Jullie liever dan ik, ik ga wel weer aan de kant zitten met een ventilator als het zo warm is. (ik woon aan de route van woensdag en we zitten altijd buiten)quote:
Gezellig! Tijdens de saaie stukken zonder mensen en muziek langs de kant merk je hoe belangrijk ze zijn!quote:Op zondag 21 juni 2026 23:38 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Jullie liever dan ik, ik ga wel weer aan de kant zitten met een ventilator als het zo warm is. (ik woon aan de route van woensdag en we zitten altijd buiten)
Handig, een extra rustpost op woensdag...quote:Op zondag 21 juni 2026 23:38 schreef Cor_Minderhout het volgende:
[..]
Jullie liever dan ik, ik ga wel weer aan de kant zitten met een ventilator als het zo warm is. (ik woon aan de route van woensdag en we zitten altijd buiten)
Slim!quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:14 schreef qltel het volgende:
Ik heb vanmiddag gelopen, op het warmste moment van de dag. Ik heb vanmorgen een klein stukje gelopen maar na 300 meter kreeg ik een bui op mijn hoofd en toen was de lol er vanaf.
#4daagse ##12,7km
Ik weet het, afstandje van niks. Maar goed, ik wil rustig kijken of mijn voet het allemaal fijn vind. Ik ga de komende weken nog wel rustig aan meer lopen. En hopelijk zit ik dan in de 2e week van juli op 30 km zonder problemen. Ik heb me voorgenomen om in elk geval op tijd te rusten en dan mijn schoenen ook even uit te doen (schoenen uit was ik vandaag dan nog even vergeten maar ik heb wel even gerust)
Ik vind het slim bedacht. Ik kan me alleen herinneren van afgelopen jaren dat heel het plein vol stond en dan vraag ik me af of het werkt met die routes en die vakken.quote:Op woensdag 24 juni 2026 18:11 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe ingangen van de vierdaagse
Ik denk dat de wegen naar de vakken vol gaan staan, maar dat maakt natuurlijk niet uit of het het plein is of de weg, ik denk zelf dat de weg beter is om voordringen te voorkomen (langere smallere rij maakt voordringen lastiger)quote:Op woensdag 24 juni 2026 18:39 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik vind het slim bedacht. Ik kan me alleen herinneren van afgelopen jaren dat heel het plein vol stond en dan vraag ik me af of het werkt met die routes en die vakken.
Als ik om kwart voor 6 aangelopen kwam vorig jaar, dan stonden de 1e 30'ers al in de weg inderdaad. En dan moeten ze nog een uur wachten. Ik startte meestal laat, dan zijn de rijen korter. Zal i dit jaar wel weer doen. 4 uur op, 5 uur thuis weg, 6 uur starten..quote:Op woensdag 24 juni 2026 19:12 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Kom je als 40er laat en staan er 30ers in de weg dan is er een bypass
Die stonden inderdaad vaak vreselijk in de weg. Zeker aan de kant van dat hotel. Dus het kleine plein, oftewel het vierdaagseplein.quote:Op woensdag 24 juni 2026 20:05 schreef Bzzzzp het volgende:
Vooral fijn dat ze die picknicktafels weg halen uit het start gebied, die stonden flink in de weg.
Ik kan het wel raden. We hebben nu een hittegolf, dat komt niet vaak voor dus over een maand waarschijnlijk niet.quote:Ik maak me al de hele week zorgen over het weer tijdens de vierdaagse. Nu stond er een geruststellend artikel in de Geldelander met de kop: “ Dat het nú heet is, is best goed nieuws voor de Nijmeegse Vierdaagse en dit is waarom”
Helaas kon ik hem niet openen, iemand anders toevallig wel? 🥵
Af en toe ben ik best verstandig..quote:Ging er al vanuit dat je 40km ging doen, hee verstandig
Ik hoop dat er een wetenschappelijke verklaring voor geen hittegolf achter zit ipv een kansberekening.quote:Ik kan het wel raden. We hebben nu een hittegolf, dat komt niet vaak voor dus over een maand waarschijnlijk niet.
quote:Ik maak me al de hele week zorgen over het weer tijdens de vierdaagse. Nu stond er een geruststellend artikel in de Geldelander met de kop: “ Dat het nú heet is, is best goed nieuws voor de Nijmeegse Vierdaagse en dit is waarom”
Helaas kon ik hem niet openen, iemand anders toevallig wel? 🥵
quote:Dat het nú heet is, is best goed nieuws voor de Nijmeegse Vierdaagse en dit is waarom
Het is zweten geblazen deze week. Met de Vierdaagse in Nijmegen in het verschiet roept dat de vraag op: wat als het dan óók zo heet is? In 2022 werd de eerste wandeldag immers geschrapt toen er vergelijkbare temperaturen werden verwacht. Dit is hoe het zit, en, spoiler: de huidige hitte is daarbij juist gunstig.
Eric Reijnen Rutten
Eric Reijnen Rutten
Algemeen verslaggever
23 juni 2026, 20:20
Maak ons je Google-favoriet
Ga vooral nu wandelen, is het advies van inspanningsfysioloog Maria Hopman van het Radboudumc in Nijmegen, als je in juli mee gaat doen aan de Nijmeegse Vierdaagse. „Geen 40 kilometer, maar een kilometer of 15 is prima.” Want dan ben je volgende maand beter voorbereid op eventuele hitte.
Met de temperaturen die voor de komende dag voorspeld worden, rijst bij menig Vierdaagseloper de vraag wat er zou gebeuren als het in de Vierdaagseweek vergelijkbaar weer is. „We kijken echt naar de specifieke omstandigheden per dag en per moment”, vertelt woordvoerder Babs Rijke van de Vierdaagse.
Samen met onder meer een meteoroloog, de medische dienst en Hopman wordt bekeken welke maatregelen eventueel nodig zijn. „Afhankelijk van die situatie hebben we een hele reeks maatregelen die we kunnen nemen: van extra waterpunten en opschalen van de medische zorg tot inkorten van routes. En als het echt niet verantwoord is, kan bijvoorbeeld een dag geschrapt worden zoals we eerder hebben gedaan.”
Op donderdag en vrijdag kunnen lopers meer aan dan op dinsdag
Maria Hopman
Wat het besluit geweest zou zijn als deze week de Vierdaagse was gehouden, is daarom moeilijk te beantwoorden. „Het gaat altijd om de combinatie van temperatuur, luchtvochtigheid, wind en zonnekracht”, legt Hopman uit. „En het maakt heel veel uit welke dag is het. Op donderdag en vrijdag kunnen lopers meer aan dan op dinsdag.”
Dat behoeft enige uitleg. De Vierdaagse start altijd op dinsdag. „En dat is fysiek gezien de zwaarste dag”, weet Hopman uit onderzoek. „Mensen hebben dan de hoogste hartslag, de hoogste lichaamstemperatuur, de hoogste ontstekingsfactoren en het vaakst last van uitdroging.”
Meer zouten vasthouden
In de dagen erna past het lichaam van de loper zich aan. Zo is er een toename van het bloedvolume, wat positief is voor het verwerken van warmte: je kunt daardoor bijvoorbeeld meer zweten. „Daarom kunnen lopers op vrijdag een temperatuur van boven de 30 graden veelal prima aan.”
Wat ook meetelt, is het weer dat er in de periode voorafgaande aan de Vierdaagse is geweest. „Dan heb je het over acclimatisatie. Het lichaam zorgt in periodes van hitte voor extra bloedvolume maar gaat ook zouten meer vasthouden. Dus eigenlijk is deze week hartstikke mooi voor de wandelaars, omdat ze al aan de warmte kunnen wennen.”
Maar hoe warm het nu of straks ook is, één ding is het allerbelangrijkste, stelt Rijke. „Veiligheid en gezondheid van de deelnemers en vrijwilligers staan altijd voorop.”
Ik vond ze juist fijn, bakje koffie halen, vooraan gaan zitten wachten en op staan als de rij begint te lopen om 4:05 door de start heen, behalve dag 1 vorig jaar, toen zat ik op de grond en werd ik even niet goed door de drukte en gebrek aan zuurstof, toen moest ik echt even de rij uit om adem te happenquote:Op woensdag 24 juni 2026 20:05 schreef Bzzzzp het volgende:
Vooral fijn dat ze die picknicktafels weg halen uit het start gebied, die stonden flink in de weg.
Dat is een nare start! Maar blijkbaar goed afgelopen want uitgelopen!quote:Op woensdag 24 juni 2026 20:42 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik vond ze juist fijn, bakje koffie halen, vooraan gaan zitten wachten en op staan als de rij begint te lopen om 4:05 door de start heen, behalve dag 1 vorig jaar, toen zat ik op de grond en werd ik even niet goed door de drukte en gebrek aan zuurstof, toen moest ik echt even de rij uit om adem te happen
Daarna ging ik weer normaal :p
Daarom de andere dagen vanaf het bankje gestart
Ja, ik kan het me goed voorstellen. Het is hier buiten al 25 graden. Goed gedaan!quote:Op zaterdag 27 juni 2026 07:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:
En weer thuis met #4daagse ##31.4km
Toch wel afzien![]()
Wat een leuk idee! En welterustenquote:Op zaterdag 27 juni 2026 00:50 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Begonnen aan de nachtwandeling, ik had gehoopt dat het wat koeler zou zijn, maar helaas
De thermometer zegt nog steeds 29 graden buiten temperatuur, maar met iedere stap word het wel beter hahaha
Goed plan! Misschien een keer om 4 uur ‘s ochtends startenquote:Op zaterdag 27 juni 2026 00:50 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Begonnen aan de nachtwandeling, ik had gehoopt dat het wat koeler zou zijn, maar helaas
De thermometer zegt nog steeds 29 graden buiten temperatuur, maar met iedere stap word het wel beter hahaha
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |