abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 mei 2026 @ 10:24:56 #26
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220896400
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:00 schreef mschol het volgende:

[..]
wat voor hardware hebben we het over? gewoon, uit intresse?
Dell PowerEdge R520 :)

2x xeon 8-core
192GB RAM
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  woensdag 27 mei 2026 @ 11:37:58 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220896713
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:24 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Dell PowerEdge R520 :)

2x xeon 8-core
192GB RAM
Er draaien bedrijven op kleinere servers
  donderdag 28 mei 2026 @ 11:18:48 #28
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220904381
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 11:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er draaien bedrijven op kleinere servers
Leuk toch?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 28 mei 2026 @ 11:19:51 #29
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220904398
Ik ga inderdaad gewoon alsnog lekker thuis draaien met een dedicated server in Frankrijk als backup. Meer dan genoeg voor mijn infra en bereikbaarheid en scheelt klauwen met geld.

Wel leuk om lid te zijn van ColoClue derhalve.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 28 mei 2026 @ 11:32:57 #30
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220904565
Op beiden servers Proxmox gegooid omdat Hyper-V niet fatsoenlijk OPNsense kan draaien. Lekker man. Houdt actief router advertisements tegen. Bij een herstart valt je IPv6 verbinding weg. :')
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  FOK!mycroftheld donderdag 28 mei 2026 @ 12:23:03 #31
128465 Wrapster
pi_220904893
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 11:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Er draaien bedrijven op kleinere servers
Precies, moet je ermee... Ik zou het gewoon lekker thuis draaien. Neem aan dat TS niet op 56k zit.
heeft FOK verlaten
pi_220905049
quote:
89s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:18 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Leuk toch?
je zou zeggen dat het klauwen met geld kost

aan de andere kant, hobbys kosten geld :+
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  donderdag 28 mei 2026 @ 14:03:11 #33
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220905706
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2026 12:31 schreef mschol het volgende:

[..]
je zou zeggen dat het klauwen met geld kost

aan de andere kant, hobbys kosten geld :+
Een hobby mag geld kosten toch? :)

Aan mijn vader stel ik ook geen vragen die een gitaar van 700 euro koopt.

Je moet doen wat je leuk vind.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 28 mei 2026 @ 16:00:13 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220906649
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:03 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Een hobby mag geld kosten toch? :)

Aan mijn vader stel ik ook geen vragen die een gitaar van 700 euro koopt.

Je moet doen wat je leuk vind.
Huurt je vader een concertzaal af als ie een beetje wil spelen met zichzelf?
  donderdag 28 mei 2026 @ 16:56:54 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220906983
Je zou natuurlijk je eigen virtuele servers kunnen gaan draaien op die bare metal
pi_220908601
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:03 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Een hobby mag geld kosten toch? :)

Je moet doen wat je leuk vind.
oh ja hoor absoluut
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220908607
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 16:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je zou natuurlijk je eigen virtuele servers kunnen gaan draaien op die bare metal
mag toch hopen dattie dat al doet :D
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220912316
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 20:44 schreef mschol het volgende:

[..]
mag toch hopen dattie dat al doet :D
Ja, want Proxmox
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 29 mei 2026 @ 15:13:08 #39
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220913386
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:52 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ja, want Proxmox
Proxmox _O_

Ik had er eerst Hyper-V op gegooid, maar helaas draait OPNsense dan niet goed.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220943377
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:13 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Proxmox _O_

Ik had er eerst Hyper-V op gegooid, maar helaas draait OPNsense dan niet goed.
Euh ja, dat postte je eerder al :)

Ik was groot fan van VMWare Esx/i, maar dankzij Broadcom is dat niet meer te betalen. En voor versie 8 is het niet meer zo leuk om het te hacken dat sata ssd en oude cpu's ook blijven werken.

Hyper-V ... werkt... en dat is het dan ook wel een beetje. Maar licentiewijs wel ok.

Proxmox heb ik in het verleden wel eens mee gestoeid, maar vond vooral het stukken minder makkelijk dan de webgui van Vmware. Vandaag de dag heb ik niet echt thuis een 24/7 VM omgeving nodig, want stroom kost duur.

Tegenwoordig doet een opgeknapte Lenovo Thinkcentre Tiny met Debian 13 het 24/7 werk voor zo'n 3 a 4 watt over de hele dag.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 3 juni 2026 @ 11:09:45 #41
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_220949115
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:11 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Euh ja, dat postte je eerder al :)

Ik was groot fan van VMWare Esx/i, maar dankzij Broadcom is dat niet meer te betalen. En voor versie 8 is het niet meer zo leuk om het te hacken dat sata ssd en oude cpu's ook blijven werken.

Hyper-V ... werkt... en dat is het dan ook wel een beetje. Maar licentiewijs wel ok.

Proxmox heb ik in het verleden wel eens mee gestoeid, maar vond vooral het stukken minder makkelijk dan de webgui van Vmware. Vandaag de dag heb ik niet echt thuis een 24/7 VM omgeving nodig, want stroom kost duur.

Tegenwoordig doet een opgeknapte Lenovo Thinkcentre Tiny met Debian 13 het 24/7 werk voor zo'n 3 a 4 watt over de hele dag.
Wat gebruik je precies op die Debian 13 bak?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_220949192
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:09 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Wat gebruik je precies op die Debian 13 bak?
Headless servertje met PiHole, Samba (mini NAS), Navidrome, Webmin en Transmission. Meeste werk doe ik via Putty SSH, maar webmin is soms handig. Alleen intern of via vpn te benaderen. Zwaar geoptimaliseerd om zoveel mogelijk energie te besparen, maar wel burst performance als het nodig is. Daar hielp AI me een handje mee, want ik ben geen Linux guru, al kostte dat wel heel veel tijd en moeite om die AI de juiste richtingen in te krijgen. Interessante scripts and automatisering. Wel veel geleerd over cpu C states en zo.

Sporadische backup via rear, want echte data archief is een grote Synology NAS die alleen aan gaat als ik dat wil. Scheelt enorm veel stroomkosten. De echt belangrijke data op de Synolog NAS wordt offsite gebackupped naar een Hetzner Storage Box en af en toe naar een encrypted USB disk die bij een familielid in z'n la komt te liggen.

Ik ga er nog een keertje eentje bouwen met Home Assistant, maar heb nog niet zo veel zin om al die devices opnieuw te koppelen en te programmeren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Mr_Belvedere op 03-06-2026 12:03:31 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_221020148
Reken het eerst even terug vanaf het stroomverbruik. Met 180 W idle zit je bij 45 cent/kWh al rond 58 euro per maand alleen aan stroom, dus nog zonder rackspace, remote hands en hardwarepech. Voor de lol kan het prima, maar test dan vooral de herstelroute: IPMI/VPN erbij, versleutelde disks na reboot, en hoe snel je er fysiek bij bent als hij niet meer boot.
pi_221058135
Overigens een VPS bij transip gehuurt, geloof 15 euro per maand, ben al 20 jaar klant bij ze en nog nooit een probleem gehad of niet goed geholpen met een vraag.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 16 juni 2026 @ 10:21:49 #45
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221059072
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 06:37 schreef raptorix het volgende:
Overigens een VPS bij transip gehuurt, geloof 15 euro per maand, ben al 20 jaar klant bij ze en nog nooit een probleem gehad of niet goed geholpen met een vraag.
Ik heb vroeger gewerkt bij TransIP. Wat een verschrikkelijk zaadbedrijf is dat zeg.

Ik hoef helemaal niks van die gasten, al kreeg ik geld toe! :r
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_221059167
quote:
86s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 10:21 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ik heb vroeger gewerkt bij TransIP. Wat een verschrikkelijk zaadbedrijf is dat zeg.

Ik hoef helemaal niks van die gasten, al kreeg ik geld toe! :r
Mjah dat zie je vaker dat intern minder leuk is maar dat ze wel goed voor hun klanten zorgen, komt vaak ook als je als bedrijf door moet groeien en meer commercieel worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 16 juni 2026 @ 10:33:29 #47
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221059283
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 10:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mjah dat zie je vaker dat intern minder leuk is maar dat ze wel goed voor hun klanten zorgen, komt vaak ook als je als bedrijf door moet groeien en meer commercieel worden.
Over het algemeen wel, maar ik heb ook iemand gezien bij de ingang wiens onderneming al een week plat lag doordat er niet gereageerd werd. :')

Maar dat is natuurlijk weer een uiterste.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_221059312
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 10:33 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Over het algemeen wel, maar ik heb ook iemand gezien bij de ingang wiens onderneming al een week plat lag doordat er niet gereageerd werd. :')

Maar dat is natuurlijk weer een uiterste.
Ik heb echt altijd binnen een kwartier antwoord.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 16 juni 2026 @ 10:36:04 #49
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221059334
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 10:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb echt altijd binnen een kwartier antwoord.
Ligt aan het probleem dat je hebt :P

Inhoudelijk weet ik niet wat er toen precies speelde natuurlijk. Ik begreep van een oud-collega dat het hele HR-team ontslagen is een paar jaar terug dus het zal inmiddels vast beter zijn daar.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')