abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 april 2026 @ 16:21:26 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220613154
Ik bestel behoorlijk vaak bij H&M maar ik begin steeds meer moeite te krijgen met H&M als merk. Ik ben op zich blij met de kleren zelf maar dat ze het laten maken in van die megafabrieken waar Aziatische vrouwen uitgebuit worden vond ik toch wel een moreel dilemma. Tegelijkertijd ben ik ook weer niet van plan om heel veel meer te betalen voor merkkleding of zo.

Bij H&M bestel ik vaak ondergoed, sokken, truien, spijkerbroeken en kinderkleding.

Welk merk is een goed alternatief voor H&M? Zara vind ik verschrikkelijk. Ik zoek wel iets met een goede webshop.

Ik kom zelf niet verder dan C&A en Next. Is Uniqlo wat?
Resistance is futile.
pi_220613190
quote:
5s.gif Op zondag 19 april 2026 16:21 schreef Seven. het volgende:
dat ze het laten maken in van die megafabrieken waar Aziatische vrouwen uitgebuit worden vond ik toch wel een moreel dilemma.
Nou daar zul je die megafabriek echt mee hebben hoor, als jij er ineens niks meer koopt.
pindazakje
pi_220613214
Asos
  zondag 19 april 2026 @ 16:36:53 #4
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220613246
Waar laat C&A de kleding dan produceren?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 19 april 2026 @ 16:45:59 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220613313
waarom koop je geen dure kleding :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 19 april 2026 @ 16:59:09 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220613416
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 16:36 schreef CoolGuy het volgende:
Geen idee eigenlijk, nog niet uitgezocht.
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2026 @ 17:00:50 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220613438
quote:
16s.gif Op zondag 19 april 2026 16:45 schreef FlippingCoin het volgende:
waarom koop je geen dure kleding :@
Ik koop ook wel duurdere kleding, maar niet voor bijvoorbeeld mijn zoontje die elk half jaar een hele nieuwe garderobe nodig lijkt te hebben :+ . Jassen enzo halen we meestal bij TK Maxx bijvoorbeeld.
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2026 @ 17:13:47 #8
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220613576
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 17:00 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik koop ook wel duurdere kleding, maar niet voor bijvoorbeeld mijn zoontje die elk half jaar een hele nieuwe garderobe nodig lijkt te hebben :+ . Jassen enzo halen we meestal bij TK Maxx bijvoorbeeld.
Ah ja, begrijpelijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 19 april 2026 @ 17:55:41 #9
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220613991
Je kan tweedehands kleding op vinted kopen.

Vrijwel alle fast-fashion heeft wel een deel van de productie in China, simpelweg omdat we hier in Europa de capaciteiten niet hebben om zoveel kleding te produceren.
  zondag 19 april 2026 @ 18:25:12 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220614238
quote:
Ook in lagelonenlanden.
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2026 @ 18:26:28 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220614247
quote:
4s.gif Op zondag 19 april 2026 17:55 schreef Cruzinats het volgende:
Je kan tweedehands kleding op vinted kopen.

Vrijwel alle fast-fashion heeft wel een deel van de productie in China, simpelweg omdat we hier in Europa de capaciteiten niet hebben om zoveel kleding te produceren.
Vinted heb ik veel gedaan ik het verleden, nogal wisselende ervaringen.
Resistance is futile.
pi_220614262
Tja wil je het wat eerlijker (en regelmatig bekent dat ook duurzamer), dan kom je toch vaak uit bij kleding die wat meer kost. Het is natuurlijk ook vaak een geval van oorzaak en gevolg.
(En daarmee zeg ik dus niet dat alle duurdere kleding per se fairtrade/duurzaam is :+ )

Tweedehands kan daarom een prima aanvulling of alternatief zijn, zeker voor kinderen die nogal wat verslijten. In diverse regio’s zijn er zgn ‘Clothingloops’, soms ook voor kinderen. Wellicht interessant. :)

Daarnaast gebruik ik zelf vaak https://goodonyou.eco/ om te kijken wat er zoal over een merk bekend is. Het is niet zaligmakend maar kan soms een idee geven.
pi_220614266
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 18:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ook in lagelonenlanden.
Ik meen dat Zeeman serieus wel goede zaken deed
https://www.zeeman.com/nl-nl/mvo/hoe-wij-verantwoord-ondernemen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 19 april 2026 @ 18:32:32 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220614317
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 18:27 schreef Candaasje het volgende:
Tja wil je het wat eerlijker (en regelmatig bekent dat ook duurzamer), dan kom je toch vaak uit bij kleding die wat meer kost. Het is natuurlijk ook vaak een geval van oorzaak en gevolg.
(En daarmee zeg ik dus niet dat alle duurdere kleding per se fairtrade/duurzaam is :+ )

Tweedehands kan daarom een prima aanvulling of alternatief zijn, zeker voor kinderen die nogal wat verslijten. In diverse regio’s zijn er zgn ‘Clothingloops’, soms ook voor kinderen. Wellicht interessant. :)

Daarnaast gebruik ik zelf vaak https://goodonyou.eco/ om te kijken wat er zoal over een merk bekend is. Het is niet zaligmakend maar kan soms een idee geven.
Ik wil wel wat meer gaan betalen, maar ook weer niet 50 euro voor een basic hemdje of zo.
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2026 @ 18:46:50 #15
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220614449
Merken als COS en Arket geven trouwens best transparante informatie over waar hun kleding vandaan komt, tot aan de naam en adres van de fabriek aan toe.

Dat is ook allemaal van h&m group.
  zondag 19 april 2026 @ 21:01:30 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220615783
Kuyichi
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 18:27 schreef Candaasje het volgende:

Deze app is wel goed! Wat nog ontbreekt is een lijstje van alle merken die 4 of 5 sterren hebben, je kunt alleen een merk ingeven of zoeken naar een merk waarvan je het wil weten.
Resistance is futile.
pi_220615807
Designer is alleen maar duurder geworden en de kwaliteit zoveel slechter. Regelrechte oplichting.

Tegenwoordig uniqlo. Erg tevreden mee
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  zondag 19 april 2026 @ 21:22:03 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220615893
quote:
14s.gif Op zondag 19 april 2026 21:07 schreef Solotovski het volgende:
Designer is alleen maar duurder geworden en de kwaliteit zoveel slechter. Regelrechte oplichting.

Tegenwoordig uniqlo. Erg tevreden mee
4 sterren voor Uniqlo. Ik hoor er ook goede verhalen over.

En ik vraag me ook af hoeveel designer merken hun kleding in China laten maken.
Resistance is futile.
  Vis een optie? zondag 19 april 2026 @ 23:02:39 #19
70532 loveli
N
pi_220616405
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2026 21:22 schreef Seven. het volgende:

[..]
4 sterren voor Uniqlo. Ik hoor er ook goede verhalen over.

En ik vraag me ook af hoeveel designer merken hun kleding in China laten maken.
De Italiaanse modeinsustrie is bijkans overgenomen door Chinezen die arbeiders importeren. Google ff op Prato, fashion en Chinese.

Hier is arbeid duur, waardoor de maakindustrie verdwijnt.

Iedereen wil dat er een hoger minimum loon kont, niemand betalen voor kleding die hier wordt gemaakt van textiel die hier wordt gemaakt.
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 19 april 2026 @ 23:21:29 #20
70532 loveli
N
pi_220616524
En als iedereen Nederlandse textiel zou kopen, hoe moeten de kindjes in Bangladesh dan hun boterham verdienen?

Je TV, naaimachine, telefoononderdelen, zonnepanelen (Oeigoeren!), notitieblokken en alle meuk van de Action komen uit China. De namem van kwaliteitsmerken als Philips en Singer zijn gekocht door China.
Vaak staat op duurdere items 'ontworpen in *insert Europees land*'. En dan wordt het geproduceerd in China. Met energie uit kolencentrales en schijt aan Arbo en milieuregels.

Waarom de grens leggen bij H&M?

Misschien zijn importheffingen voor Chinese goederen toch niet zo'n slecht idee :+

Ik ben niet roomser dan de paus, van mij mag je naar H&M.
crap in = crap out
  maandag 20 april 2026 @ 18:42:59 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220621630
Allereerst heb ik Uniqlo bekeken. Dat is wel een goed alternatief voor gezinsmode. Wel heel basic maar op zich ben ik ook wel een basic bitch.

*)
Resistance is futile.
pi_220629904
Arket en Asket
  woensdag 22 april 2026 @ 08:51:45 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220630780
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 23:11 schreef Bucketlist het volgende:
Arket en Asket
Asket doet het idd heel goed. Arket heeft nog een weg te gaan.
Resistance is futile.
pi_220630829
quote:
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 18:25 schreef Seven. het volgende:
Ook in lagelonenlanden.
Dit klopt niet helemaal, sinds 2022 is C&A juist bezig om de productie weer naar Europa te verplaatsen.
quote:
C&A heeft een deel van de productie van spijkerbroeken teruggehaald uit lagelonenlanden in Azië. De broeken worden net over de grens bij Venlo in een deels gerobotiseerde fabriek gemaakt. Het is volgens het Nederlands-Duitse bedrijf het begin van het terughalen van kledingproductie naar Europa.
https://www.nporadio1.nl/(...)ie-terug-naar-europa
  woensdag 22 april 2026 @ 09:09:58 #25
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220630859
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:05 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[..]
Dit klopt niet helemaal, sinds 2022 is C&A juist bezig om de productie weer naar Europa te verplaatsen.
[..]

Ja, en dat hebben ze gedaan met 'een deel van de spijkerbroeken'. Maar C&A verkoopt veel meer dan alleen spijkerbroeken natuurlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220631018
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 09:09 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, en dat hebben ze gedaan met 'een deel van de spijkerbroeken'. Maar C&A verkoopt veel meer dan alleen spijkerbroeken natuurlijk.
Ja, je moet natuurlijk ergens beginnen.
quote:
C&A breidt digitale en duurzame productie uit in het hart van Europa
Fashion retailer C&A opent in het najaar van 2021 haar Factory for Innovation in Textiles (C&A’s FIT) in Mönchengladbach. Op de nieuwe locatie zal de volgende generatie duurzame mode worden ontwikkeld en geproduceerd, en dit met de nieuwste technologieën. Voor de implementatie werkt C&A momenteel onder meer samen met de Niederrhein University of Applied Sciences, de Textile Academy NRW (Noordrijn-Westfalen), RWTH Aachen University en verschillende startende bedrijven. “Samen met onze partners willen we nieuwe standaarden stellen in de textielproductie. We zijn verheugd om weer in het hart van Europa te produceren. C&A’s FIT combineert de digitalisering van processen met duurzaamheid en creëert nieuwe standaarden voor wereldwijde productie ”, aldus Giny Boer, de CEO van C&A Europa.

C&A’s FIT zal zich in eerste instantie richten op de productie van jeans. C&A is één van de Europese marktleiders op dit gebied en heeft de afgelopen jaren nieuwe normen gesteld: in 2018 ontwikkelde het bedrijf ’s werelds eerste jeans met Cradle to Cradle (C2C™) Gold-level certification. Dit werd in 2020 gevolgd door de Platinum certification of the Beluga jeans.

Het bedrijf wil nu haar duurzame succesverhaal in C&A’s FIT voortzetten door sterk geautomatiseerde processen in het naaiatelier en de wasserij te integreren. C&A’s FIT gaat samen met de Textile Academy NRW zo’n 100 medewerkers aanwerven en opleiden om op de moderne, CO₂-neutrale locatie te werken. In eerste instantie zullen er in Mönchengladbach ongeveer 400.000 jeans per jaar worden geproduceerd, om later uit te breiden tot 800.000. De eerste broek zal in 2022 beschikbaar zijn. “C&A’s FIT wordt meer dan alleen een lab voor prototypes. Het gaat om produceren in grotere hoeveelheden. Duurzame mode kan niet zomaar een nicheproduct zijn ”, zegt Boer.

“De investering van C&A onderstreept dat de textielindustrie hier – in het hart van Europa – weer nieuwe impulsen genereert”, zegt Rolf Königs, voorzitter van de Association of the Rhenish Textile and Clothing Industry. Daarnaast zegt Detlef Braun van de Textile Academy NRW dat de toewijding van C&A “een belangrijke ontwikkeling is voor de textielindustrie in onze regio en een teken dat er nog andere innovatieve projecten komen”. De textielproductie en -handel bloeiden ooit in het Nederrijngebied. Nu, na decennia waarin belangrijke delen van de textielindustrie de regio hebben verlaten, ontstaan er nieuwe kansen voor het op technologie, academisch en op onderzoek gerichte gebied.

“Met C&A hebben we een bedrijf dat door de jaren heen tal van initiatieven heeft geleid op het gebied van duurzaamheid. We zitten al lang in een intensieve uitwisseling en zijn er trots op dat de industriële werkplek van de toekomst voor onze deur werkelijkheid wordt. Studenten en onderzoekers uit Mönchengladbach en Aken zijn enthousiast: fast fashion is out, FIT fashion is in ”, zegt professor dr. Maike Rabe, Head of the Research Institute for Textiles and Clothing aan de Niederrhein University of Applied Sciences.
https://www.duurzaam-onde(...)het-hart-van-europa/
Zal vast nog niet perfect zijn, maar ze zijn i.i.g. stukken duurzamer bezig dan het gros van de kledingboeren.

Ik zie overigens het merk UNIQLO vaak genoemd worden in dit topic, maar ook zij maken gebruik van lage lonen landen...
quote:
Waar wordt Uniqlo kleding gemaakt?

Uniqlo laat het grootste deel van de kleding maken in landen zoals China, Vietnam en Bangladesh. Deze landen zijn bekend om hun grote textielindustrie en lagere lonen.
https://www.aprove.nl/bea(...)de-kledingindustrie/
  Vis een optie? donderdag 23 april 2026 @ 15:26:27 #27
70532 loveli
N
pi_220639736
Hoe is hier produceren duurzamer? De logistieke stromen zijn gelijk, alleen wordt arbeid verplaatst van Bangladesh naar een robot.

De kindertjes in Bangladesh raken hun kostwinning kwijt.

Leuk voor de buhne om er een sticker duurzaamheid op te plakken, maar onder de streep is het verwaarloosbaar.
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 23 april 2026 @ 15:27:54 #28
70532 loveli
N
pi_220639743
Sorry voor mijn cynisme.

Voelt voor mij als je afvragen wat je moet eten om af te vallen.
Nou, niet.
crap in = crap out
  donderdag 23 april 2026 @ 15:45:03 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220639812
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 15:27 schreef loveli het volgende:
Sorry voor mijn cynisme.

Nou, niet.
Niet eten? Geen kleren kopen?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 23 april 2026 @ 15:50:40 #30
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220639838
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 15:27 schreef loveli het volgende:
Sorry voor mijn cynisme.

Nou, niet.
Ik zie ook weinig opties.

H&M e.d. (=lageloon-landen), nog een of twee niveau's eronder (nog erger), tweedehands of belachelijk duur (misschién een beetje verantwoord). Of zelf maken. Meer smaken zijn er niet.
  donderdag 23 april 2026 @ 16:01:17 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220639880
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 15:50 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik zie ook weinig opties.

H&M e.d. (=lageloon-landen), nog een of twee niveau's eronder (nog erger), tweedehands of belachelijk duur (misschién een beetje verantwoord). Of zelf maken. Meer smaken zijn er niet.
Zelf maken is ook een ding, want waar komt de stof vandaan? :{
pi_220639920
In Duitsland zijn wel een paar kledingmerken die ook hun stoffen zelf breien.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? donderdag 23 april 2026 @ 17:22:04 #33
70532 loveli
N
pi_220640217
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 16:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Zelf maken is ook een ding, want waar komt de stof vandaan? :{
Azie (Vietnam, India, Bangladesh, China and then sone). En je hebt meer knipverlies dan een fabriek. Of je moet met de restjes dekens gaan quilten die je niet nodig hebt.
crap in = crap out
  donderdag 23 april 2026 @ 17:33:23 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220640295
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 17:22 schreef loveli het volgende:

[..]
Azie (Vietnam, India, Bangladesh, China and then sone). En je hebt meer knipverlies dan een fabriek. Of je moet met de restjes dekens gaan quilten die je niet nodig hebt.
En je conclusie?
  Vis een optie? donderdag 23 april 2026 @ 18:03:51 #35
70532 loveli
N
pi_220640511
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 17:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En je conclusie?
Niet eten, geen kleding kopen :+
crap in = crap out
pi_220640519
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 15:26 schreef loveli het volgende:
Hoe is hier produceren duurzamer? De logistieke stromen zijn gelijk, alleen wordt arbeid verplaatst van Bangladesh naar een robot.

De kindertjes in Bangladesh raken hun kostwinning kwijt.

Leuk voor de buhne om er een sticker duurzaamheid op te plakken, maar onder de streep is het verwaarloosbaar.
Kindertjes? C&A neemt geen kinderen onder de 16 aan, dus die 'kindertjes' eten er geen boterham minder door. Zie hieronder het stuk erover uit de policy.

En alles lokaal produceren maakt wel degelijk uit, dan zijn er immers geen dure, vervuilende vrachtschepen en vliegtuigen meer nodig om de spullen uit de lage lonen landen naar Europa te krijgen. En aangezien C&A alleen winkels in Europa heeft...

quote:
Onze focus
Door continue risicoanalyse willen wij prioriteit geven aan prominente mensenrechtenthema’s, waar de risico’s het grootst zijn en waar de waarschijnlijkheid dat deze binnen onze eigen operationele activiteiten voorkomen groot is,
bij onze zakenpartners en in onze supply chain. Hiervoor, uitgaande van de momenteel geïdentificeerde risico’s op het gebied van mensenrechten, geven wij speciale aandacht aan de onderstaande mensenrechten.

Kinderrechten
Wij dulden geen kinderarbeid en zullen ervoor zorgen dat kinderen jonger dan 16 jaar niet in dienst worden genomen, met uitzondering van kinderen die een beroepsopleiding volgen. We houden ons aan de normen voor minimumleeftijden zoals vastgelegd in internationale verdragen, of aan nationale wetten en industrienormen wanneer deze strenger zijn.

Wanneer wij kinderarbeid ontdekken zullen we ervoor zorgen dat de kinderen er na het aankaarten van de schending niet slechter aan toe zijn, maar dat zij onderwijs en steun krijgen. Jonge arbeidskrachten mogen geen gevaarlijk werk doen en moeten adequate en speciale instructies krijgen, en een beroep leren.

Met betrekking tot het bovenstaande verwachten wij van onze leveranciers/ zakenpartners dat zij er
dezelfde principes op nahouden. We zullen verdere stappen ondernemen om kinderrechten binnen onze eigen activiteiten te beschermen, met inbegrip van het identificeren van de effecten van onze aanstellingspraktijk op de rechten van kinderen van onze eigen werknemers, door veilige, kindvriendelijke producten en winkelomgevingen te bieden.

We zullen ervoor zorgen dat kinderen hun eigen visie vrij kunnen uiten, waarbij we hun belang altijd
vooropstellen wanneer we hen inzetten voor marketingdoeleinden. We zullen speciale aandacht besteden aan potentiële, onbedoelde negatieve effecten van onze marketing richting kinderen.

Dwangarbeid en arbeidsuitbuiting
Wij verbieden alle vormen van gedwongen of verplichte arbeid, met inbegrip van schuldslavernij, arbeid in gevangenschap, lijfeigenschap, arbeid via mensenhandel en elke andere vorm van onvrijwillige arbeid. Er dient altijd gewerkt te worden op een vrijwillige basis, nooit onder bedreiging van enige straf, sanctie of
politieke dwang.

Wanneer er wordt gewerkt met uitzend- of recruteringsbureaus zullen we er extra goed op letten dat er geen recruteringspremies worden betaald en dat werknemers in het bezit blijven van hun eigen identiteitsdocumenten.
We tolereren geen enkele vorm van arbeidsuitbuiting met desastreuze gevolgen, of die nou lichamelijk, geestelijk of financieel zijn. Werknemers moeten in dienst worden genomen op basis van een wettelijk erkende werknemersrelatie, ze moeten in een veilige werk- en - indien van toepassing - leefomgeving kunnen werken die vrij is van gevaren, en een eerlijke betaling en voldoende rusttijd krijgen.
Met betrekking tot het bovenstaande verwachten wij van onze leveranciers/ zakenpartners dat zij er
dezelfde principes op nahouden.

https://www.c-and-a.com/i(...)olicy_2023_NL_v2.pdf
pi_220640635
Ik heb een wat duurdere winterjas (was iets van 140 geloof ik) en die komt ook uit Vietnam. Duurder betekent niet direct dat het op een nettere manier geproduceerd is.
  Vis een optie? donderdag 23 april 2026 @ 18:50:54 #38
70532 loveli
N
pi_220640788
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:05 schreef nelaeryn het volgende:
En alles lokaal produceren maakt wel degelijk uit, dan zijn er immers geen dure, vervuilende vrachtschepen en vliegtuigen meer nodig om de spullen uit de lage lonen landen naar Europa te krijgen. En aangezien C&A alleen winkels in Europa heeft...
[..]

En wie produceert de stof? Zolang je de stof niet lokaal fabriceert, maakt het niet uit of je in NL naait. Het spul moet hierheen voor het genaaid kan worden. En stof heeft geen pootjes, vleugels of zwemvliezen, dus komt met een vervuilend transport hier naartoe.

High end Britse en Italiaanse merken produceren lokaal, maar dat wil/kan niet iedereen betalen.

Zolang de grondstof uit Azie komt, is 'duurzaam' een ander woord voor deugen voor de bühne.
Economisch kan het niet uit. Dus koop sokken gewoon bij h&m, of brei ze zelf van wol van de boer (neem er een spinnewiel bij).
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 23 april 2026 @ 18:52:28 #39
70532 loveli
N
pi_220640797
Weet niet hoe actueel deze is.
https://www.fnv.nl/mondia(...)urzame-kledingmerken

Niet mijn bedoeling om een topic-kaap te doen. Ik kijk al een flink aantal jaar naar herkomst van wat ik koop (niet alleen kleding. Voorkeur voor niet uit China, maar het is vrijwel onmogelijk.
crap in = crap out
  donderdag 23 april 2026 @ 21:53:49 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220642236
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 18:52 schreef loveli het volgende:
Weet niet hoe actueel deze is.
https://www.fnv.nl/mondia(...)urzame-kledingmerken

Niet mijn bedoeling om een topic-kaap te doen. Ik kijk al een flink aantal jaar naar herkomst van wat ik koop (niet alleen kleding. Voorkeur voor niet uit China, maar het is vrijwel onmogelijk.
Topic kaap is prima hoor. Eigenlijk best een idee om in LIF een topic over fast en slow fashion te hebben. Misschien wil een modje de TT aanpassen naar Fast fashion en slow fashion of zoiets.
Resistance is futile.
  donderdag 23 april 2026 @ 21:56:25 #41
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220642252
Ik las laatst dat gerecycled polyester best een hoax is. Dat is polyester gemaakt uit plastic flessen enzo.

Het probleem hier is dat plastic flessen prima gerecycled kunnen worden. Gerecycled polyester daarentegen kan niet gerecycled worden, dus feitelijk wordt de recyclingketen doorbroken.
Resistance is futile.
  vrijdag 24 april 2026 @ 07:21:31 #42
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_220643110
Ik kijk altijd naar GoodOnYou.

Ging altijd voor minimaal 3 sterretjes (van de 5), aangezien daarboven schierlijk onmogelijk was met mijn budget en maat. Dat was altijd best gedoe, maar juist de fast fashion ketens zijn de laatste jaren flink naar de goede kant van het midden gekropen, waar H&M als één van de eerste drie sterren had. Tegenwoordig hebben ook Zara (het begin van al het fast fashion kwaad) en Primark drie sterren, wat vergelijkbaar is met veel dure (niet eco gerichte) merken. Zeeman scoort zelfs vier sterretjes. Ik vermoed omdat deze merken juist onder een vergrootglas hebben gestaan. Het viel me op dat de prijzen bij bv. een Primark ook wel flink omhoog zijn gegaan (terecht…).

Dan heb je natuurlijk de meer duurzame merken (kuyichi, nudie, mini rodini, little green radicals etc.), maar dan zit je echt in een andere prijsklasse en daarvoor zou ik gewoon naar zo’n speciale duurzame kledingwinkel gaan.

Linnen wordt vaak in Europa geproduceerd en draagt fijn. Wel meer iets voor in de zomer. Heeft dus ook voordelen t.o.v. katoen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Saboo op 24-04-2026 07:26:58 ]
pi_220643119
Geen idee hoe oud je zoontje is, maar wij halen voor onze kinderen best veel kleding bij de HEMA.

En verder zou ik niet weten waar mn vriendin de rest van de kleding van de kinderen besteld :@
pi_220647053
Even gekeken bij die goodonyou maar als ik drie producenten invoer waarvan ik weet dat die behoorlijk tamelijk nogal verantwoord kledij maken in Duitsland, zijn die alle drie onbekend.

Nog even een Engelse producent gecheckt, ook onbekend.

Wat een slechte site. Werken ze met sponsordeals ofzo?
  vrijdag 24 april 2026 @ 21:48:02 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220647367
quote:
18s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:07 schreef sigme het volgende:
Even gekeken bij die goodonyou maar als ik drie producenten invoer waarvan ik weet dat die behoorlijk tamelijk nogal verantwoord kledij maken in Duitsland, zijn die alle drie onbekend.

Nog even een Engelse producent gecheckt, ook onbekend.

Wat een slechte site. Werken ze met sponsordeals ofzo?
Hmm, die indruk heb ik niet.

Ik miste Cartoon in de lijst dus die heb ik door gegeven.
Resistance is futile.
pi_220647415
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hmm, die indruk heb ik niet.

Ik miste Cartoon in de lijst dus die heb ik door gegeven.
Doorgegeven? Op de site vind ik dit:
quote:
If you are a brand that would like to be listed on Good On You please first review our ratings guide, and if you wish to proceed, get any ethical and sustainable information on your website, then use this form to start the process.
En dat formulier geeft
quote:
Sorry, you can't access this typeform until its creator says so.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 24-04-2026 22:07:33 ]
  vrijdag 24 april 2026 @ 22:03:53 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220647501
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:56 schreef sigme het volgende:

[..]
Doorgegeven? Of de site vind ik dit:
[..]
En dat formulier geeft
[..]

:{ stom.