abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220704976
Al eerder een veelbesproken topic K&W / Uitbreiding groepenkast, 20 mm te weinig ....
installatie afgerond, de drie fasen + nul overgezet naar de nieuwe (tweede) kast.

Volgende punt is de Wallbox. Heb ik niet zoveel verstand van, anders dan dat ik'11kW 3 fasen box met type 2 CEE stekker nodig heb. Verder wil ik Dynamic Load Balancing.

Wat is een goede keuze en waar bij installatie op te letten?

Auto wordt hoogst waarschijnlijk een Peugeot e 2008 (niet mijn keuze) :

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 3 mei 2026 @ 15:07:49 #2
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220705048
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:00 schreef blomke het volgende:
niet mijn keuze
Dat moest er nog eens bijkomen
pindazakje
pi_220705237
Als je ERE's wil gaan doen heb je een wallbox met een MID meter nodig. Dat is misschien wel een aandachtspunt.
pi_220706046
Eentje die je eigen stroomverbruik kan aflezen en daarop de laadsnelheid aanpast is ook wel fijn om eigen verbruik te maximaliseren.
  zondag 3 mei 2026 @ 17:03:20 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220706106
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:00 schreef blomke het volgende:

Wat is een goede keuze en waar bij installatie op te letten?

Auto wordt hoogst waarschijnlijk een Peugeot e 2008 (niet mijn keuze) :

[ afbeelding ]
Van de vrouw mocht het niet iets anders worden?

Daar had je dus bij de trouwakte op moeten letten :+
pi_220706328
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:29 schreef CoolGuy het volgende:
Als je ERE's wil gaan doen heb je een wallbox met een MID meter nodig. Dat is misschien wel een aandachtspunt.
De bureaucratie... Gvd
Ik wil hetzelfde als TS maar de 22kw variant en wel ready voor v2g.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220708439
quote:
6s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:03 schreef ikweethetookniet het volgende:

Van de vrouw mocht het niet iets anders worden?

Daar had je dus bij de trouwakte op moeten letten :+
M'n vrouw betaalt 'm; ik ga er in rijden: woon-werkverkeer elke keer 160 km. Dus dat tikt wel aan met de ERE's.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 04-05-2026 08:42:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220708448
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 16:56 schreef JoGold het volgende:
Eentje die je eigen stroomverbruik kan aflezen en daarop de laadsnelheid aanpast is ook wel fijn om eigen verbruik te maximaliseren.
Dat is dus Dynamic Load Balancing (?)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 3 mei 2026 @ 21:20:07 #9
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220709042
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:35 schreef blomke het volgende:
De vrouw betaalt 'm; ik ga er in rijden: woon-werkverkeer elke keer 160 km. Dus dat tikt wel aan met de ERE's.
En de ere gaan naar ….. O-)
pi_220709254
quote:
6s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:20 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
En de ere gaan naar ….. O-)
quote:
6s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:03 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Van de vrouw mocht het niet iets anders worden?

Daar had je dus bij de trouwakte op moeten letten :+
't Schijnt je nogal te boeien wat wij onderling uitspoken? Wil je nog meer details??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220710664
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is dus Dynamic Load Balancing (?)
Wat ik begreep zijn er twee varianten. Gewone load balancing zorgt ervoor dat alles goed gaat en niets overbelast raakt. Andere, betere variant stemt laadsnelheid af op je teruglevering en optimaliseert die, dus rustig beginnen in de ochtend en ophogen richting de middag, afhankelijk van je teruglevering.
pi_220710841
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:36 schreef ludovico het volgende:
Ik wil hetzelfde als TS maar de 22kw variant en wel ready voor v2g.
Solar Edge heeft hele mooie uitvoering daarvoor.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220710881
Ook ooit eens naar gekeken. Kon niks vinden waar in onze situatie iets mee aan te vangen was. Dus we laden beide op via stopcontact.

Probleem is dat een auto een oud type stekker heeft en een auto een nieuw type en voor zover ik vlug kon zien zijn er geen laders te krijgen waar beide auto's mee opgeladen kunnen worden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Moderator maandag 4 mei 2026 @ 09:52:36 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220718205
Mijn persoonlijke ervaring is, koop er 1 met vaste kabel die lang genoeg is om in de auto te pluggen als je de auto een keer andersom op de inrit zet.

waarom vaste kabel: Dan kan je de kabel die bij de auto zit netjes ingepakt in de auto ergens opbergen, doe je dit niet heb je na een tijdje altijd een vieze soms natte kabel los in de kofferbak liggen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220718236
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik hoor in mijn omgeving positieve verhalen over de Zaptec 2.

https://www.elektramat.nl(...)mid-zwart-900-00120/

Al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Is zo'n wallbox zelf aan te sluiten? Meer concreet: hoe zit het met de 3 fasen; moet je een bepaald klokgetal aanhouden bij het aansluiten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220719210
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Is zo'n wallbox zelf aan te sluiten? Meer concreet: hoe zit het met de 3 fasen; moet je een bepaald klokgetal aanhouden bij het aansluiten?
Deze heeft gewoon een duidelijke aansluiting:
Pe = geel groen
N = blauw
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs

Moet je wel vanuit kunnen gaan dat je meterkast ook goed is aangesloten. Zeker als je er een loadbalancer tussenzet die op de p1 meter zit. Maar je moet ook een nieuwe automaat in de meterkast plaatsen, ik raad altijd aan daar iemand voor te vinden die er verstand van heeft.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220719943
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:07 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Deze heeft gewoon een duidelijke aansluiting:
Pe = geel groen
N = blauw
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs

Moet je wel vanuit kunnen gaan dat je meterkast ook goed is aangesloten. Zeker als je er een loadbalancer tussenzet die op de p1 meter zit. Maar je moet ook een nieuwe automaat in de meterkast plaatsen, ik raad altijd aan daar iemand voor te vinden die er verstand van heeft.
Hartelijk dank boegschroef.

De Lianderkabel geeft de 3 fasen resp. rood/geel/blauw (R/S/T = oude kleuren; geel/groen voor de nul) en om de verwarring compleet te maken, zijn er gewoon 3 zwarte draden (6 mm2) van de kWh meter naar de hoofdschakelaar (foto's gewenst?).

Voor wat betreft de automaten:

keuze uit 3 :



zie dit topic met allemaal "opbeurende" reacties : K&W / Uitbreiding groepenkast, 20 mm te weinig ....

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 05-05-2026 12:51:29 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220724126
https://peblar.com/nl/

Ik heb zelf geen laadpaal. Mijn buurman wist te vertellen (als je zonnepanelen bezit) dat deze eerst zonnestroom pakt op 1 fase (lagere opstart spanning dan bij 3 fase) en als er meer zonnestroom is dan op 3 fase.

Ik weet niet of dat ook bij andere laders kan.
pi_220724182
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:30 schreef ShoNuf het volgende:
https://peblar.com/nl/

Ik heb zelf geen laadpaal. Mijn buurman wist te vertellen (als je zonnepanelen bezit) dat deze eerst zonnestroom pakt op 1 fase (lagere opstart spanning dan bij 3 fase) en als er meer zonnestroom is dan op 3 fase.

Ik weet niet of dat ook bij andere laders kan.
Mijn ratio io6 laadpaal heeft verschillende settings waaronder de solar of smart solar waarin deze alleen stroom pakt van de fase waar op teruggeleverd wordt. Dat werkt best netjes.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220724200
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:30 schreef ShoNuf het volgende:
https://peblar.com/nl/

Ik heb zelf geen laadpaal. Mijn buurman wist te vertellen (als je zonnepanelen bezit) dat deze eerst zonnestroom pakt op 1 fase (lagere opstart spanning dan bij 3 fase) en als er meer zonnestroom is dan op 3 fase.

Ik weet niet of dat ook bij andere laders kan.
Ja, ik heb een Business veriant hier van, werkt top.
pi_220724274
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 12:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Hartelijk dank boegschroef.

De Lianderkabel geeft de 3 fasen resp. rood/geel/blauw (R/S/T = oude kleuren; geel/groen voor de nul) en om de verwarring compleet te maken, zijn er gewoon 3 zwarte draden (6 mm2) van de kWh meter naar de hoofdschakelaar (foto's gewenst?).

Voor wat betreft de automaten:

keuze uit 3 :

[ afbeelding ]

zie dit topic met allemaal "opbeurende" reacties : K&W / Uitbreiding groepenkast, 20 mm te weinig ....
Als het werkt en veilig is, dan is het goed toch. Je hebt nu nog wat plek voor uitbreiding.
(ik heb een meterkast waarvan ik zelfs de complimenten kreeg van de enexis monteur, en van de monteur die de warmtepomp kwam aansluiten. Maar krijg op internet nog commentaar over vanalles wat beter had gemoeten van de keyboard helden 😅)

Het is voor een loadbalancer of die nu met ct klemmen of een p1 meter zit aangesloten, wel belangrijk dat er niet gemixed wordt met de fase.

Verder is het niet zo spannend, als je de afdekkappen eraf haalde kan je meestal vrij goed zien of die goed zijn aangesloten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')