quote:
Op dinsdag 12 mei 2026 21:16 schreef praadje het volgende:Ik ben nu ruim tien jaar clean na een jaar of vier overmatig alcoholgebruik. Ik taalde er ook niet naar omdat ik een hevige epilepsieaanval kreeg dat ik gewoon bang was geworden om te drinken.
Ik ging naar feestjes, naar de kroeg etc. en had het best naar mijn zin tot iedereen lam was. Dan vertrok ik want als je zelf nuchter bent begrijp je de lol er niet meer van.
Onlangs lunchte ik met een vriendin bij mij thuis. Had een mooi flesje wijn voor haar gekocht en voor mezelf ranja met spa rood.
Toen ze weg was kwam ik erachter dat ik vergeten was de fles mee te geven wat ik normaal gesproken doe. En toen gebeurde er ineens iets. Ik was veilig, ik was thuis. Zou ik 1 glaasje proberen? Na tien jaar?
Ik ging overstag, schonk een klein glaasje in en kieperde de rest gelijk weg voor het geval dat. Nadat ik alles had opgeruimd ben ik gaan zitten met dat glaasje. Een nipje, nog een klein nipje, een iets grotere slok en het glas was leeg.
En weet je, het triggerde niets. Geen voldaan gevoel van, yes ik kan weer normaal drinken of oh, dit kan ik wel weer eens vaker doen.
Het is nu net als de afgelopen tien jaar. Ik wil het niet meer en ik hoef het niet meer. Het voegt niets meer toe aan mijn leven. Ik hoop echt dat jullie ook zover komen.
Bedankt en goed om te horen.
Voor mij klinkt echter wat je zegt alleen maar als het begin van weer een terugval. Of eigenlijk is het te zien als een terugval, hoe positief je insteek ook is.
Je dronk weer na 10 jaar. "Een nipje, een grotere slok" het heeft zelfs beleving in je hersenen. De reden waarom je dat glas opdronk is toch hetzelfde als waarom andere mensen weer terugvallen na jaren?
Jij hebt als redenatie dat je wou testen of alcohol je nog iets zou doen. Die redenaties hebben personen na 2 maanden nuchter zijn ook. "Misschien kan ik nu wel weer normaal drinken"
Ik hoop dat wat je denkt klopt en dat je echt geen drang meer hebt. Ik waardeer dat je zegt dat het drinken niks toevoegt en je voor de rest ook hoopt dat ze 10 jaar nuchter kunnen blijven.
Je bent trouwens niet meer ruim 10 jaar clean.. is echt niet knullig bedoeld.. maar gewoon hoe het is
Ik ben ook geen (overduidelijk) AA fanatic (daar is niks mis mee naar mijn idee trouwens), maar je kan gewoon niet zeggen dat je nog steeds 10 jaar clean bent als je gedronken hebt.
Alsnog een geweldige prestatie hoor, niks dan lof daarvoor
[ Bericht 1% gewijzigd door Masberum op 12-05-2026 21:43:57 ]