sfeer opener, maar volgens haar is dat voorbij.
Druk op kleding en eten
De schoolleider noemt voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Meisjes zouden al in groep acht of de brugklas onder druk worden gezet over hun kleding. Ook kerstversiering in de klas kan tot verzet leiden. ‘In principe kan niemand een boterham met salami uitpakken, zonder dat daar een thema van wordt.’
Volgens haar durven veel leerlingen niet tegen de dominante groep in te gaan. Sommige meisjes zouden zelfs van school zijn gewisseld. De schoolleider zegt: ‘Een kleine groep leerlingen heeft ongelooflijk veel macht over een grote groep gekregen.’ Zij wil anoniem blijven, omdat het onderwerp gevoelig ligt en de reputatie van de school op het spel staat.
Geen landelijke cijfers, wel zorgen
Er zijn geen representatieve cijfers over de omvang van het probleem. Toch blijkt uit onderzoek dat veel scholen hiermee worstelen. Pedagogiekprofessor Margit Stein deed met andere onderzoekers een enquête onder bijna 700 schoolmaatschappelijk werkers en leraren. Een derde van de deelnemers meldde religieus gemotiveerde conflicten.
Volgens Stein gaat het vaak om spanningen tussen streng en minder streng praktiserende moslimleerlingen. Daarbij spelen onder meer ramadan, voedselregels en gebedstijden een rol. Ook meldde een kwart van de ondervraagden islamistische tendensen, zoals vrouwenhaat, queerhaat, antisemitisme en afwijzing van democratie en mensenrechten. Stein benadrukt: ‘Het is een kleine groep, die met haar gedrag het aanzien van veel moslimjongeren beschadigt.’
Sommige scholen proberen spanningen op te lossen met praktische afspraken. Op een gymnasium in Hamburg is een ‘ruimte van stilte’ ingericht. Leerlingen vanaf de negende klas kunnen daar in de middagpauze ontspannen, bidden of mediteren. Volgens de regels mag iedereen de ruimte tegelijk gebruiken, ongeacht geslacht, cultuur, religie of manier van gebruik.
https://nieuwrechts.nl/11(...)ampaign=Headliner.nl
Verkeerde pad? Dit is toch gewoon de cultuur? Vrouwen gelijk aan de geit en hop: terug naar het stenen tijdperk.quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:57 schreef Mikeytt het volgende:
Dat schors je die groep toch gewoon?
In menig land kan je gewoon in een speciale klas worden gezet met andere leerlingen die op het verkeerde pad zijn gezet ter heropvoeding.
Neen. Als dit "gewoon de cultuur" was, dan had een kleine groep geen groepsdruk hoeven uitoefenen op de grotere groep. En ook dan, als er aspecten van een cultuur schadelijk zijn, moeten deze veranderen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:59 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Verkeerde pad? Dit is toch gewoon de cultuur? Vrouwen gelijk aan de geit en hop: terug naar het stenen tijdperk.
quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:24 schreef Tengano het volgende:
met grote felheid wat goed is en wat slecht, wat halal is en haram.
Al 2000 jaar ook he? Volgens hem....quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:03 schreef Richestorags het volgende:
Volgens Timmermans hoorde de Islam bij Europa, dus ja, dit hoort er dan ook bij.
Maar liefst zo´n 2000 jaar!quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:03 schreef Richestorags het volgende:
Volgens Timmermans hoorde de Islam bij Europa, dus ja, dit hoort er dan ook bij.
In werkelijkheid gaan de strenggelovigen natuurlijk niet accepteren dat er iemand tot andere goden komt bidden in "hun" ruimte.quote:Sommige scholen proberen spanningen op te lossen met praktische afspraken. Op een gymnasium in Hamburg is een ‘ruimte van stilte’ ingericht. Leerlingen vanaf de negende klas kunnen daar in de middagpauze ontspannen, bidden of mediteren. Volgens de regels mag iedereen de ruimte tegelijk gebruiken, ongeacht geslacht, cultuur, religie of manier van gebruik.
Ja jou kennen we inmiddels wel. Het gaat hier over een zeer extremistische club moslims die het onderwijs en onze normen en waarde ondermijnen. Maar die veroordeel jij nooit.quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
Zeer kleine delen van groepen verpesten dingen.
Die paar mafketels moet je gewoon aanpakken.
Dat gaat op voor moslims, maar ook die nazi NL racistische groepen die overal ellende schoppen.
Aanpakken die kleine groepen criminelen.
Beiden zijn een zeer kleine groep, gelukkig.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:21 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja jou kennen we inmiddels wel. Het gaat hier over een zeer extremistische club booslims die het onderwijs en onze normen en waarde ondermijnen. Maar die veroordeel jij nooit.
Bianconeri; ‘Zeer kleine delen van een groep moslims’ vs. ‘Nazi NL racistische groepen’
Denk je dat die ouders waarvan deze streng islamitische kinderen zijn daar wel begrip voor kunnen opbrengen, of anders wellicht hun islamitische achterban?quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:22 schreef bianconeri het volgende:
Beiden zijn een zeer kleine groep, gelukkig.
En hoe klein ook, aanpakken die hap.
Ik veroordeel de criminelen constant, dus wat is je punt?
Ga eens naar het buitenland. Bezoek dergelijke culturen en kom erachter dit soort praktijken daar gewoon de norm zijn. Is dat erg? Nee, wat mij betreft niet. Wat ze in Pakistand doen moeten ze lekker zelf weten. Maar vervolgens in Nederland overal elkaar vallen omdat het ons zogenaamd ineens overkomt is natuurlijk wel heel naïef.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Neen. Als dit "gewoon de cultuur" was, dan had een kleine groep geen groepsdruk hoeven uitoefenen op de grotere groep. En ook dan, als er aspecten van een cultuur schadelijk zijn, moeten deze veranderen.
We moeten in het westen echt eens af van het negatieve beeld dat we hebben van heropvoeding.
Het is de schuld van Israël !!111!!!11!1quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:23 schreef Tengano het volgende:
Wel even een pluspuntje; we zitten al bij post 17 en Israel heeft nog steeds de schuld niet gekregen.
Op dit gebied kunnen we idd wel eens iets van je favoriete land leren.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Neen. Als dit "gewoon de cultuur" was, dan had een kleine groep geen groepsdruk hoeven uitoefenen op de grotere groep. En ook dan, als er aspecten van een cultuur schadelijk zijn, moeten deze veranderen.
We moeten in het westen echt eens af van het negatieve beeld dat we hebben van heropvoeding.
Dit is wel hoe landen als Syrië, Afghanistan en Libië uiteindelijk zijn gevallen, maar dan in het klein.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dit is gewoon een vorm van sharia; je eigen normen en waarden opdringen en afdwingen aan je omgeving. Maar je zou het ook bully gedrag kunnen noemen. Je valt andere mensen immers gewoon lastig met jouw ideeen door ze proberen af te dwingen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:33 schreef DobbyDobby het volgende:
Maar geen sprake van Islamisering allen.
Aanslagen en terrorisme zijn uitwassen. Heel vervelend, maar niet het hoofdprobleem. Het is veel erger dat al die andere conservatief religieuze waarden die aan de islam kleven zo makkelijk genormaliseerd worden zoals (gescheiden) gebedsruimtes op scholen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:38 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dit is wel hoe landen als Syrië, Afghanistan en Libië uiteindelijk zijn gevallen, maar dan in het klein.
Je hebt een overwegend islamitische bevolking en een klein groepje radicalen. De stille meerderheid verzet zich niet en laat het kleine groepje radicalen zonder slag of stoot de boel overnemen. In Europa is kritiek op de Islam een absoluut taboe, dus niet vreemd dat het groepje radicalen zich gesterkt voelt. Zolang ze maar niet dreigen met aanslagen wordt hun in de praktijk geen strobreed in de weg gelegd.
Omdat ze allemaal bang zijn.quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Aanslagen en terrorisme zijn uitwassen. Heel vervelend, maar niet het hoofdprobleem. Het is veel erger dat al die andere conservatief religieuze waarden die aan de islam kleven zo makkelijk genormaliseerd worden zoals (gescheiden) gebedsruimtes op scholen.
Dat kan best van de ouders komen ja, maar wat boeit dat verder voor dit?quote:Op donderdag 21 mei 2026 10:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Denk je dat die ouders waarvan deze streng islamitische kinderen zijn daar wel begrip voor kunnen opbrengen, of anders wellicht hun islamitische achterban?
Hoe groot acht jij de kans dat ze zo'n besluit van de school zullen steunen en accepteren?
En bij wie zouden deze streng islamitische kinderen hun ideeen over de wereld hebben opgedaan over wat "goed en slecht" (halal en haram) is. Zou dit misschien van de ouders kunnen komen denk jij?
Dat kind is piepklein en jong en weet nu al dat hij echt biseksueel isquote:Op donderdag 21 mei 2026 10:42 schreef Tengano het volgende:
Hier nog even dat filmpje voor de mensen die het wellicht gemist hebben.
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:00 schreef bianconeri het volgende:
Dat kan best van de ouders komen ja, maar wat boeit dat verder voor dit?
quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
Die paar mafketels moet je gewoon aanpakken.
gewoonquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 21 mei 2026 11:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Wanneer moslims steeds meer in de meerderheid gaan raken (wat gaat gebeuren op termijn, zie demografische trends) zul je dit in de hele samenleving gaan zien.
De kikkers in de pan vinden dat het allemaal wel meevalt helaas.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:20 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Deze beelden heb ik ook al in Nederland gezien.
Je moet eens terugzien hoe lang ze met Mao wegliepen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:33 schreef RealistAtheist het volgende:
Zie hier het gevaar van de islam nogmaals onderstreept worden. De talrijke naïeve mongolen ook hier die roepen: "Jullie zijn angstig en stellen je aan!", "Het percentage moslims in Nederland is maar 6%!", "we moeten respect voor elkaar hebben!". Moeten eens fucking wakker worden!
Dit is hoe moslims werken. Een (zogenaamd) minieme groep moslims legt zijn/haar wil op aan de rest van de groep dmv intimidatie en als mensen daar tegenin gaan schreeuwen ze "discriminatie" hierbij geholpen door naïeve deugkneuzen die op 1 of andere manier blind zijn voor het feit dat ze dingen aan het verdedigen zijn die lijnrecht op de denkbeelden staan die we als moderne humanistische maatschappij hebben. En de zogenaamde "gematigde" moslims vinden het prachtig.
Ik vraag me af of we hier ooit wakker gaan worden. Ik denk het niet.
quote:Op donderdag 21 mei 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
Aanpakken die kleine groepen criminelen.
Er gloort een sprankje hoop.quote:
Of iets discriminatie is hangt geheel af van de context en de relevantie. Kritiek op hautain gedrag is geen discriminatie. Een religieuze uiting verbieden die niet té gezichtsbedekkend is vind ik dat wel, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:33 schreef RealistAtheist het volgende:
Zie hier het gevaar van de islam nogmaals onderstreept worden. De talrijke naïeve mongolen ook hier die roepen: "Jullie zijn angstig en stellen je aan!", "Het percentage moslims in Nederland is maar 6%!", "we moeten respect voor elkaar hebben!". Moeten eens fucking wakker worden!
Dit is hoe moslims werken. Een (zogenaamd) minieme groep moslims legt zijn/haar wil op aan de rest van de groep dmv intimidatie en als mensen daar tegenin gaan schreeuwen ze "discriminatie!". Hierbij geholpen door naïeve deugkneuzen die op 1 of andere manier blind zijn voor het feit dat ze dingen aan het verdedigen zijn die lijnrecht op de denkbeelden staan die we als moderne humanistische maatschappij hebben. En de zogenaamde "gematigde" moslims vinden het prachtig.
Ik vraag me af of we hier ooit wakker gaan worden. Ik denk het niet.
Ow en discriminatie op basis van geloofsovertuiging bestaat in mijn ogen niet. Discriminatie kan alleen op basis van onveranderbare kenmerken als: huidskleur, geslacht, seksuele voorkeur, handicaps/ziekte, leeftijd etcetera.
Geloven kies jezelf voor. Ik hoef me daar op geen enkele manier aan aan te passen. Fuck jouw aparte gebedsruimte! Fuck jouw halal/koosjer eten! Fuck jouw belastingvoordelen! Fuck jouw gejank! Doe dat gewoon lekker in je eigen huis/kring, zodra je de openbare ruimte hiermee gaat vervuilen spuug ik op jullie paupers!
De algehele conservativisering van de samenleving valt helemaal niet mee, dat wil ik bij dezen even benadrukken. Dat drijft mensen ook verder uit elkaar.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:36 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
De kikkers in de pan vinden dat het allemaal wel meevalt helaas.
Het kwam op mij meer over als bully gedrag.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:53 schreef Zoddie het volgende:
De verontwaardiging van de moslim dat iemand niet naar zijn pijpen danst.
Bully gedrag zou ik nog snappen dat hij zijn wil op andere legt door agressie te tonen, maar die man komt niet aggressief over op de vrouw maar wel verontwaardigd.quote:Op donderdag 21 mei 2026 11:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het kwam op mij meer over als bully gedrag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |