Een stijver loopvlak zou toch juist minder rolweerstand moeten opleveren?quote:Op maandag 18 mei 2026 17:08 schreef Farenji het volgende:
Antilek zorgt vooral voor veel stijvere banden en daardoor hogere rolweerstand en minder comfort.
Hm daar heb je misschien wel gelijk in, rolweerstand is wat lager maar ze zijn wel een stuk zwaarder waardoor je meer energie voor acceleratie nodig hebt. Iig merk je het wel aan het comfort.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een stijver loopvlak zou toch juist minder rolweerstand moeten opleveren?
Ik ben er blij mee in ieder geval met antilek banden in de afgelopen 10 jaar (5000 kilometer per jaar) pas 1 maal een lekke band gehad en dat was van zo'n schrep draadje wat van onkruid borstel machines af kan komen, dat draadje was door de zijkant van de band geschoten dus niet door het antilek gedeelte.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:36 schreef Farenji het volgende:
[..]
Hm daar heb je misschien wel gelijk in, rolweerstand is wat lager maar ze zijn wel een stuk zwaarder waardoor je meer energie voor acceleratie nodig hebt. Iig merk je het wel aan het comfort.
Hier heb je zeker gelijk in. Ze fietsen niet comfortabel. Stijf + zwaar zorgt voor een rolweerstand denk ik. Sturen gaat ook minder soepel.quote:Op maandag 18 mei 2026 17:08 schreef Farenji het volgende:
Een beetje antilek is wel fijn maar die marathon plus banden zijn wel heel erg stijf en zwaar.
Dat kun je uberhaupt niet voelen. Daar zijn vingers bij lange niet sterk genoeg voor. Een gemiddelde band moet 4-5 bar hebben maar op 2-3 bar voelt de band ook al "hard".quote:Op maandag 18 mei 2026 18:32 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Hier heb je zeker gelijk in. Ze fietsen niet comfortabel. Stijf + zwaar zorgt voor een rolweerstand denk ik. Sturen gaat ook minder soepel.
Nu is het bij de mijne niet zo'n ramp. Ik gebruik hem vooral als station fiets of voor naar stad. Alles relatief dicht bij.
Ja inderdaad, juiste druk is heel belangrijk. Nadeel bij die anti lek is ook dat je door die stijfheid moeilijk kan voelen hoe hard of zacht ze zijn.
Voel je met zulke drukken dan nog wel enig verschil in comfort tussen een normale en een antilek band?quote:Op maandag 18 mei 2026 19:05 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat kun je uberhaupt niet voelen. Daar zijn vingers bij lange niet sterk genoeg voor. Een gemiddelde band moet 4-5 bar hebben maar op 2-3 bar voelt de band ook al "hard".
Als ik 5 bar in m'n banden doe rammelt m'n hele fiets uit elkaar.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:05 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat kun je uberhaupt niet voelen. Daar zijn vingers bij lange niet sterk genoeg voor. Een gemiddelde band moet 4-5 bar hebben maar op 2-3 bar voelt de band ook al "hard".
Dan moet je de moertjes en schroefjes eens goed vast zettenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 10:45 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als ik 5 bar in m'n banden doe rammelt m'n hele fiets uit elkaar.
quote:Op dinsdag 19 mei 2026 11:02 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dan moet je de moertjes en schroefjes eens goed vast zetten
Er is wel een optimum, boven een bepaalde druk neemt de weerstand weer toe.quote:Misschien is 5 bar te hoog voor je banden. De aanbevolen druk staat meestal op de band zelf. Maar het is altijd een afweging tussen rolweerstand, comfort, en lekvrij rijden. Zachte banden rijden soepel maar inefficient, en meer kans op lek. Harde banden rijden efficient, maar wat minder comfortabel want minder demping. Te harde banden kunnen scheuren of zelfs ontploffen.
De juiste banddruk hangt inderdaad heel erg af van de band-diameter. Mijn fatbike, met 26x4" banden, kan maximaal 2 bar aan, en dat voelt behoorlijk hard. Mijn tour-fiets, met 35 mm bandjes, rij ik op 5 bar, maar omdat ik daar tot tegen de 200 km op rij is efficientie wel wat belangrijker dan comfort, mijn kont is het wel gewend.quote:Van die ultra dunne 9mm racefiets bandjes pompen ze soms wel op tot 8-9 bar. Dan stuiter je over de keien. Wil je de optimale middenweg: neem zo breed mogelijke banden, die hoef je minder hard op te pompen maar zijn toch efficient. Zelf heb ik 50mm banden op mijn fiets zitten, die pomp ik max op tot zo'n 4 bar en dat is al vrij hard.
Voor toer- en racefiets elke rit, maar ik rij niet dagelijks.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:37 schreef cinderloom het volgende:
Hoevaak controleren julie eigenlijk de bandenspanning?
Bij normaal gebruik.
Bij racefietsen heb ik toch altijd het idee dat marketing ook meespeelt. Eerst moesten bandjes zo smal mogelijk en nu rijd je bij wijze van spreken voor lul met 23mm. En als iedereen 30mm heeft moet het dadelijk ineens toch weer smaller[/achterdocht mode]quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:17 schreef mvdejong het volgende:
[..]
[..]
Er is wel een optimum, boven een bepaalde druk neemt de weerstand weer toe.
Als je met binnenbanden (dus niet de tubeless banden die bij moderne MTB's en racefietsen populair zijn) rijdt is het gevaar bij te lage druk dat je bij het raken van een obstakel de binnenband inklemt, en dan krijg je twee gaatjes aan weerzijden, de "snake-bite".
[..]
De juiste banddruk hangt inderdaad heel erg af van de band-diameter. Mijn fatbike, met 26x4" banden, kan maximaal 2 bar aan, en dat voelt behoorlijk hard. Mijn tour-fiets, met 35 mm bandjes, rij ik op 5 bar, maar omdat ik daar tot tegen de 200 km op rij is efficientie wel wat belangrijker dan comfort, mijn kont is het wel gewend.
Racefietsen hadden vroeger altijd tubes (de binnenband was in de buitenband genaaid en werd als geheel op de velg geplakt) van 20 mm, en die hadden 8-9 bar op de weg, en tot 11 bar op de baan (en daar zag je ook nog wel eens 18 mm tubes).
Er werd vroeger altjd gedacht dat de grootste weerstand die racebanden hadden de aerodynamische was, dus het idee was dat smalle bandjes beter waren. Met de moderne fietsen, waar je de uitgeoefende kracht van de fietser direct kunt meten, zijn ze erachter gekomen dat de grootste weerstand de afrol-weerstand is, en dat heeft ertoe geleid dat racefietsen nu op bredere banden, met lagere druk, rijden, wat meer comfort oplevert zodat aan het einde van de etappe de coureur meer over heeft. Via 23 mm en 25 mm lijkt 28 mm nu de standaard te zijn, met 6-7 bar of zelfs lager. 30 mm lijkt de toekomst te worden.
De afrol-weerstand wordt gevormd doordat de band op het contact-vlak met de weg vervormd is, en je die vervorming "vooruit moet duwen".
Ik had eerst elke maand wel een lekker band. Sinds anti lek geen lekke band meer gehad.quote:Op maandag 18 mei 2026 15:57 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb sinds een paar maanden antilek banden op de stadsfiets.
Volgens de fietsenmaker was het zeer aan te bevelen in het stadsverkeer waar toch vaak glasscherven en andere scherpe troep op de weg ligt. Destijs gekozen voor Swalbe Marathon Plus.
Vandaag reed ik met iemand samen en die vertelde me dat antilek banden onzin is, omdat als je door iets groters en scherps rijdt een band net zo snel lek is als een gewone goedkope band. Ook zouden volgens hem de banden veel sneller slijten.
Gezien de structuur van de band geloof ik toch de fietsenmaker meer, maar in het kader van als er weer eens nieuwe buitenbanden op moeten:
Wat is jouw ervaring met deze / een antilek band?
Gaan ze inderdaad een stuk minder lek of is het meer een verkooppraatje?
Met de marges die in het huidige racefietsen spelen voor de overwinning gaat winnen echt wel boven marketing. Maar met de tegenwoordige powermeters komen ze erachter dat sommige zekerheden van vroeger niet zo zeker zijn. Naast de vraag wat de grootste weerstand van een band oplevert, aerodynamsiche of afrol-weerstand, is nu ook duidelijk dat bij klimmen het niet veel uitmaakt of je dat staand of in het zadel doet, terwijl men voorheen overtuigd was dat staand klimmen krachten verspilde.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:22 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Bij racefietsen heb ik toch altijd het idee dat marketing ook meespeelt. Eerst moesten bandjes zo smal mogelijk en nu rijd je bij wijze van spreken voor lul met 23mm. En als iedereen 30mm heeft moet het dadelijk ineens toch weer smaller[/achterdocht mode]
Ja, spijkers en punaises zijn ook voor een kevlar-laag teveel. Maar veel lekke banden worden veroorzaakt door hele kleine dingetjes, zoals flinterdunne glassplintertjes, scherfjes van schelpen, en ook kleine stukjes draad van rem- en schakelkabels. Die heb ik allemaal aangetroffen in banden die heel bleven door de antilek-laag.quote:Voor gewone fiets neem ik meestal de 'middelste' variant qua prijs. De allergoedkoopste zijn soms zo dun als vloeipapier en de duurste zijn qua lekbestendigheid niet zoveel beter als de middelste. Een echt scherp voorwerp kan er altijd wel doorheen.
En maakt het dan ook uit welke anti lekband je hebt? Of zit daar (qua bv merk / rubber) amper verschil in voor alledaags gebruik?quote:Op woensdag 20 mei 2026 17:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Met de marges die in het huidige racefietsen spelen voor de overwinning gaat winnen echt wel boven marketing. Maar met de tegenwoordige powermeters komen ze erachter dat sommige zekerheden van vroeger niet zo zeker zijn. Naast de vraag wat de grootste weerstand van een band oplevert, aerodynamsiche of afrol-weerstand, is nu ook duidelijk dat bij klimmen het niet veel uitmaakt of je dat staand of in het zadel doet, terwijl men voorheen overtuigd was dat staand klimmen krachten verspilde.
[..]
Maar veel lekke banden worden veroorzaakt door hele kleine dingetjes, zoals flinterdunne glassplintertjes, scherfjes van schelpen, en ook kleine stukjes draad van rem- en schakelkabels. Die heb ik allemaal aangetroffen in banden die heel bleven door de antilek-laag.
Het maakt uit, maar je hoeft niet perse voor de duurdte merkenbte gaan. De goedkoopste zijn echt bagger.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:44 schreef cinderloom het volgende:
[..]
En maakt het dan ook uit welke anti lekband je hebt? Of zit daar (qua bv merk / rubber) amper verschil in voor alledaags gebruik?
Helder.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het maakt uit, maar je hoeft niet perse voor de duurdte merkenbte gaan. De goedkoopste zijn echt bagger.
Maar je moet ook uitkijken als je veel of snel rijdt. Nadat ik, vele jaren geleden, mijn eerste set Schwalbe Marsthons versleten had, bleken er meerdere typen Marathons te zijn, waarvan de Marathon Plus de beste was v.w.b. antilek-kwaliteiten. Ik kocht die, omdat ik regelmatig schelpenzand-paadjes reed, maar heb ze na een paar weken vervangen door de Marathon Dureme, omdat de Plus voelbaar zwaardere afrol-weerstand had. Ik merkte het vooral als ik even ophield met trappen, ik voelde de fiets vertragen; ook bij het afrijden van een lichte helling miste ik vaart. Ik reed in die tijd veel woon-werkverkeer van 2x 20-25 km dagelijks, dus de snelheid lag ook hoger dsn mijn huidige tochtjes van 120-180 km (en ik heb in de tussentijd een hartritme-stoornis gehad die een jaar lang serieus fietsen in de weg zat, en als je 60+ bent duurt het heel lang om weer op je oude niveau terug te keren).
Ondertussen zijn er weer andere typen Marathon, en op de site van Schwalbe wordt goed aangegeven waar de sterke en zwakke punten liggen. Ik heb nu de Marathon Efficiency, en voel geen verschil t.o.v. de Dureme, maar ze hebben in ons natte landje het voordeel van een echt profiel, terwijl de Dureme een semi-slick type was (gladde band met een paar diagonale kanaaltjes).
Voor
En een goede fietsenmaker zal je uitleggen welke band voor jouw situatie het best is. En met "goed" bedoel ik er eentje die jou liever lang als klant heeft, dan alleen maar te kijken hoeveel geld hij je nu kan aftroggelen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:54 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Helder.
Dankjewel.
Je zal als klant ook afhankelijk zijn van je fietsenmaker. Als je daar vraagt om antilek te monteren dan zul je kunnen kiezen wat hun hebben
Precies.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:10 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En een goede fietsenmaker zal je uitleggen welke band voor jouw situatie het best is. En met "goed" bedoel ik er eentje die jou liever lang als klant heeft, dan alleen maar te kijken hoeveel geld hij je nu kan aftroggelen.
Je moet er ook niet een te groot ding van maken. Er is helemaal niks mis met Schwalbe marathon plus. Prima banden met een heel goede antilek laag. Er zijn zeker minder stijve banden en banden die misschien beter geschikt zijn voor lange fietstours of bepaalde wegtypes, maar of je daar in de praktijk als gewone "casual" fietser echt zo veel van merkt is maar de vraag.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:08 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Precies.
Juist naar zo iemand ben ik naar op zoek. Die met me in gesprek gaat wat ik met die fiets doe en wat dan een goede band is qua "veiligheid" in de antileks, maar ook in comfort. Een goede fietsenmaker zal denk ik vragen waar je precies fietst, en daar uit opmaken welk melk / antilekband dan geschikt is.
Maar een fietsenmaker heeft toch niet tal van banden op voorraad?
Waar ik ga is een rek en daar hangen wat banden in en meer keuze heb je niet.
Met je eens.quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je moet er ook niet een te groot ding van maken. Er is helemaal niks mis met Schwalbe marathon plus. Prima banden met een heel goede antilek laag. Er zijn zeker minder stijve banden en banden die misschien beter geschikt zijn voor lange fietstours of bepaalde wegtypes, maar of je daar in de praktijk als gewone "casual" fietser echt zo veel van merkt is maar de vraag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |