abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220615488
quote:
Om de stijgende energieprijzen het hoofd te bieden presenteert de Europese Commissie komende week een reeks suggesties om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Een van de adviezen is om bedrijven te stimuleren ten minste één vaste thuiswerkdag te laten instellen.

Dat melden de Britse krant de Financial Times en persbureau Bloomberg. Zij hebben een concept van de voorstellen ingezien die aan de lidstaten wordt voorgelegd.
Daarin valt ook te lezen dat de Europese Commissie wil dat het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd wordt. Daarnaast moet de btw op de aanschaf van warmtepompen, boilers en zonnepanelen worden verlaagd.

Unaniem goedgekeurd
Ook moet het kopen van elektrische auto's worden aangemoedigd door sociale leaseprogramma's, zodat elektrisch rijden ook voor minder kapitaalkrachtigen haalbaar wordt.
Een andere pijler van de plannen is een wetsvoorstel om de transportkosten van elektriciteit te verlagen. Dat moet ertoe leiden dat de prijs van elektriciteit structureel lager wordt.
Daarnaast wil de Europese Commissie een EU-richtlijn aanpassen, zodat de belasting op elektriciteit altijd lager ligt dan de belasting op fossiele brandstoffen. Dat plan moet unaniem goedgekeurd worden door de lidstaten.

Geen accijnsverlaging brandstof
Met de voorstellen wil de Europese Commissie de overgang naar schone energie te bevorderen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen, schrijft de Financial Times. De maatregelen moeten volgens de Europese Commissie de burger "directe verlichting" bieden, nu vele landen worstelen met sterk gestegen energieprijzen als gevolg van de oorlog in het Midden-Oosten.

De plannen van de Europese Commissie wijken af van de maatregelen die bijvoorbeeld Duitsland en Spanje hebben genomen. Die landen hebben ervoor gekozen om de accijns op benzine en diesel te verlagen, maar het kabinet-Jetten wil daar niet aan.

Groene subsidies
Maandag presenteert het kabinet zijn plannen om de druk op de energierekening te beteugelen. Vorige week lekte dit steunpakket van bijna 1 miljard euro al grotendeels uit. Bronnen van de NOS bevestigden dat het kabinet inzet op een hogere reiskostenvergoedingen voor werknemers en een halvering van de motorrijtuigenbelasting voor grijze kentekens tot het einde van dit jaar.

Ook wil het kabinet 50 miljoen euro uittrekken om de armste huishoudens te steunen en wordt extra geld gereserveerd voor het isoleren van huizen. Groene subsidies voor bedrijven moeten daarnaast eerder beschikbaar komen. Vrijdag werd bekend dat het kabinet mensen met een laag- of middeninkomen financieel wil helpen bij de aanschaf van een elektrische auto.

De lidstaten van de Europese Commissie zijn zoals gewoonlijk niet verplicht om de voorstellen van de Europese Commissie over te nemen.

Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)-hoge-energieprijzen
Wat vind jij van de plannen?

Minder BTW op warmtepompen, transportkosten van energie lager, sociaal leaseprogramma voor meer betaalbare EV's en stimuleren van OV gebruik (als dat inhoudt lagere prijzen) vind ik geen verkeerde plannen. Maargoed, het zijn plannen. Of ze worden overgenomen is nog maar de grote vraag.
  zondag 19 april 2026 @ 20:32:30 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220615573
Geef het goede voorbeeld. Kap eens met die verhuizingen naar Straatsburg.

Of geldt dit niet voor jullie?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 19 april 2026 @ 20:35:42 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220615601
Ze moeten zich nergens mee bemoeien
The End Times are wild
pi_220615656
quote:
Een andere pijler van de plannen is een wetsvoorstel om de transportkosten van elektriciteit te verlagen. Dat moet ertoe leiden dat de prijs van elektriciteit structureel lager wordt.
Dit is wel opmerkelijk omdat deze kosten hier juist fors aan het stijgen zijn dankzij het wanbeleid van de netbeheerders.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 19 april 2026 @ 20:54:36 #5
284411 crew  heywoodu
pi_220615747
Maar ik heb nu drie vaste thuiswerkdagen, ik wil er niet maar één :o
  zondag 19 april 2026 @ 20:58:24 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220615772
Ga maar zorgen dat de oorlog stopt en er weer olie uit Rusland gaat stromen
pi_220615792
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 20:58 schreef the-eye het volgende:
Ga maar zorgen dat de oorlog stopt en er weer olie uit Rusland gaat stromen
Of je stopt de man die oorlogen begint voor olie.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 19 april 2026 @ 21:07:37 #8
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220615808
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 21:03 schreef 215 het volgende:

[..]
Of je stopt de man die oorlogen begint voor olie.
Dat lijkt me geen haalbare kaart
pi_220615828
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 21:07 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dat lijkt me geen haalbare kaart
De sovjet unie weer laten uitbreiden naar de oude invloedsfeer lijkt mij geen wenselijk iets.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Forum Admin zondag 19 april 2026 @ 21:14:27 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220615843
Dit kun je niet verplichten. Er zijn genoeg mensen die dat niet willen, laat staan kunnen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 19 april 2026 @ 21:19:34 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220615875
Lijkt me een prima idee. Natuurlijk is het niet bij iedereen uitvoerbaar. Maar het is een goede richtlijn.
pi_220616000
Thuiswerken is alleen mogelijk bij eenvoudig werk, zoals bijvoorbeeld in de administratie, de IT, en de ambtenarij.

Voor serieus werk, waarbij mensen moeten samenwerken, is het natuurlijk onzin.
pi_220616019
quote:
Ook moet het kopen van elektrische auto's worden aangemoedigd door sociale leaseprogramma's, zodat elektrisch rijden ook voor minder kapitaalkrachtigen haalbaar wordt.
Haha oja daar ben ik heel benieuwd naar. 'Rij nu een elektrische lease auto vanaf 600 euro per maand obv 48 maanden en 7500 km per jaar.'
En dat dan bovenop je vaste lasten die de pan uit stijgen.
  zondag 19 april 2026 @ 21:51:02 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220616026
Salderingsregeling terug!
Accijnsverlaging in NL!

Geef de consument een keer het voordeel!!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 19 april 2026 @ 21:52:09 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220616035
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 20:32 schreef thedeedster het volgende:
Geef het goede voorbeeld. Kap eens met die verhuizingen naar Straatsburg.

Of geldt dit niet voor jullie?
Dit ja.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220616087
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 21:49 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Haha oja daar ben ik heel benieuwd naar. 'Rij nu een elektrische lease auto vanaf 600 euro per maand obv 48 maanden en 7500 km per jaar.'
En dat dan bovenop je vaste lasten die de pan uit stijgen.
Met zo’n sociaal leaseplan bedoelen ze volgens mij een deelauto. Die je dus deelt met een aantal mensen of met de buurt.

Persoonlijk vind ik het niks en verhoudingsgewijs vaak erg duur maar ik ben het wel vaker tegengekomen. Niet dat de animo daar erg groot voor zal zijn maar alle beetjes helpen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220616109
Leuk voor de witte boorden, maar de blauwe boorden hebben die luxe niet.
Die moeten het werk doen waar het is; op de werkvloer, op/aan de weg, fabrieken, monteurs, scholen, zieken/verzorgingshuizen, land en tuinbouw, de bouw, winkels, restaurants.
Hands on werk. Het werk dat je niet via een beeldscherm kan doen. Het werk dat het land draaiende houdt.
  zondag 19 april 2026 @ 22:16:36 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220616123
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 22:13 schreef marc0871 het volgende:
Leuk voor de witte boorden, maar de blauwe boorden hebben die luxe niet.
Die moeten het werk doen waar het is; op de werkvloer, op/aan de weg, fabrieken, monteurs, scholen, zieken/verzorgingshuizen, land en tuinbouw, de bouw, winkels, restaurants.
Hands on werk. Het werk dat je niet via een beeldscherm kan doen. Het werk dat het land draaiende houdt.
Volgens mij begrijpt de EC dat prima. Maar dat is geen reden om beeldschermwerkers daartoe wel te stimuleren.
  zondag 19 april 2026 @ 22:20:16 #19
117098 Hathor
Effe niet
pi_220616144
Als bouwvakker een dagje thuiswerken.....wat moet ik me daar bij voorstellen?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220616206
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 22:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Volgens mij begrijpt de EC dat prima. Maar dat is geen reden om beeldschermwerkers daartoe wel te stimuleren.
Ja ach. Misschien vinden die het wel wat en willen ze er wel 2 of 3.
Voor die en gene voor wie het werk is waar ze wifi hebben.
pi_220616208
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 21:51 schreef Red_85 het volgende:
Salderingsregeling terug!
Accijnsverlaging in NL!

Geef de consument een keer het voordeel!!
Het begrotingstekort is al 2,9%. Meer geld lenen met deze hoge rente is niet slim. En je verhoogt er de inflatie mee.
pi_220616212
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 22:20 schreef Hathor het volgende:
Als bouwvakker een dagje thuiswerken.....wat moet ik me daar bij voorstellen?
Palletje bakstenen in de kofferbak en 2 dagen later een gemetseld muurtje inleveren of zo :?
pi_220616334
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 22:08 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Met zo’n sociaal leaseplan bedoelen ze volgens mij een deelauto. Die je dus deelt met een aantal mensen of met de buurt.

Persoonlijk vind ik het niks en verhoudingsgewijs vaak erg duur maar ik ben het wel vaker tegengekomen. Niet dat de animo daar erg groot voor zal zijn maar alle beetjes helpen.
Er staat het aanmoedigen tot kopen van elektrische auto's, dus ik gok dan wel iets in de zin van een private lease contract, of zelfs een voordelige huurkoop. Ben ik wel benieuwd hoeveel subsidie je dan zou krijgen.
pi_220616494
Dat zombie-idee dat er behoefte zou zijn aan deelauto's wil echt niet dood gaan he :')
  zondag 19 april 2026 @ 23:31:18 #25
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220616561
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 21:12 schreef 215 het volgende:

[..]
De sovjet unie weer laten uitbreiden naar de oude invloedsfeer lijkt mij geen wenselijk iets.
Als de EU een nieuwe sovjet unie mag worden waarom mag Rusland dat dan niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')