Huur een virtuele server?quote:Op zondag 17 mei 2026 19:28 schreef MisterFox het volgende:
Hallo vrienden,
Ik heb een vraag. Op dit moment draai ik thuis m'n eigen homelab en dat functioneert op zich allemaal prima, maar ik overweeg om een tweedehands server te kopen en hem ergens op te hangen.
Via via kwam ik uit op ColoClue maar ik weet nog niet zeker of dit wat voor mij is. Ze vragen bovendien 45 cent per kWh zag ik en dat ik wel heel erg crazy duur per maand...
Heeft iemand een tip voor me? Het idee is om voor maximaal 300,- euro een echt goede tweedehands te kopen en op lange termijn goedkoper uit te zijn dan met een dedicated server bij OVH voor 75,- euro per maand...![]()
Je hebt helemaal gelijk, de post had iets uitgebreider gemogen met wat meer contextquote:Op zondag 17 mei 2026 20:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Huur een virtuele server?
Je vraag is erg generiek, hoe groot moet de capaciteit van de server zijn, hoeveel traffic gaat ie draaien, opslag?
Je eigen server in housing, dat betekend ook dat je er zelf naartoe moet als er iets is wat niet remote kan.
Haarlem is inderdaad een pittig stuk rijden als je server het niet doetquote:Op zondag 17 mei 2026 20:35 schreef Farenji het volgende:
Ik heb vroeger een hele tijd een server bij coloclue gehost, prima club met bevlogen mensen die veel kennis hadden. En ook goede bbq's, ik weet niet of die er nog steeds zijn. Ik kende een paar van de bestuurders via een internetprovider waar ik destijds werkte. Maar ik zou het nu nooit meer doen. Die server hing in amsterdam en elke keer als er iets aan de hand was, als de server down was, moest ik dus helemaal daarheen en het zelf fixen en dan doet je server het dus ook al die tijd niet. Een vps met uptime garantie is echt veel makkelijker en praktischer.
Op dat niveau zit ik op zich al.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wanneer je het om de leuk doet en niet veel verkeer er op loopt is een goedkope virtuele server toch een leuke stap? Leer je gelijk meer over virtualisatie en wat daar nog meer mee kan , zoals 2 virtuele servers bij verschillende DC en dan geografische redundantie te creëren.
Oh, en een UPS stelt je wel in staat een korte stroomuitval te overbruggen maar is eigenlijk gedacht om bij een stroomstoring een unix gebaseerde server veilig en gecontroleerd uit te zetten. Ook leuk om in te richten.
Voor 35 euro p/mnd aan stroom kun je geen 3 servers hosten hoor. Bovendien je hebt nu het gemak en de snelheid van alles on-premise. Als de pleuris uitbreekt (calamiteit) is het eerste wat gaat de mobiele netwerken en het internet en dan heb jij ook geen verbinding meer met jou "homelab" Ik denk dat het juist heel erg interessant is om alles zelf te doen ipv te laten hosten. Wat is het voordeel van hosten voor jou ?quote:Op maandag 18 mei 2026 21:11 schreef MisterFox het volgende:
Ik betaal om dit te draaien circa 35,- euro aan stroom per maand. Dat valt voor een hobby dus mee gelukkig.
Mijn drie servers gebruiken simultaan 180 watt als ze idle zijn. Als ze druk zijn kan het oplopen tot 260watt ofzo.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:31 schreef terrestrial het volgende:
[..]
Voor 35 euro p/mnd aan stroom kun je geen 3 servers hosten hoor. Bovendien je hebt nu het gemak en de snelheid van alles on-premise. Als de pleuris uitbreekt (calamiteit) is het eerste wat gaat de mobiele netwerken en het internet en dan heb jij ook geen verbinding meer met jou "homelab" Ik denk dat het juist heel erg interessant is om alles zelf te doen ipv te laten hosten. Wat is het voordeel van hosten voor jou ?
Bovendien zet je een eigen chat/voip/video server op een rpi/vm met een lorawan node er aan en je hebt je eigen communicatie netwerk met een afstand van 2-3 KM wat weken in de lucht kan bliijven als je een mooie powerstation en zonnepaneel aan knoopt. Heb jij "gewoon" communicatie op je smartphone en de rest van je dorp of stad kan niet bellen. Om maar een voorbeeld te geven he'
Wat je wel kan doen is je eigen omgeving naar een cloud server repliceren, eigenlijk is dat dan de 3e cluster node zeg maar die dingen in de lucht houd als thuis de internet er uit knalt maar dat is dan meer omdat jij andere mensen diensten aanbiedt die je perse in de lucht wil houden. Nogmaals noem maar een voorbeeld. Maar dit heeft weer als implicatie dat je prive data natuurlijk wel op zo'n cloud server komt te staan, ik zou daar niet blij mee zijn.
Weet ik niet meer precies, het is echt heel lang geleden. Een 1u supermicro met iets van een amd athlon ofzo. En twee hdds in raid1, meer paste ook niet. Ik draaide er een aantal sites op.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:13 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Haarlem is inderdaad een pittig stuk rijden als je server het niet doet
Aan de andere kant lijkt het me een bijzonder leuke club om lid van te worden
Wat had je draaien?
Maar niks commercieels?quote:Op maandag 18 mei 2026 22:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Weet ik niet meer precies, het is echt heel lang geleden. Een 1u supermicro met iets van een amd athlon ofzo. En twee hdds in raid1, meer paste ook niet. Ik draaide er een aantal sites op.
Meerendeel voor de hobby maar met 1 site heb ik wel leuk geld aan advertenties verdiend. Ook een paar sites voor klanten maar die leverden weinig op. Voor de rest paar blogs.quote:
Ik weet niet wat jij denkt maar met 1 VPS ga je niet een heel netwerk in de lucht houden Kan wel wat docker op draaien maar als je al wilt virtualiseren heb je eigenlijk een dedicated server nodig. Laten we gewoon eerlijk wezen, 3 servers in de cloud draaien kun je sowieso vergeten want dat wordt onbetaalbaar en dan hebben we het niet eens over storage. Als je een leuk plex servertje hebt draaien gaat het snel hoor.quote:Op maandag 18 mei 2026 22:51 schreef Farenji het volgende:
Wat ga jij er nou mee doen? Wat zijn je grote plannen, dat je dat blijkbaar niet met een vps kan?
Ik heb geen enkel idee wat zijn plannen zijn, daarom vraag ik het ook. Een vps is prima genoeg voor niet al te zware websites, mail, db, storage etc, virtualisatie heb je vaak helemaal niet nodig.quote:Op maandag 18 mei 2026 22:55 schreef terrestrial het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij denkt maar met 1 VPS ga je niet een heel netwerk in de lucht houden Kan wel wat docker op draaien maar als je al wilt virtualiseren heb je eigenlijk een dedicated server nodig.
Dat is wel heel erg vaag voor een colo. Je hebt toch wel *iets* van een idee? Ga je die server laten niksen voor de leuk? Je had ook al zo'n enorm overengineered home setup waar je geen idee had wat je ermee moest. Echt gast neem dan gewoon een of meerdere vpsjes die je per uur betaalt en naar wens kan op of afschalen.quote:Op maandag 18 mei 2026 23:00 schreef MisterFox het volgende:
Ach jongens ik doe het vooral omdat ik het leuk vind.
Verder nog niet echt spannende grote plannen. Ik zie wel. Ik ben zojuist lid geworden van die vereniging en ga gewoon lekker kloten.
quote:Op maandag 18 mei 2026 23:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg vaag voor een colo. Je hebt toch wel *iets* van een idee? Ga je die server laten niksen voor de leuk? Je had ook al zo'n enorm overengineered home setup waar je geen idee had wat je ermee moest. Echt gast neem dan gewoon een of meerdere vpsjes die je per uur betaalt en naar wens kan op of afschalen.
quote:Op maandag 18 mei 2026 23:09 schreef Farenji het volgende:
Oh en je wil er zeker ook windows opzetten? Dat was destijds iig verboden bij coloclue, ik weet niet hoe dat nu is.
Ja natuurlijk heb ik ideeën!quote:Op maandag 18 mei 2026 23:14 schreef terrestrial het volgende:
Ik zou het helemaal niet in de cloud gaan draaien en het lekker thuis laten. Je kosten vallen reuze mee voor wat je er mee kan. Ik heb een soortgelijke opzet en verstook ook 200 Watt gemiddeld, beter je geld steken in zonnepanelen ofzo om het verbruik te compenseren.
Ik heb wel dingen in de cloud draaien op linux VPSjes maar dat is omdat ik daar een publieke dienst op host, dat heeft niks te maken met mijn homelab.
Natuurlijk kun je dat doen maar om een eigen server in een colo op te hangen moet die wel aan bepaalde eisen voldoen. De kosten pakken al snel hoger uit dan je denkt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 19:16 schreef MisterFox het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik weet dat het ook relatief goedkoop kan, maar wat is er nou leuker dan zelf een enterprise rackserver ophangen in een echt datacenter? Dat is een hele andere deal mensen.
Sowieso een hybride opzet met mijn thuisnetwerk. Genoeg te doen en te verzinnen.
Concurquote:Op zondag 24 mei 2026 11:42 schreef raptorix het volgende:
Ik heb 5 jaar lang zo een hobby server gehad, hoste het vooral voor Games.
Ik spreek over 2005 maar was toen al 120 euro per maand kwijt, en dat was een vriendenprijs omdat het Rack nog niet vol was en mijn maatje uit de kosten wilde komen. Ik zou je ECHT de moeite besparen om een eigen Server te gaan hosten, als je dan toch leuk vind om met hardware te kloten dan kun je het net zo goed thuis ophangen.
Je wil tegenwoordig gewoon lekker een VPS, kun je snel van OS Switchen, je kunt hem upgraden als je wat zwaardere load wilt, etc.
wat voor hardware hebben we het over? gewoon, uit intresse?quote:Op maandag 18 mei 2026 21:53 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Mijn drie servers gebruiken simultaan 180 watt als ze idle zijn. Als ze druk zijn kan het oplopen tot 260watt ofzo.
On-premise is bij mij super heilig en een obsessie. Ik weet nog niet goed wat ik wil, maar replicatie is inderdaad iets waar ik aan denk.
Uiteraard ga ik mijn HDD's wel goed versleutelen.
Ik kijk wel even
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |