abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:01:50 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220804697
quote:
Omgevingsdienst wil fabrieken Tata Steel sluiten, 'voldoen nog steeds niet aan normen'

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied wil de vergunningen voor twee fabrieken van Tata Steel in Wijk aan Zee intrekken. Volgens de Omgevingsdienst worden de milieunormen bij de fabrieken ondanks miljoenen aan dwangsommen nog steeds overschreden.



De vergunningen die de Omgevingsdienst wil intrekken gaan over de Kookgasfabrieken 1 en 2. Bij die fabrieken, beide op het terrein bij Wijk aan Zee, zouden structureel wettelijke milieunormen worden overtreden. Om die reden werden in december 2024 al dwangsommen opgelegd om verandering af te dwingen.

De situatie is anderhalf jaar en meer dan twintig miljoen euro aan dwangsommen later nog steeds niet verbeterd, schrijft de Omgevingsdienst vandaag. Daarom wil het een einde aan de fabrieken maken door de vergunningen in te trekken.

Nieuwe sluitingsdatum nog onbekend
Tata Steel zegt in een reactie op hun website dat de plannen van de Omgevingsdienst veel onzekerheid brengen voor het hele bedrijf. Beide fabrieken stonden al op de nominatie om in respectievelijk 2030 en 2037 te worden gesloten. Die sluitingen zullen nu veel eerder plaatsvinden. "Vooral de technische en logistieke complexiteit daarvan is groot, mede vanwege verantwoordelijke borging van milieuaspecten en veiligheid", schrijft het bedrijf.

Het intrekken van de vergunningen betekent niet dat de fabrieken van de ene op de andere dag stil zullen komen te liggen. De Omgevingsdienst onderzoekt nog op welke termijn dat 'veilig en zorgvuldig' kan gebeuren. Ook mogen Tata Steel en omwonenden van de fabrieken nog een reactie geven op het voornemen van de Omgevingsdienst.

Het is nog onbekend wanneer de fabrieken op zijn vroegst zullen sluiten.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)eeds-niet-aan-normen
------------------

Goed nieuws!!! Sluiten die stinkbende!
  Redactie Frontpage vrijdag 15 mei 2026 @ 21:03:24 #2
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220804709
Durf je dat ook te zeggen tegen de +10K medewerkers?
pi_220804725
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220804754
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:03 schreef Watmoetjenou het volgende:
Durf je dat ook te zeggen tegen de +10K medewerkers?
Er zijn nu heel veel vacatures. Het is esentieel de werknemers snel aan een andere baan te helpen en/of te laten omscholen. RSV ging failiet na verkregen staatssteun precies op het moment dat de werkgelegenheid kelderde en er weinig banen waren. Dat scenario hoeven we niet nog eens te herhalen :N
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220804759
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:03 schreef Watmoetjenou het volgende:
Durf je dat ook te zeggen tegen de +10K medewerkers?
+Toeleveranciers die ook omkiepen
pi_220804778
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:12 schreef gianni61 het volgende:

[..]
+Toeleveranciers die ook omkiepen
Er bestaat geen verdienmodel voor Tata.nl binnen de europese context. Van afstel komt geen uitstel. We hebben geen behoefte aan een analogie van het RSV debacle, nog aan een 2e parlementaire enquete. Been there done that, next.

Het RSV drama (1984)
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Historisch overzicht uit 1984 aan de hand van archiefmateriaal van het ontstaan van de RSV-affaire en een overzicht van de parlementaire enquête naar de RSV.
Het scheepsbouwbedrijf Rijn-Schelde-Verolme was eind jaren 60 mede onder druk van de overheid door een fusie ontstaan. Aan het concern was jarenlang door de overheid forse financiële steun verleend van zo'n 2,2 miljard gulden, maar uiteindelijk ging het bedrijf in 1983 toch ter ziele.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:17:49 #7
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220804785
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:03 schreef Watmoetjenou het volgende:
Durf je dat ook te zeggen tegen de +10K medewerkers?
werk genoeg voor technische mensen \he ,

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er zijn nu heel veel vacatures. Het is esentieel de werknemers snel aan een andere baan te helpen en/of te laten omscholen. RSV ging failiet na verkregen staatssteun precies op het moment dat de werkgelegenheid kelderde en er weinig banen waren. Dat scenario hoeven we niet nog eens te herhalen :N
dat dus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:19:04 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220804793
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:12 schreef gianni61 het volgende:

[..]
+Toeleveranciers die ook omkiepen
de afvoer bedrijven van de staalslakken

de elektriciteitsmaatschappij

Zoek in plaats daarvan naar tata is grootgebrukker electriciteit
quote:
AI-overzicht
Ja, Tata Steel in IJmuiden is een van de grootste elektriciteitsverbruikers van Nederland.
Huidig verbruik:
Het bedrijf verbruikt jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.


Toekomstige stijging: Door de geplande verduurzaming en overstap op groen staal, verwacht Tata Steel in de toekomst ongeveer vier keer zoveel elektrisch vermogen te verbruiken als nu.
Zoek in plaats daarvan naar 2 miljard kWh electriciteit is hoeveel huishoudens
quote:
AI-overzicht
2 miljard kWh (kilowattuur) elektriciteit is gelijk aan kWh.
Uitgaande van een gemiddeld Nederlands jaarverbruik van ongeveer tot kWh per huishouden, komt 2 miljard kWh overeen met:

Ongeveer 800.000 tot 833.000 huishoudens.
Ter referentie: 2 miljard kWh is gelijk aan 2 TWh (terawattuur).


[ Bericht 20% gewijzigd door michaelmoore op 15-05-2026 23:48:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Redactie Frontpage vrijdag 15 mei 2026 @ 21:22:04 #9
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220804809
Tuurlijk, maar het is natuurlijk niet zo dat die van stel op sprong even wat anders hebben...

Dat er wat moet gebeuren met dat bedrijf lijkt me wel kant en klaar, maar dat is niet even simpel ''sluiten die stinkbende''
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:22:47 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220804813
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:22 schreef Watmoetjenou het volgende:
Tuurlijk, maar het is natuurlijk niet zo dat die van stel op sprong even wat anders hebben...

Dat er wat moet gebeuren met dat bedrijf lijkt me wel kant en klaar, maar dat is niet even simpel ''sluiten die stinkbende''
in ruhrgebied staan ook TATA staal fabrieken dat is 150 km naar rechts

quote:
AI-overzicht
Slechts een kleine fractie van de staalproductie van Tata Steel Nederland blijft in eigen land.

Volgens recente informatie (december 2025) gaat ongeveer 11% van de totale productie naar de Nederlandse maakindustrie.

Duurzaam Ondernemen
Dit betekent dat het overgrote deel, zo'n 89%, wordt geëxporteerd of binnen Europa afgezet.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Redactie Frontpage vrijdag 15 mei 2026 @ 21:25:15 #11
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220804824
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in ruhrgebied staan ook TATA staal fabrieken dat is 150 km naar rechts
[..]

Tis maar dat je in de buurt noemt als je aan de kust van Nederland woont
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:26:26 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220804834
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:22 schreef Watmoetjenou het volgende:
Tuurlijk, maar het is natuurlijk niet zo dat die van stel op sprong even wat anders hebben...

Dat er wat moet gebeuren met dat bedrijf lijkt me wel kant en klaar, maar dat is niet even simpel ''sluiten die stinkbende''
"De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied wil de vergunningen voor twee fabrieken van Tata Steel in Wijk aan Zee intrekken"

Lijkt mij duidelijk toch. Als de vergunningen ingetrokken worden is het klaar.
pi_220804836
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:01 schreef Starhopper het volgende:

[..]
------------------

Goed nieuws!!! Sluiten die stinkbende!
Typisch een klimaatwappie. Duizenden werknemers op straat, maar hey, weer een boompje gered.
pi_220804840
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:22 schreef Watmoetjenou het volgende:
Tuurlijk, maar het is natuurlijk niet zo dat die van stel op sprong even wat anders hebben...

Dat er wat moet gebeuren met dat bedrijf lijkt me wel kant en klaar, maar dat is niet even simpel ''sluiten die stinkbende''
Het kan sluiten, net zoals met RSV is gebeurt. Groen staal kan hier onmogelijk rendabel geproduceerd worden. Dat gaat gebeuren in met name Spanje en Zuid Frankrijk. Nederland ligt te ver van de evenaar, geen moedertje lief die daaraan helpt, ook wensdenken niet ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220804843
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:25 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Tis maar dat je in de buurt noemt als je aan de kust van Nederland woont
Als je in Limburg woont is het Ruhrgebied dichterbij dan de NL kust.
  Redactie Frontpage vrijdag 15 mei 2026 @ 21:28:50 #16
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220804851
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:27 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Als je in Limburg woont is het Ruhrgebied dichterbij dan de NL kust.
Ja, maar daar wonen de meeste medewerkers van Tata steel niet vermoed ik zo.
pi_220804931
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:26 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Typisch een klimaatwappie. Duizenden werknemers op straat, maar hey, weer een boompje gered.
Je kunt iemand betalen om een gat te graven en het daarna weer dicht te gooien. Dat heeft geen nut en de diensten en goederen die deze persoon betaalt en wel nut hebben moeten anderen leveren. Het nut van bedrijfs activiteiten kan plots sterk wijzigen en dus zelfs geheel vervallen. De luxe vanuit financiering dmv gasbaten zoals in de 80er jaren hebben we nu niet, dat maakt de urgentie nog dringender deze activiteit hier zo snel mogelijk te stoppen.

quote:
Prompt: Wat is een stranded asset?
AI Overview
Een stranded asset (gestrand actief) is een investering of fysiek bezit dat voortijdig zijn economische waarde verliest door veranderingen in klimaatbeleid, marktvraag of technologische vooruitgang. Deze activa, vaak in de fossiele industrie, moeten onverwacht worden afgeschreven, wat leidt tot financiële verliezen.Kernpunten en Voorbeelden:
Fossiele brandstoffen: Onwinbare olie-, gas- of kolenreserves.Infrastructuur: Kolencentrales, pijpleidingen of raffinaderijen die sluiten voor het einde van hun technische levensduur.
Vastgoed: Gebouwen die niet voldoen aan toekomstige energienormen (onverhuurbaar vastgoed)
Oorzaken: Strenger klimaatbeleid (CO2-beprijzing), snelle opkomst van duurzame alternatieven en veranderende maatschappelijke voorkeuren.Synoniemen:Gestrande activaGestrande bezittingenWaardeloos geworden activa
Gebruiksvoorbeelden:Een energiebedrijf moet een nieuwe kolencentrale sluiten vanwege een verbod, waardoor de investering van miljarden verdampt. Een kantooreigenaar kan zijn pand niet meer verhuren omdat het niet voldoet aan de energielabel-eisen (bijv. label C of slechter in Nederland).Whaling-schepen na de opkomst van aardolie (historisch voorbeeld).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  vrijdag 15 mei 2026 @ 21:57:41 #18
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220805037
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:28 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ja, maar daar wonen de meeste medewerkers van Tata steel niet vermoed ik zo.
maar de stikstof van tata die komt ook in limburg
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 15 mei 2026 @ 22:16:46 #19
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220805179
Wel.

Deze zeer functionele en vooralsnog noodzakelijke fabrieken, oftewel cokes- en gassfabrieken 1 en 2, moeten of mogen helaas nog niet per direct sluiten.

Daar komt bij dat korte tijd terug reeds melding gemaakt werd van het volgende geruststellende bericht op 5-5-26, inclusief mijn eveneens geruststellende citaat over alles wat daar intussen is bereikt:


Een camera van de omgevingsdienst wordt geinstalleerd om toezicht te houden op een fabriek van Tata Steel. Met de camera's wil de dienst problemen met de verbranding van cokes vroegtijdig detecteren. © Foto ANP / Koen van Weel

De recente overschrijding van de chroom-6-uitstoot door Tata Steel is niet direct schadelijk geweest voor de volksgezondheid, concludeert de GGD in een maandag verschenen rapport. De uitstoot overschreed ruim dertig maal de norm.

====

https://www.haarlemsdagbl(...)-tata/151097261.html

quote:
5-5-26

Hmm.. één van de meest recente updates over het wel en wee omtrent de grote staalfabrikant Tata IJmuiden, die onder andere door topmensen als wij op locatie in haar Groene Opmars rijkelijk wordt gesteund, gaat wederom over de mate van ongezondheid voor omwonenden maar vooral dan in positieve zin. Op de wervelende Zuidas is men anders goed op de hoogte van 'nieuwe en vrij gunstige ontwikkelingen' aldaar
Hoogstpersoonlijk zou ik zelfs denken dat het nóg gezonder is om in de IJmond, waaronder Wijk aan Zee, te wonen dan in een drukke stad.

Derhalve zijn er ook weinig zorgen nodig over af en toe overschrijding van de norm, omdat de volksgezondheid niet in het geding is, zoals ik de lezer op FOK! in de loop der tijd vaker heb gemeld. Na een middagje met partner op het Bevrijdingsfeest in Haarlem nu even de tijd dit heuglijke bericht voor u te posten.
Veel frisse lucht vanaf zee waardoor men haast altijd verzekerd isvan schone lucht, waarbij vergeleken de huidige overlast van zoal Tata Steels twee verouderde cokes- en gassfabrieken thans nog 'n fractie is van wat langere tijd terug. Het is tevens iets wat steeds meer tevreden gezichten oplevert in de IJmond!

Welnu, het staalbedrijf mag bovendien Donald Pols van Milieudefensie welkom heten! Dat wil nu best wat zeggen, want dat TATA op de goede weg is was reeds overduidelijk. Er wordt kennelijk ook steeds beter over nagedacht door voormalige critici. Tata Steel heeft de laatste tien jaar stevig aan de weg getimmerd met allerhande maatregelen met filters, camera's en overkappingen e.d. die intussen de ergste klachten tot een minimum hebben beperkt. En alsof dat nog niet genoeg is komt de verduurzaming van het bedrijf ook naderbij. Al met al een schone en leefbare ongeving van de fabriek dus die omgeven is met vaak frisse lucht vanaf zee, en de GGD denkt ook mee!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220806132
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:26 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Typisch een klimaatwappie. Duizenden werknemers op straat, maar hey, weer een boompje gered.
Je steekt je kop in het zand over de gezondheidsrisico’s voor mensen? Dat bepaalde soorten kanker en andere ziekten veel vaker in die buurt voorkomen?
pi_220806139
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 06:36 schreef Huisopdehoek het volgende:

[..]
Je steekt je kop in het zand over de gezondheidsrisico’s voor mensen? Dat bepaalde soorten kanker en andere ziekten veel vaker in die buurt voorkomen?
Hij zal wel niet in de buurt wonen.
pi_220806150
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 06:36 schreef Huisopdehoek het volgende:

[..]
Je steekt je kop in het zand over de gezondheidsrisico’s voor mensen? Dat bepaalde soorten kanker en andere ziekten veel vaker in die buurt voorkomen?
Dat niet alleen, er is en bestaat ook geen toekomstbestendig verdienmodel voor Tata.nl :N
quote:
Prompt: Waar kan groen staal beter rendabel gemaakt worden, in Nederland of Spanje?
AI Overview
Op basis van economische analyses en de beschikbaarheid van duurzame energie is Spanje de locatie waar groen staal in 2026 rendabeler geproduceerd kan worden in vergelijking met Nederland. Hier zijn de belangrijkste redenen, gebaseerd op de huidige marktsituatie en vooruitzichten voor 2026:
1. Goedkopere Energie (Spanje) Zon en wind: Spanje heeft een veel grotere overvloed aan goedkope zonne- en windenergie. Lagere elektriciteitskosten: Groene staalproductie vereist enorme hoeveelheden elektriciteit voor waterstofproductie. Spanje heeft een van de laagste elektriciteitsprijzen in Europa, vaak de helft van de kosten in Duitsland of Nederland.Kostenverschil: Onderzoekers stellen dat groene staalproductie in Nederland jaarlijks bijna 800 miljoen meer aan elektriciteit kost dan in Spanje.
2. Productiekosten Waterstof (Spanje)Groene waterstof (gemaakt met hernieuwbare energie) is cruciaal voor de overstap van kolen naar groen staal. Door de goedkopere energie is de productie van groene waterstof in Spanje aanzienlijk goedkoper dan in Noord-Europa.
3. Infrastructuur en Ruimte (Spanje)Spanje heeft meer ruimte voor grootschalige zonneparken en windmolens, wat noodzakelijk is voor een constante toevoer van goedkope groene energie.Situatie in Nederland (Tata Steel)Hoewel Tata Steel Nederland plannen heeft om te vergroenen (met hulp van 2 miljard aan overheidssubsidies), wijzen onderzoekers erop dat het verplaatsen van de productie naar Spanje economisch levensvatbaarder is dan de vergroening in Nederland. Nederland kampt met een overvol stroomnet en hogere energieprijzen, waardoor de operationele kosten (OPEX) voor groen staal veel hoger liggen.Conclusie Voor de lange termijn rendabiliteit (lagere OPEX) is Spanje de superieure locatie. Nederland richt zich vooral op vergroening in IJmuiden uit strategisch belang, werkgelegenheid en om de keten (automotive in de buurt) te behouden, ondanks de hogere kosten.
quote:

Advocates for the Future dient klacht in bij Europese Commissie over voorgenomen EUR 2 miljard steun aan Tata Steel

Op de dag dat de Tweede Kamer debateert over EUR 2 miljard steun voor Tata Steel Nederland, dient Advocates for the Future (AftF) een klacht in bij de Europese Commissie. Volgens de juridische NGO voldoen de plannen van de regering niet aan de Europese staatssteunregels en mag deze daarom niet worden goedgekeurd. Op 7 april 2026 voert de Tweede Kamer een plenair debat over de toekomst van Tata Steel.

AftF benadrukt dat ingrijpende veranderingen noodzakelijk zijn om de ernstige vervuiling door Tata Steel aan te pakken en de staalindustrie daadwerkelijk te verduurzamen. De uitstoot en andere schadelijke gevolgen van Tata Steel voor klimaat, milieu en gezondheid zijn al jaren onderwerp van zorg. Juist daarom is het van groot belang dat eventuele publieke steun juridisch houdbaar, effectief en toekomstbestendig wordt ingezet.
De Nederlandse overheid wil Tata Steel nu ondersteunen met een steunpakket van ongeveer EUR 2 miljard. Dat pakket bestaat onder meer uit EUR 1,2 miljard voor de vervanging van een kolengestookte voor een gasgestookte staalfabriek, en EUR 600 miljoen voor maatregelen die de leefomgeving en gezondheid van omwonenden zouden moeten verbeteren. Daarnaast is EUR 200 miljoenvoorzien voor een mogelijke latere overstap van de nieuwe installatie van aardgas naar waterstof of biomethaan.

Strenge Europese eisen voor staatssteun
Lidstaten mogen niet zomaar financiële steun verlenen aan bedrijven, omdat dit de concurrentie binnen de Europese interne markt kan verstoren. Staatssteun is daarom verboden, tenzij de Europese Commissie die steun expliciet goedkeurt op grond van de strenge vereisten uit de Richtsnoeren inzake staatssteun voor klimaat, milieubescherming en energie (CEEAG).

Volgens AftF voldoet de voorgenomen steun aan Tata Steel op fundamentele punten niet aan deze voorwaarden. De Europese Commissie kan de steun daarom niet goedkeuren. De steunmaatregelen creëren een reëel risico op langdurige afhankelijkheid van aardgas, en bieden onvoldoende zekerheid dat de publieke investering leidt tot structurele klimaat- en gezondheidswinst.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220806383
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:26 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Typisch een klimaatwappie. Duizenden werknemers op straat, maar hey, weer een boompje gered.
Het gaat om de norm van uitstoot van zeer schadelijke stoffen die kankerverwekkend zijn voor omwonenden en slecht zijn voor het milieu. Waarom haal je het klimaat erbij?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 09:07:47 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220806441
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 08:54 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het gaat om de norm van uitstoot van zeer schadelijke stoffen die kankerverwekkend zijn voor omwonenden en slecht zijn voor het milieu. Waarom haal je het klimaat erbij?
KLimaat doordat de TATA zoveel extra electra gaat kosten

quote:
AI-overzicht
Ja, Tata Steel in IJmuiden is een van de grootste elektriciteitsverbruikers van Nederland.
Huidig verbruik:
Het bedrijf verbruikt jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.


Toekomstige stijging: Door de geplande verduurzaming en overstap op groen staal, verwacht Tata Steel in de toekomst ongeveer vier keer zoveel elektrisch vermogen te verbruiken als nu.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220806444
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 06:36 schreef Huisopdehoek het volgende:

[..]
Je steekt je kop in het zand over de gezondheidsrisico’s voor mensen? Dat bepaalde soorten kanker en andere ziekten veel vaker in die buurt voorkomen?
Je doet net alsof er elke dag mensen kanker krijgen door Tata's toedoen. Ik woon in de regio en genoeg mensen die gewoon oud worden, zonder longkanker. Daarbij speelt leefstijl ook een belangrijke factor die bepaalt of je oud(er) wordt of niet. Plus genetische aanleg.
pi_220806459
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:03 schreef Watmoetjenou het volgende:
Durf je dat ook te zeggen tegen de +10K medewerkers?
Heeft een bedrijf een vrijbrief om alles te doen en laten wat ze willen omdat ze de overheid kunnen chanteren met het argument "wij hebben 10k medewerkers"?
pi_220806464
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 21:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de afvoer bedrijven van de staalslakken

de elektriciteitsmaatschappij

Zoek in plaats daarvan naar tata is grootgebrukker electriciteit
[..]
Zoek in plaats daarvan naar 2 miljard kWh electriciteit is hoeveel huishoudens
[..]

2TWh is ongeveer 2% van het jaarlijkse Nederlandse stroomverbruik, dat rekent wellicht makkelijker?
  Redactie Frontpage zaterdag 16 mei 2026 @ 09:16:47 #28
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220806473
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heeft een bedrijf een vrijbrief om alles te doen en laten wat ze willen omdat ze de overheid kunnen chanteren met het argument "wij hebben 10k medewerkers"?
Nee
  zaterdag 16 mei 2026 @ 09:19:56 #29
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220806487
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
2TWh is ongeveer 2% van het jaarlijkse Nederlandse stroomverbruik, dat rekent wellicht makkelijker?
dus we we hebben 50 x 800.000 huishoudens= 40.000. 000 huishoudens in nederland ?/

quote:
Ongeveer 800.000 tot 833.000 huishoudens.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220807303
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:09 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Je doet net alsof er elke dag mensen kanker krijgen door Tata's toedoen. Ik woon in de regio en genoeg mensen die gewoon oud worden, zonder longkanker. Daarbij speelt leefstijl ook een belangrijke factor die bepaalt of je oud(er) wordt of niet. Plus genetische aanleg.
Je ontkent dat er, door veel onderzoeken van verschillende instanties, er significant meer kanker en longaandoeningen voorkomen in de IJmond?
pi_220807427
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:22 schreef Huisopdehoek het volgende:

[..]
Je ontkent dat er, door veel onderzoeken van verschillende instanties, er significant meer kanker en longaandoeningen voorkomen in de IJmond?
Ik ontken dat niet. Ik geef ook aan dat leefstijl een grote rol speelt. En dat weet ik uit ervaring. Mensen leven hier wat Bourgondischer. Lekker eten, drinken en roken. Maar dat zal je vast niet geloven, omdat er geen cijfertjes van zijn.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 10:53:15 #32
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220807549
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heeft een bedrijf een vrijbrief om alles te doen en laten wat ze willen omdat ze de overheid kunnen chanteren met het argument "wij hebben 10k medewerkers"?
Veel multinationals doen toch niet min of meer hetzelfde door te dreigen met een vertrek als bepaalde belastingvoordelen voor hen verdwijnen?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 16 mei 2026 @ 11:50:27 #33
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220807815
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:44 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ik ontken dat niet. Ik geef ook aan dat leefstijl een grote rol speelt. En dat weet ik uit ervaring. Mensen leven hier wat Bourgondischer. Lekker eten, drinken en roken. Maar dat zal je vast niet geloven, omdat er geen cijfertjes van zijn.
Speelt absoluut een grote rol mede. :)

Zal hoogstpersoonlijk nooit volledig willen onkennen dat 'minder gunstige' effecten vanuit het immense complex af en toe bijdragen aan ongezonde invloeden voor mensen met mogelijk een wat zwakkere gezondheid dan een ander. ;(
Maar wellicht speelt dit binnen veel meer drukke grootstedelijke gebieden met alle ongezonde invloeden van dien, en dan nog 'n beetje erger als rond de fabriek waar hoogwaardig staal geproduceerd wordt. :s)

Er mogen langzamerhand inderdaad prangende vragen gerezen zijn over de haalbaarheid van het grote Groene Plan en voortbestaan van de staalfabriek vanwege te hoog electragebruik en dergelijke.
Maar al met al lijkt het er eerder op dat men Tata zelf loopt te zieken, door continu argumenten te blijven gebruiken als 'schadelijk voor de volksgezondheid' in geval van kortdurende emissies, terwijl op het terrein intussen van alles gedaan is om de ergste zorgen weg te nemen. ;)

Tegelijk spelen bij serieuze vragen over in hoeverre de fabriek verantwoordelijk hiervoor is meerdere oorzaken mede die wat meer licht zouden werpen over deze kwestie. :!
Had enige jaren terug nog wat artikelen gepost waarin nota bene door een vrouwelijke longarts werd uitgelegd waardoor gezondheidsschade en leed als o.a. longkanker voornamelijk werd veroorzaakt.
Ook nog dat het bekend is dat precies in woongebieden rondom TATA (Beverwijk en Wijk aan Zee) al sinds mensenheugenis verreweg de ergste rokers :% wonen. :7

Een vrij ongezonde leefstijl op andere manieren speelt daarnaast dus ook 'n rol mede.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220808006
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dus we we hebben 50 x 800.000 huishoudens= 40.000. 000 huishoudens in nederland ?/
[..]

Nee.

Maar er zijn naast huishoudens ook nog bedrijven, instellingen en overheden die stroom gebruiken.
Of hebben we alleen maar huishoudens in Nederland?
pi_220808206
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:53 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Veel multinationals doen toch niet min of meer hetzelfde door te dreigen met een vertrek als bepaalde belastingvoordelen voor hen verdwijnen?
Shell en Unilever waren brits&Nederlands, maar zijn nu brits. Dat wil nog niet zeggen dat de productie fasciliteiten hier verdwenen zijn. Het hoofdkantoor is nu in de UK. Dat de raffinagecapaciteit uit de gehele EU verdwijnt heeft inderdaad met EU&landelijk beleid te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 16-05-2026 13:52:58 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220809812
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:44 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ik ontken dat niet. Ik geef ook aan dat leefstijl een grote rol speelt. En dat weet ik uit ervaring. Mensen leven hier wat Bourgondischer. Lekker eten, drinken en roken. Maar dat zal je vast niet geloven, omdat er geen cijfertjes van zijn.
Bourgondisch leven doen ze ook in bijvoorbeeld Brabant. Meer dan gemiddeld roken wordt ook gedaan bijvoorbeeld gebieden met lagere inkomens. En toch komen daar niet zoveel luchtwegaandoeningen, verschillende soorten kankers etc als in de IJmond voor.

Maar blijkbaar geloof jij dat niet, ondanks de aantoonbare cijfers van verschillende (onafhankelijke) onderzoeken. Tata stoot volgens jou géén schadelijke, zwaar giftige en kankerverwekkende stoffen uit. Het ligt aan het biertje, een sigaretje (landelijk gezien rookt nog geen 29% van de bevolking) en Bourgondisch eten.

Dat is je ogen sluiten voor wat er bij/door Tata gebeurt. Al jaren, decennia lang. En wat ook al jaren, decennia lang bekend is. Oók bij Tata.
pi_220809980
opsluiten die handel
pi_220810119
Is die smerige kutfabriek nu nog niet dicht?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 15:54:11 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220810137
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:52 schreef CarbonC het volgende:
Is die smerige kutfabriek nu nog niet dicht?
nee ze gaan eerst iedere jaar een paar miljard in de oven flikkeren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 24 mei 2026 @ 03:58:34 #40
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220873268
We hebben nooit genoeg elektriciteit om TATA te laten draaien met waterstof,
quote:
AI-overzicht
Ja, Tata Steel in IJmuiden is een van de grootste elektriciteitsverbruikers van Nederland.
Huidig verbruik:
Het bedrijf verbruikt jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.

Toekomstige stijging: Door de geplande verduurzaming en overstap op groen staal, verwacht Tata Steel in de toekomst ongeveer vier keer zoveel elektrisch vermogen te verbruiken als nu.
we hebben ook niet genoeg elektriciteit om de datacenters van Microsoft in de Wieringermeer volledig te laten draaien

AI komt al onze elektriciteit stelen
Bekijk deze YouTube-video

https://tweakers.net/nieu(...)ote-datacenters.html
https://www.nedsystems.nl(...)run-om-groene-stroom

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 26-05-2026 07:43:48 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220875464
Als we nou niet zoveel geld uitgaven aan asiel, dan zouden we meer geld kunnen besteden aan het direct opruimen van de troep die Tata veroorzaakt.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 25 mei 2026 @ 07:51:30 #42
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220882706
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:45 schreef probeer het volgende:
Als we nou niet zoveel geld uitgaven aan asiel, dan zouden we meer geld kunnen besteden aan het direct opruimen van de troep die Tata veroorzaakt.
dat kan wel uit de opbrengst van de grond komen als er moderne flats gebouwd kunnen worden ala dubai of een bijdrage heffen bij meneer TATA of beiden

dat komt wel goed , laat ze eerst maar opzouten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220882737
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:09 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik woon in de regio en genoeg mensen die gewoon oud worden, zonder longkanker.
Zelden zo’n stompzinnig argument gehoord.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220882869
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 08:12 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Zelden zo’n stompzinnig argument gehoord.
Is goed Joop. Alleen cijfers tellen toch?
pi_220883487
Wat is dit voor flauwekul, gelden voor Tata misschien bijzondere wetten of regels? Er word een overtreding vastgestelt, en dan komen ze met verhaal aan dat het in 2030 gesloten gaat worden, moet ik eens een cafe hebben dat de regels overtreed, en zeg: Nou we zijn er mee bezig hoor, over 4 jaar denken we het probleem opgelost te hebben, dit fucking land is fucking kapot, dan hebben ze het in de politiek over morele waardes, ja logisch dat je jongeren niet meer kunt opvoeden op deze manier, de norm is namelijk dat je niet aan de norm houd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220883689
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 12:45 schreef probeer het volgende:
Als we nou niet zoveel geld uitgaven aan asiel, dan zouden we meer geld kunnen besteden aan het direct opruimen van de troep die Tata veroorzaakt.
Waarom zou de overheid de troep die Tata-steel decennialang bewust gemaakt heeft zelf op moeten ruimen: dat moet Tata natuurlijk zelf doen, of op zijn minst voor betalen (anders wordt dat opruimen ook weer een grote bak ellende).
pi_220884827
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 09:08 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Is goed Joop. Alleen cijfers tellen toch?
Lijkt me een betere basis dan anekdotisch geneuzel. Beetje in de categorie: Roken is gezond, want mijn oma is 95 geworden en rookte twee pakjes per dag.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  maandag 25 mei 2026 @ 13:35:29 #48
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220885018
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 09:09 schreef Fietsenrek het volgende:

Ik woon in de regio en genoeg mensen die gewoon oud worden, zonder longkanker.

Daarbij speelt leefstijl ook een belangrijke factor die bepaalt of je oud(er) wordt of niet. Plus genetische aanleg.
ja er zijn ook mensen in Wijk aan die die langer leven , ze gaan niet allemaal erg vroeg dood

mijn vader rookte sigaren en leefde toch nog wel lang, niet zo lang als ik , maar toch

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 25-05-2026 16:45:02 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 25 mei 2026 @ 14:29:56 #49
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220885426
Even een toevoeging en tevens herinnering over deze kwestie van mijn hand 14.gif op deze mooie tweede Pinksterdag:

Want kijk, meerdere belanghebbenden, en wij als binnen Haagse kringen hoogwaardig en zeer betrouwbaar geacht management *), prefereren het voordeel van de twijfel inzake staalfabriek Tata IJmuiden.

Er werd meerdere malen in geuren en kleuren, vergelijkbaar met alle sierlijke rookformaties uit het verleden ;), een vrij uitgebreide toelichting gegeven over 'hoe en waarom' sluiting van de cokes- en gassfabrieken geheel nog niet aan de orde is.
Dus, laat staan de fabriek in haar geheel, mij dunkt.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)lopig-niet-dichtgaan


Ziehier 15 mei jl:
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 22:16 schreef Scjvb het volgende:
Wel.

Deze zeer functionele en vooralsnog noodzakelijke fabrieken, oftewel cokes- en gassfabrieken 1 en 2, moeten of mogen helaas nog niet per direct sluiten.

Daar komt bij dat korte tijd terug reeds melding gemaakt werd van het volgende geruststellende bericht op 5-5-26, inclusief mijn eveneens geruststellende citaat over alles wat daar intussen is bereikt:


Een camera van de omgevingsdienst wordt geinstalleerd om toezicht te houden op een fabriek van Tata Steel. Met de camera's wil de dienst problemen met de verbranding van cokes vroegtijdig detecteren. © Foto ANP / Koen van Weel

De recente overschrijding van de chroom-6-uitstoot door Tata Steel is niet direct schadelijk geweest voor de volksgezondheid, concludeert de GGD in een maandag verschenen rapport. De uitstoot overschreed ruim dertig maal de norm.

4.gif GGD: geen directe gezondheidsschade voor omwonenden door chroom6-overschrijding Tata
https://www.haarlemsdagbl(...)-tata/151097261.html

====

Quote van toelichting over het geheel op 5-5-26 jl.

Hmm.. één van de meest recente updates over het wel en wee omtrent de grote staalfabrikant Tata IJmuiden, die onder andere door topmensen als wij op locatie in haar Groene Opmars rijkelijk wordt gesteund, gaat wederom over de mate van ongezondheid voor omwonenden maar vooral dan in positieve zin. Op de wervelende Zuidas is men anders goed op de hoogte van 'nieuwe en vrij gunstige ontwikkelingen' aldaar
Hoogstpersoonlijk zou ik zelfs denken dat het nóg gezonder is om in de IJmond, waaronder Wijk aan Zee, te wonen dan in een drukke stad.

Derhalve zijn er ook weinig zorgen nodig over af en toe overschrijding van de norm, omdat de volksgezondheid niet in het geding is, zoals ik de lezer op FOK! in de loop der tijd vaker heb gemeld. Na een middagje met partner op het Bevrijdingsfeest in Haarlem nu even de tijd dit heuglijke bericht voor u te posten.
Veel frisse lucht vanaf zee waardoor men haast altijd verzekerd isvan schone lucht, waarbij vergeleken de huidige overlast van zoal Tata Steels twee verouderde cokes- en gassfabrieken thans nog 'n fractie is van wat langere tijd terug. Het is tevens iets wat steeds meer tevreden gezichten oplevert in de IJmond!

Welnu, het staalbedrijf mag bovendien Donald Pols van Milieudefensie welkom heten! Dat wil nu best wat zeggen, want dat TATA op de goede weg is was reeds overduidelijk. Er wordt kennelijk ook steeds beter over nagedacht door voormalige critici. Tata Steel heeft de laatste tien jaar stevig aan de weg getimmerd met allerhande maatregelen met filters, camera's en overkappingen e.d. die intussen de ergste klachten tot een minimum hebben beperkt. En alsof dat nog niet genoeg is komt de verduurzaming van het bedrijf ook naderbij. Al met al een schone en leefbare ongeving van de fabriek dus die omgeven is met vaak frisse lucht vanaf zee, en de GGD denkt ook mee!

Scjvb
Mooie dag!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 25 mei 2026 @ 16:47:31 #50
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220886284
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:02 schreef raptorix het volgende:
Wat is dit voor flauwekul, gelden voor Tata misschien bijzondere wetten of regels?
Er word een overtreding vastgestelt, en dan komen ze met verhaal aan dat het in 2030 gesloten gaat worden, moet ik eens een cafe hebben dat de regels overtreed, en zeg:

Nou we zijn er mee bezig hoor, over 4 jaar denken we het probleem opgelost te hebben, dit fucking land is fucking kapot, dan hebben ze het in de politiek over morele waardes, ja logisch dat je jongeren niet meer kunt opvoeden op deze manier, de norm is namelijk dat je niet aan de norm houd.
Die TATA is de pest voor ons land

kost veel te veel stroom wat er niet is, (Dat hebben de provinciale ambtenaren aan Microsoft beloofd 8)7 8)7 :W

Een de technische mensen zijn in andere bedrijfstakken hard nodig daar verdienen ze veel meer,
trouwens de begaafde mensen zijn er al niet meer, die hebben al ander werk gevonden

quote:
Huishoudens vragen massaal extra stroom aan: angst dat nieuwe kookplaat, warmtepomp of elektrische auto na 1 juli niet mogelijk is
AMSTERDAM - Huishoudens vragen massaal een extra aansluiting op het stroomnet aan.

Er is daardoor een stormloop ontstaan, omdat aansluitingen vanaf 1 juli op rantsoen gaan nu het elektriciteitsnet overvol is en miljardeninvesteringen in uitbreiding onvoldoende helpen.
Theo Besteman
Verslaggever Energie en grondstoffen
18:50 uur | 25 mei 2026

,,We zien een sterke toename van het aantal aanvragen", bevestigt woordvoerder Maartje Vermeer van de grote regionale netbeheerder Enexis, actief in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg.


[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 26-05-2026 07:46:03 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')