abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220833348
Ik heb sinds een paar maanden antilek banden op de stadsfiets.
Volgens de fietsenmaker was het zeer aan te bevelen in het stadsverkeer waar toch vaak glasscherven en andere scherpe troep op de weg ligt. Destijs gekozen voor Swalbe Marathon Plus.

Vandaag reed ik met iemand samen en die vertelde me dat antilek banden onzin is, omdat als je door iets groters en scherps rijdt een band net zo snel lek is als een gewone goedkope band. Ook zouden volgens hem de banden veel sneller slijten.
Gezien de structuur van de band geloof ik toch de fietsenmaker meer, maar in het kader van als er weer eens nieuwe buitenbanden op moeten:

Wat is jouw ervaring met deze / een antilek band?
Gaan ze inderdaad een stuk minder lek of is het meer een verkooppraatje?
pi_220833455
Volgens mij gaan die wel langer mee, iig dat idee heb ik zelf wel wanneer ik goedkope banden kies ipv anti lek heb ik sneller verslijting en lekkage.

Maar aan sommige dingen kan je niks doen, dan werken alleen houten banden, zoals als je dwars door glas heen rijd, een spijker vlakbij de bouwplek of..

https://youtube.com/shorts/Dmy0R2nnOI4
Twiddel
  roze maandag 18 mei 2026 @ 17:03:56 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_220833634
Ik heb wel het idee dat ze langer meegaan. Ik reed vorige week nog door glas en niks aan de hand.
Your beauty never ever scared me.
pi_220833686
Antilek zorgt vooral voor veel stijvere banden en daardoor hogere rolweerstand en minder comfort. Een beetje antilek is wel fijn maar die marathon plus banden zijn wel heel erg stijf en zwaar. En inderdaad tegen een punaise op de weg doen ze niks.

Wat veel belangrijker is om je banden goed op druk te houden. Koop een pomp met drukmeter en hou je aan de aanbevolen druk. Ik zie zo vaak mensen met zachte banden rondrijden, dat is echt oorzaak nummer 1 van lekken. En ook daar doet antilek helemaal niks tegen.
pi_220833723
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:08 schreef Farenji het volgende:
Antilek zorgt vooral voor veel stijvere banden en daardoor hogere rolweerstand en minder comfort.
Een stijver loopvlak zou toch juist minder rolweerstand moeten opleveren?
pi_220833867
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een stijver loopvlak zou toch juist minder rolweerstand moeten opleveren?
Hm daar heb je misschien wel gelijk in, rolweerstand is wat lager maar ze zijn wel een stuk zwaarder waardoor je meer energie voor acceleratie nodig hebt. Iig merk je het wel aan het comfort.
pi_220834110
quote:
14s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:36 schreef Farenji het volgende:

[..]
Hm daar heb je misschien wel gelijk in, rolweerstand is wat lager maar ze zijn wel een stuk zwaarder waardoor je meer energie voor acceleratie nodig hebt. Iig merk je het wel aan het comfort.
Ik ben er blij mee in ieder geval met antilek banden in de afgelopen 10 jaar (5000 kilometer per jaar) pas 1 maal een lekke band gehad en dat was van zo'n schrep draadje wat van onkruid borstel machines af kan komen, dat draadje was door de zijkant van de band geschoten dus niet door het antilek gedeelte.

En het extra gewicht neem ik op de koop toe.
pi_220834122
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:08 schreef Farenji het volgende:
Een beetje antilek is wel fijn maar die marathon plus banden zijn wel heel erg stijf en zwaar.
Hier heb je zeker gelijk in. Ze fietsen niet comfortabel. Stijf + zwaar zorgt voor een rolweerstand denk ik. Sturen gaat ook minder soepel.

Nu is het bij de mijne niet zo'n ramp. Ik gebruik hem vooral als station fiets of voor naar stad. Alles relatief dicht bij.

Ja inderdaad, juiste druk is heel belangrijk. Nadeel bij die anti lek is ook dat je door die stijfheid moeilijk kan voelen hoe hard of zacht ze zijn.
pi_220834282
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:32 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Hier heb je zeker gelijk in. Ze fietsen niet comfortabel. Stijf + zwaar zorgt voor een rolweerstand denk ik. Sturen gaat ook minder soepel.

Nu is het bij de mijne niet zo'n ramp. Ik gebruik hem vooral als station fiets of voor naar stad. Alles relatief dicht bij.

Ja inderdaad, juiste druk is heel belangrijk. Nadeel bij die anti lek is ook dat je door die stijfheid moeilijk kan voelen hoe hard of zacht ze zijn.
Dat kun je uberhaupt niet voelen. Daar zijn vingers bij lange niet sterk genoeg voor. Een gemiddelde band moet 4-5 bar hebben maar op 2-3 bar voelt de band ook al "hard".
pi_220835077
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:05 schreef Farenji het volgende:
Een gemiddelde band moet 4-5 bar hebben
Sow, moeten banden echt zo hard opgepompt worden?
Dan heb je idd een meter nodig.
  maandag 18 mei 2026 @ 21:17:04 #11
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220835513
Ik zweer bij antilek!!!!!!

Vroeger was mijn band om de haverklap lek, zonder dat ik het idee had dat ik iets verkeerd deed.

Nu is het één keer gebeurd in drie jaar tijd.

Ze zijn het waard.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220836823
quote:

[..]
Dat kun je uberhaupt niet voelen. Daar zijn vingers bij lange niet sterk genoeg voor. Een gemiddelde band moet 4-5 bar hebben maar op 2-3 bar voelt de band ook al "hard".
Voel je met zulke drukken dan nog wel enig verschil in comfort tussen een normale en een antilek band?
pi_220836935
Mijn oude fietsenmaker heeft dat al heel lang geleden aangeraden.
Ik had eigenlijk nooit echt lekke banden, dus ik kan het verschil niet echt vertellen.
Want ook na heb ik eigenlijk nooit een lekke band gehad.

Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar het zal vooral voor de kleinere incidenten en slijtage wel werken.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 10:40:39 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_220838117
Anti-lek-banden doen niet alles, maar de meeste lekken worden niet veroorzaakt door grote spijkers en punaises, maar door kleine glas-scherfjes en bijv. stukjes van schelpen als je op onverharde paden rijdt. En daar verrichten ze wonderen.

Voor mijn fatbike (niet zo'n electrisch ding, maar een echte ATB met 26x4" banden) bestaan geen anti-lek banden, en ik had om de andere rit lekke banden (zeker toen mijn profiel wat sleet). Ik heb toen Kevlar ant-lek-strips voor 29" MTB-banden geinstalleerd, en nu al weer een paarduizend km geen lekke band gehad.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 19 mei 2026 @ 10:45:04 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220838202
quote:

[..]
Als ik 5 bar in m'n banden doe rammelt m'n hele fiets uit elkaar. :D
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220838386
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 10:45 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Als ik 5 bar in m'n banden doe rammelt m'n hele fiets uit elkaar. :D
Dan moet je de moertjes en schroefjes eens goed vast zetten ;)
Misschien is 5 bar te hoog voor je banden. De aanbevolen druk staat meestal op de band zelf. Maar het is altijd een afweging tussen rolweerstand, comfort, en lekvrij rijden. Zachte banden rijden soepel maar inefficient, en meer kans op lek. Harde banden rijden efficient, maar wat minder comfortabel want minder demping. Te harde banden kunnen scheuren of zelfs ontploffen.
Van die ultra dunne 9mm racefiets bandjes pompen ze soms wel op tot 8-9 bar. Dan stuiter je over de keien. Wil je de optimale middenweg: neem zo breed mogelijke banden, die hoef je minder hard op te pompen maar zijn toch efficient. Zelf heb ik 50mm banden op mijn fiets zitten, die pomp ik max op tot zo'n 4 bar en dat is al vrij hard.
pi_220838719
Behoorlijk N=1 mijn ervaring, maar bij mij gingen ze juist sneller lek, dus ik heb ze niet meer. Maar kan zomaar een gevalletje pech zijn. gelukkig rijd ik zelden lek (1x per 5 jaar ofzo), want het komt natuurlijk nooit uit :(
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:17:25 #18
8252 mvdejong
pi_220845980
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:02 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dan moet je de moertjes en schroefjes eens goed vast zetten ;)
;)
quote:
Misschien is 5 bar te hoog voor je banden. De aanbevolen druk staat meestal op de band zelf. Maar het is altijd een afweging tussen rolweerstand, comfort, en lekvrij rijden. Zachte banden rijden soepel maar inefficient, en meer kans op lek. Harde banden rijden efficient, maar wat minder comfortabel want minder demping. Te harde banden kunnen scheuren of zelfs ontploffen.
Er is wel een optimum, boven een bepaalde druk neemt de weerstand weer toe.
Als je met binnenbanden (dus niet de tubeless banden die bij moderne MTB's en racefietsen populair zijn) rijdt is het gevaar bij te lage druk dat je bij het raken van een obstakel de binnenband inklemt, en dan krijg je twee gaatjes aan weerzijden, de "snake-bite".
quote:
Van die ultra dunne 9mm racefiets bandjes pompen ze soms wel op tot 8-9 bar. Dan stuiter je over de keien. Wil je de optimale middenweg: neem zo breed mogelijke banden, die hoef je minder hard op te pompen maar zijn toch efficient. Zelf heb ik 50mm banden op mijn fiets zitten, die pomp ik max op tot zo'n 4 bar en dat is al vrij hard.
De juiste banddruk hangt inderdaad heel erg af van de band-diameter. Mijn fatbike, met 26x4" banden, kan maximaal 2 bar aan, en dat voelt behoorlijk hard. Mijn tour-fiets, met 35 mm bandjes, rij ik op 5 bar, maar omdat ik daar tot tegen de 200 km op rij is efficientie wel wat belangrijker dan comfort, mijn kont is het wel gewend.

Racefietsen hadden vroeger altijd tubes (de binnenband was in de buitenband genaaid en werd als geheel op de velg geplakt) van 20 mm, en die hadden 8-9 bar op de weg, en tot 11 bar op de baan (en daar zag je ook nog wel eens 18 mm tubes).

Er werd vroeger altjd gedacht dat de grootste weerstand die racebanden hadden de aerodynamische was, dus het idee was dat smalle bandjes beter waren. Met de moderne fietsen, waar je de uitgeoefende kracht van de fietser direct kunt meten, zijn ze erachter gekomen dat de grootste weerstand de afrol-weerstand is, en dat heeft ertoe geleid dat racefietsen nu op bredere banden, met lagere druk, rijden, wat meer comfort oplevert zodat aan het einde van de etappe de coureur meer over heeft. Via 23 mm en 25 mm lijkt 28 mm nu de standaard te zijn, met 6-7 bar of zelfs lager. 30 mm lijkt de toekomst te worden.

De afrol-weerstand wordt gevormd doordat de band op het contact-vlak met de weg vervormd is, en je die vervorming "vooruit moet duwen".
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_220846099
Nooit geweten dat fietsbanden zoveel bar kunnen hebben. Sterker nog: blijkbaar nodig hebben.
Je zou zeggen dat zo'n dun bandje kapot springt als je er teveel bar in doet, maar blijkbaar is dat niet.

Ik denk dat ik eens moet gaan shoppen voor een fietsenpomp met een fatsoenlijke meter of een manometertje.
Nu doe ik de duimtest, maar die is niet geschikt voor antilekbanden.

Hier ook interessant stukje https://www.schwalbe.com/(...)ELefDpRadMh95QuLbEO6
Eigenlijk wat @mvdejong ook schrijft in zijn reactie.

Hoevaak controleren julie eigenlijk de bandenspanning?
Bij normaal gebruik.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:21:00 #20
8252 mvdejong
pi_220847021
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:37 schreef cinderloom het volgende:
Hoevaak controleren julie eigenlijk de bandenspanning?
Bij normaal gebruik.
Voor toer- en racefiets elke rit, maar ik rij niet dagelijks.
Hoe hoger de druk, hoe sneller ze druk kwijtraken :
• Mijn racefiets, met 23mm bandjes op 7.9 bar, verliest een halve bar per dag zonder gebruik.
• Mijn langeafstands tour-fiets, met 35mm bandjes op 5 bar, verliest een halve bar per week zonder gebruik.
• Mijn fatbike, met 4" banden op 2 bar, verliest een halve bar per maand zonder gebruik, dus voor een boodschappen-rondje pomp ik die niet elke keer op, eens per week ofzo.
Met gebruik verlies je iets meer doordat de druk natuurlijk toeneemt als je erop zit.

Ik gebruik vooral 2 pompen, beide met meter :
• Eentje, die tot 12 bar kan voor de meeste fietsen.
• Een aparte voor de fatbike, omdat die andere niet op 1/10 bar afleesbaar zijn, maar die kan niet boven 2.5 bar, dan blaas ik de meter op. Bovendien heeft deze een groot volume, zodat ik niet honderden keren hoef te pompen om die gigantische banden te vullen.
Je mag gokken hoe leuk ik het vindt om voor mijn fatbike een lekke band na reparatie weer op te pompen. Hoewel ik ook voor onderweg een aparte pompen heb voor tour-fiets en fatbike, die gaan in mijn bagage-tassen. Voor mijn racefiets heb ik een frame-pompje, met een schakelaartje tussen hoog-volume (om de initiele vulling te doen) en hoge druk (om de laatste bar erin te krijgen).

[ Bericht 26% gewijzigd door mvdejong op 20-05-2026 13:26:37 ]
pi_220847677
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:17 schreef mvdejong het volgende:

[..]
;)
[..]
Er is wel een optimum, boven een bepaalde druk neemt de weerstand weer toe.
Als je met binnenbanden (dus niet de tubeless banden die bij moderne MTB's en racefietsen populair zijn) rijdt is het gevaar bij te lage druk dat je bij het raken van een obstakel de binnenband inklemt, en dan krijg je twee gaatjes aan weerzijden, de "snake-bite".
[..]
De juiste banddruk hangt inderdaad heel erg af van de band-diameter. Mijn fatbike, met 26x4" banden, kan maximaal 2 bar aan, en dat voelt behoorlijk hard. Mijn tour-fiets, met 35 mm bandjes, rij ik op 5 bar, maar omdat ik daar tot tegen de 200 km op rij is efficientie wel wat belangrijker dan comfort, mijn kont is het wel gewend.

Racefietsen hadden vroeger altijd tubes (de binnenband was in de buitenband genaaid en werd als geheel op de velg geplakt) van 20 mm, en die hadden 8-9 bar op de weg, en tot 11 bar op de baan (en daar zag je ook nog wel eens 18 mm tubes).

Er werd vroeger altjd gedacht dat de grootste weerstand die racebanden hadden de aerodynamische was, dus het idee was dat smalle bandjes beter waren. Met de moderne fietsen, waar je de uitgeoefende kracht van de fietser direct kunt meten, zijn ze erachter gekomen dat de grootste weerstand de afrol-weerstand is, en dat heeft ertoe geleid dat racefietsen nu op bredere banden, met lagere druk, rijden, wat meer comfort oplevert zodat aan het einde van de etappe de coureur meer over heeft. Via 23 mm en 25 mm lijkt 28 mm nu de standaard te zijn, met 6-7 bar of zelfs lager. 30 mm lijkt de toekomst te worden.

De afrol-weerstand wordt gevormd doordat de band op het contact-vlak met de weg vervormd is, en je die vervorming "vooruit moet duwen".
Bij racefietsen heb ik toch altijd het idee dat marketing ook meespeelt. Eerst moesten bandjes zo smal mogelijk en nu rijd je bij wijze van spreken voor lul met 23mm. En als iedereen 30mm heeft moet het dadelijk ineens toch weer smaller[/achterdocht mode]

Voor gewone fiets neem ik meestal de 'middelste' variant qua prijs. De allergoedkoopste zijn soms zo dun als vloeipapier en de duurste zijn qua lekbestendigheid niet zoveel beter als de middelste. Een echt scherp voorwerp kan er altijd wel doorheen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  woensdag 20 mei 2026 @ 15:29:33 #22
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220847711
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 15:57 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb sinds een paar maanden antilek banden op de stadsfiets.
Volgens de fietsenmaker was het zeer aan te bevelen in het stadsverkeer waar toch vaak glasscherven en andere scherpe troep op de weg ligt. Destijs gekozen voor Swalbe Marathon Plus.

Vandaag reed ik met iemand samen en die vertelde me dat antilek banden onzin is, omdat als je door iets groters en scherps rijdt een band net zo snel lek is als een gewone goedkope band. Ook zouden volgens hem de banden veel sneller slijten.
Gezien de structuur van de band geloof ik toch de fietsenmaker meer, maar in het kader van als er weer eens nieuwe buitenbanden op moeten:

Wat is jouw ervaring met deze / een antilek band?
Gaan ze inderdaad een stuk minder lek of is het meer een verkooppraatje?
Ik had eerst elke maand wel een lekker band. Sinds anti lek geen lekke band meer gehad. _O_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 20 mei 2026 @ 17:35:15 #23
8252 mvdejong
pi_220848727
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:22 schreef Loohcs het volgende:

[..]
Bij racefietsen heb ik toch altijd het idee dat marketing ook meespeelt. Eerst moesten bandjes zo smal mogelijk en nu rijd je bij wijze van spreken voor lul met 23mm. En als iedereen 30mm heeft moet het dadelijk ineens toch weer smaller[/achterdocht mode]
Met de marges die in het huidige racefietsen spelen voor de overwinning gaat winnen echt wel boven marketing. Maar met de tegenwoordige powermeters komen ze erachter dat sommige zekerheden van vroeger niet zo zeker zijn. Naast de vraag wat de grootste weerstand van een band oplevert, aerodynamsiche of afrol-weerstand, is nu ook duidelijk dat bij klimmen het niet veel uitmaakt of je dat staand of in het zadel doet, terwijl men voorheen overtuigd was dat staand klimmen krachten verspilde.

quote:
Voor gewone fiets neem ik meestal de 'middelste' variant qua prijs. De allergoedkoopste zijn soms zo dun als vloeipapier en de duurste zijn qua lekbestendigheid niet zoveel beter als de middelste. Een echt scherp voorwerp kan er altijd wel doorheen.
Ja, spijkers en punaises zijn ook voor een kevlar-laag teveel. Maar veel lekke banden worden veroorzaakt door hele kleine dingetjes, zoals flinterdunne glassplintertjes, scherfjes van schelpen, en ook kleine stukjes draad van rem- en schakelkabels. Die heb ik allemaal aangetroffen in banden die heel bleven door de antilek-laag.
pi_220849325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 17:35 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Met de marges die in het huidige racefietsen spelen voor de overwinning gaat winnen echt wel boven marketing. Maar met de tegenwoordige powermeters komen ze erachter dat sommige zekerheden van vroeger niet zo zeker zijn. Naast de vraag wat de grootste weerstand van een band oplevert, aerodynamsiche of afrol-weerstand, is nu ook duidelijk dat bij klimmen het niet veel uitmaakt of je dat staand of in het zadel doet, terwijl men voorheen overtuigd was dat staand klimmen krachten verspilde.
[..]
Maar veel lekke banden worden veroorzaakt door hele kleine dingetjes, zoals flinterdunne glassplintertjes, scherfjes van schelpen, en ook kleine stukjes draad van rem- en schakelkabels. Die heb ik allemaal aangetroffen in banden die heel bleven door de antilek-laag.
En maakt het dan ook uit welke anti lekband je hebt? Of zit daar (qua bv merk / rubber) amper verschil in voor alledaags gebruik?
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:07:23 #25
8252 mvdejong
pi_220849582
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 18:44 schreef cinderloom het volgende:

[..]
En maakt het dan ook uit welke anti lekband je hebt? Of zit daar (qua bv merk / rubber) amper verschil in voor alledaags gebruik?
Het maakt uit, maar je hoeft niet perse voor de duurdte merkenbte gaan. De goedkoopste zijn echt bagger.

Maar je moet ook uitkijken als je veel of snel rijdt. Nadat ik, vele jaren geleden, mijn eerste set Schwalbe Marsthons versleten had, bleken er meerdere typen Marathons te zijn, waarvan de Marathon Plus de beste was v.w.b. antilek-kwaliteiten. Ik kocht die, omdat ik regelmatig schelpenzand-paadjes reed, maar heb ze na een paar weken vervangen door de Marathon Dureme, omdat de Plus voelbaar zwaardere afrol-weerstand had. Ik merkte het vooral als ik even ophield met trappen, ik voelde de fiets vertragen; ook bij het afrijden van een lichte helling miste ik vaart. Ik reed in die tijd veel woon-werkverkeer van 2x 20-25 km dagelijks, dus de snelheid lag ook hoger dsn mijn huidige tochtjes van 120-180 km (en ik heb in de tussentijd een hartritme-stoornis gehad die een jaar lang serieus fietsen in de weg zat, en als je 60+ bent duurt het heel lang om weer op je oude niveau terug te keren).

Ondertussen zijn er weer andere typen Marathon, en op de site van Schwalbe wordt goed aangegeven waar de sterke en zwakke punten liggen. Ik heb nu de Marathon Efficiency, en voel geen verschil t.o.v. de Dureme, maar ze hebben in ons natte landje het voordeel van een echt profiel, terwijl de Dureme een semi-slick type was (gladde band met een paar diagonale kanaaltjes).

Voor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')