quote:
WK-ster Yan Diomande schrijft uiterst aangrijpend verhaal over overleden zusje
Yan Diomande heeft, enkele dagen voor het WK-duel tussen Ivoorkust en Duitsland, een bijzonder aangrijpende brief geschreven. Daarin vertelt de 19-jarige ster van Ivoorkust openhartig over het overlijden van zijn zusje, die op haar vijftiende werd gedrogeerd en nooit meer wakker werd.
Dear Roxane, zo luidt de kop van zijn prachtig geschreven brief, gepubliceerd op The Players Tribune. De getalenteerde aanvaller begint met het oprakelen van veel herinneringen uit hun jeugd, veelal voetbalgerelateerd.
"Weet je nog dat iemand een nep Manchester United-shirtje voor me kocht, en ik er Ronaldo 7 opschreef met een zwarte viltstift? We kenden geen rijkdom of armoede, alleen blijdschap."
AD
"En weet je nog dat ik zo ver weg ging om te voetballen? Bij Inter Foot Sud Comoé, vlakbij de grens met Ghana. Ik weet niet of ik je dit ooit verteld heb, maar met een aantal jongens renden we het dorp in om aardappelen te stelen. Een bank heist, omdat we zóveel honger hadden."
"Twee kinderen die de winkeleigenaar afleidden, en twintig jongens die met aardappelen wegrenden. Ze waren niet eens lekker, maar smaakten geweldig. Het is nog steeds mijn favoriete eten, aardappelen met een beetje olie."
Diomande vertelt over hoe zijn zusje, Roxane, al vanaf jongs op hem lette. "Je was 10, maar toen al mijn zaakwaarnemer. Jij was altijd degene die ik dacht dat ik de volgende Cristiano Ronaldo kon worden, terwijl de rest allemaal lachte."
"Weet je nog dat ik op stage mocht komen bij Bournemouth? Bij Chelsea, Rangers, Olympiacos, Crystal Palace. Eberechi Eze en Michael Olise kwamen zelfs nog eens naar me toe en zeiden: 'hey knul, jij bent echt heel goed'."
"Zelfs de B-teams in de MLS wilden me niet. Niemand contracteerde me. Mijn reisvisum was afgelopen en ze stuurden me terug naar Afrika. We hebben toen samen gehuild. Maar jij was degene die nooit stopte met geloven in mij. Een paar weken later tekende ik bij Legánes en huilden we samen heel andere tranen."
"Dat was toen ik nog emoties had. Nu voel ik niets meer. Het is alsof ik geen mens meer ben. Sinds je overleden bent, ben ik niets." Roxane overleed op haar vijftiende, nadat iemand op een feestje iets in haar drankje had gedaan. Ze werd nooit meer wakker.
"Ik weet nog steeds niet waarom. Misschien wil ik het ook niet weten. Misschien was het jaloezie, misschien gebeurt dit gewoon in ons land. Misschien had ik je moeten beschermen. Ik weet het niet."
"Ik schrijf deze brief omdat ik er niet over kan praten. Ik wil dat iedereen weet wie jij bent, de hele wereld. Alles wat ik doe, doe ik voor jou. Na een wedstrijd tegen Real Madrid wisselde ik van shirt met Kylian Mbappé. Weet je nog, dat we tv keken en dat je zei: 'Mbappé? Ja, hij is goed. Maar mijn broer is beter'."
"Alles wat je ooit zei is uitgekomen. Ik wil gewoon dat je hier was, zodat ik je kon zeggen: we did it. Morgen vertrekken we naar het WK. Je broer gaat voor Ivoorkust een WK spelen, net als Drogba, Gervinho, en Yaya Touré."
"Voor mij zijn het geen wedstrijden. Het is een podium. Om te laten zien wat jij in mij zag. Ik zal zorgen dat ze jou nooit vergeten. Ik zweer het: ik zal doen wat jij voorspelde. Voordat ik überhaupt voetbalschoenen had, zei je al dat ik de beste ter wereld ging worden. Ik ga bewijzen dat je gelijk had. Of ik sterf terwijl ik het probeer."
https://www.voetbalzone.n(...)/bltf4ae9d831ae2325b