https://wetten.overheid.n(...)6-05-10&z=2026-05-10quote:Op zondag 10 mei 2026 10:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Nederlandse wetgeving kent niet echt strafverhogende of verlichtende omstandigheden die er expliciet in zijn opgenomen, dat is aan de rechter om daar rekening mee te houden.
Zoals het er staat: geen bindende kaders.quote:Op zondag 10 mei 2026 11:07 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
https://wetten.overheid.n(...)6-05-10&z=2026-05-10
Wat wordt er hier dan bedoeld met strafverhogend? Even naar beneden scrollen.
Bij een strafmaat tot 18 jaar zou ik 3 jaar juist als relatief lichte straf bestempelen. De rechter zal dus wel met die omstandigheden rekening gehouden hebbenquote:Op zondag 10 mei 2026 10:31 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Zoals ik de wettekst lees, hierboven doorgegeven via een link, zijn er wel verzwarende omstandigheden in de wet opgenomen, wat ook logisch is:
- is er veel geweld gebruikt?
- was de verkrachting langdurig?
Etc.
Maar ik lees niets over verlichtende omstandigheden in de wet. Ali B. heeft haar verkracht, maar de vrij bijzondere omstandigheden waarin dit gebeurde worden niet meegewogen. Vandaar de in mijn ogen relatief zware straf.
Bij een schuldverkrachting is de maximale straf 4 jaar. Bij een opzetverkrachting 9 jaar.quote:Op zondag 10 mei 2026 15:48 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Bij een strafmaat tot 18 jaar zou ik 3 jaar juist als relatief lichte straf bestempelen. De rechter zal dus wel met die omstandigheden rekening gehouden hebben
Denk je niet dat het tijd is dat strafrecht sterker op artificiële intelligentie gaat leunen?quote:Op zondag 10 mei 2026 15:57 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Bij een schuldverkrachting is de maximale straf 4 jaar. Bij een opzetverkrachting 9 jaar.
Wat is het verschil? In het eerste geval had de dader kunnen weten dat de penetratie ongewenst was. In het tweede geval wist de dader dat de penetratie ongewenst was.
https://www.rijksoverheid(...)-seksuele-misdrijven
Ingaande 1 juli 2024, maar zonder terugwerkende kracht. Dus het is mij niet duidelijk onder welke wet Ali B. nu veroordeeld is.
Nee, dat hoop ik niet. Wat zou dat oplossen?quote:Op zondag 10 mei 2026 16:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Denk je niet dat het tijd is dat strafrecht sterker op artificiële intelligentie gaat leunen?
Consistentere rechtsspraak.quote:Op zondag 10 mei 2026 16:11 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Nee, dat hoop ik niet. Wat zou dat oplossen?
Zucht...er staat in de uitspraak en arrest waarom ze het toch een betrouwbare bron vinden.quote:Op zondag 10 mei 2026 16:37 schreef Kottnauer het volgende:
Het valt me op dat een van de steunverklaring op basis waarvan de rechtbank tot de schuldigverklaring is gekomen afkomstig is van een vrouw die heeft verklaard een blank meisje van een jaar of 20 overstuur bij een bushalte te hebben gesproken en naar het station gebracht.
Het slachtoffer was echter niet blank. En ook geen meisje, maar een volwassen vrouw en moeder van 23 of 24 jaar. Deze verschillen zijn door de rechtbank van tafel geveegd.
Zeker. Dat heb ik ook gelezen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is. Het is de mening van de rechtbank. Als verdediging zou ik hier meer op ingezet hebben.quote:Op zondag 10 mei 2026 16:49 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zucht...er staat in de uitspraak en arrest waarom ze het toch een betrouwbare bron vinden.
Jij bent geen strafrechtadvocaat. Waarom denk je dan in godsnaam dat jij het beter had gedaan?quote:Op zondag 10 mei 2026 17:37 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Zeker. Dat heb ik ook gelezen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is. Het is de mening van de rechtbank. Als verdediging zou ik hier meer op ingezet hebben.
Dat weet jij helemaal niet of ik een strafrechtadvocaat ben. Hoe dan ook, slechter dan deze uitspraak van 3 jaar had het in elk geval niet gekund.quote:Op zondag 10 mei 2026 17:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij bent geen strafrechtadvocaat. Waarom denk je dan in godsnaam dat jij het beter had gedaan?
Ik weet weldegelijk dat je geen strafrechtadvocaat bent, want je laat zien dat je geen verstand van zaken hebt. Ook met jouw tweede zin onderstreep je dat.quote:Op zondag 10 mei 2026 18:01 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Dat weet jij helemaal niet of ik een strafrechtadvocaat ben. Hoe dan ook, slechter dan deze uitspraak van 3 jaar had het in elk geval niet gekund.
Volgens mij zijn context en (soms ongrijpbare) nuances ontzettend belangrijk in strafzaken. Lijkt me bij uitstek geen werk voor een veredelde rekenmachine.quote:
Hebben ze ook gedaan heh Sjaak.quote:Op zondag 10 mei 2026 17:37 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Zeker. Dat heb ik ook gelezen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is. Het is de mening van de rechtbank. Als verdediging zou ik hier meer op ingezet hebben.
Waarom noem jij een volwassen vrouw en moeder van 23 jaar oud een meisje?quote:Op zondag 10 mei 2026 19:48 schreef matthijst het volgende:
[..]
Hebben ze ook gedaan heh Sjaak.
Sjongejonge. Hoe groot acht je de kans dat er daar huildende meisje worden opgepikt. Tenzij Ali er vaker verkrachtings schrijverskampen had. Ze had ook gewoon pinbewijs van station.
Jij blijft wel drammen, zeg. Ali is ook maar een naieve knul, he?quote:Op zondag 10 mei 2026 20:06 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Waarom noem jij een volwassen vrouw en moeder van 23 jaar oud een meisje?
Het zijn precies juist die nuances waar een ai veel beter rekening mee kan houden in vergelijking tot vergelijkbare dossiers, het is de mens die niet gelijktijdig een dossier van 5000 pagina's kan lezen en alle informatie effectief kan meenemen en vergelijken met 500 voorgaande, soortgelijke casus.quote:Op zondag 10 mei 2026 18:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Volgens mij zijn context en (soms ongrijpbare) nuances ontzettend belangrijk in strafzaken. Lijkt me bij uitstek geen werk voor een veredelde rekenmachine.
Als vergaarbak voor wetgeving, jurisprudentie en dergelijke natuurlijk prima.
Ik wil gewoon de feiten op een rijtje hebben. Er is een getuige die een blank meisje heeft gezien en gesproken. Daar is in de rechtszaak een donkere volwassen vrouw van gemaakt. Deze getuige vormt het essentiële steunbewijs op basis waarvan iemand tot drie jaar cel is veroordeeld.quote:Op zondag 10 mei 2026 20:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jij blijft wel drammen, zeg. Ali is ook maar een naieve knul, he?
Hoezo? Niks feiten of jij moet een foto van Naomi hebben. Ze kon haar haar geblondeerd hebben en in het donker kun je niet zien of iemand wit of half gekleurd is. Je blijft twijfelen aan de uitspraak van de rechter en dat vind ik debiel.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:33 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik wil gewoon de feiten op een rijtje hebben. Er is een getuige die een blank meisje heeft gezien en gesproken. Daar is in de rechtszaak een donkere volwassen vrouw van gemaakt. Deze getuige vormt het essentiële steunbewijs op basis waarvan iemand tot drie jaar cel is veroordeeld.
Als je zo feitelijk bent als je zegt, dan had je ook gepost waarom het hof het wel betrouwbaar vindt.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:33 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik wil gewoon de feiten op een rijtje hebben. Er is een getuige die een blank meisje heeft gezien en gesproken. Daar is in de rechtszaak een donkere volwassen vrouw van gemaakt. Deze getuige vormt het essentiële steunbewijs op basis waarvan iemand tot drie jaar cel is veroordeeld.
Bij het eerste verhoor heeft ze aan dat ze niet precies meer weet hoe het meisje eruit zag.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hoezo? Niks feiten of jij moet een foto van Naomi hebben. Ze kon haar haar geblondeerd hebben en in het donker kun je niet zien of iemand wit of half gekleurd is. Je blijft twijfelen aan de uitspraak van de rechter en dat vind ik debiel.
quote:[getuige 3] heeft in het verhoor bij de politie op een vraag hoe het meisje eruit zag geantwoord: ‘Dat durf ik niet zo te zeggen. Volgens mij was ze blond. Maar ik durf niet te zeggen of zij heel lang haar had ofzo. Ze was blank. En ze zat achterop he.’
Deze ontmoeting vond plaats tussen 14:00 en 14:30 overdag.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hoezo? Niks feiten of jij moet een foto van Naomi hebben. Ze kon haar haar geblondeerd hebben en in het donker kun je niet zien of iemand wit of half gekleurd is. Je blijft twijfelen aan de uitspraak van de rechter en dat vind ik debiel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |