Helder.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het maakt uit, maar je hoeft niet perse voor de duurdte merkenbte gaan. De goedkoopste zijn echt bagger.
Maar je moet ook uitkijken als je veel of snel rijdt. Nadat ik, vele jaren geleden, mijn eerste set Schwalbe Marsthons versleten had, bleken er meerdere typen Marathons te zijn, waarvan de Marathon Plus de beste was v.w.b. antilek-kwaliteiten. Ik kocht die, omdat ik regelmatig schelpenzand-paadjes reed, maar heb ze na een paar weken vervangen door de Marathon Dureme, omdat de Plus voelbaar zwaardere afrol-weerstand had. Ik merkte het vooral als ik even ophield met trappen, ik voelde de fiets vertragen; ook bij het afrijden van een lichte helling miste ik vaart. Ik reed in die tijd veel woon-werkverkeer van 2x 20-25 km dagelijks, dus de snelheid lag ook hoger dsn mijn huidige tochtjes van 120-180 km (en ik heb in de tussentijd een hartritme-stoornis gehad die een jaar lang serieus fietsen in de weg zat, en als je 60+ bent duurt het heel lang om weer op je oude niveau terug te keren).
Ondertussen zijn er weer andere typen Marathon, en op de site van Schwalbe wordt goed aangegeven waar de sterke en zwakke punten liggen. Ik heb nu de Marathon Efficiency, en voel geen verschil t.o.v. de Dureme, maar ze hebben in ons natte landje het voordeel van een echt profiel, terwijl de Dureme een semi-slick type was (gladde band met een paar diagonale kanaaltjes).
Voor
En een goede fietsenmaker zal je uitleggen welke band voor jouw situatie het best is. En met "goed" bedoel ik er eentje die jou liever lang als klant heeft, dan alleen maar te kijken hoeveel geld hij je nu kan aftroggelen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:54 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Helder.
Dankjewel.
Je zal als klant ook afhankelijk zijn van je fietsenmaker. Als je daar vraagt om antilek te monteren dan zul je kunnen kiezen wat hun hebben
Precies.quote:Op woensdag 20 mei 2026 20:10 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En een goede fietsenmaker zal je uitleggen welke band voor jouw situatie het best is. En met "goed" bedoel ik er eentje die jou liever lang als klant heeft, dan alleen maar te kijken hoeveel geld hij je nu kan aftroggelen.
Je moet er ook niet een te groot ding van maken. Er is helemaal niks mis met Schwalbe marathon plus. Prima banden met een heel goede antilek laag. Er zijn zeker minder stijve banden en banden die misschien beter geschikt zijn voor lange fietstours of bepaalde wegtypes, maar of je daar in de praktijk als gewone "casual" fietser echt zo veel van merkt is maar de vraag.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:08 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Precies.
Juist naar zo iemand ben ik naar op zoek. Die met me in gesprek gaat wat ik met die fiets doe en wat dan een goede band is qua "veiligheid" in de antileks, maar ook in comfort. Een goede fietsenmaker zal denk ik vragen waar je precies fietst, en daar uit opmaken welk melk / antilekband dan geschikt is.
Maar een fietsenmaker heeft toch niet tal van banden op voorraad?
Waar ik ga is een rek en daar hangen wat banden in en meer keuze heb je niet.
Met je eens.quote:Op donderdag 21 mei 2026 01:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je moet er ook niet een te groot ding van maken. Er is helemaal niks mis met Schwalbe marathon plus. Prima banden met een heel goede antilek laag. Er zijn zeker minder stijve banden en banden die misschien beter geschikt zijn voor lange fietstours of bepaalde wegtypes, maar of je daar in de praktijk als gewone "casual" fietser echt zo veel van merkt is maar de vraag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |