abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage zaterdag 16 mei 2026 @ 17:31:26 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220811071

24 Heures Du Mans 2025 – editie 93
Onderdeel van het FIA World Endurance Championship

Race 2024 en vooruitblik
In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten.

Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden.

LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse.

De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur.


Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren.

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017)
• Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circuit info inclusief marshall posts
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):
Bekijk deze YouTube-video



Entry list 2025 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden kwalificatie: ~3:24
• Max. gewicht: 1030 kg
• Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost)

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.


• Blauwe nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:32
• 930 kg
• V8 Gibson motor – 600 pk
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting)
• Min. gewicht: 1245 kg
• GT3-homologatie verplicht
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie

GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg.



Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)
Woensdag 11 juni
• 14:00–17:00 Free practice 1
• 19:00–20:00 Kwalificatie
• 22:00–00:00 Free practice 2

Donderdag 12 juni
• 15:00–18:00 Free practice 3
• 20:00–20:30 Hyperpole
• 22:00–23:00 Free practice 4

Zaterdag 14 juni
• 12:00–12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 Uur van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (betaald)
Radio Le Mans – tip!
• Eurosport Player via HBO MAX + sport

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2025 (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
Le Mans resource guide (Dailysportscar)

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


quote:
24H Nurburgring 16/17 mei:

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video

Livestream onboard Verstappen.com:
Bekijk deze YouTube-video

Livestream pitstraat:
Bekijk deze YouTube-video


[ Bericht 2% gewijzigd door Watmoetjenou op 16-05-2026 17:40:07 ]
pi_220811074
Gaan ze dit nog maken?
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 16 mei 2026 @ 17:31:58 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220811081
Wel leukere sims om te zien dit dan dat ze in het zwembad opgesloten worden
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_220811083
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:31 schreef Evenstar het volgende:
Dat dat ding uberhaupt nog een beetje te sturen is
Wel lekker dat je gewoon naar de pit mag rijden... geen gezeur
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 16 mei 2026 @ 17:32:16 #5
284411 crew  heywoodu
pi_220811085
Nou, tijd om te gaan eten, veel plezier en tot straks :W
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:32:23 #6
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_220811087
Beetje ducttape, een grote hamer, nieuw bandje en door!

Je ziet ze bedenkelijk kijken ,.... van moet dat nou ?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 16 mei 2026 @ 17:32:31 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220811089
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef heywoodu het volgende:
Nou, tijd om te gaan eten, veel plezier en tot straks :W
:W :W
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_220811090
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef heywoodu het volgende:
Nou, tijd om te gaan eten, veel plezier en tot straks :W
:W Smakelijk
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
pi_220811095
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef heywoodu het volgende:
Nou, tijd om te gaan eten, veel plezier en tot straks :W
Smakelijk!
pi_220811103
Zet daar maar neer _O-
pi_220811111
Zon - regen - zon - regen *O*
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:34:56 #12
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220811116


Samenvatting van het enige van belang de afgelopen 2,5 uur, voor alle nieuwkomers.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 mei 2026 @ 17:36:08 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220811126
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:32 schreef heywoodu het volgende:
Nou, tijd om te gaan eten, veel plezier en tot straks :W
Eten?

*kijkt naar tijd*

Oh, verhip. Zijn we al zo lang bezig? :D
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Redactie Frontpage zaterdag 16 mei 2026 @ 17:36:52 #14
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220811130
Wie had het ook al weer over aerodynamica van andere teams dan Mercedes? Die van Audi is wel erg bijzonder opgebouwd.
pi_220811131
Dat seinen met de grootlichten daar zou ik mij helemaal aan opvreten. Dan had ik een extra knopje geregeld zodat de achteruitrij-lampen aan zouden gaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220811132
Ik vind de redbull live onboard stream de leukste tot nog toe..
Al heb ik op twee andere schermen ook de race en de pitstraat live *)
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
  Redactie Frontpage zaterdag 16 mei 2026 @ 17:37:49 #17
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220811135
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:37 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Ik vind de redbull live onboard stream de leukste tot nog toe..
Al heb ik op twee andere schermen ook de race en de pitstraat live *)
Heb je een linkje van de pitstraat?
pi_220811140
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:37 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Heb je een linkje van de pitstraat?
Sure!

Bekijk deze YouTube-video
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:38:25 #19
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220811141
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat seinen met de grootlichten daar zou ik mij helemaal aan opvreten. Dan had ik een extra knopje geregeld zodat de achteruitrij-lampen aan zouden gaan.
Max begon er meteen mee te knipperen toen ie de pit uitreed. :+ Die is zo blij dat ie een keer lampen heeft.
pi_220811146
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Max begon er meteen mee te knipperen toen ie de pit uitreed. :+ Die is zo blij dat ie een keer lampen heeft.
Hahaha _O-
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
pi_220811151
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Max begon er meteen mee te knipperen toen ie de pit uitreed. :+ Die is zo blij dat ie een keer lampen heeft.
Heeft hij ook een claxxon? :P
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
pi_220811156
Leuk coureur meisje , maar de naam was wat lastig
Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire - Voltaire
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:40:21 #23
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220811159
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:39 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]
Heeft hij ook een claxxon? :P
Nee, dat zit alleen op die 190D :P
  zaterdag 16 mei 2026 @ 17:40:43 #24
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_220811162
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:40 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Leuk coureur meisje , maar de naam was wat lastig
Zweedse rally-dame O+
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 16 mei 2026 @ 17:40:47 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_220811163
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 17:39 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

[..]
Heeft hij ook een claxxon? :P
zoals de dukes of hazzard
Bekijk deze YouTube-video
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')